Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Reservehjul, eller mangel på dette

Startet av TorC, fredag 27. september 2013, klokken 13:38

« forrige - neste »

TorC

Hei,
jeg er i forhandlinger med en "junkyard" i USA om kjøp av en vraket LEAF.

Jeg skadet min bil for en stund siden og har fått kontantoppgjør fra forsikringsselskapet.

Mitt dilemma er at jeg kan få kjøpt de delene jeg trenger for reparasjonen for litt over 10 000,- inkl.frakt og mva. I tillegg vil jeg ha varmeseter og ekstra felger. Men en slik vrak-LEAF kan jeg få ferdig levert i container i Oslo for ca 45 000,-

Jeg er SÆRDELES nyfiken og geskeftig, så jeg har virkelig lyst til å skru frahverandre en Leaf. Jeg har "slaktet" en bil tidligere, så jeg vet hva jeg går til...

Jeg har regnet litt på dette, og kommet frem til at jeg etter hvert vil kunne få solgt dører, panser, lykter, fangere, bakluke og en drøss andre deler slik at jeg vil kunne "break-even" og til og med sitte igjen med noen kroner for jobben når norske Leafer begynner å bli noen år. (og dermed folk både gidder og tør å skru selv).

Så kommer det virkelige negative: bilen er vannskadet... "flood"....  De aller fleste vil jo da si "walk away"... Men er det jo karrosseridelene jeg er ute etter i første omgang. Fremdriftsbatteriet er jo forseglet og trykksatt, så det er en meget stor mulighet for at dette er iorden. Interiøret ser fint ut uten noen merker etter vann, så jeg vil jo tro at vannet ikke har stått så veldig høyt.

For den prisen, er det "walk away"? Eller er det mulig god investering? 
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

TB

Uten at det er nokon direkte samanlikning, ligg video av "Flood Damaged Mitsubishi iMIEV" på YouTube. Saltvatn lagar mykje skade. Ferskvatn vil nok vere snillare.

Februar 1:
Februar 2:
Februar 3:
Februar 4:
April:       
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

TorC

Sitat fra: TB på torsdag 19. september 2013, klokken 19:43
Uten at det er nokon direkte samanlikning, ligg video av "Flood Damaged Mitsubishi iMIEV" på YouTube. Saltvatn lagar mykje skade. Ferskvatn vil nok vere snillare.

Takk for innspill. Jeg har fulgt med på ham. Den store forskjellen er at den han kjøpte hadde vannet stått høyere opp (vannet hadde stått godt inne i kupeen og til og med ødelagt "lappesettet" som lå under baksetet), og at batteripakken ikke var forseglet med trykk. Batteripakken i trillingene har en eller annen slags "lufteventil".

I tillegg har jeg forstått det som at trillingenes batteripakke må byttes ut i "moduler", mens Leafen kan byttes i celler (?). Så selv om modulens BMS er skadet kan fortsatt cellen ha verdi(?).

Ellers så er han sammenlignbar med meg, han er geskeftig og dum som rakker``n. Hvis jeg ender opp med å kjøpe denne bilen, så må jeg nok lage tilsvarende video-følgetong.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Thomas Parsli

Jeg kan ikke tenke meg noe annet som koster 35.000,- og vil sluke så mye tid :D
Mye (eller lite, alt etter hvordan du ser det) fritid for pengene!

Det høres ut som om bilen er avskrevet av forsikringsselskapet og det meste av verdi er "over vannlinjen" for å bruke et maritimt uttrykk. Du bør vel anta at både batterier og motor er ødelagt.

Kjøp verkstedhåndboken (på ebay) og se hva den sier om batteripakkene og forsegling før du brenner av 45.000,-

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

TorC

Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 20. september 2013, klokken 00:24
Jeg kan ikke tenke meg noe annet som koster 35.000,- og vil sluke så mye tid :D
Mye (eller lite, alt etter hvordan du ser det) fritid for pengene!

Det høres ut som om bilen er avskrevet av forsikringsselskapet og det meste av verdi er "over vannlinjen" for å bruke et maritimt uttrykk. Du bør vel anta at både batterier og motor er ødelagt.

Kjøp verkstedhåndboken (på ebay) og se hva den sier om batteripakkene og forsegling før du brenner av 45.000,-

Thomas

Takk for innspill.
Det er ikke tvil om at dette ikke er noe "gevinstprosjekt"...
Imidlertid tror jeg at de delene jeg selv trenger/ønsker akkurat nå (fordør, skjerm, hjul, varmeseter,(muligens varmeratt) fort vekk er bortimot 15 000,-

Får jeg etter hvert solgt de fire andre dørene (inkl hatchback) + panser for 5000,- per stk og fangerne for 2500,- per stk, samt hovedlykter for 1250,- per stk er vi oppe i 30 000,-

Da er det fortsatt en god del smådeler igjen som tåkelys, baklys osv før man begynner på elektronikken.

Såvdit jeg kan lese meg frem til på nett skal fremdriftsbatteriet være trykksatt og i så måte vanntett. Hvis elektronikken fungerer er jo dette evt. bare en bonus. Biler som har vært under vann (og antakeligvis spesielt elektriske biler) vil alltid få tilbakevendende problemer.

MEN, sånn bortsett fra at dette kommer til å ta ufattelig mange timer (en hobby må man jo ha, jeg har drevet demontering helt fra folkeskolen av... (fritt etter Ole Paus)).  Er dette en helt ekstremt dårlig idè, eller er det bare en dårlig idè?
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

TB

Sitat fra: TorC på fredag 20. september 2013, klokken 23:46
MEN, sånn bortsett fra at dette kommer til å ta ufattelig mange timer (en hobby må man jo ha, jeg har drevet demontering helt fra folkeskolen av... (fritt etter Ole Paus)).  Er dette en helt ekstremt dårlig idè, eller er det bare en dårlig idè?

Det er importert mange Leaf med dårlige garantier. Desse treng deler. Når det gjeld karosseri er det lite og hente på garanti, og forsikring blir kostbart...

Så lenge du har plass til bilen, og delene bør det vere muligheit og selge unna bilen i deler.

Sitat
Ellers så er han sammenlignbar med meg, han er geskeftig og dum som rakker``n. Hvis jeg ender opp med å kjøpe denne bilen, så må jeg nok lage tilsvarende video-følgetong.

Du får neppe samme visningstal som Ylvis, men nokon må jo lage slike videoer også :-)
Ein god måte og reklamere for dele på.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

thoru

#6
Hvor vraka kan en bil være for å få avgiftsfritaket sånn at delene defineres som "elbil" og ikke "vare"?

TorC

Sitat fra: thoru på lørdag 21. september 2013, klokken 13:14
Hvor vraka kan en bil være for å få avgiftsfritaket sånn at delene defineres som "elbil" og ikke "vare"?

Tror den skal være temmelig vrak før det skjer. Folk importerer jo biler som blir stående i årevis før de blir registrert. Jeg mistenker at Tollvesenet bare ser at det er et chassinummer, og siden det er elbil fritas det.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Thomas Parsli

Sitat fra: TorC på fredag 20. september 2013, klokken 23:46
MEN, sånn bortsett fra at dette kommer til å ta ufattelig mange timer (en hobby må man jo ha, jeg har drevet demontering helt fra folkeskolen av... (fritt etter Ole Paus)).  Er dette en helt ekstremt dårlig idè, eller er det bare en dårlig idè?

Det høres ut som en ganske dårlig ide, med potensiale for at den blir ordentlig morsom (batteriene kan reddes).
-Og det virker jo som om du sannsynligvis vil gå i pluss (hvis man ser bort fra arbeidet) :)
Det viktige er å gå inn i slike prosjekter med åpne øyne og realistiske anslag på hva bilen er verd.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

TorC

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 23. september 2013, klokken 10:40
Sitat fra: TorC på fredag 20. september 2013, klokken 23:46
MEN, sånn bortsett fra at dette kommer til å ta ufattelig mange timer (en hobby må man jo ha, jeg har drevet demontering helt fra folkeskolen av... (fritt etter Ole Paus)).  Er dette en helt ekstremt dårlig idè, eller er det bare en dårlig idè?

Det høres ut som en ganske dårlig ide, med potensiale for at den blir ordentlig morsom (batteriene kan reddes).
-Og det virker jo som om du sannsynligvis vil gå i pluss (hvis man ser bort fra arbeidet) :)
Det viktige er å gå inn i slike prosjekter med åpne øyne og realistiske anslag på hva bilen er verd.

Thomas

At det kan bli moro er det ingen tvil om! Det å faktisk se hvordan bilen er skrudd sammen kan gi næring til mye artig. Min arbeidskostnad er det egentlig ikke så farlig med, og ved å ta mye bilder underveis kan avstedkomme mye nyttig informasjon for andre også.

Jeg tror faktisk batteriet kan reddes, men jeg tror at må lagres og vedlikeholdlades i mange mange år. Så det er nok ikke der jeg kan få igjen pengene med det første. Jeg tror jeg kan få igjen pengene på karrosserideler alene, så får resten bli en gledelig bonus... Evt. får jeg sette opp et stort solcelleanlegg på taket og bruke batteriet som buffer. Så får jeg kastet bort en del tid og penger på det også...
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

sven erik

om styringen til hurtigladingen ikke er ødelakt å ligger utenpå  batteri kassa  mulig jeg er intressert i det
og er batteriet helt  å funker helt bra  så kan vi muligens  snakke litt på pris  da jeg hvet en kan bruke det til å ta ut  strømmen i gjenn lett  å et par solseller og  dette batteriet i garasjen  kunne hvert morro

TorC

Sitat fra: sven erik på tirsdag 24. september 2013, klokken 03:33
om styringen til hurtigladingen ikke er ødelakt å ligger utenpå  batteri kassa  mulig jeg er intressert i det
og er batteriet helt  å funker helt bra  så kan vi muligens  snakke litt på pris  da jeg hvet en kan bruke det til å ta ut  strømmen i gjenn lett  å et par solseller og  dette batteriet i garasjen  kunne hvert morro

Hei Sven Erik,
hurtigladeklablingen har jeg allerde lovet bort, men styringen til det tror jeg ligger "dypt" inne i elektronikken. Selv om man sier at hurtigladingen "går uteom" vanlig lading, så styres dette at bilen med feeback fra BMS. Det å få til hurtiglading av batteripakken uten å ha hele systemet oppe å gå tror jeg ikke er mulig.

Batteripakken derimot er temmelig "dum" såvidt jeg har forstått. Uansett er dette bygget opp om standard tech som man bør kunne utnytte. 

Du har jo hus og bil, så det bør jo i teorien være mulig å høste inn på et batteri. MEN, det lønner seg neppe. Det finnes ingen solceller som er i nærheten av å gi tilbake det du må investere med mindre du kopler deg helt av nettet.

Jeg har ingen kilder på dette, men jeg har lest et sted at solceller i Norge må du ha i minst 20 år utfor nettet før det blir lønnsomt off-grid.

Det er selvsagt artig å være selvforsynt, men den "store besparelsen" er nettleie og abonnement. Sistnevnte må du jo uansett betale. Og du må ha en langt større bank enn 24kwt for å klare deg gjennom vinteren...

Ta å send meg en PM, så kan vi ta dette videre.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

sven erik

vi kan se når du får bilen  men greier meg muligens  å vinteren bekymrer meg mindre da er jeg å har gode ca 20 varme grader  å kommer ikke hit før det er minst  10 -12 pluss på det kalleste

sven erik

har du hørt noe mer om prosjektet dit ? tror du at de vil selge lade kontakr   med ledning løs?

MajorBard

Det høres ut som er veldig artig prosjekt. Den kunnskapen du kan få ved å demontere hele greia vil kunne være mer verd enn "tapet" på å selge deler. Og hvis batteripakka er brukbar - gull. Jeg har i allefall sansen for slike ville prosjekter. Så hvis du har plass og tid, dr.. i penga.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA