Elbil salget faller - broom.no

Startet av Stig-Arne, fredag 12. juli 2024, klokken 16:01

« forrige - neste »

Stig-Arne

https://www.tv2.no/broom/elbil-salget-faller-satser-milliarder-pa-bensin-og-dieselmotorer/16837280/

Er det bare meg, eller har broom.no melket denne nyheten mange ganger?
Og er det faktisk slik som broom.no forsøker å vinkle dette?

Er vel 3 eller 4 gangen nå siden i vår at jeg leser om at elbilsalget faller og produsentene satser mange mange milliarder på videreutvikling av fossile utgaver.

Skjønner jo forsåvidt at bilprodusentene må satse der salget er. Men føler vel at broom.no vinkler ofte sakene i negativ retning av elbilsalget i Europa.

What-a-watt

De var jo også med da det ble hauset opp..... ;).

Electric cars in Norway

Sitat fra: Stig-Arne på fredag 12. juli 2024, klokken 16:01Skjønner jo forsåvidt at bilprodusentene må satse der salget er. Men føler vel at broom.no vinkler ofte sakene i negativ retning av elbilsalget i Europa.
Enig bare clickbait dette her

RJK

Broom melker nyheter så budeiene blir rent ut flaue! 8)

Aner ikke hvor mange ganger de siste ukene der de har hatt sak om lufttrykk og mønsterdybde, bare for å ta et banalt eksempel.

Og typisk de å førsrt legge ut en video. Så lage en artikkel om innholdet i videoen. Deretter trekker de ut en "spesiell" opplysning i videoen, og lager jammen sak på det og.  Og jammen klarer de svært ofte å dra en til to artikler til på samme videoen. 
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

What-a-watt

Er dette obligatorisk lesning? Hvis ikke, så finnes det en enkel løsning.

RJK

Sitat fra: What-a-watt på fredag 12. juli 2024, klokken 20:09Er dette obligatorisk lesning? Hvis ikke, så finnes det en enkel løsning.
Intet obligatorisk. Noen ganger avsløres det lett, da er det bare å "bla videre" eller hoppe over.

Mens andre ganger blir det en "klaske handa i trynet" når man har bladd inn på saken og oppdager at dette er andre, tredje, fjerde eller femte innslaget på samme sak! 

:laugh: 8)
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

Sitat fra: RJK på fredag 12. juli 2024, klokken 19:59Og typisk de å førsrt legge ut en video. Så lage en artikkel om innholdet i videoen. Deretter trekker de ut en "spesiell" opplysning i videoen, og lager jammen sak på det og.  Og jammen klarer de svært ofte å dra en til to artikler til på samme videoen.
Ja der har du den sikre fremgangsmåten på å  drive bil media saker. Men så må vi jo tenke sjæl ;D  også da. Og de trenger inntekter de også. Ingenting er gratis. Jeg synes Broom er et av de bedre norske bil mediesteder og jeg liker i tillegg podden til de gutta der. Har peiling de der.

Limodriver

Dette er ikke spesielt for verken elbiler eller Broom. Det er slik journalistikken har utviklet seg, jo flere klikk jo «bedre» artikkel. Derfor trekkes merkelige påstander ut av sammenhengen og blir overskrift slik at en klikker seg inn.

Det ville vært interessant med den artikkel som underbygger salgsnedgangen og sett dette i en større sammenheng. I Norge Volvo få en nedgang i salget fordi vi ble så kjøpekort når vi endelig fikk biler uten avgifter. Vi kjøpte for mye for tidlig. Vedlikeholdskostnadene er i ferd med å bli for høye ved reparasjoner utenom garanti og da blir levetiden kortere og følgelig bilholdet dyrt.

Tysk bilindustri sliter fordi det ikke er etterspørsel etter elbiler som tilsvarer omleggingen av produksjonslinjene til elbiler. Jeg håper abroom eller noen seriøse medier kunne belyse problemstillingen om vi satte osss selv i en vanskelog situasjon ved å bruke avgifter som motivasjon heller enn å la teknologien være styrende.

RJK

Sitat fra: Limodriver på tirsdag 16. juli 2024, klokken 20:52Dette er ikke spesielt for verken elbiler eller Broom. Det er slik journalistikken har utviklet seg, jo flere klikk jo «bedre» artikkel. Derfor trekkes merkelige påstander ut av sammenhengen og blir overskrift slik at en klikker seg inn.

Det ville vært interessant med den artikkel som underbygger salgsnedgangen og sett dette i en større sammenheng. I Norge Volvo få en nedgang i salget fordi vi ble så kjøpekort når vi endelig fikk biler uten avgifter. Vi kjøpte for mye for tidlig. Vedlikeholdskostnadene er i ferd med å bli for høye ved reparasjoner utenom garanti og da blir levetiden kortere og følgelig bilholdet dyrt.

Tysk bilindustri sliter fordi det ikke er etterspørsel etter elbiler som tilsvarer omleggingen av produksjonslinjene til elbiler. Jeg håper abroom eller noen seriøse medier kunne belyse problemstillingen om vi satte osss selv i en vanskelog situasjon ved å bruke avgifter som motivasjon heller enn å la teknologien være styrende.
Det er forskjell på graden av melking. Det skjer hos de fleste, men ikke så ille, og ikke så lett å gjennomskue hos de fleste andre.

Ja, jeg liker Broom godt. Men de er til tider ekstreme på å melke flest mulig artikler på samme storyen. Og storyen kan som antydet, være temmelig tynn allerede.

Det blir så mye, og så ofte, at det er ødeleggende. Derfor skriver jeg såpass krasst om dette. De har tatt det til et nivå som rett og slett blir for mye til tider. Og da generelt alt for mye og alt for ofte.
Bosted Oslo

Vaduz

Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 16. juli 2024, klokken 07:15
Sitat fra: RJK på fredag 12. juli 2024, klokken 19:59Og typisk de å førsrt legge ut en video. Så lage en artikkel om innholdet i videoen. Deretter trekker de ut en "spesiell" opplysning i videoen, og lager jammen sak på det og.  Og jammen klarer de svært ofte å dra en til to artikler til på samme videoen.
Ja der har du den sikre fremgangsmåten på å  drive bil media saker. Men så må vi jo tenke sjæl ;D  også da. Og de trenger inntekter de også. Ingenting er gratis. Jeg synes Broom er et av de bedre norske bil mediesteder og jeg liker i tillegg podden til de gutta der. Har peiling de der.

Finnes broom podden fortsatt? Finner den ikke lenger, men var bra!

Electric cars in Norway

Sitat fra: Vaduz på onsdag 17. juli 2024, klokken 18:49Finnes broom podden fortsatt? Finner den ikke lenger, men var bra!
Jo den er der den men ikke noen nye sendinger.. det kommer sikkert noe nytt snart

Vaduz

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 17. juli 2024, klokken 20:21
Sitat fra: Vaduz på onsdag 17. juli 2024, klokken 18:49Finnes broom podden fortsatt? Finner den ikke lenger, men var bra!
Jo den er der den men ikke noen nye sendinger.. det kommer sikkert noe nytt snart

Sist jeg sjekket var det vel et år siden forrige sending så jeg regnet med at de bare la ned.

ToWalkOrDrive

Tesla Model Y                         2021-

Orbit

Junitallene (og starten av juli) kan være noe påvirket av at siste frist for å selge nybil uten ISA (Intelligent Speed Assist) var 7. juli. Så en god del biler hvor ettermontering er dyrt/vanskelig, ble registrert før dette - f. eks. på forhandler.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA