Robotaxi: Vil du sette din bill inn i taxitrafikken? (Avstemming)

Startet av Motorwatt, fredag 17. juni 2022, klokken 11:00

« forrige - neste »

daktari

Sitat fra: turfsurf på mandag 04. juli 2022, klokken 19:33
Sitat fra: daktari på mandag 04. juli 2022, klokken 12:14
Jeg Googlet at en Harrier VTOL jet bruker ca 80 kg fuel i minuttet. Hvis vi for enkelhets skyld sier 80 l, dvs ca 480 l i timen. En enkel jet som Vampire er nede på 15-20 l i minuttet, altså 100 l i timen.
LOL. Å sammenligne med et VTOL kampfly med mange tonn takeoffvekt blir litt rart. Se heller på store droner. Klart de vil bruke mere energi, men om alternativet til enmanns drone i CFRP er familiesuven til jobb, så er det ikke sikkert det blir så ille.

Tviler på at droner kommer til å frakte hele familien til hytta med det første, men kanskje erstatte mye av matpakketrafikken for enkeltpersoner?

Men ja, energi må bli renere og billigere først.
Tja, et Robinson R44 heli bruker ca 57 l/t. Så det er 10x i forskjell fra rullende trafikk, men bare dobbel fart.
Liten gammel jet anno 1950ish 20x forbruk, cruiser ca 600 km/t men trenger rullebane.
Harrier 100x forbruk, cruiser i 8-900 km/t. Kan ta 2 pax.

La oss anta ca 10x forbruk av en stor elbil da for å frakte et par pax i heli-fart et par timer. 1 MW batteri behøves. Det er jo en ganske statisk verdi dominert av energibehov for løfting og luftmotstand,  men vekten PP batteriene vil jo være kritisk å få ned.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Sitat fra: daktari på mandag 04. juli 2022, klokken 23:52
La oss anta ca 10x forbruk av en stor elbil da for å frakte et par pax i heli-fart et par timer. 1 MW batteri behøves. Det er jo en ganske statisk verdi dominert av energibehov for løfting og luftmotstand,  men vekten PP batteriene vil jo være kritisk å få ned.
Trenger jo ikke gå så fryktelig fort. 150km/t, nok batteri til en times drift med opp til 120kg last. Er nok en stund til vi er der ja, men det kommer nok :)
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 05. juli 2022, klokken 06:13
Sitat fra: daktari på mandag 04. juli 2022, klokken 23:52
La oss anta ca 10x forbruk av en stor elbil da for å frakte et par pax i heli-fart et par timer. 1 MW batteri behøves. Det er jo en ganske statisk verdi dominert av energibehov for løfting og luftmotstand,  men vekten PP batteriene vil jo være kritisk å få ned.
Trenger jo ikke gå så fryktelig fort. 150km/t, nok batteri til en times drift med opp til 120kg last. Er nok en stund til vi er der ja, men det kommer nok :)
R44 har en cruisefart på 200 km/t.
Vet ikke om en 4-prop drone layout er mer effektivt enn helikopter-layout, men det kan vel tenkes.
Tror allikevel regnskapet står seg.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Vaduz

Ca 10x energiforbruk i helikopter vs bil er ca det jeg også kom opp med. Om ikke det er spiker i kista mtp batteristørrelse og kostnad så er det som andre skriver, lufttrykket og lydnivået vil være helt hinsides på en mandag morgen, det alene ville vært helt krise.

daktari

Sitat fra: Vaduz på tirsdag 05. juli 2022, klokken 20:31
Ca 10x energiforbruk i helikopter vs bil er ca det jeg også kom opp med. Om ikke det er spiker i kista mtp batteristørrelse og kostnad så er det som andre skriver, lufttrykket og lydnivået vil være helt hinsides på en mandag morgen, det alene ville vært helt krise.
Enig
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Motorwatt

Et område hvor superledning enda ikke er utforsket i nevneverdig grad, er den økende elektrifiseringen av samferdsel. Den sees tydelig i bilindustrien, men blir sannsynligvis mer relevant for båt og fly i de kommende tiårene.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA