Hovedmeny

Begrenset regenerering - spørsmål

Startet av Nimrad, torsdag 19. oktober 2023, klokken 16:40

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: førategangtesla på fredag 20. oktober 2023, klokken 17:21Jeg har hatt min MYP siden desember 22 og jeg tror ikke jeg har opplevd redusert regenerering slik at jeg har måttet bruke bremsene flere ganger enn det jeg kan telle på en hånd, ikke selv i 10-12 minusgrader. Jeg har fått det grønne symbolet for redusert regenerering, men selv da har jeg nok regenerering til at jeg slipper å bruke bremser.
Da kan du umulig ha brukt mye regen med kaldt batteri. Selv med relativt varmt batteri, så reduseres regen kraftig etter noen minutter i bratt nedoverbakke. Opplever det selv etter noen minutters regen det på vei ned fra hytta selv når det er mildt. Kjører jeg en god slump forvarming så kan jeg regenerere hele veien ned selv når det er kaldt siden batteriet da er varmt.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

førategangtesla

Sitat fra: Handyman på fredag 20. oktober 2023, klokken 18:04
Sitat fra: førategangtesla på fredag 20. oktober 2023, klokken 17:21Jeg har hatt min MYP siden desember 22 og jeg tror ikke jeg har opplevd redusert regenerering slik at jeg har måttet bruke bremsene flere ganger enn det jeg kan telle på en hånd, ikke selv i 10-12 minusgrader. Jeg har fått det grønne symbolet for redusert regenerering, men selv da har jeg nok regenerering til at jeg slipper å bruke bremser.
Da kan du umulig ha brukt mye regen med kaldt batteri. Selv med relativt varmt batteri, så reduseres regen kraftig etter noen minutter i bratt nedoverbakke. Opplever det selv etter noen minutters regen det på vei ned fra hytta selv når det er mildt. Kjører jeg en god slump forvarming så kan jeg regenerere hele veien ned selv når det er kaldt siden batteriet da er varmt.

Altså bilen står i garasjen før jeg kjører til jobb og selv ved 10 minus så har jeg vel 2-3 grader i garasjen, jeg forvarmer godt og vel 5-10 minutter før jeg kjører. På jobb står bilen i 8 timer ute, her forvarmer jeg også 5-10 minutter før jeg drar fra jobb. Utover det så gjør jeg ikke noe mer. Jeg kan få en halv stiplet linje på regensiden på toppen av skjermen, men bilen regenererer likevel nok til at jeg ikke trenger å bruke bremsen. Godt mulig at 5-10 minutter forvarming holder. Nå hadde vi ikke den kaldeste vinteren sist, men vi hadde noen dager ned i 14-17 minusgrader og ved 5-10 minutter med forvarming så hadde jeg regen nok til å kun bruke enpedalskjøring.

Men nå har jeg ikke store bakker til og fra jobb skal sies.

førategangtesla

Sitat fra: Nimrad på fredag 20. oktober 2023, klokken 17:37
Sitat fra: førategangtesla på fredag 20. oktober 2023, klokken 17:21Om det blir bleanded brakes, så håper jeg uansett at det kommer som en option slik at man selv kan velge, da jeg ikke ønsker å bruke dette.
Hvorfor ikke?

Fordi jeg har ikke problemer med for lite regenerering selv om det er veldig kaldt, de gangene regenerering er litt redusert så holder det greit til at jeg ikke trenger å bruke bremsene. Så jeg ønsker altså ikke å bruke de mekaniske bremsene. Jeg renser de selvsagt iblant ved å sette bilen i fri i fart og bremse kraftig ned noen ganger og de er like fine nå selv 10 måneder etter at jeg hentet bilen.

Så hvis dette skulle komme så håper jeg at det blir valgfritt  :laugh:  da bli alle fornøyd  :laugh:

Handyman

Sitat fra: førategangtesla på fredag 20. oktober 2023, klokken 19:56
....Men nå har jeg ikke store bakker til og fra jobb skal sies.
Der har du forklaringen. Selv et ganske kaldt batteri tar i mot regen til vanlig kjøring (noen sekunder). Med regen i noen titalls sekunder vil man se at den stiplede linjen kryper sakte men sikkert mot venstre. Til slutt er det ingen regen.

førategangtesla

Sitat fra: Handyman på fredag 20. oktober 2023, klokken 21:49
Sitat fra: førategangtesla på fredag 20. oktober 2023, klokken 19:56
....Men nå har jeg ikke store bakker til og fra jobb skal sies.
Der har du forklaringen. Selv et ganske kaldt batteri tar i mot regen til vanlig kjøring (noen sekunder). Med regen i noen titalls sekunder vil man se at den stiplede linjen kryper sakte men sikkert mot venstre. Til slutt er det ingen regen.

Jeg har ikke en forklaring på hvorfor det funker for meg. Jeg har opplevd som du skriver at jeg har mistet regenerering ut i kjøreturen etter at jeg har hatt noe redusert regen, men det er noen særdeles få unntak hvor det har skjedd, det at jeg altså har mistet hele regenereringen. Jeg opplever helst at den stiplede linjen blir mindre jo mer jeg kjører og bruker regen. Jeg vil tro at ved mer kjøring og regen så får vi mer varme i batteriet og deretter kan ta imot enda mer energi fra regenerering?

Nimrad

Sitat fra: førategangtesla på fredag 20. oktober 2023, klokken 20:03Fordi jeg har ikke problemer med for lite regenerering selv om det er veldig kaldt, de gangene regenerering er litt redusert så holder det greit til at jeg ikke trenger å bruke bremsene. Så jeg ønsker altså ikke å bruke de mekaniske bremsene. Jeg renser de selvsagt iblant ved å sette bilen i fri i fart og bremse kraftig ned noen ganger og de er like fine nå selv 10 måneder etter at jeg hentet bilen.

Så hvis dette skulle komme så håper jeg at det blir valgfritt  :laugh:  da bli alle fornøyd  :laugh:
Men hvis du ikke bruker de, hva er da problemet med å ha dem? Det kan jo plutselig skje at du plutselig ikke kan bruke enpedalskjøring så jeg skjønner fortsatt ikke hvilken ulempe du ser med det som gjør at du ikke vil ha det. Spesielt siden du ser her at så mange av oss har opplevd det så tenker jeg det er ganske sannsynlig at du også vil oppleve behovet.
Tesla MY LR CR 2023
Fiat 500e 2021 Icon 3+1
Seat Mii 2020 - Solgt

førategangtesla

Sitat fra: Nimrad på lørdag 21. oktober 2023, klokken 09:45
Sitat fra: førategangtesla på fredag 20. oktober 2023, klokken 20:03Fordi jeg har ikke problemer med for lite regenerering selv om det er veldig kaldt, de gangene regenerering er litt redusert så holder det greit til at jeg ikke trenger å bruke bremsene. Så jeg ønsker altså ikke å bruke de mekaniske bremsene. Jeg renser de selvsagt iblant ved å sette bilen i fri i fart og bremse kraftig ned noen ganger og de er like fine nå selv 10 måneder etter at jeg hentet bilen.

Men hvis du ikke bruker de, hva er da problemet med å ha dem? Det kan jo plutselig skje at du plutselig ikke kan bruke enpedalskjøring så jeg skjønner fortsatt ikke hvilken ulempe du ser med det som gjør at du ikke vil ha det. Spesielt siden du ser her at så mange av oss har opplevd det så tenker jeg det er ganske sannsynlig at du også vil oppleve behovet.

Fordi selv om jeg kan ha redusert regen så har jeg nok til at jeg ikke trenger å bruke de mekaniske bremsene. Jeg har hatt behov for å bruke bremsene et fåtall ganger når jeg har lite regen, da flytter jeg selvfølgelig foten til bremsepedalen, men stort sett så trenger jeg aldri å bruke den, bortsett fra når jeg bruker de for å vedlikeholde dem ved å sette bilen i fri og bremse kraftig ned.

Selvfølgelig så er det bra at de implementerer blended brakes, men da håper jeg at det blir valgfritt fordi jeg vil ikke bruke det  :laugh:

Nimrad

Sitat fra: førategangtesla på lørdag 21. oktober 2023, klokken 09:51Fordi selv om jeg kan ha redusert regen så har jeg nok til at jeg ikke trenger å bruke de mekaniske bremsene. Jeg har hatt behov for å bruke bremsene et fåtall ganger når jeg har lite regen, da flytter jeg selvfølgelig foten til bremsepedalen, men stort sett så trenger jeg aldri å bruke den, bortsett fra når jeg bruker de for å vedlikeholde dem ved å sette bilen i fri og bremse kraftig ned.

Selvfølgelig så er det bra at de implementerer blended brakes, men da håper jeg at det blir valgfritt fordi jeg vil ikke bruke det  :laugh:
Det gir fortsatt ikke mening hvorfor du synes det er negativt å ha påslått. Jeg skjønner at du ikke ser det store behovet, men det gir null mening for meg at du aktivt ikke ønsker å ha det. Kan du ikke prøve å forklare hva du mener er negativt med å ha det?
Tesla MY LR CR 2023
Fiat 500e 2021 Icon 3+1
Seat Mii 2020 - Solgt

førategangtesla

Sitat fra: Nimrad på lørdag 21. oktober 2023, klokken 09:55
Sitat fra: førategangtesla på lørdag 21. oktober 2023, klokken 09:51Fordi selv om jeg kan ha redusert regen så har jeg nok til at jeg ikke trenger å bruke de mekaniske bremsene. Jeg har hatt behov for å bruke bremsene et fåtall ganger når jeg har lite regen, da flytter jeg selvfølgelig foten til bremsepedalen, men stort sett så trenger jeg aldri å bruke den, bortsett fra når jeg bruker de for å vedlikeholde dem ved å sette bilen i fri og bremse kraftig ned.

Det gir fortsatt ikke mening hvorfor du synes det er negativt å ha påslått. Jeg skjønner at du ikke ser det store behovet, men det gir null mening for meg at du aktivt ikke ønsker å ha det. Kan du ikke prøve å forklare hva du mener er negativt med å ha det?

Jeg liker ikke å bruke bremsene annet enn når jeg aktivt renser de, jeg føler at det er hva som er best for bremseskivene. Det hjelper lite å bare bruke de litt, flytende bremseklosser som trekker seg tilbake på y performance iallefall og ved fuktige skiver og salt og ved bare litt forsiktig bruk så har jeg registrert at klossene ikke nødvendigvis sliter på hele skiven, mens når jeg bremser kraftig ved å rense de selv så blir det full kontakt. Vet ikke om det gir noen mening?

Nimrad

Sitat fra: førategangtesla på lørdag 21. oktober 2023, klokken 10:20Jeg liker ikke å bruke bremsene annet enn når jeg aktivt renser de, jeg føler at det er hva som er best for bremseskivene. Det hjelper lite å bare bruke de litt, flytende bremseklosser som trekker seg tilbake på y performance iallefall og ved fuktige skiver og salt og ved bare litt forsiktig bruk så har jeg registrert at klossene ikke nødvendigvis sliter på hele skiven, mens når jeg bremser kraftig ved å rense de selv så blir det full kontakt. Vet ikke om det gir noen mening?
Pur "liker ikke" altså? Det er vel fortsatt ikke noen rasjonell forklaring på hvorfor ikke ha samme oppførsel ved enpedalskjøring uavhengig av om regen er tilgjengelig eller ikke sånn jeg ser det. Men du må så klart velge selv :)
Tesla MY LR CR 2023
Fiat 500e 2021 Icon 3+1
Seat Mii 2020 - Solgt

Handyman

Sitat fra: førategangtesla på lørdag 21. oktober 2023, klokken 10:20

Jeg liker ikke å bruke bremsene annet enn når jeg aktivt renser de, jeg føler at det er hva som er best for bremseskivene. Det hjelper lite å bare bruke de litt, flytende bremseklosser som trekker seg tilbake på y performance iallefall og ved fuktige skiver og salt og ved bare litt forsiktig bruk så har jeg registrert at klossene ikke nødvendigvis sliter på hele skiven, mens når jeg bremser kraftig ved å rense de selv så blir det full kontakt. Vet ikke om det gir noen mening?
Du misforstår åpenbart hva som er meningen med funksjonen, og når den vil tre i kraft. Den skal sørge for at bilen bremser som forventet når man tar foten av wattpedalen og regen ikke er tilstrekkelig.
Det betyr at slik din kjøring er så vil ALDRI bremsene tas i bruk, nettopp fordi du ikke mister regen. DU vil alts kunne ha funksjonen aktiv uten at bremsene blir brukt, men dersom du kommer i en situasjon der du mister regen så vil bilen bremse som forventet. Hvorfor vil du ikke ha denne "sikkerheten", om du en gang skulle trenge den???? Bremsene er uansett eneste alternativ. Forskjellen er bare at du ikke trenger å bevege foten til bremsepedalen!

kaistian

Sitat fra: førategangtesla på lørdag 21. oktober 2023, klokken 10:20Det hjelper lite å bare bruke de litt, flytende bremseklosser som trekker seg tilbake på y performance iallefall og ved fuktige skiver og salt og ved bare litt forsiktig bruk så har jeg registrert at klossene ikke nødvendigvis sliter på hele skiven, mens når jeg bremser kraftig ved å rense de selv så blir det full kontakt. Vet ikke om det gir noen mening?
Model Y bremser lite/lett allerede og gjør det når den registrerer kaldt og vått vær, også kalt Brake Disc Wiping.

Handyman

Sitat fra: førategangtesla på lørdag 21. oktober 2023, klokken 06:52....Jeg vil tro at ved mer kjøring og regen så får vi mer varme i batteriet og deretter kan ta imot enda mer energi fra regenerering?
Nei, det er en feil antakelse. Regen vil aldri varme opp batteriet nok. Normal kjøring varmer heller ikke nok.
Kun hard kengurukjøring hjelper noe, men ikke noe man kan gjøre blant andre trafikanter.

førategangtesla

Sitat fra: kaistian på lørdag 21. oktober 2023, klokken 13:28
Sitat fra: førategangtesla på lørdag 21. oktober 2023, klokken 10:20Det hjelper lite å bare bruke de litt, flytende bremseklosser som trekker seg tilbake på y performance iallefall og ved fuktige skiver og salt og ved bare litt forsiktig bruk så har jeg registrert at klossene ikke nødvendigvis sliter på hele skiven, mens når jeg bremser kraftig ved å rense de selv så blir det full kontakt. Vet ikke om det gir noen mening?
Model Y bremser lite/lett allerede og gjør det når den registrerer kaldt og vått vær, også kalt Brake Disc Wiping.

Ja, det er jeg klar over så lenge viskerene står i auto og du navigerer til en plass om jeg har forstått forstått. Da vil den legge klossene forsiktig intill for å tørke av før man når destinasjonen.

Jeg liker bare ikke dette med at bilen skal blande inn bremser litt ved redusert regen, jeg tenker at man vil få litt sånn halvlunkne skiver over en lengre periode og sammen med fukt, salt og skitt og da noe mer bremsestøv (som forøvrig etser seg inn i lakk) pga bilen vil blende inn bremser gjør skivene mer utsatt for rust faktisk på tross av noe mer bruk. Det blir anderledes når man selv går inn for å rense de kraftig og heller kjører rundt med noe redusert regenerering og holder skivene kalde. Slik tenker jeg.

Jeg går utifra at tesla tenker såpass langt og gjør dette til et valg slik at alle kan bli fornøyd  :laugh:

førategangtesla

Sitat fra: Handyman på lørdag 21. oktober 2023, klokken 13:28
Sitat fra: førategangtesla på lørdag 21. oktober 2023, klokken 10:20

Du misforstår åpenbart hva som er meningen med funksjonen, og når den vil tre i kraft. Den skal sørge for at bilen bremser som forventet når man tar foten av wattpedalen og regen ikke er tilstrekkelig.
Det betyr at slik din kjøring er så vil ALDRI bremsene tas i bruk, nettopp fordi du ikke mister regen. DU vil alts kunne ha funksjonen aktiv uten at bremsene blir brukt, men dersom du kommer i en situasjon der du mister regen så vil bilen bremse som forventet. Hvorfor vil du ikke ha denne "sikkerheten", om du en gang skulle trenge den???? Bremsene er uansett eneste alternativ. Forskjellen er bare at du ikke trenger å bevege foten til bremsepedalen!

Jeg misforstår ikke, jeg kjører rundt med redusert regenerering av og til og det er helt greit fordi det er fortsatt tilstrekkelig til at jeg ikke trenger å bruke bremsene. Det jeg nevnte med å telle på en hånd er hvor mange ganger jeg har mistet regenerering helt og det kan jeg telle på en hånd forrige vinter. Da må jeg bruke bremsene og det er helt ok. Jeg klarer fint å kjøre med at regenerering ikke er som forventet slik som på sommeren, jeg får opp et grønt ikon og regenereringen er stort sett tilstrekkelig for at jeg ikke trenger å bruke bremsene uansett.

Lag det til et valg så blir alle happy  :laugh:

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA