Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Rest API, cURL - sjekk status på MS.

Startet av Olemann, torsdag 04. juli 2013, klokken 12:23

« forrige - neste »

sven erik

ned kan man gjerne kjøre  i 100 men opp sparer jeg faktisk over en strek på og kjøre i 30 og ikke presse bilen  noe i forhold til bare 50 km  å ennå mer  i 70  i 70 bruker  min 4 streker opp lier bakken   i 30 bruker jeg under 2

Thomas Parsli

Sitat fra: jkirkebo på mandag 24. juni 2013, klokken 16:09
Nettopp. Og man sparer da like mye energi på å kjøre ned Lierbakkene i 30km/t.

Ned er det jo et kompromiss mellom regenerering og hvor langt man kan trille, så jeg er ikke helt enig ;)

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

jkirkebo

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 24. juni 2013, klokken 16:22
Sitat fra: jkirkebo på mandag 24. juni 2013, klokken 16:09
Nettopp. Og man sparer da like mye energi på å kjøre ned Lierbakkene i 30km/t.

Ned er det jo et kompromiss mellom regenerering og hvor langt man kan trille, så jeg er ikke helt enig ;)

Ikke langt ifra ihvertfall. Du triller fort opp i meget høy hastighet, og luftmotstanden bøir svært høy. I 30 kan du regenerere mye hele veien ned. Leafen gir jevnt 20kW i regen ned Oslofjordtunnelen i 70km/t. Det blir en god del "gratis" energi fremfor å trille i 140 ;)

Men ok da. Han sparer like mye på å kjøre 30 vs. 70  flatmark som i oppoverbakken. Mao. ingen vits i å slakke ned oppover i forhold til rett frem.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: sven erik på mandag 24. juni 2013, klokken 16:17
ned kan man gjerne kjøre  i 100 men opp sparer jeg faktisk over en strek på og kjøre i 30 og ikke presse bilen  noe i forhold til bare 50 km  å ennå mer  i 70  i 70 bruker  min 4 streker opp lier bakken   i 30 bruker jeg under 2

Du sparer nok noen streker på å kjøre resten av veien til Oslo i 30km/t også.

Forøvrig er ikke de "strekene" på langt nær nøyaktige nok til å komme til noen som helst konklusjon. Med SOC-meter ala Leafen blir det en annen sak.

Eksempel: Har man f.eks 10 streker kan bruk av to streker være 51-40% (gitt at en strek forsvinner på 50 og 40). Men det kan også være 60-31%, en ganske stor forskjell på 18% eller 1,8 streker.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sven erik

Forstår deres frustrasjon  å at dere er redde for å kjøre langt med bilene når dere ikke ser forskjellen på 30 opp Lier bakken  kontra 70 og forskjellen på opp bakken og kjøring rett frem
Men faktisk det som gir kortest rekkevidde er by kjøring
Hva er rekorden deres av rekkevidde ? Med normal kjøring 70km. Ca 
Min er17 mil med min da komm skilpadden så ikke si jeg har peil på kjøringen og har kjørt over 52000 på under 2 år

Thomas Parsli

Jeg kjører langt titt og ofte jeg, noen ganger så langt at jeg ikke når helt frem :)
(Nyttårsaften på Tuddal Høyfjellshotel, manglet et par km på å nå helt frem)

Du må gjerne føle at 30km/t sparer mye energi opp Lierbakkene, men hvis det ikke er noe spesielt (galt) med din bil er det bare luftmotstanden som blir større i 70km/t. Og forskjellen den utgjør fra bunn av Lierbakkene og opp til Liertoppen er forsvinnende liten, da strekningen er ganske kort.

Hvis du derimot kjørte hele strekningen i 30km/t ser jeg poenget, men det er ekstremkjøring som ikke er tillatt på E18.

Jeg har kjørt Lierbakkene (E18) mange ganger i 45km/t (P106) og selv ned nødblinken på følte jeg meg lite trygg i tunellen. Skal man kjøre så sakte bør man kjøre RV282/FV16/FV203 mellom Drammen og Asker.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

FrodeK

Sitat fra: sven erik på mandag 24. juni 2013, klokken 17:24
Forstår deres frustrasjon  å at dere er redde for å kjøre langt med bilene når dere ikke ser forskjellen på 30 opp Lier bakken  kontra 70 og forskjellen på opp bakken og kjøring rett frem
Men faktisk det som gir kortest rekkevidde er by kjøring
Hva er rekorden deres av rekkevidde ? Med normal kjøring 70km. Ca 
Min er17 mil med min da komm skilpadden så ikke si jeg har peil på kjøringen og har kjørt over 52000 på under 2 år

Jeg har egentlig bare én frustrasjon: At flere elbilister enn deg skal begynne å kjøre i 30 på motorvei.

sven erik

Sitat fra: FrodeK på mandag 24. juni 2013, klokken 18:22
Sitat fra: sven erik på mandag 24. juni 2013, klokken 17:24
Forstår deres frustrasjon  å at dere er redde for å kjøre langt med bilene når dere ikke ser forskjellen på 30 opp Lier bakken  kontra 70 og forskjellen på opp bakken og kjøring rett frem
Men faktisk det som gir kortest rekkevidde er by kjøring
Hva er rekorden deres av rekkevidde ? Med normal kjøring 70km. Ca 
Min er17 mil med min da komm skilpadden så ikke si jeg har peil på kjøringen og har kjørt over 52000 på under 2 år

Jeg har egentlig bare én frustrasjon: At flere elbilister enn deg skal begynne å kjøre i 30 på motorvei.
Det er kunn opp der å da ligger man jo i krabbefeltet for lastebiler å der er det faktisk lov 

Kryten

I følge http://www.jurassictest.ch/GR/ så sparer man knappe 3 % på å kjøre opp lierbakkene i 30 kontra 70.

Rød LEAF hentet 30.6.2012  - EL 17307

ELM327 med bryter for CAR-CAN til EV-CAN

Ronny

Mao du sparer fort 2-3 streker, dersom du har hundre ;)
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

Thomas Parsli

Jeg regner med at vi kan være enige i modellen på http://www.jurassictest.ch/GR/, så la oss oppsummere forbruket på strekningen Sandefjord-Lillestrøm i en iMiev:

Sandefjord-Lillestrøm er bare mulig å kjøre i en iMiev hvis man har en snittfart på 55km/t, øker du snittet til 60km/t når du ikke frem i en iMiev. En Leaf klarer det derimot, siden drag coefficient (S*Cx) er lavere ;)

Sandefjord               -> Sankt Hallvards vei 1 (83km i 70km/t): 11kWh
Sankt Hallvards vei 1 -> Gjellebekkveien 1 (7km i 30km/t): 1,48kWh
Gjellebekkveien 1      -> Lillestrøm (52km i 70km/t): 6,5kWh
Totalt: 19kWh

Øker man hastigheten opp Lierbakkene til 70km/t øker forbruket med 0,37kWh
Sankt Hallvards vei 1 -> Gjellebekkveien 1 (7km i 70km/t): 1,85kWh
Totalt 19,37kWh

Eller en økning på under 2%

Forskjellen på å kjøre 30km/t eller 70km/t opp Lierbakkene er like stor som å kjøre 68km/t eller 70km/t mellom Sandefjord og Drammen.

Dette skyldes ene og alene luftmotstand, hvor langt man har kjørt elbil er ikke en faktor...

Thomas
(Dette ble et langt innlegg, men det er viktig å forstå at luftmotstand er den viktigste faktoren når det gjelder energiforbruk)
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Griffel

#26
Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 25. juni 2013, klokken 09:50
(Dette ble et langt innlegg, men det er viktig å forstå at luftmotstand er den viktigste faktoren når det gjelder energiforbruk)
I et hvertfall når en nærmer seg 70 km/t
Øker en hastigheten fra 40 km/t til 50 km/t øker forbruket med ca  0,1 kWh/mil øker du fra 70 km/t til 80 km/t øker forbruket med ca 0,15 kWh/mil og fra 90 km/t til 100 km/t med omterent 0,2 kWh/mil
En sparer m.a.o. mye på å redusere topfarten, i tillegg til å holde jevn hastighet (altså ikke bremse og akselerere mer enn høyst nødvendig).
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Kristian

Sitat fra: sven erik på mandag 24. juni 2013, klokken 19:45
Sitat fra: FrodeK på mandag 24. juni 2013, klokken 18:22
Sitat fra: sven erik på mandag 24. juni 2013, klokken 17:24
Forstår deres frustrasjon  å at dere er redde for å kjøre langt med bilene når dere ikke ser forskjellen på 30 opp Lier bakken  kontra 70 og forskjellen på opp bakken og kjøring rett frem
Men faktisk det som gir kortest rekkevidde er by kjøring
Hva er rekorden deres av rekkevidde ? Med normal kjøring 70km. Ca 
Min er17 mil med min da komm skilpadden så ikke si jeg har peil på kjøringen og har kjørt over 52000 på under 2 år

Jeg har egentlig bare én frustrasjon: At flere elbilister enn deg skal begynne å kjøre i 30 på motorvei.
Det er kunn opp der å da ligger man jo i krabbefeltet for lastebiler å der er det faktisk lov
Henger meg på oppfordringen, vennligst ikke kjør i 30 km/t på motorveien. Da det er vanskelig for bilene rundt deg å få gitt beskjed når dette pågår, tror jeg det er viktig at vi på forumet tar ansvar. Dette blir for ekstremt.
Sort Tesla S Performance+ 2013, Nissan Leaf 2011 og Peugeot 106 El.

el-fanboy

OT, men...El-bilister kan fort bli svært upopulære om vi kjører i 30 - selv i krabbefeltet, og selv om det er lov. Det er mye man kan gjøre i trafikken som strengt tatt er lov, men som er egoistisk og til ulempe og hinder for annen trafikk. Jeg tror ikke noen er tjent med en "elbil-fossilbil-krig" i media, tilsvarende "syklist-bilist-krigen" som nå pågår for fullt.
Oslo. BH Emotion 29er, LEAF 2012 & TMS P #1964 VIN#16788, LEVERT september 2013 :D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA