Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Antall leverte biler

Startet av Mortenmann, mandag 02. januar 2012, klokken 20:27

« forrige - neste »

BE

Dersom du alltid har beltet på når du kjører over 10 km/t er det ikke noe problem. Beltealarmen starter ikke før du når 16 km/t.

Men jeg er enig i at den er litt plagsom. Fra postkassen til garasjen har jeg ca 60 meter, dersom jeg er "uheldig" og kjører over 16 km/t slutter den ikke å pipe selv om en går ut av bilen for å åpne garasjeporten... Alarmen burde stoppet i det du kom under 10 km/t. Dette burde være mulig å få til.

For informasjon så vil en bil miste en stjerne på den europeiske sikkehetstesten dersom ikke den har beltevarsler. Det er mulig dette kravet ikke tillater at varsleren skur seg av igjen, og det er helt sikkert dette som gjør at merkeforhandler ikke vil fjerne pipelyden
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

cra

Sitat fra: Kallagtunet på onsdag 21. desember 2011, klokken 16:29
Høres enklere og sikrere ut å endre vaner....

Tenkte det samme, men som kjent er jo gammel vane vond å vende.  :-\

Har kanskje en fordel som gammel-think-sjåfør; tida det tar å la bilen gjøre seg klar mellom 2. og 3. hakket på nøkkelen er akkurat passe til å ta på selen og sjekke at speilene er passe innstilt. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

gbzdoc

Fast rutine både i Leafen og Toyoten som begge har "keyless entry":

Bremsen inn (+ clutchen på fossilet), trykke start, ta på selen, sette bilen i gir, kjøre... Null tap av tid, sikkert som banken at selen er spent. Null mas fra hurpa i dashen... ;-)

Kristian

Det er vel grovt regnet to mennesketyper, de som først tar av seg ytterklærene, legger det pent brettet i baksetet, setter seg i bilen, justerer litt setet, sjekker alle speil, sorterer cd samlingen, velger ny musikk, tar på seg belte og kjører av gårde. Den andre type, sånn som meg, smeller kjærra raskt i gir, fiser avgårde og deretter kanskje river av seg lue, setter på radioen og til slutt tar på seg beltet. Slik er det bare, lite å gjøre noe med, la oss slippe å diskutere det. Jeg er sikkert en kjempetulling, men la det bli med det.

Nå er ikke jeg ute etter å diskutere hva som er rett og galt, bare ute etter et tips, selv om jeg selv følte et behov for å forklare at jeg alltid bruker belte når bilen har en viss hastighet. Dette for å slippe å få for mange formaninger om ditt og datt. Og igjen slippe å måtte forklare hvorfor jeg foretrekker å ikke bli maset på i noen sammenhenger. Noen synes det er positivt å bli maset på, jeg hater det! Hvis dette enkelt kan fikses, så er det supert.
Sort Tesla S Performance+ 2013, Nissan Leaf 2011 og Peugeot 106 El.

daggad

Det tar 1 sekund å ta på seg selen. Jeg er heller ikke typen som kjører sjekkliste før jeg kjører, men selen går da greit.. :D
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Kallagtunet

#35
Når det samtidig tar minst to sekunder fra en trykker på start knappen til bilen er klar til å kjøre så skjønner jeg ikke problemstillingen. Hvis beltet er på slipper en i tillegg å trykke på knappen for håndbrekket for å løsne det, bare trykke på gassen når en er klar.... Så hvis en har dårlig tid så er dette helt sikkert kjappeste måte å komme seg avgårde på. :D

Mortenmann

Sitat fra: Finnøy på onsdag 14. desember 2011, klokken 23:08
Hvis du kjører i ECO modus og/eller med fartsholder ("limit") og kommer inn i en situasjon der man trenger full guff fra motoren, så er det en kick down mulighet på gasspedalen hvis du trykker ned hardt nok :-)
Mitt favorittips så langt. Parkerte en jøk i fossilAudi i dag ;D
SølvLeaf

Joakim Sveli

Det er fin og god plass til et slepetau inni siden i bagasjerommet ved jekken og hjulrep. utsyret. Anbefaler alltid å ha slepetau med. Hadde det også i Thinken. Ble aldri slept selv, men trakk opp en V40 en gang og en Scorpio en annen gang, som hadde satt seg i snøen i grøfta.

Det er alltid artig å se trynet på fossilister når de blir trukket opp av en elbil, og opplevelsen er uerstattelig.
Ansatt i Fortum Charge & Drive Norge
Har kjørt 64000 km i Think (2008), solgt sep2011-  Har kjørt 69000km Leaf (fra nov 2011-okt 2014)- 
Kjører TMS 60, 2014 mod, kjørt 71 000 per jun 2016

Joachim

Bra tips. Jeg slang varseltrekanten inn i samme rommet.

Mortenmann

Jeg forsøker å innstille ladetimeren slik at ladingen avsluttes nærmest mulig avreise om morgenen. På den måten starter jeg med varmt batteri, noe jeg har funnet ut gir meg ca 10% mer rekkevidde en kald vintermorgen.
Utfordringen er å treffe. Det er nemlig ikke bare å sette timeren på å være ferdig ladet 0700 ved avreise. Jeg lader bare til 80% noe som medfører at bilen avslutter lading lenge før den optimalt skal. Etter mye prøving og feiling setter jeg nå timeren på sluttid 1030. Da får jeg Mail om at ladingen er avsluttet 0630. Det er altså et avvik på 4 timer.
Andre erfaringer?
SølvLeaf

ovev

Lader også til 80% vanligvis og bruker da kun slutt-timer. Jeg har oppdaget at det kan variere voldsomt på nå når ladingen er ferdig. Har satt at lading skal være ferdig kl 07:00. Som regel er da ladingen ferdig en plass mellom 06:00 og 06:50, men av og til så tidlig som 03:00. Den tidlige ladestoppen opptrer som regel når jeg har manuelt ladet til 100% og har kjørt bilen ned til rundt "Low battery warning".
Jeg har også oppdaget at lading ferdig rett før avreise gir litt bedre rekkevidde. Selv normal lading (10A) varmer nok batteriet litt. Forrige fredag var første gang jeg har sett 5 batteristreker på bilen, selv om temperaturen ute var kun et par grader. Jeg hadde da kjørt 90km (100%-1 strek), ladet i 8 timer til 100%, og var på vei tilbake de 90km da jeg oppdaget at batterimåleren viste 5 streker. Da skal batteritemperaturen være over 10C.
2012 Nissan Leaf blå hentet 8/12 solgt
2015 Toyoty Yaris solgt
2018 Kia Niro PHEV
Hyundai Kona EV solgt
VW E-up! Entry bestilt

Joachim



Noen som har noen idé om hvordan dette skjermbildet fungerer? Da jeg prøvekjørte på Aker Brygge mener jeg at jeg bli vist et skjermbilde med forbrukshistorikk for de siste kjøreturene. Denne har sett slik ut siden bilen var ny.

jkirkebo

Sitat fra: Joachim på søndag 12. februar 2012, klokken 11:09


Noen som har noen idé om hvordan dette skjermbildet fungerer? Da jeg prøvekjørte på Aker Brygge mener jeg at jeg bli vist et skjermbilde med forbrukshistorikk for de siste kjøreturene. Denne har sett slik ut siden bilen var ny.

Du må trykke på Energy Economy knappen nede til venstre og deretter reset. Hver ang du resetter der vil det dukke opp en ny søyle i history-skjermbildet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Joachim

Ahh. Satt og bladde litt i håndboka nå. Den bekrefter selvsagt det du sier :)

Så til neste spørsmål. Er det noen metode for å resette alt samtidig? Jeg liker å nullstille tripteller A hver gang jeg har ladet opp. Men da må jeg inn i computeren å nullstille gjennomsnittsfart, tid og forbruk også. Nå bør jeg gå inn her å resette "energy economy" også. Hehe

Aller best hadde vært en autofunksjon som nullstilte alt dette ved fullført lading...

gbzdoc

Skulle gjerne kunne satt den til reset automagisk hver dag... ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA