Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Interessant info om Tesla Service ?

Startet av scoot, onsdag 30. oktober 2013, klokken 14:19

« forrige - neste »

scoot

#45
I dag har jeg på mirakuløst og ... uten at jeg vet helt hvordan fått resatt servicelampen!  8) 8) 8)

Bilen står nå til lading med EMS, jeg hadde ca 70% på SOC-meteret, så nå lader den med 54,4V. Jeg er usikker på åssen laderen oppfører seg etter 70%, om den da topplader med et "hyggelig" spenningsnivå til cellene - og at oppkjøringsfasen til 60V kun gjelder hvis du er på f.eks 40% SOC. Dette vil natten vise, hvis jeg ikke kjører meg en tur for å tømme litt batteri.

EDIT: Neeeh den lader faen ikke fullt. Må være noe galt med viftene eller noe tror jeg.
2009 Revai

scoot

#46
Jaggu, her var det en kjølevifte til laderen som er gått gitt. Åssen detekterer EMS dette? Er jo kun + og - tilkobling til disse viftene? Merker den strømtrekket, tro?

Viften drar 0.2A each, koblet i paralell - såklart. Det vil jo i prinsipp si at jeg kan koble på en 30ohms motstand midlertidig for å få ladet skikkelig - for å simulere drift av viftene med strømdrag på 0.4A ?
2009 Revai

lastve

Hei.
Bare pass på at du ikke overoppheter Laderen ved for lite kjøling..

Min bil har fått noen brukte batterier i dag for å teste om alt er i orden før jeg kjøper nye batterier. Laderen gikk etter forholdsvis kort tid opp til ca 60V. Vet ikke hvor høy spenningen hadde blitt hvis den hadde fått stå på en tid til . . Men det er en av tingene som skal sjekkes.
Mitt største problem nå er at motoren ikke virker. Motorstyringen gir i en kort tid etter at jeg trår på gassen både spenning til Feltviklingen og inn på Børstene men motoren reagerer ikke. En kjølevife i motoren starter så fort jeg setter girvelgeren i E eller F, men ikke i R ??  Er det nærliggende å mistenke at børstene er defekte ?? Må motoren ut for å komme til alle 8 børstene? Noen på det engelske forumet mener at man bare kommer til 4 av børstene. Servicelampen lyser også . .
Takker for all hjelp.
Lastve
Eier av Reva standard, 2006 mod. Total kjørelengde har stoppet. Defekte batterier, vet ikke om jeg skal kjøpe nye en gang til...
Bor i Sarpsborg.

scoot

Jeg syns vel kanskje det lukter børster av det der jeg i allefall?

Forøvrig har laderen en internt "cut-off" hvis den blir for varm, så det er i realiteten ikke et problem, men det er et problem hvis den skal lade opp en tom batteripakke på sommern.
2009 Revai

scoot

Jeg har nå fått simulert ladevifter med en 33ohms motstånd, og fått tvingt bilen inn i en eq-lading, skal ut å kontrollere at ladespenningen holder seg på 60-62V utover kvelden.

Bilen oppfører seg nesten normalt etter min jallakobling, venter på vifter i posten. Satser på at dette funker etter jeg får kjølt laderen :)
2009 Revai

lastve

Hei Scoot.
Flott at du begynner å finne ut hva som "tøyser" med ladingen din.
Jeg tenkte ikke på at det kunne være noen feil med noen vifter, men etter hva jeg forstår så har laderen noen egne vifter den også? Har du EMS tilkoblet eller frakoblet nå ??
Følger spent med på "prosjektet" ditt videre.
Lastve
Eier av Reva standard, 2006 mod. Total kjørelengde har stoppet. Defekte batterier, vet ikke om jeg skal kjøpe nye en gang til...
Bor i Sarpsborg.

scoot

Laderen har to stk 80mm vifter i kjølekanalen under bilen, mens batteripakken har en ventilasjonsvifte. En av mine ladevifter var ødelagte, men jeg er usikker på hvordan EMS´n "skjønner" dette, den må da evt måle belastningen på utgangen for å få med seg at viftene drar strøm.
2009 Revai

scoot

Nei, dette funker svært dårlig. Bilen stopper på 70-80% og vil ikke videre.
Siste gang jeg kjøper indisk bil  ::)
2009 Revai

lastve

Hei.
Så bilen lader ikke mer enn ca 57-58V ??
Da ville jeg ha sjekket laderen. Jeg mener jeg leste i tråden for ombygging til LiFePo4 hvilken ledning mellom EMS og laderen som styrer ladespenningen. Det var snakk om en analog spenning på ca 4v.. ? Jeg ville ha prøvd å koble et (tang)ampermeter på 48v ut fra laderen og et voltmeter. Koblet fra EMS etter instruksene og funnet ut hvilken ledning som styrer ladespenningen. På denne ledningen ville jeg ha koblet inn en variabel spenningsforsyning. Koblet på 230v til laderen og prøvd å øke gradvis spenningen inn på styreledningen, men ikke over gitt maks verdi for styrespenningen. Fulgt med på spenning og ampere ut fra laderen slik at hverken spenning eller ampere går over maksverdiene (40A og 62v ?)
Hvis laderen da gir ut ca 61v vil jeg annta at laderen er ok.
Hvis laderen ikke gir ut mer enn dine ca 58v på denne måten, så mener jeg det er feil på laderen. Det første jeg da ville ha sjekket i laderen er elektrolytt kondensatorene. Disse har en tendens til å miste oppladnings - egenskapene sine, noe som resulterer i mye rippelspenning, som igjen forstyrrer elektronikken slik at man kan få mange "rare" feil på laderen. Både ladetider, strøm og spenningsforstyrrelser..
Håper du ikke gir opp bilen, det ville ha vært synd. Du har jo i grunn bare en feil på den og det er ladingen. . . Det jeg vet at må ordnes på min nå er motoren og rust i bakramme.. I tillegg så må den jo ha nye batterier..
Lastve
Eier av Reva standard, 2006 mod. Total kjørelengde har stoppet. Defekte batterier, vet ikke om jeg skal kjøpe nye en gang til...
Bor i Sarpsborg.

scoot

#54
Laderen funker, har fått tvangskjørt den opp mot 63V på det meste, men så fort EMSén får snusen i det så kjører den ned på 54-55V igjen. Takk for tipset, jeg vurderer å fjerne denne ledningen å styre den selv.

EDIT:

Det som skjer nå om dagen er at bilen stopper på 80%, og indikerer at den er ferdig ladet ved å lyse grønt konstant. Så napper jeg ut koblingen mellom lader og EMS i ett sekund, så begynner den å dra med seg pakka opp mot 62V, så går det en snau time så er den full-ladet på SOC´en.

Enten så stopper den på 80% fordi det er noe signalfeil, eller så er den EMSn død ass.
Fikk forøvrig nye vifter i posten i dag, så skal få lodda sammen greine i morra og få i gang kjøling av laderen igjen. Dét kan jo være at denne blir for varm, pga dårlig ventilasjon, selvom jeg sliter med å tro det i -5 grader.
2009 Revai

scoot

#55
Sånn, to nye ladevifter montert. Lader bilen mer enn 80%? Neh.
Detta Reva greine var en bommert, makan til møkkabil.

Det virker som den sliter med å sette i gang siste del av ladingen, dvs fra 80% - 100%. Hvis jeg napper ut connectoren mellom lader og EMS og setter den inn igjen så fikser den biffen, og den funker fint såfremt jeg IKKE kjører den lengre ned enn 80%. Hvis jeg f.eks kjører kun 5km så lader den fint opp til 100%. Såfort jeg kjører den under 80% så vil den ikke lade over igjen med mindre jeg tvinger den.

Guud jeg er lei dette opplegget, den EMS-enheten kan virkelig ryke og reise til #"%"!#$



Mitt siste håp: Få dobbeltsjekket at ventilasjonsviften gir signal tilbake til EMS om at den funker, teoretisk skal EMS sørge for at det ikke blir "gassing" hvis denne viften ikke funker. Får se på det etterpå.
EDIT: Har målt, viften gir +5V tilbake på gul signal-kabel, så kan ikke forstå annet enn at denne funker optimalt.
2009 Revai

elmalo

Er du sikker på at det er 80% og ikke 76%? Grunnen til at jeg spør er som jeg nevnte før i tråden: Bilen må se over 60 volt for å avslutte ladingen. I forbindelse med at jeg konverterte til lithium var jeg stadig borti dette problemet, ladingen nærmet seg 100%, men så ble den avbrutt for tidlig av den nye BMSen og så sto den plutselig på 76%.

Jeg ville tatt en titt på BV1-BV8-faktorene på batteriet. Hvilke verdier har du der? Hvilken volt ser du i sluttfasen av hvert batteri? Går den over i C3-fasen eller stopper den på C2 av en eller annen grunn?
Reva2007
Tesla Model 3 2019
Klepp, Rogaland

scoot

Om det er 80% eller 76% er jeg usikker på. MEN, problemet er ikke hva bilen ser, problemet er hva som kommer ut av laderen.

Jeg har fått målt meg fram til følgende:

Samme hvilken SOC-verdi som er i displayet dytter den ut 54V fra laderen når den lader med EMS tilkoblet. Plugger jeg derimot ut connector mellom lader og EMS i 1 sek og dytter den inn, så tar plutselig laderen helomvending og dytter seg opp til 62-63V og blir der til batteripakken følger etter ( som du sier ), deretter går den sakte nedover og da lader bilen seg helt opp.

Hvorfor den ikke bygger seg opp uten at jeg må koble fra noe, er det jeg ikke skjønner :(
2009 Revai

elmalo

Ok, du måler det med voltmeter? Har du sjekket hvor mange volt laderen tror den kjører med på samme tid? Jeg føler meg nokså sikker på at dette har med en eller annen feil kalibreringsverdi i EMSen å gjøre.
Reva2007
Tesla Model 3 2019
Klepp, Rogaland

scoot

Jeep måler med voltmeter. Nei, det har jeg ikke gjort - da jeg ikke har laptop med WinXP.. noe jeg rett og slett tror jeg må skaffe meg.

Veldig fint om du kan gi meg en liten "guide" hvis det må kalibreres noe :-)
2009 Revai

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA