Elbilforeningen: Vi hater dette rattet!

Startet av elektro, torsdag 26. oktober 2023, klokken 18:48

« forrige - neste »

daktari

Det funker fint med mange knapper på flysim-utstyr, også med VR-briller. Men disse flytter seg ikke veldig mye og har alltid samme 3-d orientering i forhold til hendene.

Har flere ganger prøvd å gjøre noe med musikk/lyd/Cruise på rattet i rundkjøring, og det går bare ikke når knappene er flyttet for mye  I slake svinger går det jo fint, da er knappene omtrent der de alltid er nemlig, ca. kl 3 og kl 9.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på lørdag 28. oktober 2023, klokken 10:09Blinklysknappen ER rotete - det er fakta! Jeg har "tørrtrent" på dette i lang tid i påvente av en oppgradert model Y som min neste elbil. Det jeg har funnet ut er at dette aldri vil fungere i en familie med 2 biler med ulik løsning. Og det fungerer ekstremt dårlig i rundkjøringer. Jeg tror rett og slett Tesla har valgt denne løsningen fordi de ikke vet bedre pga. lite rundkjøringer i USA. Jeg kan ikke se for meg at løsningen til Tesla vil bli kopiert i større omfang av andre produsenter som leverer biler i Europa. Den er rett og slett dårlig. Jeg har null tro på at man klarer å tilpasse seg slik at bruken av blinklys i rundkjøringer blir like bra som modeller med hendel - det er en villfarelse og selvbedrag på lik linje med de som tror at litt alkohol ikke påvirker evnen til å kjøre bil.
Har aldri påstått at blinklysknappene vil fungere like bra som vanlige hendler i rundkjøringer, er jo derfor jeg sier at de er knotete. Men at man ikke får det til i det hele tatt tviler jeg på.

Men de som sier at girvekseleren, lysbryteren og viskerbryteren er ett stort problem kan ta seg en bolle. De tror jeg i mange tilfeller vil være bedre enn diverse multifunksjonsspaker.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Lang gjennomgang fra Autogefühl,  inkl test av auto girvalg (som feiler stort). Dessverre ingen rundkjøringer. Forøvrig masse skryt og noe kritikk.
https://youtu.be/AKJwinM__nU?si=uFqBwLeZ-um-_Mok
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

jlan

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

førategangtesla

#34
Sitat fra: turfsurf på lørdag 28. oktober 2023, klokken 10:20
Sitat fra: hELgenen på lørdag 28. oktober 2023, klokken 10:09Blinklysknappen ER rotete - det er fakta! Jeg har "tørrtrent" på dette i lang tid i påvente av en oppgradert model Y som min neste elbil. Det jeg har funnet ut er at dette aldri vil fungere i en familie med 2 biler med ulik løsning. Og det fungerer ekstremt dårlig i rundkjøringer. Jeg tror rett og slett Tesla har valgt denne løsningen fordi de ikke vet bedre pga. lite rundkjøringer i USA. Jeg kan ikke se for meg at løsningen til Tesla vil bli kopiert i større omfang av andre produsenter som leverer biler i Europa. Den er rett og slett dårlig. Jeg har null tro på at man klarer å tilpasse seg slik at bruken av blinklys i rundkjøringer blir like bra som modeller med hendel - det er en villfarelse og selvbedrag på lik linje med de som tror at litt alkohol ikke påvirker evnen til å kjøre bil.
Men de som sier at girvekseleren, lysbryteren og viskerbryteren er ett stort problem kan ta seg en bolle. De tror jeg i mange tilfeller vil være bedre enn diverse multifunksjonsspaker.

Jeg vil si at knapper for blinklys er det verste, men knapp for visker er heller ikke noe sjakktrekk, kan se for meg at man kjører med viskerene av en stund etter etter en regneværskyll, kan være i en sving hvor motgående vogntog skyller frontruta full hvor man må lete etter knappen som er nede i fanget en plass? Ja, det er i verste fall, men det kan selvfølgelig skje. Det hender at jeg skrur av autoviskere de gangene jeg bare trenger et visk hvert 20-30 sekund hvor bilen gjerne vil kjøre relativt raskt, da er knappen på blinklyshendelen fin å ha, den står på samme plassen hele tiden  :laugh:

Knapp for lys er ikke et så stort problem, nærlys har man uansett så man kan jo i verste fall vente med å skru på fjernlys til man har fått rettet opp rattet hvis ikke man kjører i auto akkurat da.

Det å ikke ha girhendel er jo ikke et problem med tanke på sikkerhet i motsetning til blinklys/viskere, men jeg setter pris på å kunne enkelt bytte retning i fart. Hadde kun girhendelen blitt tatt bort så hadde jeg nok kanskje kunne levd med det.

Jeg er iallefall glad for at jeg har hendel for blinklys, fjernlys og knapp for viskere slik at jeg har dette tilgjengelig på et lite øyeblikk og at jeg ikke trenger å lete hvis jeg virkelig trenger det.

geear

Uansett om deg går fint å leve med og tilpasse seg til, så er jeg litt redd det vil være ødeleggende for ryktet til Tesla, og bruktpriser. Tror de som er mest gira på det kjøper disse bilene nye...

turfsurf

Sitat fra: daktari på lørdag 28. oktober 2023, klokken 11:38Lang gjennomgang fra Autogefühl,  inkl test av auto girvalg (som feiler stort). Dessverre ingen rundkjøringer. Forøvrig masse skryt og noe kritikk.
https://youtu.be/AKJwinM__nU?si=uFqBwLeZ-um-_Mok
Han kjørte gjennom en rundkjøring, ganske middels størrelse. Var ingen kommentar om problemer med blinklys da. Generelt var han ikke spesielt negativ til knappene.

Tipper knappene kun blir en utfordring i de aller minste rundkjøringene, som uansett er dysfunksjonelle.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Jeg sliter mye med å forstå formålet til Tesla med å fjerne f.eks blinklyshendel...

Jeg tror ikke kostnadsreduksjoner alene kan være formålet - det blir bare for dumt.

Det er jo helt åpenbart at endringene med å fjerne hendler vil påvirke i alle fall kjøpslysten til Nordmenn.
Jeg ser for meg at Tesla vil miste en del markedsandeler fremover. Og de har jo også fått mye pepper i mediene i det siste mhp kundehåndtering. Og dersom kundene også fremover skulle oppleve å få bot i rundkjøringer for manglende bruk av blinklys så har vi det gående med en stor negativ spiral for Tesla. Tesla Norge ansatte burde jo tørre å si ifra at dette går feil vei.....

geear

En slik påstand trenger underlag/bevis, enten man er Tesla-ansatt eller ikke, og fasiten får vi av salgstallene. Det er det som betyr noe og som kan skape endring. Hvis jeg skal ha Tesla igjen, så kommer jeg neppe til å kjøpe Y igjen før det kommer en facelift, og da håper jeg at en del av endringene på 3 har blitt litt mer modne.

Thalgar

Sitat fra: hELgenen på lørdag 28. oktober 2023, klokken 16:45Jeg sliter mye med å forstå formålet til Tesla med å fjerne f.eks blinklyshendel...

Jeg tror ikke kostnadsreduksjoner alene kan være formålet - det blir bare for dumt.

Det er jo helt åpenbart at endringene med å fjerne hendler vil påvirke i alle fall kjøpslysten til Nordmenn.
Jeg ser for meg at Tesla vil miste en del markedsandeler fremover. Og de har jo også fått mye pepper i mediene i det siste mhp kundehåndtering. Og dersom kundene også fremover skulle oppleve å få bot i rundkjøringer for manglende bruk av blinklys så har vi det gående med en stor negativ spiral for Tesla. Tesla Norge ansatte burde jo tørre å si ifra at dette går feil vei.....

Dette er garantert eit påfunn frå Elon. Bilen skal jo "eigentleg" køyra seg sjølv og "all input is error", så dette er heilt i hans filosofi. Husk på at dette er ein mann som faktisk fabulerte om å laga ein bil utan ratt og pedalar:

"Musk was adamant, Isaacson writes: "No mirrors, no pedals, no steering wheel. This is me taking responsibility for this decision."

When his deputies still resisted, Musk got into one of his very cold moods.
"Let me be clear," Musk said slowly. "This vehicle must be designed as a clean robotaxi. We're going to take that risk. It's my fault if it f--ks up. But we are not going to design some sort of amphibian frog that's a halfway car. We are all in on autonomy."

https://www.axios.com/2023/09/08/tesla-musk-global-electric-car-robotaxis
Model Y LR Quicksilver, 2023

Syklist

Innblandingen og detaljstyring fra Musk er ikke bra for Tesla i lengden.

Det har jo ikke akkurat gått framover med selvkjøring med innsparinger av rader og andre krumspring, som er diskutert flittig i Tesla-underforumene.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

Warlock

Jaja, så små uvesentlige videosnutter på youtube er det medlemskontingenten går til... Bortkastet.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA