Elbil salget faller - broom.no

Startet av Stig-Arne, fredag 12. juli 2024, klokken 16:01

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

E-Trond :+1: takk for lenken.

Jeg synes det ene alternativet med gasspedalen ikke virker bra. Kopi fra lenken din:

«En annen mulighet er tilbakemelding via gasspedalen der den begynner å presse tilbake, eller ved at bilen selv reduserer farten.»

turfsurf

Det jeg har lest tidligere var at dette også skulle bli påbudt. Kan jo bli spennende her i Norge.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

E-Trond

Jeg kjørte ID7 stasjonsvogn i dag,den var så fersk at den ikke var registrert ennå,bare prøveskilt og de var ikke helt ferdige med klargjøringen.
Der var det ingenting annet enn en dempet varsling ihvertfall.
ID 7 GTX
Ioniq  2020

BubbaJoFet

Det er ingen endringer nå fra det som gjør at vært levert og klaget på i biltester siden 2022.

Som det er nevnt av andre; 4 likegode alternativer foreslått i EU direktivet, hvor de fleste produsenter velger varsling og denne varslingen kan slåes av ved når en starter bilen og forblir anslått til bilen stenger ned.
Ikke ulikt lane keep assistant.

turfsurf

#34
Synes dette utsagnet indikerer at det kommer flere innstramminger etter hvert:

"However if carmakers only fit systems that meet the minimum requirements, the potential to prevent deaths and injuries will be limited, compared to systems that actually intervene to prevent the driver from accelerating over the speed limit."

Og, stemmer virkelig dette?

"ISA has been trialled in many Member States, and while drivers take a short time to adjust to the technology, the majority appreciated it."

https://etsc.eu/intelligent-speed-assistance-isa/
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

What-a-watt

#35
Først bør EU kreve at "biler utstyrt med kamera og/eller GPS" virkelig fungerer slik det var ment for . Burde være en del av Typegodkjenningen.

elektro

Helt utrolig at dette har blitt innført med med nåværende presisjonsnivå! Jeg har ikke vært borti noen bil i hvor avlesning av fartsgrense fungerer noe i nærheten av tilfredsstillende.

Dvs, skiltgjenkjenning fungerer delvis, men overstyres i de fleste biler (alle?) av GPS informasjon - som er riv ruskende feil ca. 80% av tiden. Kjørte i Italia og Frankrike i sommer, det er ikke noe bedre der enn i Norge. Google CarPlay er heller ikke ufeilbarlig.

Og når fartsgrensen faktisk ER riktig, vil mange ende opp med å kjøre for sakte likevel, pga. misvisning. Det vil bli dårligere trafikkflyt, påkjørsler bakfra og flere forbikjøringer. Samt flere uoppmerksomme sjåfører som frebrilsk prøver å skru av, eller håndtere bilens automatikk.

Jeg har faktisk ikke lyst på ny bil sånn som dette er nå. Med unntak av kanskje en Audi Q6, hvor funksjonen ettersom jeg forstår kan programmeres til hurtigtast * på høyre tommel - og skrus av uten å ta øynene fra veien.

(Lane assist, som vel også er påbudt, har lenge vært en knapp ytterst på venstre hendel hos Audi. Men den foretrekker jeg som regel å ha på i e-tron, ettersom den fungerer bra og er justerbar, men aldri for inngripende.)

Finnes det andre biler hvor man kan skru galskapen av uten skjerm?
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

turfsurf

Sitat fra: elektro på torsdag 25. juli 2024, klokken 09:17Finnes det andre biler hvor man kan skru galskapen av uten skjerm?
Flere som har det. På alle BMWer er det ett langt trykk på "set" knappen. Et annet merke som jeg ikke husker kunne man programmere en tast så man skru av flere slike funksjoner samtidig.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

#38
Hurra hurra :+1: Voldsom elbil-vekst i Danmark og selv om denne strengen her inne handler om Norske forhold så er jo dette relevant også.

Elbiler stod nok en gang for over halvparten av nyregistreringene.

Kopi av noe tekst under

Norge er den ubedstridte elbilnasjonen, men Danmark seiler opp som en god nummer to.

I juli viser nemlig tallene fra bransjorganisasjonen Mobility Denmark at elbilene stod for over halvparten av av nyregistreringene: 51,5 prosent. Det er en enda høyere andel enn i juni (50,9%).

Økningen i markedsandel er på over 20 prosentpoeng sammenlignet med samme måned året før. I antall er økingen på hele 69 prosent.

https://www.elbil24.no/nyheter/voldsom-elbil-vekst-i-danmark/81810365

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA