"– Veldig krevende å bare selge nullutslippsbiler fra 2025"

Startet av Amoss, fredag 20. april 2018, klokken 18:39

« forrige - neste »

Løve

Årets sommer har vært fantastisk! Mer av disse  :)

Men til tema. Største utfordringen er å få dekket behovet. Når en ser på manglende vilje til å produsere nok til å dekke bare det bitte lille norske markedet i dag, hvorfor skulle bilprodusentene ville øke tilgangen på elbiler kraftig frem til 2025? Når Bolt importeres i stor stil fra USA så viser det to ting. Elbil er ennå særnorsk, bilprodusentene er ikke overentusiastiske for å selge elbil. Og det er det som er den største bekymringen om Tesla skulle snuble og falle, noe av trykket forsvinner. Alt vi har igjen å håpe på da er EU. Siden EU er de facto Tyskland så vil direktiver derfra være vage og fulle av unntak.

Amatøren

#31
Sitat fra: fredag på tirsdag 14. august 2018, klokken 21:48
Jeg spår at det før 2025 vil bli ekstremt krevende å få tak i bensin og diesel. Det kan bli rasjonering eller behovsprøving. Det er nok bare noen få år unna.

Tror nok det vil ta lang tid før det kommer. Ingen politiker vil gjøre seg eller partiet så upopulært. De styrer heller mot avgrunnen for så å skylde på motparten....


Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 15. august 2018, klokken 07:06
Det blir gjort fint lite bortsett fra å sørge for at pengene renner inn.

Mye kan ordnes med avgifter. Som skrevet før så kan det også være rasjonering og behovsprøving. Det kan også være en overgangsperiode med så store avgifter at det ikke er aktuelt for for "Ola Normann" i gaten annet enn for å komme seg til hytten eller lignende 1-2 ganger i året før køen på langtrekkende familie elbiler med god plass til bagasje, hundebur og lignende er nede på nåværende ventetid for tilsvarende fossilbiler.

Penger kan de også få inn ved å forby fossile biler og innføre avgifter/moms på elektrisk drevne biler (både batteri og brenselcelle baserte).

Som jeg skrev over så er det vel slik at ingen politiker som vil gjøre seg eller partiet så upopulært. De styrer heller mot avgrunnen for så å skylde på motparten....


Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 15. august 2018, klokken 07:06
Om vi stopper å slippe ut klimagasser i dag så vil det ta 10 til 50 år (litt avhengig av hvem forsker du spør) før man ser noen reduksjon i atmosfæren.

Bare synd at det vi gjør i Norge er som å pisse i havet hvis vi ikke får med resten av verden. Det er dessverre slik at U-land som ser mot I-land vil ha samme mobilitet, status, goder og lignende og det medfører samme forbruk og da gjerne større utslipp da de ikke har råd til siste teknologi (mulig jeg tar feil, men det er nå min magefølelse).


Selvfølgelig kan vi ikke gjøre som før og si at vi driter i det fordi vi ikke kan redde verden alene.

Vi må gå foran med ed godt eksempel og vise at vi kan leve bra allikevel for å få andre med på laget ved å vise at man kan leve med endringene.

Sitat fra: Profil errorVW e-up! 09.2017
VW e-Golf 01.2018
-----------------------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016
-----------------------------------------------------------------------
Venter på VW e-Golf (august 2018)
Reservert Audi e-tron
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Tulle

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 15. august 2018, klokken 07:06
Tja, så vidt jeg kan se er de fleste politikere like her, uansett farge. Det blir gjort fint lite bortsett fra å sørge for at pengene renner inn.
Det er en del forskjell på politikere. Noen fornekter at global oppvarming er menneskeskapt. "Vikingtiden var en varm perioden og da var det jo ingen dieselbiler" (ikke direkte sitat men ca dette sa Carl Ivar for et år siden.)
Andre går for langt og for fort og vil stanse/legge ned oljeproduksjonen i Norge i morgen - (ytterste grønne). Det vi kan gjøre er i hvert å unngå å stemme på partier som fornekter sannheten.

bno

Vi burde (kunne) ha vært der for lenge siden. Politikeren sponser hybrid som egentlig er å motsi seg selv i forhold til null utslipps scenariet fordi:
Å kjøpe hybrider forsinker «re-toolingen» av ICE-bilselskapene. Hybrider var alltid ment å forsinke BEVs.

Batteripriser og batteri tilgjengelighet er fake news, som en desinformasjon som har vært pågående i minst 10 år.
Stordriftsfordeler og fremtids planlegging ville ha rettet opp dette ikke-problemet for lenge siden, hvis ICE-bilprodusentene hadde en ekte vilje til å ta den grønne omveltningen. Slik gjør du forretninger 101. https://www.thebalancesmb.com/starting-a-business-101-4048428

EV fra den første bølgen i 1997 tilbyde allerede da tilnærmet 100 miles – 160Km rekkevidde.
https://uploads.disquscdn.com/images/75eea25feabc31279bf6b6365d15700d1b98b4a01961ed5cabffa629417a2ae0.jpg

Det er ikke behov for en bro når det ikke er ei elv eller en grøft å krysse. Vi var der allerede på den andre siden for 20 år siden!

Så nårelbilforeningen får besøk fra fjern og nær av bilprodusenter  sine toppledere så er dette også fake news og en del av skuepillet.

krl

Sitat fra: Tulle på onsdag 15. august 2018, klokken 09:50
Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 15. august 2018, klokken 07:06
Tja, så vidt jeg kan se er de fleste politikere like her, uansett farge. Det blir gjort fint lite bortsett fra å sørge for at pengene renner inn.
Det er en del forskjell på politikere. Noen fornekter at global oppvarming er menneskeskapt. "Vikingtiden var en varm perioden og da var det jo ingen dieselbiler" (ikke direkte sitat men ca dette sa Carl Ivar for et år siden.)
Andre går for langt og for fort og vil stanse/legge ned oljeproduksjonen i Norge i morgen - (ytterste grønne). Det vi kan gjøre er i hvert å unngå å stemme på partier som fornekter sannheten.
Jeg tenker at det viktigste argumentet for elbil er å bli kvitt skadelig lokalforurensning. Og utslipp av giftige stoffer i forbindelse med oljeproduksjon og forbrenning av div. fossile drivstoff.

Klimaet er ikke konstant, og vi må alltid forvente at det endrer seg. Det er ikke alt for mange år siden det ble fryktet at isbreene var på vei ned i diverse vestlandsdaler og kunne knuse gårder etc. i en ny "liten istid". Dette skjedde heldig vis ikke.

Sommeren i år har vært den beste siden slutten av 40-tallet. Det bør ikke være noe å bekymre seg over at vi etter ca. 70 år får en ny rekord. Dersom vi får tre nye rekorder de neste ti årene, så er det derimot snakk om at noe kanskje endrer seg raskt. Uten at det nødvendigvis er noe problem da heller. Alt fra vulkaner til skogutbredelse påvirker mengden av klimagasser i atmosfæren.

Planter elsker karbondioksid i passelig høye konsentrasjoner -- så mer blir antageligvis bundet opp når mer er tilgjengelig. Dette skjer i alle fall i drivhus. En god andel av det som deponeres i jordlag og myrer rundt om kring blir da værende der såpass lenge at det fjernes karbondioksid fra kortsiktig kretsløp.

Arha

Det er nok ikke bare i år at det har vært rekordvarme.  17 av de 18 varmeste årene globalt fra målingene startet for 136 år siden har vært etter 2001.

https://climate.nasa.gov
Renault Scenic E-tech fra 10/10 2024.
Opel Ampera-e 2017-2024, solgt etter 120000 km. Nytt batteri på tilbakekalling januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

Tulle

Sitat fra: Arha på søndag 19. august 2018, klokken 13:57
Det er nok ikke bare i år at det har vært rekordvarme.  17 av de 18 varmeste årene globalt fra målingene startet for 136 år siden har vært etter 2001.

https://climate.nasa.gov
Bare tilfeldighet.
Hilsen Carl Ivar og Donald :):)
Neida ikke fra de to, men dette ville de nok ha sagt.....

Amoss

Sitat fra: krl på søndag 19. august 2018, klokken 00:47
Jeg tenker at det viktigste argumentet for elbil er å bli kvitt skadelig lokalforurensning. Og utslipp av giftige stoffer i forbindelse med oljeproduksjon og forbrenning av div. fossile drivstoff.

Nja, om det er det viktigste er jeg ikke så sikker på, men at det også er ett viktig argument kan jeg i det minste være enig i.

Sitat fra: krl på søndag 19. august 2018, klokken 00:47
Klimaet er ikke konstant, og vi må alltid forvente at det endrer seg. Det er ikke alt for mange år siden det ble fryktet at isbreene var på vei ned i diverse vestlandsdaler og kunne knuse gårder etc. i en ny "liten istid". Dette skjedde heldig vis ikke.

Korrekt nok den første setningen i alle fall :)  Men nå bør du kanskje presisere litt om hvor lenge "ikke alt for mange år siden" egentlig er?  På 70-tallet lærte jeg i alle fall at isbreene her i Norge hadde gått tilbake helt siden 50-tallet en gang? Men hørte ikke noe om at situasjonen var slik du beskriver før dette...

Men apropos en ny "liten istid" - etter som jeg har forstått så er sol-aktiviteten nå strengt talt på ett minimum, så klimapåvirkningen fra solen skulle heller tilsi at vi beveget oss mot en slik nå - og på tross av det så:
Sitat fra: Arha på søndag 19. august 2018, klokken 13:57
Det er nok ikke bare i år at det har vært rekordvarme.  17 av de 18 varmeste årene globalt fra målingene startet for 136 år siden har vært etter 2001.

https://climate.nasa.gov


Sitat fra: krl på søndag 19. august 2018, klokken 00:47
Sommeren i år har vært den beste siden slutten av 40-tallet. Det bør ikke være noe å bekymre seg over at vi etter ca. 70 år får en ny rekord. Dersom vi får tre nye rekorder de neste ti årene, så er det derimot snakk om at noe kanskje endrer seg raskt. Uten at det nødvendigvis er noe problem da heller.

Definer "beste" :p   Tror ikke mange bønder er enig i din definisjon. Heller ikke de som har ansvaret for å sikre rent ferskt drikkevann i mange kommuner. Eller de som driver elproduksjon og ser at magasinene er i ferd med å tømmes - om de ikke alt er det. Eller de som nå må betale rekordpriser for strømmen fordi det ikke har kommet regn.  Bare for å ha nevnt noen ;)

Joda, har ikke noe i mot solskinn og varmt vær - så det er ikke det. Men når temperaturen nærmer seg - og passerer - 30°C så mener i alle fall jeg at det blir vel mye av "det gode" :p  I alle fall når det skjer opp i mot 3 måneder i strekk så å si uten en dråpe regn mellom...

... men altså, som andre har nevnt her - og jeg vært inne på over her - så behøver du slett ikke vente 10 år på nye rekorder for å forstå at ting endrer seg raskt. Det har altså vært mye mer enn 3 "rekordår" de siste 10 årene, så konklusjonen bør være klar. Og jo, tørke som vi har hatt i år gir store problemer, og det samme gjør de mer intense/kraftige regnværene med påfølgende flom/jordskred+++ vi har hatt noen av de siste øvrige årene.


Sitat fra: krl på søndag 19. august 2018, klokken 00:47
Alt fra vulkaner til skogutbredelse påvirker mengden av klimagasser i atmosfæren.

Planter elsker karbondioksid i passelig høye konsentrasjoner -- så mer blir antageligvis bundet opp når mer er tilgjengelig. Dette skjer i alle fall i drivhus. En god andel av det som deponeres i jordlag og myrer rundt om kring blir da værende der såpass lenge at det fjernes karbondioksid fra kortsiktig kretsløp.

Ja, det er derfor det er så uro-vekkende at man hugger/brenner ned så store deler av vegetasjonen som egentlig skulle hatt gjort slik du beskriver. Altså - samtidig med at vi øker utslippene av CO2 til nye rekordhøyder, så gjør vi hva vi kan for å utradere naturens muligheter til å forbruke/binde opp dette slik du beskriver. Så med den innstillingen du viser må du nok engasjere deg sterkt i bevaring av regnskogene og lignende bevegelser.

... evnt. vulkanutbrudd er det nok lite vi kan gjøre til eller fra enn så lenge :p
Model S 85D

stefse

Ser at det har gått over til klimasaken her, men jeg mener ihvertfall det at hvis målet om nullutslippsbiler i 2025 skal nås, må de økonomiske elbilfordelene beholdes på dagens nivå - minst, og at det må komme attraktive bilmodeller.
Slik stemningen er nå er det litt sånn: Nå er det for sent å kjøpe elbil, fordelene er jo snart borte.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA