Robotaxi: Vil du sette din bill inn i taxitrafikken? (Avstemming)

Startet av Motorwatt, fredag 17. juni 2022, klokken 11:00

« forrige - neste »

Motorwatt

Kanskje, og mest sannsynlig, er Robotaxi langt unna å bli til virkelighet her i landet. Men har du lyst til å sette din bil inn i taxitrafikken? Det koster med dagens priser 60K å gjøre din Tesla om til taxi (120K i USA), men inntektspotensialet sies å være enormt.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

kodax

Hvis dette kommer og man tjener enormt på det, så er det vel bare å kjøpe annen bil hvis man absolutt vil ha en»personlig» bil. Spørsmålet er altså hvor stor inntjening man får. Videre er det jo et spørsmål ang hva man må gjøre av praktiske ting, kundekontakt, vask etc. Robotaxi høres jo forlokkende ut, men tipper det i så fall må være et «mellomselskap» som håndterer slike ting for at flertallet skal gidde.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

SurSnasen

Vi kan vel med rimelig trygghet si at det nok er en stund ennå, spesielt her på berget, at vi får noe behov for konkret å ta stilling til dette.
Men selvsagt; skulle muligheten melde seg, og robotaxi faktisk er gjennomførbart og pålitelig, kan jeg gjerne sende bil ut i flåten. Men det er tidspunkter av døgnet jeg helst styrer unna, og spesielt da visse partydager. Man vet jo aldri hvordan kundene er. Folk som lemper inn kofferter som om de skulle jobbet i bagasjehåndteringen på Gardermoen. Folk med ringer og skarpe negler som riper opp området rundt dørhåndtakene. Oppkast. Skarpe knapper etc på bukser. Hva med de som har behov for barneseter?

Kanskje er jeg litt skeptisk likevel...

hELgenen

Ville heller aldri gått inn på en slik avtale. Vil ha bilen selv - og ikke ødelagt gjennom bruk av mennesker som egentlig har null interesse av å ta vare på bilen.

Jeg tror levetiden på bilene vil gå dramatisk ned om folk flest som eier bil skal gå inn på en slik ordning.

daktari

Jeg har kjørt min andel drosjer med ca 400.000 km. Et tall mange oppnår i løpet av noen få år. Først av alt bruker de ofte slitesterke setetrekk. Mange har tykke spesielle gummimatter også.
Allikevel opplever man at dørene er slappe og dørhåndtak etc er slitt i filler. Fjæring og demping er heller ikke alltid på stell.
Så har man alle som er på fylla og herjer i bilen. Ikke moro.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Burger

Dersom jeg kunne gitt utvalgte unger og pensjonister (familie og venner) tilgang til å bruke bila mi, så ja.

Men dersom robottaxi kommer, så vil jeg heller kvitte meg med min egen bil og bare bruke bil som tjeneste.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Storg

Jeg anser det som nesten utenkelig at privatpersoner vil tilby robotaxi. For det første tror jeg at selskaper som Uber, Bolt og Lyft vil prøve å levere flåten selv. Det øker profitten. Markedet er begrenset, Så blir det for mange biler så blir det priskonkurransen. Og da tjener man ikke så bra lengre. Og de fleste reiser skjer jo også «samtidig», ikke jevnt fordelt utover døgnet. Mulig at det vil være muligheter i overgangsfasen.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Motorwatt

Nå er vel Robotaxi ment for perioder man ikke bruker bilen selv, slik som for eksempel natterstid fredag og lørdag. Resten av tiden kan man bruke den selv. Har selv for mange år siden kjørt taxi i studietiden, og da var det full vask utvendig og innvendig på slutten av hvert skift. Tok 1 time i sølete vær, og litt mer når den fulle passasjeren ikke rakk å stikke hodet ut av vinduet. Har null tro på at ideen slår til her i landet. Er man i pengenød kan man ta noen turer som taxikjører. Markedet er ikke regulert i Norge.

Taxiene er allikevel flygende før man kommer til nivå 5, og sannsynligvis enklere å få til 😀.....
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

turfsurf

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 18. juni 2022, klokken 20:55
Taxiene er allikevel flygende før man kommer til nivå 5, og sannsynligvis enklere å få til [emoji3].....
Det blir nok dronetaxi etter hvert ja.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Burger

Sitat fra: turfsurf på søndag 19. juni 2022, klokken 08:33
Sitat fra: Motorwatt på lørdag 18. juni 2022, klokken 20:55
Taxiene er allikevel flygende før man kommer til nivå 5, og sannsynligvis enklere å få til [emoji3].....
Det blir nok dronetaxi etter hvert ja.
Her er jeg veldig usikker på fysikken. Klarer vi å få ned lyden på droner som er store nok til å transportere mennesker? En litt voksen drone lager noe sinnsykt støy, og blir jo ikke mindre lyd ved å skalere opp. Jeg vil ikke bo i ett nabolag der det begynner å ta av forvokste droner uten at støyen er fikset opp i.

Men droner for å frakte mennesker må jo være veldig miljøvennlige? Ikke asfaltslitasje, gummi fra dekk etc. Spennende hva som skjer framover.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

OlaM

Det er ikke så mye mer potensiale i det enn det allerede er i taxinæringen. Jeg har kjørt taxi. Og for å si det sånn, jeg ville ikke brukt min egen bil til å kjøre bemannet taxi en gang.
'21 3LR

turfsurf

Sitat fra: Burger på søndag 19. juni 2022, klokken 21:29

Men droner for å frakte mennesker må jo være veldig miljøvennlige? Ikke asfaltslitasje, gummi fra dekk etc. Spennende hva som skjer framover.
Dette tenker jeg og. Hvis man kan redusere veislitasje vesentlig, så vil det jo bli veldig gunstig for miljøet. Samtidig kan man spare mye reisetid.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Hadde vært spennende å høre hvordan politikere ser på avgifter for en drone som transporterer mennesker. Blir det bompenger,flyskatt og seteavgift?

Noe vil vel skje her også for lufta er jo ikke for alle....

daktari

Drone vs autonomt helikopter: uansett kreves enorm energibruk vs en bil som triller lett avgårde. Jobber mot tyngdekraften og luftmotstanden, mens en bil i hovedsak bare i perioder jobber mot en brøk av tyngdekraften og får tilbake 70% i regen.
Klimameldingen er nok droner ganske dødt pluss støyproblemet.

Og vårt land har gjort seg avhengig av store mrd-inntekter fra bilavgifter så med droner må de pengene tas fra noe annet.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Vaduz

Sitat fra: turfsurf på mandag 20. juni 2022, klokken 05:47
Sitat fra: Burger på søndag 19. juni 2022, klokken 21:29

Dette tenker jeg og. Hvis man kan redusere veislitasje vesentlig, så vil det jo bli veldig gunstig for miljøet. Samtidig kan man spare mye reisetid.

Det er ikke så galt å fly i moderne jetfly med 200 medpassasjerer på langdistanse (ca 0.3-0.5l/mil, evt 500wt/km per pers) men å fly alene selv med vinger tror jeg er svært dårlig, og flyving av helikopter/drone må jo være katastrofalt mtp klima og utslipp.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA