Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Interessant info om Tesla Service ?

Startet av scoot, onsdag 30. oktober 2013, klokken 14:19

« forrige - neste »

elmalo

#60
Jeg vil foreslå at du leser denne, selv om den egentlig handler om lithium-konvertering.

http://www.dataloggers.gr/others/LiFePO4_conversion_eng.pdf

Når EMSen oppfører seg "feil" så tror jeg det må være et avvik her mellom det den tror den gir ut og det den faktisk gir ut. Jeg vil tippe at den tror den gir ut rundt 57-58 volt, jf. C2-fasen, som ikke skal være 54 volt. Uten PC og EMS Analyzer så famler du litt i blinde ut fra hvilken fase ladingen er i og hvorfor den stanser opp. Jeg bruker forresten Windows 7, trenger ikke være XP.
Reva2007
Tesla Model 3 2019
Klepp, Rogaland

scoot

#61
Tråler finn.no for en laptop jeg, har EMS analyzer på disken her ;)

TAKK for link, fantastic bra guide!

EDIT: Hvordan - gjentar - hvordan fikk du opp EMS Analyzer på Win7? Har du en annen installasjonsfil enn meg tro?
2009 Revai

elmalo

Jeg har en fil som heter EMS Analyzer (Setup).msi, den er på 6.456.320 bytes. Det skal være versjon 1.0. Den installerer seg direkte her på min Win 7 64-bit, hvilken feilmelding får du?
Reva2007
Tesla Model 3 2019
Klepp, Rogaland

svingen

hvis du laster ned vmware kan du fint bruke en nyere pc``er har selv måtte ha kjørt XP til diverse ting og har da brukt vmware...og det var enda jeg måtte bruke usb->rs232,stabilt i XP men windows 7 fungerte det ikke bra...kan jo være verdt et forsøkt først :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

scoot

#64
Prøver å installere win7 32bit nå, så skal jeg se hvilken versjon min EMS analyzer er.

Tusen takk for hjelpen folkens!

EDIT:

WOW, du hadde så helt rett. Det EMS leste av batteri 6,7 og 8 var heeelt på villspor. Den leste riktig volt fra pakken totalt, men den leste heeelt ville feil på de tre batteriene individuelt. Har nå justert faktorene og skal prøve meg på litt lading senere i dag ( Har parkert et par leafer på ladestasjonen på skolen - som IKKE lader....  >:( ).
Kan røpe at avlest verdi til EMS på de forskjellige var.
Batt 1-5 = ca 6.24 V som stemmer bra
Batt 6 = 40+V
Batt 7 = -30V
Batt 9 = 7,2V

Total spenning var 50ish volt målt, dette tilsvarer ca 6.25V per batteri. Siden batteriene er relativt nye så gikk jeg pent ut i fra at de var på CA samme nivå da jeg ikke hadde muligheten til å gjøre det bedre. Planen er derfor nå, HVIS dette funker å kjøre en utjavning i natt slik at de er på ca likt nivå. Går for gull, håper dette funker!!!

TUSEN TAKK!

Jeg har forøvrig EMS Analyzer V1.15 om noen skulle ønske dét :)

EDIT 2:

Fått plugga den i lading nå, og det er to ting som slår meg:
1. Ibatt = -15A ?!!? Hva er dette ?
Ladestatus: C1 fair enough.
Nåla stopper på 76% som tidligere antatt
Og jeg får opp feilkode "Fan Fault" - Alle viftene mine funker, ventilasjonsviften sender +5V tilbake i gul ledning. Noen som vet hvor denne er tilkoplet EMS så jeg får målt at EMS faktisk leser den?
2009 Revai

scoot

#65
Greit.

Det er en eller annen vifte som kødder med meg, hvis jeg resetter EMS. kobler til Analyzer og begynner lading så fungerer den utmerket i 1minutt før "FAN FAULT" dukker opp og den lader på safemode som vanlig.

Her er utfordringen....alle vifter funker, og jeg har målt at ventilasjonsviften gir +5V inn på EMS, ingen av de andre viftene på min bil har noen slags form for måling med gul ledning.
De to ladeviftene har kun tilkobling til spenning, samme gjelder motorviften.
Hva har gått galt her, montro?
Aha, EMSn min klarer ikke lese av turtallet til viften. Det er jo litt kjedelig, her må det være et jordingsproblem eller lignende. Er det sikringer inni EMS ?!

EDIT!!


JEG FANT DET UT!! *jubel* Gi meg applaus.
Her er casen:
Viften til ventilasjon: Gir 5V tilbake i Gul, jeg hører den gå - tror alt er OK. Men nei, det er noe internt feil i denne viften som gjør at EMS ikke leser turtall ( jeg tipper på intern feil type "jordfeil" av noe slag ). Kobler jeg om så jeg bruker motorviften, så leser hjernen turtall - OG LADER SOM DEN SKAL!!!! Jeg tror ikke dere helt klarer å forstå hvor glad jeg er nå. Nå skal jeg bestille meg vifte og få fiksa dette en gang for alle!!
2009 Revai

elmalo

Ja, her fortjener du applaus, det var godt at det løste seg. Hehe, reaksjonene dine er en fryd å lese, jeg kjenner meg igjen selv fra mange timer ute i garasjen. Jeg har også fulgt med på denne tråden og ikke helt sett hvordan jeg kunne bidra før nå og selv om det ikke var midt i blinken så fant du i alle fall feilen nå.

På min la jeg merke til at feltet FAN TTL var utfylt med 150 under ladingen. Ellers er det sikkert lurt å skrive ned de ulike kalibreringsverdiene for sikkerhets skyld, selv om de nå er feil. Kalibreringen av batterier er beskrevet i servicemanualen (det er en matematisk formel, hvis jeg ikke husker feil). Ellers går det jo an å prøve seg litt frem og tilbake. Når du ser hvordan ladekurven skal være så er det veldig greitt å observere det i software, for eksempel at bilen faktisk når 60 volt slik at den går over i C3-fasen og fullfører til 100% (istedetfor å stanse/hoppe ned igjen på 76%).
Reva2007
Tesla Model 3 2019
Klepp, Rogaland

scoot

#67
Det var nettopp FAN TTL som stod på 0 hos meg, som førte til FAN FAULT etter en viss tid.

Ny vifte bestilt, skal monteres i helgen. I mellomtiden bryr jeg meg ikke om å utføre stort på bilen, blir ikke noe koking med 54V og 5A uansett.

EDIT:

Det viser seg faktisk at tacho-signalet skal være på 0-3V - IKKE 5v. Så er tydeligvis noe rart med den viften. Satser på det løser seg når jeg får bytta den :)
2009 Revai

scoot

Her er min lille midlertidige "redneck" løsning på problemet.

1. Jeg vet jo ventilasjonsviften fungerer, den bare gir feil signal til EMS.
2. Jeg fant en 70mm CPU-vifte på 12V liggende å slenge.
3. Montro om det går ann å koble denne i paralell på utsiden av ventilasjonsviften, men bruke signalet fra den lille viften for å lure EMS?

... Det fungerer fint, om jeg må få si det selv. EMS er ikke spesielt kresen på turtallet til viften, da den lille viften utgjør en verdi på rundt 110 på FAN TTL.
MEN DEN GIR INGEN FAN FAULT!

Se bildet under;


Denne løsningen blir værende til jeg får tid til å skru ut den gamle, sålenge jeg vet ventilasjonsviften ser jeg ikke problemet. Litt ekstra ventilasjon i kupéen er ikke å forakte  8)

Dette er første gang noensinne at bilen har ladet til 77% for egen maskin, med en stabilt oppadgående spenning til 60V med 40A ladestrøm. Istedet for "safe mode" som gir 54V og hele 5A.

Tusen takk for aloe tips og all help!
2009 Revai

elmalo

Det var utrolig kjekt at du fikk det til, morsomt hvis det var mine innspill som fikk deg videre.

Jeg må si at jeg har sansen for kreativiteten her. Sant å si så aner jeg ingenting om hvordan PCer og andre ting senser TTL, har egentlig alltid trodd at det var et pulssignal og ikke en viss spenning. Uansett så er det jo nå bare å bytte viften så er du i gang (til neste problem evt. dukker opp).
Reva2007
Tesla Model 3 2019
Klepp, Rogaland

scoot

#70
Såvidt jeg har forstått er det et pluss-signal tilbake fra viften som angir turtallet.
0-3V hvorav hvor høyere spenning jo høyere turtall. Fant dette i servicemanualen :-)

Den beregner dermed ut i fra samme jordpotensial i kontakt CN66 på EMS.

EMS Analyzer reddet definitivt dette for meg, for et kanonprogram!
2009 Revai

lastve

Hei Scoot.
Kjempefint at du fant ut av lade problemet ditt.
Artig lesing, selv om jeg en liten stund var bekymret for for at du ville gi opp.
Veldig viktig med et slikt forum slik at vi kan dele erfaringer med hverandre, og hjelpe hverandre med å finne løsninger..
Lykke til videre.
Jeg kommer fortsatt til å følge med her og dele erfaringer om jeg kan..
Lastve
Eier av Reva standard, 2006 mod. Total kjørelengde har stoppet. Defekte batterier, vet ikke om jeg skal kjøpe nye en gang til...
Bor i Sarpsborg.

Tgun

Scoot, kan du sende meg EMS Analyzer?


Sent from my iPad using Tapatalk HD

scoot

2009 Revai

kje

#74
Sitat fra: scoot på tirsdag 26. november 2013, klokken 21:03
Her er min lille midlertidige "redneck" løsning på problemet.

1. Jeg vet jo ventilasjonsviften fungerer, den bare gir feil signal til EMS.
2. Jeg fant en 70mm CPU-vifte på 12V liggende å slenge.
3. Montro om det går ann å koble denne i paralell på utsiden av ventilasjonsviften, men bruke signalet fra den lille viften for å lure EMS?

... Det fungerer fint, om jeg må få si det selv. EMS er ikke spesielt kresen på turtallet til viften, da den lille viften utgjør en verdi på rundt 110 på FAN TTL.
MEN DEN GIR INGEN FAN FAULT!

Se bildet under;


Denne løsningen blir værende til jeg får tid til å skru ut den gamle, sålenge jeg vet ventilasjonsviften ser jeg ikke problemet. Litt ekstra ventilasjon i kupéen er ikke å forakte  8)

Dette er første gang noensinne at bilen har ladet til 77% for egen maskin, med en stabilt oppadgående spenning til 60V med 40A ladestrøm. Istedet for "safe mode" som gir 54V og hele 5A.

Tusen takk for aloe tips og all help!

Hvor kobler man til denne viften? Jeg har også problemer med å lade til 100%. Den stopper på ca 70%.

Jeg fant viften på høyre side av bilen, bak innerskjermen. Der så jeg et hvitt "plastrør" med en "sløyfemutter". Skrudde av mutteren og dro ut den hvite plasten så kom viften ut. 

Men ledningene fra vifta går inn i hulrommet av glassfiber, må jeg kutte ledningene og lodde den nye vifta på?

EDIT:
Jeg fant ut hvor jeg skulle koble til vifta. Nå har jeg prøvd to forskjellige vifter men begge viser litt over 12V mellom brun og gul ledning. Hva er det som ikke stemmer?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA