Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Slimbox og TMS med singellader

Startet av Fyrverkeri, fredag 01. november 2013, klokken 16:26

« forrige - neste »

Fyrverkeri

Har da bestemt meg for å installere 2kW diesel-luftvarmer i min Leaf. Tenkte å montere denne uavhengig av bilens systemer forøvrig, og å heller ha den i bakre del av bilen, inne i fanger eller inne i kuffertrom med gjennomføring for varmluft gjennom hattehylle og inn i kupé.

Har funnet et "underdog"merke som er betydelig billigere enn Webasto/Eberspächer med fjernkontroll oppgitt rekkevidde til 800m (litt over 7000kr hos norsk leverandør).

Velge luftvarmer for å slippe å koble meg på bilens vannanlegg som ved en vanlig varmer. Lurer på hvordan dette vil innvirke på garantien? Har USA Leaf kjøpt via importør med kontrakfestet garanti tilsvarende norsk nissan nybilgaranti.

Noe input på dette av noe slag? Andre som har gjort lignende? Setter pris på all feedback :)

Thomas Parsli

Man kobler normalt en fossilvarmer til bilens anlegg for å sikre sirkulasjon, gjør du det som beskrevet må du ha et kraftig viftesystem som fordeler varmen i bilen uten å smelte interiøret på ett enkelt sted.
Hvordan skal du distribuere luften på en hensiktsmessig måte?

Så lenge du ikke kobler deg til bilens anlegg påvirker det jo ikke garantien (hvis du da ikke klarer å lage en elektrisk feil), så det en den eneste åpenbare fordelen jeg ser med en luftvarmer.

Jeg har ikke hørt om noen som har montert fossilvarmer i Leaf, men du bør sjekke på mynissanleaf.com -ville ikke vært overrasket hvis noen i nord-nordamerika hadde gjort dette og beskrevet det på forumet...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Fyrverkeri

#2
Luftvarmeren er laget for å sirkulere og varme luft. Kjenner de som har tilsvarende løsninger i båt og i verkstedinnredet bil, har også hatt tilsvarende elektriske DEFA-luftvarmere med betydelig lavere effekt (1,2kW) som raskt varmer opp bilen innvendig. Lufta fra denne dieselvarmeren holder 60 grader, det blir ikke noe problem å unngå smelting.

Vil fordele lufta veldig enkelt ved gjennomføring i hattehylle og vinkling frem mot frontrute, evt. ta bort selve hattehylla, det får tiden vise. Jeg jobber som mekanisk designer i et ingeniørfirma og holder støtt på med diverse tekniske prosjekter på hobbybasis, er ikke usikker på de tekniske aspektene rundt dette, vet godt at dette vil fungere utmerket når det er ferdig, det er mest dette med garanti/forsikring jeg lurer på, kunne ha formulert meg tydeligere, samt om noen hadde gjort liknende før, veldig greit å se bilder av elektriske kurser osv. :) Takk for tips, skal sjekke det forumet!

Ronny

Jeg vurderte å installere luftvarmer i min leaf, det ser ut som det er plass til den bak lykten på passasjersiden. Jeg hadde trukket et rør inn i org varmeapparat derfra (Ved å borre hull gjennom den svarte platen)
Jeg fikk fatt i en vannvarmer for 1500 hin dagen, så nå får vi se hva jeg bestemmer meg for.
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

el nino

Og hvor skal du slippe eksosen ut? Den må også ta friskluft utenfra------- 8)

Olemann

#5
Ikke vær for trygg på at du beholder garanti fra importør/forhandler.   Selv om det er rimelig åpenbart at det du har gjort ikke er årsak til de feil du i framtiden klager på, så gjør mange forhandlere alt de kan for å vri seg unna ansvar.  F.eks, kan de si at en elektronikk feil er trigget av din innkobling av varmeren, at belastning ble for stor, at rust oppstår pga galvaniske spenninger pga borring etc.  Påskudd, men konsekvensen er at du må bringe saken inn for forliksråd eller retten, det er du som får plunder og heft, selv om du skulle vinne en rettslig prøving.
(Den gode nyheten er at en vel formulert stevning ofte får forhandler til å gi seg, min erfaring fra et par saker)
Mvh Ole

Sitat fra: Fyrverkeri på torsdag 24. oktober 2013, klokken 11:02
Luftvarmeren er laget for å sirkulere og varme luft. Kjenner de som har tilsvarende løsninger i båt og i verkstedinnredet bil, har også hatt tilsvarende elektriske DEFA-luftvarmere med betydelig lavere effekt (1,2kW) som raskt varmer opp bilen innvendig. Lufta fra denne dieselvarmeren holder 60 grader, det blir ikke noe problem å unngå smelting.

Vil fordele lufta veldig enkelt ved gjennomføring i hattehylle og vinkling frem mot frontrute, evt. ta bort selve hattehylla, det får tiden vise. Jeg jobber som mekanisk designer i et ingeniørfirma og holder støtt på med diverse tekniske prosjekter på hobbybasis, er ikke usikker på de tekniske aspektene rundt dette, vet godt at dette vil fungere utmerket når det er ferdig, det er mest dette med garanti/forsikring jeg lurer på, kunne ha formulert meg tydeligere, samt om noen hadde gjort liknende før, veldig greit å se bilder av elektriske kurser osv. :) Takk for tips, skal sjekke det forumet!

André S. P.

Jeg snakket med Boogie, http://elbilforum.no/forum/index.php?action=profile;u=21,som også driver www.elbilshop.no og han fikk installert en luftvarmer forrige helg etter samme lest som bilene i Askerområdet. Han forklarte at luftvarmeren er satt under forskjermen og at den gir varm luft til friskluftinntaket for bilens eget varmeapparat. Dermed får bilen forvarmet luft og bilens element slår ikke inn fordi kupeen er varm nok :-) Ingen vannvarming altså....

Genialt enkelt.

Dette er jo kun annenhåndsinformasjon så han får forklare detaljene selv :-)
Euroleaf, perlehvit Tekna, Selvfølgelig med "dobbeltlader", Navn: Elinor, Levert 3. juni 2013.

Tesla Model X, sekvensnummer 2211
(reservert 2/7-14)

Thomas Parsli

Jeg har langt mer tro på løsningen André skisserer enn montering av et 2Kw system "inne" i bilen.

Men jeg synes Olemann er i overkant skeptisk, all den tid hifi-nerder har "skrudd" (boret hull, demonternt, lagt endret elektrisk anlegg) på biler i åresvis uten de helt store garantiproblemene.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

cra

Løsningen André skisserer kan også suppleres med en variant av varmeelement-hacket, slik at dieselvarmeren kan koble fra varmekolben vha et rele, eller det kan gjøres med manuell bryter. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

thoru

Sitat fra: André S. P. på torsdag 24. oktober 2013, klokken 12:54
Jeg snakket med Boogie, http://elbilforum.no/forum/index.php?action=profile;u=21,som også driver www.elbilshop.no og han fikk installert en luftvarmer forrige helg etter samme lest som bilene i Askerområdet. Han forklarte at luftvarmeren er satt under forskjermen og at den gir varm luft til friskluftinntaket for bilens eget varmeapparat. Dermed får bilen forvarmet luft og bilens element slår ikke inn fordi kupeen er varm nok :-) Ingen vannvarming altså....

Genialt enkelt.

Dette er jo kun annenhåndsinformasjon så han får forklare detaljene selv :-)

fikk du høre pris? hvor mye effekt?

Boogie

Jeg fikk jobben gjordt på et verksted som har gjordt tilsvarende jobber i over 25 år. De mente at vannvarming kunne bli vanskelig å få til på denne bilen. Og det er kun 12V som er koblet til bilens system. Det skal ikke ha noe å si for garantien. Varmeren er på 2 kW og sitter rett bak støtfangeren. Dieseltanken sitter omtrent på samme sted med påfylling ved siden av spylervæske. Tanken er på 5 liter.
Artig å se teksten på skjermen fortelle at jeg har mellom 0 og 1 km å hente på å slå av klimaanlegget  ;D
Prisen kom på under 22 000,-
Asker Elektro Diesel gjør samme jobb, men tok 27 000,- for de tre første bilene. Tror prisen nå er ca 25 000,-
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

thoru

Sitat fra: Boogie på torsdag 24. oktober 2013, klokken 14:42
Jeg fikk jobben gjordt på et verksted som har gjordt tilsvarende jobber i over 25 år. De mente at vannvarming kunne bli vanskelig å få til på denne bilen. Og det er kun 12V som er koblet til bilens system. Det skal ikke ha noe å si for garantien. Varmeren er på 2 kW og sitter rett bak støtfangeren. Dieseltanken sitter omtrent på samme sted med påfylling ved siden av spylervæske. Tanken er på 5 liter.
Artig å se teksten på skjermen fortelle at jeg har mellom 0 og 1 km å hente på å slå av klimaanlegget  ;D
Prisen kom på under 22 000,-
Asker Elektro Diesel gjør samme jobb, men tok 27 000,- for de tre første bilene. Tror prisen nå er ca 25 000,-
Genialt. fikk noe slags fjernstyring med i den prisen?
hvordan skrur du den av og på?

Lynet

Sitat fra: Boogie på torsdag 24. oktober 2013, klokken 14:42
Jeg fikk jobben gjordt på et verksted som har gjordt tilsvarende jobber i over 25 år. De mente at vannvarming kunne bli vanskelig å få til på denne bilen. Og det er kun 12V som er koblet til bilens system. Det skal ikke ha noe å si for garantien. Varmeren er på 2 kW og sitter rett bak støtfangeren. Dieseltanken sitter omtrent på samme sted med påfylling ved siden av spylervæske. Tanken er på 5 liter.
Artig å se teksten på skjermen fortelle at jeg har mellom 0 og 1 km å hente på å slå av klimaanlegget  ;D
Prisen kom på under 22 000,-
Asker Elektro Diesel gjør samme jobb, men tok 27 000,- for de tre første bilene. Tror prisen nå er ca 25 000,-

Har du noen bilder av hvordan innstalleringen er gjort? Tenker spesielt på luftslangene.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

kjbu

#13
Her lukter jeg et DIY prosjekt med billige deler fra utlandet. 25k synst jeg er for mye.
Noen som vet hvilke deler som trengs?

Her er noe fra Europa til €550 (5000kr). Send poste restante til Sverige og du slipper moms.
http://www.autoterm.cz/en/produkty/11-planar-4d.html

Noen i nedre-glomma-regionen som vil være med på en test av dette? Kjøper 2 stk og mekker sammen.
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

Fyrverkeri

http://www.bluemarlin.no/index.php/component/virtuemart/dieselvarmer/2000w/air-heater-2000w-diesel-12v-fjernkontroll-detail?Itemid=0

Har sett meg ut denne selv. Har også funnet den på aliexpress.com, da vil den koste for rundt 5000kr til norge og det er med moms/frakt, meeeen... Best rennomerte selger der har bare 12 tilbakemeldinger, og det er fra Kina, synes det er stor risiko å ta, hadde det vært et par hundre feedback hadde det vært noe tryggere. 7200kr hos en norsk leverandør er likevel ganske bra, da har en jo også forbrukerkjøpsloven, har vært på telefon med firmaet to ganger, veldig behjelpelig og seriøse, ser ut til at det blir å handle der. De kunne også meddele at de hadde hatt henvendelser og salg til elbil-eiere tidligere. Ser ut til at det blir å kjøpe der hvis ingen har bedre tips? (Må ha fjernkontroll)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA