Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Reservehjul, eller mangel på dette

Startet av TorC, fredag 27. september 2013, klokken 13:38

« forrige - neste »

TorC

Sitat fra: MajorBard på mandag 07. oktober 2013, klokken 13:27
Det høres ut som er veldig artig prosjekt. Den kunnskapen du kan få ved å demontere hele greia vil kunne være mer verd enn "tapet" på å selge deler. Og hvis batteripakka er brukbar - gull. Jeg har i allefall sansen for slike ville prosjekter. Så hvis du har plass og tid, dr.. i penga.

Takk for opp-backing.
Kunnskap er alltid gull verdt. Problemet er bare hvordan dette kan komme andre til gode. Og ikke minst økonomien i dette. Jeg er veldig lite fysen på å sitte på deler i årevis. Jeg er en meget enkel mann, så med en gang jeg har gjort jobben blir oppfølgingen "kjedelig". Og penger skal man aldri drite i med mindre man selv driter dem... :-)
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

sven erik

er vell mange som vil ha deler av de som har usa  modellen
å du kan da utforske masse å vite om noen av de med inport bil lurer

elektrolux

Sitat fra: TorC på tirsdag 24. september 2013, klokken 04:28
Selv om man sier at hurtigladingen "går uteom" vanlig lading, så styres dette at bilen med feeback fra BMS. Det å få til hurtiglading av batteripakken uten å ha hele systemet oppe å gå tror jeg ikke er mulig.

Det kan virke som hurtigladekontakten går rett til batteriet, eventuelt via en kontaktor. Reguleringen som foregår ved normal hurtiglading er styring av den eksterne hurtigladeren fra bilens egen BMS. I så fall bør det være kurrant å bruke bilens egen styring på en alternativ måte: F.eks til å regulere et par eksterne ekstraladere koblet til hurtigladeporten via et strømsensende rele'.

Vi bruker allerede denne teknikken på Think Classic og PSA og kjører strømmen til bilens egen lader via et strømsensende rele. Dette releet styrer da strømmen til ekstraladerene ut fra strømtrekket til bilens egen lader som igjen er styrt av bilens BMS ;) På Classic bilene bruker vi div. Eltek moduler eller Plastma ladere, men på nye biler må en nok bruke de nye canbus styrte laderene fra f.eks Eltek Valere eller Brusa. Eltek Valere kan styres ved hjelp av et modifisert Robometer.

På den måten får en 3 fase 10 kW lading av bilene. På en Tekna Leaf bør samme teknikk kunne brukes til å lade med opptil 20 kW   
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

leaf-newbe

om bilen fortsatt er tilgjengelig så ville jeg prøvd meg med et skam bud, halvparten av hva han forlanger.
får du den for det så er det i alle fal penger å hente.

vet at etter catarina så ble biler solgt for 2-3 tusen usd kjenner forlk som kjøpte fungerende forsikrings biler for under 5000 usd og da er det snakk om biler i 40-50 tusen usd klassen.
Leaf tekna 2013 - UM-EVSE lader uten kladd, friheten til å velge er bra.
Ranked 3597
Average Energy Economy 17,20 kWh/100km              #1901

Ladefabrikken

Vet ikke om det er denne http://www.salvage-cars-for-sale.info/salvage/nissan/leaf/for-sale/page-3/ siden du har vært på TorC. Her det mange vrakete Leafer, har litt lyst til å bruke en vraket Leaf som donarbil til et nytt konverterings prosjekt. Fant en bil til 1850 dollar
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

TorC

Sitat fra: 2EL på tirsdag 29. oktober 2013, klokken 12:11
Vet ikke om det er denne http://www.salvage-cars-for-sale.info/salvage/nissan/leaf/for-sale/page-3/ siden du har vært på TorC. Her det mange vrakete Leafer, har litt lyst til å bruke en vraket Leaf som donarbil til et nytt konverterings prosjekt. Fant en bil til 1850 dollar

Det finnes en drøss med sider som "selger" skadebiler. Det virker imidlertid som om de alle er koplet opp mot samme system, der Copart er opprinnelsen.  Jeg har sett en del på disse sidene, og det er MYE med liten skrift der. Kommer man med penger i hånden og kjenner systemet kan man sikkert gjøre en enkel handel. Sitter man i Norge er det verre, for da må man først sette inn et depositum for å i det hele tatt få lov til å handle. Så er det gebyrer for å få tilgang, gebyrer for betaling, gebyrer for auksjon, gebyrer for å få hente bilen, gebyrer på dokumentene osv osv osv osv. Totalt blir gebyrene mellom 1000 og 1500 USD. Og så kommer innenlandstransport på toppen, og bilen må hentes innen få dager for å unngå ytterligere gebyrer.

For mitt vedkommende var det uaktuelt å handle via disse sidene fordi det ble for mye usikkerhet og for mye liten skrift. Får man tak i en agent som kan gjøre jobben for seg, så er det nok lettere. Det finnes tjenester i USA der de kan ordne alt for en rimelig penge, noe som sikkert er mye tryggere.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

kjbu

Kunne vært morro om en forum-gjeng her importerer 4 vrak-leafer og fyller en 40 fot container med 2 biler i lengden og høyden. Da blir fraktkostnaden pr. bil veldig lav.

Da har vi mye morro og deler som kan selges. Veldig greit om batteriene i vrak-leafene ikke er ødelagt, for de er nok lettest å få solgt til bra pris.

Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

Ladefabrikken

1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

TorC

Da var "vraket" kjøpt og betalt.

Gleder meg som en unge til å begynne å skru på den. :-D
Men "gruer" meg til ventetiden på 6 uker...

Hvis det er noen som trenger deler er det bare å plinge. Eller hvis noen har lyst til å være med å skru... i Oslo sentrum.



2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA