Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Begrenset regenerering - spørsmål

Startet av Nimrad, torsdag 19. oktober 2023, klokken 16:40

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: førategangtesla på lørdag 21. oktober 2023, klokken 15:55jeg tenker at man vil få litt sånn halvlunkne skiver over en lengre periode og sammen med fukt, salt og skitt og da noe mer bremsestøv (som forøvrig etser seg inn i lakk) pga bilen vil blende inn bremser gjør skivene mer utsatt for rust faktisk på tross av noe mer bruk. Det blir anderledes når man selv går inn for å rense de kraftig og heller kjører rundt med noe redusert regenerering og holder skivene kalde. Slik tenker jeg.
Dine tanker kan oppsummeres slik: Du tar enkelt og greit feil. Sorry. Det er ingen annen måte å si det på.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

Sitat fra: førategangtesla på lørdag 21. oktober 2023, klokken 16:01
Sitat fra: Handyman på lørdag 21. oktober 2023, klokken 13:28
Sitat fra: førategangtesla på lørdag 21. oktober 2023, klokken 10:20
Sitat fra: Nimrad på lørdag 21. oktober 2023, klokken 09:55
Sitat fra: førategangtesla på lørdag 21. oktober 2023, klokken 09:51Fordi selv om jeg kan ha redusert regen så har jeg nok til at jeg ikke trenger å bruke de mekaniske bremsene. Jeg har hatt behov for å bruke bremsene et fåtall ganger når jeg har lite regen, da flytter jeg selvfølgelig foten til bremsepedalen, men stort sett så trenger jeg aldri å bruke den, bortsett fra når jeg bruker de for å vedlikeholde dem ved å sette bilen i fri og bremse kraftig ned.

Selvfølgelig så er det bra at de implementerer blended brakes, men da håper jeg at det blir valgfritt fordi jeg vil ikke bruke det  :laugh:
Det gir fortsatt ikke mening hvorfor du synes det er negativt å ha påslått. Jeg skjønner at du ikke ser det store behovet, men det gir null mening for meg at du aktivt ikke ønsker å ha det. Kan du ikke prøve å forklare hva du mener er negativt med å ha det?
Jeg liker ikke å bruke bremsene annet enn når jeg aktivt renser de, jeg føler at det er hva som er best for bremseskivene. Det hjelper lite å bare bruke de litt, flytende bremseklosser som trekker seg tilbake på y performance iallefall og ved fuktige skiver og salt og ved bare litt forsiktig bruk så har jeg registrert at klossene ikke nødvendigvis sliter på hele skiven, mens når jeg bremser kraftig ved å rense de selv så blir det full kontakt. Vet ikke om det gir noen mening?
Du misforstår åpenbart hva som er meningen med funksjonen, og når den vil tre i kraft. Den skal sørge for at bilen bremser som forventet når man tar foten av wattpedalen og regen ikke er tilstrekkelig.
Det betyr at slik din kjøring er så vil ALDRI bremsene tas i bruk, nettopp fordi du ikke mister regen. DU vil alts kunne ha funksjonen aktiv uten at bremsene blir brukt, men dersom du kommer i en situasjon der du mister regen så vil bilen bremse som forventet. Hvorfor vil du ikke ha denne "sikkerheten", om du en gang skulle trenge den???? Bremsene er uansett eneste alternativ. Forskjellen er bare at du ikke trenger å bevege foten til bremsepedalen!

Jeg misforstår ikke, jeg kjører rundt med redusert regenerering av og til og det er helt greit fordi det er fortsatt tilstrekkelig til at jeg ikke trenger å bruke bremsene. Det jeg nevnte med å telle på en hånd er hvor mange ganger jeg har mistet regenerering helt og det kan jeg telle på en hånd forrige vinter. Da må jeg bruke bremsene og det er helt ok. Jeg klarer fint å kjøre med at regenerering ikke er som forventet slik som på sommeren, jeg får opp et grønt ikon og regenereringen er stort sett tilstrekkelig for at jeg ikke trenger å bruke bremsene uansett.

Lag det til et valg så blir alle happy  :laugh:
Sitat fra: førategangtesla på lørdag 21. oktober 2023, klokken 16:01Jeg misforstår ikke, jeg kjører rundt med redusert regenerering av og til og det er helt greit fordi det er fortsatt tilstrekkelig til at jeg ikke trenger å bruke bremsene.
Nemlig.. og om du har blending brakes aktiv eller ikke så blir det INGEN forskjell for deg. Hvorfor vil du da skru det av.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

førategangtesla

#32
Sitat fra: Handyman på lørdag 21. oktober 2023, klokken 16:14
Sitat fra: førategangtesla på lørdag 21. oktober 2023, klokken 16:01
Sitat fra: Handyman på lørdag 21. oktober 2023, klokken 13:28
Sitat fra: førategangtesla på lørdag 21. oktober 2023, klokken 10:20
Sitat fra: Nimrad på lørdag 21. oktober 2023, klokken 09:55
Sitat fra: førategangtesla på lørdag 21. oktober 2023, klokken 09:51Fordi selv om jeg kan ha redusert regen så har jeg nok til at jeg ikke trenger å bruke de mekaniske bremsene. Jeg har hatt behov for å bruke bremsene et fåtall ganger når jeg har lite regen, da flytter jeg selvfølgelig foten til bremsepedalen, men stort sett så trenger jeg aldri å bruke den, bortsett fra når jeg bruker de for å vedlikeholde dem ved å sette bilen i fri og bremse kraftig ned.

Selvfølgelig så er det bra at de implementerer blended brakes, men da håper jeg at det blir valgfritt fordi jeg vil ikke bruke det  :laugh:
Det gir fortsatt ikke mening hvorfor du synes det er negativt å ha påslått. Jeg skjønner at du ikke ser det store behovet, men det gir null mening for meg at du aktivt ikke ønsker å ha det. Kan du ikke prøve å forklare hva du mener er negativt med å ha det?
Jeg liker ikke å bruke bremsene annet enn når jeg aktivt renser de, jeg føler at det er hva som er best for bremseskivene. Det hjelper lite å bare bruke de litt, flytende bremseklosser som trekker seg tilbake på y performance iallefall og ved fuktige skiver og salt og ved bare litt forsiktig bruk så har jeg registrert at klossene ikke nødvendigvis sliter på hele skiven, mens når jeg bremser kraftig ved å rense de selv så blir det full kontakt. Vet ikke om det gir noen mening?
Du misforstår åpenbart hva som er meningen med funksjonen, og når den vil tre i kraft. Den skal sørge for at bilen bremser som forventet når man tar foten av wattpedalen og regen ikke er tilstrekkelig.
Det betyr at slik din kjøring er så vil ALDRI bremsene tas i bruk, nettopp fordi du ikke mister regen. DU vil alts kunne ha funksjonen aktiv uten at bremsene blir brukt, men dersom du kommer i en situasjon der du mister regen så vil bilen bremse som forventet. Hvorfor vil du ikke ha denne "sikkerheten", om du en gang skulle trenge den???? Bremsene er uansett eneste alternativ. Forskjellen er bare at du ikke trenger å bevege foten til bremsepedalen!

Jeg misforstår ikke, jeg kjører rundt med redusert regenerering av og til og det er helt greit fordi det er fortsatt tilstrekkelig til at jeg ikke trenger å bruke bremsene. Det jeg nevnte med å telle på en hånd er hvor mange ganger jeg har mistet regenerering helt og det kan jeg telle på en hånd forrige vinter. Da må jeg bruke bremsene og det er helt ok. Jeg klarer fint å kjøre med at regenerering ikke er som forventet slik som på sommeren, jeg får opp et grønt ikon og regenereringen er stort sett tilstrekkelig for at jeg ikke trenger å bruke bremsene uansett.

Lag det til et valg så blir alle happy  :laugh:
Sitat fra: førategangtesla på lørdag 21. oktober 2023, klokken 16:01Jeg misforstår ikke, jeg kjører rundt med redusert regenerering av og til og det er helt greit fordi det er fortsatt tilstrekkelig til at jeg ikke trenger å bruke bremsene.
Nemlig.. og om du har blending brakes aktiv eller ikke så blir det INGEN forskjell for deg. Hvorfor vil du da skru det av.


Fordi jeg da går utifra at bilen kommer til å regenere "vanlig" ved hjelp av å bruke de mekaniske bremsene i tillegg til den reduserte regenereringen de gangene jeg bare har redusert regenerering? Det vil si 95% av gangene jeg kjører. Altså jeg har en ok vei til og fra jobb hvor redusert regenerering er nok og da ønsker jeg ikke å bruke bremsene  :laugh:

Edit. Godt mulig at du har rett og jeg tar feil, men jeg kommer fortsatt til å skru av funksjonen hvis det blir mulig da jeg liker det som det er :laugh:

geear

Sitat fra: førategangtesla på lørdag 21. oktober 2023, klokken 17:42
Sitat fra: Handyman på lørdag 21. oktober 2023, klokken 16:14
Sitat fra: førategangtesla på lørdag 21. oktober 2023, klokken 16:01
Sitat fra: Handyman på lørdag 21. oktober 2023, klokken 13:28
Sitat fra: førategangtesla på lørdag 21. oktober 2023, klokken 10:20
Sitat fra: Nimrad på lørdag 21. oktober 2023, klokken 09:55
Sitat fra: førategangtesla på lørdag 21. oktober 2023, klokken 09:51Fordi selv om jeg kan ha redusert regen så har jeg nok til at jeg ikke trenger å bruke de mekaniske bremsene. Jeg har hatt behov for å bruke bremsene et fåtall ganger når jeg har lite regen, da flytter jeg selvfølgelig foten til bremsepedalen, men stort sett så trenger jeg aldri å bruke den, bortsett fra når jeg bruker de for å vedlikeholde dem ved å sette bilen i fri og bremse kraftig ned.

Selvfølgelig så er det bra at de implementerer blended brakes, men da håper jeg at det blir valgfritt fordi jeg vil ikke bruke det  :laugh:
Det gir fortsatt ikke mening hvorfor du synes det er negativt å ha påslått. Jeg skjønner at du ikke ser det store behovet, men det gir null mening for meg at du aktivt ikke ønsker å ha det. Kan du ikke prøve å forklare hva du mener er negativt med å ha det?
Jeg liker ikke å bruke bremsene annet enn når jeg aktivt renser de, jeg føler at det er hva som er best for bremseskivene. Det hjelper lite å bare bruke de litt, flytende bremseklosser som trekker seg tilbake på y performance iallefall og ved fuktige skiver og salt og ved bare litt forsiktig bruk så har jeg registrert at klossene ikke nødvendigvis sliter på hele skiven, mens når jeg bremser kraftig ved å rense de selv så blir det full kontakt. Vet ikke om det gir noen mening?
Du misforstår åpenbart hva som er meningen med funksjonen, og når den vil tre i kraft. Den skal sørge for at bilen bremser som forventet når man tar foten av wattpedalen og regen ikke er tilstrekkelig.
Det betyr at slik din kjøring er så vil ALDRI bremsene tas i bruk, nettopp fordi du ikke mister regen. DU vil alts kunne ha funksjonen aktiv uten at bremsene blir brukt, men dersom du kommer i en situasjon der du mister regen så vil bilen bremse som forventet. Hvorfor vil du ikke ha denne "sikkerheten", om du en gang skulle trenge den???? Bremsene er uansett eneste alternativ. Forskjellen er bare at du ikke trenger å bevege foten til bremsepedalen!

Jeg misforstår ikke, jeg kjører rundt med redusert regenerering av og til og det er helt greit fordi det er fortsatt tilstrekkelig til at jeg ikke trenger å bruke bremsene. Det jeg nevnte med å telle på en hånd er hvor mange ganger jeg har mistet regenerering helt og det kan jeg telle på en hånd forrige vinter. Da må jeg bruke bremsene og det er helt ok. Jeg klarer fint å kjøre med at regenerering ikke er som forventet slik som på sommeren, jeg får opp et grønt ikon og regenereringen er stort sett tilstrekkelig for at jeg ikke trenger å bruke bremsene uansett.

Lag det til et valg så blir alle happy  :laugh:
Sitat fra: førategangtesla på lørdag 21. oktober 2023, klokken 16:01Jeg misforstår ikke, jeg kjører rundt med redusert regenerering av og til og det er helt greit fordi det er fortsatt tilstrekkelig til at jeg ikke trenger å bruke bremsene.
Nemlig.. og om du har blending brakes aktiv eller ikke så blir det INGEN forskjell for deg. Hvorfor vil du da skru det av.


Fordi jeg da går utifra at bilen kommer til å regenere "vanlig" ved hjelp av å bruke de mekaniske bremsene i tillegg til den reduserte regenereringen de gangene jeg bare har redusert regenerering? Det vil si 95% av gangene jeg kjører. Altså jeg har en ok vei til og fra jobb hvor redusert regenerering er nok og da ønsker jeg ikke å bruke bremsene  :laugh:

Edit. Godt mulig at du har rett og jeg tar feil, men jeg kommer fortsatt til å skru av funksjonen hvis det blir mulig da jeg liker det som det er :laugh:
Som Handyman har sagt lenge nå, hvis du ikke har behov for å retardere mer enn regenen din gir deg, enten den er redusert eller ei, så vil ikke blended-bremser påvirke deg i det hele tatt. Funksjonen trår i kraft når regen ikke retarderer som normalt, og du indikerer til bilen at du har behov for mer, noe du styrer 100 % selv med gasspedalen. Slipper du helt opp og den har redusert regen vil den legge på bremsene. Slipper du bare opp "litt" så kan du holde deg til kun regen. Det ser du også i baren på skjermen.

RJK

Sitat fra: førategangtesla på lørdag 21. oktober 2023, klokken 17:42
Sitat fra: Handyman på lørdag 21. oktober 2023, klokken 16:14
Sitat fra: førategangtesla på lørdag 21. oktober 2023, klokken 16:01
Sitat fra: Handyman på lørdag 21. oktober 2023, klokken 13:28
Sitat fra: førategangtesla på lørdag 21. oktober 2023, klokken 10:20
Sitat fra: Nimrad på lørdag 21. oktober 2023, klokken 09:55
Sitat fra: førategangtesla på lørdag 21. oktober 2023, klokken 09:51Fordi selv om jeg kan ha redusert regen så har jeg nok til at jeg ikke trenger å bruke de mekaniske bremsene. Jeg har hatt behov for å bruke bremsene et fåtall ganger når jeg har lite regen, da flytter jeg selvfølgelig foten til bremsepedalen, men stort sett så trenger jeg aldri å bruke den, bortsett fra når jeg bruker de for å vedlikeholde dem ved å sette bilen i fri og bremse kraftig ned.

Selvfølgelig så er det bra at de implementerer blended brakes, men da håper jeg at det blir valgfritt fordi jeg vil ikke bruke det  :laugh:
Det gir fortsatt ikke mening hvorfor du synes det er negativt å ha påslått. Jeg skjønner at du ikke ser det store behovet, men det gir null mening for meg at du aktivt ikke ønsker å ha det. Kan du ikke prøve å forklare hva du mener er negativt med å ha det?
Jeg liker ikke å bruke bremsene annet enn når jeg aktivt renser de, jeg føler at det er hva som er best for bremseskivene. Det hjelper lite å bare bruke de litt, flytende bremseklosser som trekker seg tilbake på y performance iallefall og ved fuktige skiver og salt og ved bare litt forsiktig bruk så har jeg registrert at klossene ikke nødvendigvis sliter på hele skiven, mens når jeg bremser kraftig ved å rense de selv så blir det full kontakt. Vet ikke om det gir noen mening?
Du misforstår åpenbart hva som er meningen med funksjonen, og når den vil tre i kraft. Den skal sørge for at bilen bremser som forventet når man tar foten av wattpedalen og regen ikke er tilstrekkelig.
Det betyr at slik din kjøring er så vil ALDRI bremsene tas i bruk, nettopp fordi du ikke mister regen. DU vil alts kunne ha funksjonen aktiv uten at bremsene blir brukt, men dersom du kommer i en situasjon der du mister regen så vil bilen bremse som forventet. Hvorfor vil du ikke ha denne "sikkerheten", om du en gang skulle trenge den???? Bremsene er uansett eneste alternativ. Forskjellen er bare at du ikke trenger å bevege foten til bremsepedalen!

Jeg misforstår ikke, jeg kjører rundt med redusert regenerering av og til og det er helt greit fordi det er fortsatt tilstrekkelig til at jeg ikke trenger å bruke bremsene. Det jeg nevnte med å telle på en hånd er hvor mange ganger jeg har mistet regenerering helt og det kan jeg telle på en hånd forrige vinter. Da må jeg bruke bremsene og det er helt ok. Jeg klarer fint å kjøre med at regenerering ikke er som forventet slik som på sommeren, jeg får opp et grønt ikon og regenereringen er stort sett tilstrekkelig for at jeg ikke trenger å bruke bremsene uansett.

Lag det til et valg så blir alle happy  :laugh:
Sitat fra: førategangtesla på lørdag 21. oktober 2023, klokken 16:01Jeg misforstår ikke, jeg kjører rundt med redusert regenerering av og til og det er helt greit fordi det er fortsatt tilstrekkelig til at jeg ikke trenger å bruke bremsene.
Nemlig.. og om du har blending brakes aktiv eller ikke så blir det INGEN forskjell for deg. Hvorfor vil du da skru det av.


Fordi jeg da går utifra at bilen kommer til å regenere "vanlig" ved hjelp av å bruke de mekaniske bremsene i tillegg til den reduserte regenereringen de gangene jeg bare har redusert regenerering? Det vil si 95% av gangene jeg kjører. Altså jeg har en ok vei til og fra jobb hvor redusert regenerering er nok og da ønsker jeg ikke å bruke bremsene  :laugh:

Edit. Godt mulig at du har rett og jeg tar feil, men jeg kommer fortsatt til å skru av funksjonen hvis det blir mulig da jeg liker det som det er :laugh:
Du tror at Tesla skal legge på fysiske bremser når bilen ellers hadde klart seg med regenerering selv om den er begrenset pga fullt batteri eller kaldt batteri? Det var da veldig til mistro.

Selvsagt vil ikke denne hjelpe til før du kommer i den situasjonen at farten ikke dempes nok i forhold til hvor mye du slipper pedalen. Da vil den begynne rolig å legge på fysiske bremser for å kompensere det som mangler.

Du ville da hindret dette ved enda mer passiv kjøring, slik at bilen klarer seg med bare regenerativ bremsing. Og så vil denne virke i lengre tid etterhvert som batteriet kommer seg opp i driftstemperatur, og det blir mer kapasitet fordi batteriet får mer ledig plass.

Er du allerede kommet dit at du trenger mer brems enn det regenerativ bremsing klarer å gi deg der og da, vil du ikke miste tiden på å flytte foten til bremsepedalen for å manuelt kompensere.

Og spesielt ikke om du kommer i en situasjon der du må bråslippe OG bremse manuelt i tillegg, før antikollisjonssystemet blir nødt å assistere deg.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Handyman

Sitat fra: førategangtesla på lørdag 21. oktober 2023, klokken 17:42
Sitat fra: Handyman på lørdag 21. oktober 2023, klokken 16:14
Sitat fra: førategangtesla på lørdag 21. oktober 2023, klokken 16:01
Sitat fra: Handyman på lørdag 21. oktober 2023, klokken 13:28
Sitat fra: førategangtesla på lørdag 21. oktober 2023, klokken 10:20
Sitat fra: Nimrad på lørdag 21. oktober 2023, klokken 09:55
Sitat fra: førategangtesla på lørdag 21. oktober 2023, klokken 09:51Fordi selv om jeg kan ha redusert regen så har jeg nok til at jeg ikke trenger å bruke de mekaniske bremsene. Jeg har hatt behov for å bruke bremsene et fåtall ganger når jeg har lite regen, da flytter jeg selvfølgelig foten til bremsepedalen, men stort sett så trenger jeg aldri å bruke den, bortsett fra når jeg bruker de for å vedlikeholde dem ved å sette bilen i fri og bremse kraftig ned.

Selvfølgelig så er det bra at de implementerer blended brakes, men da håper jeg at det blir valgfritt fordi jeg vil ikke bruke det  :laugh:
Det gir fortsatt ikke mening hvorfor du synes det er negativt å ha påslått. Jeg skjønner at du ikke ser det store behovet, men det gir null mening for meg at du aktivt ikke ønsker å ha det. Kan du ikke prøve å forklare hva du mener er negativt med å ha det?
Jeg liker ikke å bruke bremsene annet enn når jeg aktivt renser de, jeg føler at det er hva som er best for bremseskivene. Det hjelper lite å bare bruke de litt, flytende bremseklosser som trekker seg tilbake på y performance iallefall og ved fuktige skiver og salt og ved bare litt forsiktig bruk så har jeg registrert at klossene ikke nødvendigvis sliter på hele skiven, mens når jeg bremser kraftig ved å rense de selv så blir det full kontakt. Vet ikke om det gir noen mening?
Du misforstår åpenbart hva som er meningen med funksjonen, og når den vil tre i kraft. Den skal sørge for at bilen bremser som forventet når man tar foten av wattpedalen og regen ikke er tilstrekkelig.
Det betyr at slik din kjøring er så vil ALDRI bremsene tas i bruk, nettopp fordi du ikke mister regen. DU vil alts kunne ha funksjonen aktiv uten at bremsene blir brukt, men dersom du kommer i en situasjon der du mister regen så vil bilen bremse som forventet. Hvorfor vil du ikke ha denne "sikkerheten", om du en gang skulle trenge den???? Bremsene er uansett eneste alternativ. Forskjellen er bare at du ikke trenger å bevege foten til bremsepedalen!

Jeg misforstår ikke, jeg kjører rundt med redusert regenerering av og til og det er helt greit fordi det er fortsatt tilstrekkelig til at jeg ikke trenger å bruke bremsene. Det jeg nevnte med å telle på en hånd er hvor mange ganger jeg har mistet regenerering helt og det kan jeg telle på en hånd forrige vinter. Da må jeg bruke bremsene og det er helt ok. Jeg klarer fint å kjøre med at regenerering ikke er som forventet slik som på sommeren, jeg får opp et grønt ikon og regenereringen er stort sett tilstrekkelig for at jeg ikke trenger å bruke bremsene uansett.

Lag det til et valg så blir alle happy  :laugh:
Sitat fra: førategangtesla på lørdag 21. oktober 2023, klokken 16:01Jeg misforstår ikke, jeg kjører rundt med redusert regenerering av og til og det er helt greit fordi det er fortsatt tilstrekkelig til at jeg ikke trenger å bruke bremsene.
Nemlig.. og om du har blending brakes aktiv eller ikke så blir det INGEN forskjell for deg. Hvorfor vil du da skru det av.


Fordi jeg da går utifra at bilen kommer til å regenere "vanlig" ved hjelp av å bruke de mekaniske bremsene i tillegg til den reduserte regenereringen de gangene jeg bare har redusert regenerering? Det vil si 95% av gangene jeg kjører. Altså jeg har en ok vei til og fra jobb hvor redusert regenerering er nok og da ønsker jeg ikke å bruke bremsene  :laugh:

Edit. Godt mulig at du har rett og jeg tar feil, men jeg kommer fortsatt til å skru av funksjonen hvis det blir mulig da jeg liker det som det er :laugh:
Hadde du ikke skrevet den siste ville jeg trodd at du kverulerer med vilje. Nå tror jeg bare at du har litt vansker med å forstå hvordan funksjonen fungerer. Jeg tror alle andre som leser dette faktisk skjønner hvordan det fungerer.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

førategangtesla

Sitat fra: Handyman på lørdag 21. oktober 2023, klokken 18:52
Sitat fra: førategangtesla på lørdag 21. oktober 2023, klokken 17:42
Sitat fra: Handyman på lørdag 21. oktober 2023, klokken 16:14
Sitat fra: førategangtesla på lørdag 21. oktober 2023, klokken 16:01
Sitat fra: Handyman på lørdag 21. oktober 2023, klokken 13:28
Sitat fra: førategangtesla på lørdag 21. oktober 2023, klokken 10:20
Sitat fra: Nimrad på lørdag 21. oktober 2023, klokken 09:55
Sitat fra: førategangtesla på lørdag 21. oktober 2023, klokken 09:51Fordi selv om jeg kan ha redusert regen så har jeg nok til at jeg ikke trenger å bruke de mekaniske bremsene. Jeg har hatt behov for å bruke bremsene et fåtall ganger når jeg har lite regen, da flytter jeg selvfølgelig foten til bremsepedalen, men stort sett så trenger jeg aldri å bruke den, bortsett fra når jeg bruker de for å vedlikeholde dem ved å sette bilen i fri og bremse kraftig ned.

Selvfølgelig så er det bra at de implementerer blended brakes, men da håper jeg at det blir valgfritt fordi jeg vil ikke bruke det  :laugh:
Det gir fortsatt ikke mening hvorfor du synes det er negativt å ha påslått. Jeg skjønner at du ikke ser det store behovet, men det gir null mening for meg at du aktivt ikke ønsker å ha det. Kan du ikke prøve å forklare hva du mener er negativt med å ha det?
Jeg liker ikke å bruke bremsene annet enn når jeg aktivt renser de, jeg føler at det er hva som er best for bremseskivene. Det hjelper lite å bare bruke de litt, flytende bremseklosser som trekker seg tilbake på y performance iallefall og ved fuktige skiver og salt og ved bare litt forsiktig bruk så har jeg registrert at klossene ikke nødvendigvis sliter på hele skiven, mens når jeg bremser kraftig ved å rense de selv så blir det full kontakt. Vet ikke om det gir noen mening?
Du misforstår åpenbart hva som er meningen med funksjonen, og når den vil tre i kraft. Den skal sørge for at bilen bremser som forventet når man tar foten av wattpedalen og regen ikke er tilstrekkelig.
Det betyr at slik din kjøring er så vil ALDRI bremsene tas i bruk, nettopp fordi du ikke mister regen. DU vil alts kunne ha funksjonen aktiv uten at bremsene blir brukt, men dersom du kommer i en situasjon der du mister regen så vil bilen bremse som forventet. Hvorfor vil du ikke ha denne "sikkerheten", om du en gang skulle trenge den???? Bremsene er uansett eneste alternativ. Forskjellen er bare at du ikke trenger å bevege foten til bremsepedalen!

Jeg misforstår ikke, jeg kjører rundt med redusert regenerering av og til og det er helt greit fordi det er fortsatt tilstrekkelig til at jeg ikke trenger å bruke bremsene. Det jeg nevnte med å telle på en hånd er hvor mange ganger jeg har mistet regenerering helt og det kan jeg telle på en hånd forrige vinter. Da må jeg bruke bremsene og det er helt ok. Jeg klarer fint å kjøre med at regenerering ikke er som forventet slik som på sommeren, jeg får opp et grønt ikon og regenereringen er stort sett tilstrekkelig for at jeg ikke trenger å bruke bremsene uansett.

Lag det til et valg så blir alle happy  :laugh:
Sitat fra: førategangtesla på lørdag 21. oktober 2023, klokken 16:01Jeg misforstår ikke, jeg kjører rundt med redusert regenerering av og til og det er helt greit fordi det er fortsatt tilstrekkelig til at jeg ikke trenger å bruke bremsene.
Nemlig.. og om du har blending brakes aktiv eller ikke så blir det INGEN forskjell for deg. Hvorfor vil du da skru det av.


Fordi jeg da går utifra at bilen kommer til å regenere "vanlig" ved hjelp av å bruke de mekaniske bremsene i tillegg til den reduserte regenereringen de gangene jeg bare har redusert regenerering? Det vil si 95% av gangene jeg kjører. Altså jeg har en ok vei til og fra jobb hvor redusert regenerering er nok og da ønsker jeg ikke å bruke bremsene  :laugh:

Edit. Godt mulig at du har rett og jeg tar feil, men jeg kommer fortsatt til å skru av funksjonen hvis det blir mulig da jeg liker det som det er :laugh:
Hadde du ikke skrevet den siste ville jeg trodd at du kverulerer med vilje. Nå tror jeg bare at du har litt vansker med å forstå hvordan funksjonen fungerer. Jeg tror alle andre som leser dette faktisk skjønner hvordan det fungerer.

Jeg tror jeg forstår hvordan funksjonen fungerer og at jeg sikkert kan regulere det ved å være varsom med "gassen" istedenfor å slippe "gassen" helt og eventuelt måtte bruke bremsepedalen slik som det er i dag. Så jeg kverulerer ikke med vilje og beklager hvis det kommer frem slik. Poenget mitt er vel egentlig at jeg liker det slik det er i dag og at jeg håper at det blir en valgmulighet hvis det implementeres, hvis ikke så er det lite jeg kan gjøre med det annet enn å redusere "gassen" varsomt eller å selge bilen  :laugh:

Handyman

Sitat fra: førategangtesla på lørdag 21. oktober 2023, klokken 19:03Jeg tror jeg forstår hvordan funksjonen fungerer og at jeg sikkert kan regulere det ved å være varsom med "gassen" istedenfor å slippe "gassen" helt og eventuelt måtte bruke bremsepedalen slik som det er i dag. Så jeg kverulerer ikke med vilje og beklager hvis det kommer frem slik. Poenget mitt er vel egentlig at jeg liker det slik det er i dag og at jeg håper at det blir en valgmulighet hvis det implementeres, hvis ikke så er det lite jeg kan gjøre med det annet enn å redusere "gassen" varsomt eller å selge bilen  :laugh:
Hvis du kjører slik at du slipper gassen helt hver gang du skal redusere farten, så forstår jeg at du tenker som du gjør. Jeg satt en gang på med en Taxisjåfør som kjørte slik. Jeg kaller det digital gass (av/på). Jeg håper for passasjerer og medtrafikanters skyld at det ikke er mange som kjører slik.
Man regulerer farten med finjustering av pedalen, og da vil aldri bremsene slå inn så lenge det er nok regen.
Er det ikke nok regen må bremsene brukes, enten av blending eller ved å trykke på bremsepedalen. Jeg håper ikke du bråbremser hver gang du bruker bremsene. Da bør du i alle fall sjekke om det er biler bak først. ;.)
Altså ingen behov for å deaktivere funksjonen.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

førategangtesla

Sitat fra: Handyman på lørdag 21. oktober 2023, klokken 19:29
Sitat fra: førategangtesla på lørdag 21. oktober 2023, klokken 19:03Jeg tror jeg forstår hvordan funksjonen fungerer og at jeg sikkert kan regulere det ved å være varsom med "gassen" istedenfor å slippe "gassen" helt og eventuelt måtte bruke bremsepedalen slik som det er i dag. Så jeg kverulerer ikke med vilje og beklager hvis det kommer frem slik. Poenget mitt er vel egentlig at jeg liker det slik det er i dag og at jeg håper at det blir en valgmulighet hvis det implementeres, hvis ikke så er det lite jeg kan gjøre med det annet enn å redusere "gassen" varsomt eller å selge bilen  :laugh:
Hvis du kjører slik at du slipper gassen helt hver gang du skal redusere farten, så forstår jeg at du tenker som du gjør. Jeg satt en gang på med en Taxisjåfør som kjørte slik. Jeg kaller det digital gass (av/på). Jeg håper for passasjerer og medtrafikanters skyld at det ikke er mange som kjører slik.
Man regulerer farten med finjustering av pedalen, og da vil aldri bremsene slå inn så lenge det er nok regen.
Er det ikke nok regen må bremsene brukes, enten av blending eller ved å trykke på bremsepedalen. Jeg håper ikke du bråbremser hver gang du bruker bremsene. Da bør du i alle fall sjekke om det er biler bak først. ;.)
Altså ingen behov for å deaktivere funksjonen.

Hehe.. Nei, jeg slipper kun gassen helt de gangene jeg har redusert regen, på felt ut fra motorvei fra høy fart eller hvis jeg skal "time" plassering i et kryss i en nedoverbakke etc. De få gangene i året jeg bruker bremsene så brukes de sparsommelig bortsett fra en gang i uken hvor jeg tar 1-2 kraftige oppbremsinger. Det går litt sport i å regenerere og ikke bruke bremsene og jeg kan med hånda på hjertet si at jeg ganske så sikkert kunne kjørt juni, juli og august uten å bruke bremsene overhodet hvis jeg hadde gått inn for det og tenkt litt lenger frem noen ganger. På ferietur i sommer og 80 mil tur-retur bø Sommarland så ble ikke bremsene brukt en eneste gang  :+1:

Forøvrig så lærte jeg tidlig som elbileier å ikke slippe pedalen tvert i lav fart gjentatte ganger :laugh: noe som forøvrig var litt uvant etter å ha kjørt fossilt i 20 år.



Handyman

Sitat fra: førategangtesla på lørdag 21. oktober 2023, klokken 20:02
Sitat fra: Handyman på lørdag 21. oktober 2023, klokken 19:29
Sitat fra: førategangtesla på lørdag 21. oktober 2023, klokken 19:03Jeg tror jeg forstår hvordan funksjonen fungerer og at jeg sikkert kan regulere det ved å være varsom med "gassen" istedenfor å slippe "gassen" helt og eventuelt måtte bruke bremsepedalen slik som det er i dag. Så jeg kverulerer ikke med vilje og beklager hvis det kommer frem slik. Poenget mitt er vel egentlig at jeg liker det slik det er i dag og at jeg håper at det blir en valgmulighet hvis det implementeres, hvis ikke så er det lite jeg kan gjøre med det annet enn å redusere "gassen" varsomt eller å selge bilen  :laugh:
Hvis du kjører slik at du slipper gassen helt hver gang du skal redusere farten, så forstår jeg at du tenker som du gjør. Jeg satt en gang på med en Taxisjåfør som kjørte slik. Jeg kaller det digital gass (av/på). Jeg håper for passasjerer og medtrafikanters skyld at det ikke er mange som kjører slik.
Man regulerer farten med finjustering av pedalen, og da vil aldri bremsene slå inn så lenge det er nok regen.
Er det ikke nok regen må bremsene brukes, enten av blending eller ved å trykke på bremsepedalen. Jeg håper ikke du bråbremser hver gang du bruker bremsene. Da bør du i alle fall sjekke om det er biler bak først. ;.)
Altså ingen behov for å deaktivere funksjonen.
Hehe.. Nei, jeg slipper kun gassen helt de gangene jeg har redusert regen, på felt ut fra motorvei fra høy fart eller hvis jeg skal "time" plassering i et kryss i en nedoverbakke etc. De få gangene i året jeg bruker bremsene så brukes de sparsommelig bortsett fra en gang i uken hvor jeg tar 1-2 kraftige oppbremsinger. Det går litt sport i å regenerere og ikke bruke bremsene og jeg kan med hånda på hjertet si at jeg ganske så sikkert kunne kjørt juni, juli og august uten å bruke bremsene overhodet hvis jeg hadde gått inn for det og tenkt litt lenger frem noen ganger. På ferietur i sommer og 80 mil tur-retur bø Sommarland så ble ikke bremsene brukt en eneste gang  :+1:

Forøvrig så lærte jeg tidlig som elbileier å ikke slippe pedalen tvert i lav fart gjentatte ganger :laugh: noe som forøvrig var litt uvant etter å ha kjørt fossilt i 20 år.
Da kjører vi nok ganske likt. Jeg trives for eksempel best i chill, og de mekansike bremsene er svært lite brukt. Det betyr derfor at du ikke kommer til å ha behov for å deaktivere blending-brakes, nettopp fordi de "aldri" vil slå inn. Det er det du bare må ta inn over deg. Prøver meg på en "Over og ut" nå.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

førategangtesla

Sitat fra: Handyman på lørdag 21. oktober 2023, klokken 20:39
Sitat fra: førategangtesla på lørdag 21. oktober 2023, klokken 20:02
Sitat fra: Handyman på lørdag 21. oktober 2023, klokken 19:29
Sitat fra: førategangtesla på lørdag 21. oktober 2023, klokken 19:03Jeg tror jeg forstår hvordan funksjonen fungerer og at jeg sikkert kan regulere det ved å være varsom med "gassen" istedenfor å slippe "gassen" helt og eventuelt måtte bruke bremsepedalen slik som det er i dag. Så jeg kverulerer ikke med vilje og beklager hvis det kommer frem slik. Poenget mitt er vel egentlig at jeg liker det slik det er i dag og at jeg håper at det blir en valgmulighet hvis det implementeres, hvis ikke så er det lite jeg kan gjøre med det annet enn å redusere "gassen" varsomt eller å selge bilen  :laugh:
Hvis du kjører slik at du slipper gassen helt hver gang du skal redusere farten, så forstår jeg at du tenker som du gjør. Jeg satt en gang på med en Taxisjåfør som kjørte slik. Jeg kaller det digital gass (av/på). Jeg håper for passasjerer og medtrafikanters skyld at det ikke er mange som kjører slik.
Man regulerer farten med finjustering av pedalen, og da vil aldri bremsene slå inn så lenge det er nok regen.
Er det ikke nok regen må bremsene brukes, enten av blending eller ved å trykke på bremsepedalen. Jeg håper ikke du bråbremser hver gang du bruker bremsene. Da bør du i alle fall sjekke om det er biler bak først. ;.)
Altså ingen behov for å deaktivere funksjonen.
Hehe.. Nei, jeg slipper kun gassen helt de gangene jeg har redusert regen, på felt ut fra motorvei fra høy fart eller hvis jeg skal "time" plassering i et kryss i en nedoverbakke etc. De få gangene i året jeg bruker bremsene så brukes de sparsommelig bortsett fra en gang i uken hvor jeg tar 1-2 kraftige oppbremsinger. Det går litt sport i å regenerere og ikke bruke bremsene og jeg kan med hånda på hjertet si at jeg ganske så sikkert kunne kjørt juni, juli og august uten å bruke bremsene overhodet hvis jeg hadde gått inn for det og tenkt litt lenger frem noen ganger. På ferietur i sommer og 80 mil tur-retur bø Sommarland så ble ikke bremsene brukt en eneste gang  :+1:

Forøvrig så lærte jeg tidlig som elbileier å ikke slippe pedalen tvert i lav fart gjentatte ganger :laugh: noe som forøvrig var litt uvant etter å ha kjørt fossilt i 20 år.
Da kjører vi nok ganske likt. Jeg trives for eksempel best i chill, og de mekansike bremsene er svært lite brukt. Det betyr derfor at du ikke kommer til å ha behov for å deaktivere blending-brakes, nettopp fordi de "aldri" vil slå inn. Det er det du bare må ta inn over deg. Prøver meg på en "Over og ut" nå.

 :+1:  :laugh:

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA