Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: ZAP / Lotus

Startet av Griffel, tirsdag 13. mars 2007, klokken 12:16

« forrige - neste »

Griffel

Nytt fra ZAP

http://www.zapworld.com/ZAPCMS/uploadedFiles/Obvio%20012%20E%20Slick.pdf
http://www.zapworld.com/ZAPWorld.aspx?id=388

Intresante data. Det står 100% electric men noen data er tydligvis fra fosilversonen f.eks har den 50l tankvolum.

Pris antydet: $59000 Levering antydet:TBD
Rekkevidde 320-380 km
topfart 190km/h
Men når de oppererer med tankvolum blir en jo litt skeptisk.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

De sier også at den har 20 Kw kapasitet på batteripakken. Til sammenligning har PSA og gamle Th!nk ca 12kw.

Da er det underlig å operere med 4 ganger så lang rekkevidde med mindre enn dobbelt så mye strøm.

For meg virker dette som annonsene fra Arngren.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Thomas Parsli

"Battery: Li Ion, 39 kWh, 580 lb"
http://www.zapworld.com/ZAPWorld.aspx?id=388

Jeg har større problemer med "Range: 200 - 240 miles"...
Hvis 200 miles er rekkevidden i 120 mph burde maksrekkevidde være langt, langt større.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Griffel

#3
Sitat fra: thomas på mandag 12. mars 2007, klokken 16:36
Jeg har større problemer med "Range: 200 - 240 miles"...
Hvis 200 miles er rekkevidden i 120 mph burde maksrekkevidde være langt, langt større.

Snarere tvert imot når hastigheten øker øker luftmotstanden i 2 potens. Så nå jeg lunter i 80km/h og blir forbi kjørt av denne i 160 km/h, og vi antar at cv verdi og fronttverrsnitt er omtrent det samme, så bruker ZAP/Obvio 4 ganger så mye strøm som jeg, og rekkevidden blir derfor mindre.

Helt nøyaktig er det ikke men luftmotstanden alene vil bli over 1kWh/mil så skal en rekke langt lønner det seg å sette hastigheten ned.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Thomas Parsli

#4
Sitat fra: Griffel på mandag 12. mars 2007, klokken 20:09
Sitat fra: thomas på mandag 12. mars 2007, klokken 16:36
Jeg har større problemer med "Range: 200 - 240 miles"...
Hvis 200 miles er rekkevidden i 120 mph burde maksrekkevidde være langt, langt større.

Snarere tvert imot når hastigheten øker øker luftmotstanden i 2 potens. Så nå jeg lunter i 80km/h og blir forbi kjørt av denne i 160 km/h, og vi antar at cv verdi og fronttverrsnitt er omtrent det samme, så bruker ZAP/Obvio 4 ganger så mye strøm som jeg, og rekkevidden blir derfor mindre.

Helt nøyaktig er det ikke men luftmotstanden alene vil bli over 1kWh/mil så skal en rekke langt lønner det seg å sette hastigheten ned.

Hvis den i 120 mph gjør 200 miles, må den da gjøre mer enn 240 miles i f.eks halve hastigheten?
Jeg skjønner ikke helt hva du er uenig i...

Mener du at oppgitt rekkevidde virker fornuftig?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Griffel

Jeg synes på en måte ZAP hjemmesiden er litt uklar når det gjelder data på denne krabaten.
Jeg har følelsen av at slikt bare slenges ut for å teste interesse for denne type doning.

En bil som i følge hjemmesiden er :
100% elektrisk men med 50l tank?
Har «Bi-directional» grensesnitt mot lysnettet (hva er nå dette? Leverer den tilbake det den ikke har brukt, jeg trodde ikke det var nødvendig for Li Ion?)
Batteri bank på 39 kWh
Har 120 kW motor men akselererer fra 0-96km på under 4,5 sek men da med med 150kW motor?
Har toppfart på 193km/h men er kapabel for 257 km/h?

Det jeg mente om rekkevidden var at med 120mph (193km/h) kommer en ikke er i nærheten av 200 miles.
Ved toppfart går motoren med fulleffekt altså 120kW da er batteriet tom på godt under 15minutter og har flyttet seg mindre enn 40miles (64km). Så rekkevidde både maks og min er nok basert på betydelig lavere hastigheter slik en også regner gjennomsnitts forbruk for fosilbiler, ikke basert på maks ytelse men på vanlig søndagstur tempo på landevei, og litt blandet kjøring i byen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA