Rød kontakt på hytte

Startet av Klaus_moe, torsdag 17. august 2023, klokken 10:11

« forrige - neste »

Klaus_moe

jeg har rød industrikontakt uttak på veggen på hytta, 3-fas 400v 16A.

jeg lurer på om det finnes en adapter til Type 2 kabel, som gir meg 7,2KW uten bruk av ladeboks? Jeg har søkt meg frem til en post fra 2016 som omhandler dette men tenker at det muligvis finnes nye løsninger?

Har Mercedes EQC

Rosstopher

2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

RJK

Den er jo såpass dyr at det kan være vel så greit å bare kjøpe en enkel ladeboks, med mindre man skal dra den med seg i håp om å kunne fått utnyttet dette på langtur.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Øyvind.h

#3
Samme ville jeg gjort. Vi hadde rødt stikk på hytta før, men byttet i ladeboks.
Dette for å;
1. Alltid ha lader på hytta. Glemmer du av en eller annen grunn kabelen får du ikke ladet. Ditto for andre på besøk, om noen låner hytta etc.
2. Fastmonterte bokser virker mer robuste. Jeg har ikke tall på hvor mange kabler fra Tesla med rødt adapter jeg har bytta på garanti oppigjennom årene. Andre leverer kanskje bedre kvalitet, men boks var mer permanent og varig.
3. Tyveri - ikke like enkelt, eller nyttig, å stjele en fastmontert boks.
4. Fjernstyring/automatikk. Før effektledd slo inn ladet vi med 11kW på hytta. Grunnet effektledd er det nyttig med en moderne ladeboks som kan justeres automatisk etter strømpris og hyttas strømforbruk.

Nå er boksen satt til 6-7A på 400V trefas, som gir rundt 4-5kW. Om noen kommer med bil uten 400V støtte går jeg bare inn i appen og justerer opp ampere for laderen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Orbit

5. Lading på kontakt (også industrikontakt) kan bare gjøres regelmessig dersom kontakten er eksplisitt satt opp for elbillading (etter de regler som gjaldt på installasjonstidspunktet). En "tilfeldig" industrikontakt er mest sannsynlig ikke dette, og kan kun brukes til nødlading. Lading på egen hytte er normalt ikke noe nødstilfelle.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA