Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Levering oktober - november 2017

Startet av Trekkoppbil, lørdag 07. oktober 2017, klokken 08:47

« forrige - neste »

Trekkoppbil

El-motorer isolert sett kan ha høy virkingsgrad under ideelle forhold.
Under praktiske forhold, mener TU at 60-75% utnyttelse ved framdrift av elbiler er realistisk: https://www.tu.no/artikler/elbilen-er-langt-mindre-effektiv-enn-mange-tror/224002
Jeg har ikke sett tall for regenerering, men magefølelsen min sier at vi har ikke større utnyttelse ved regenerering enn ved framdrift. I tillegg til konverteringer skal du lade energien opp på batteriet, så det blir mange trinn. Klarer du 70% utnyttelse ved regenerring og 70% utnyttelse ved framdrift, så får du tilbake 50% av den kinetiske energien.

Kjører man litt uforsiktig, så har det lett for å bli stadige vekslinger mellom pådrag og regenerering på småkupperte, slake og slette strekninger.  F.eks CC føler jeg kjører ganske ujevnt hvor den kan gi pådrag på bakketopper, og den kan regenerere foran motbakker etc. Den ser ikke topologien eller trafikken framover.
Hvis man heller setter bilen stadig i fri, og man ruller fritt, så synes jeg det er ganske logisk at det er lønnsomt å beholde energien kinetisk. Hvis man triller fort ned lange utforbakker, så vil luftmotstanden være uøkonomisk og da kan det være bedre å regenerere, men i små dalbunner og i mindre hastigheter gir det mest mening å bare trille fritt.

Når jeg stadig setter bilen i N, så kommer jeg 7-9km/kwt med Nissan Leaf i 80km/t på vanlig riksvei.

Samtidig så stoler jeg ikke helt på at utnyttelsen er så dårlig TU mener.

i05L0

Sitat fra: Trekkoppbil på fredag 11. august 2017, klokken 20:37
El-motorer isolert sett kan ha høy virkingsgrad under ideelle forhold.
Under praktiske forhold, mener TU at 60-75% utnyttelse ved framdrift av elbiler er realistisk:
Kjører man litt uforsiktig, så har det lett for å bli stadige vekslinger mellom pådrag og regenerering på småkupperte, slake og slette strekninger.  F.eks CC føler jeg kjører ganske ujevnt hvor den kan gi pådrag på bakketopper, og den kan regenerere foran motbakker etc. Den ser ikke topologien eller trafikken framover.

Etter flere tusen kilometer i norsk ferietrafikk i sommer med en i3, er min vurdering at i tillegg til bobilene (som snart burde bli forbudt sammen med cruiseskipene) er det noen elbilister som stikker seg frem - ved ulike anledninger var det disse som laget en fin, lang kø som snirklet seg frem i 60 i 80-sonen på kuperte vestlandsveier. Kan dere ikke teste effektiviteten ved "seiling" og andre morsomme påfunn utenom vanlig trafikk? Hva med å kjøre normalt? Se i speilet? slippe forbi? Sjekke reell fart?
2016 BMW i3 Charged Edition 60Ah, Capparisweiss

elektrolux

Enig med Trekkoppbil i at seiling er way to go ikke bare for effektiv kjøring, men også komfort og sikkerhetsmessig.

Ellers oppmuntres vi stadig vekk til å redusere farten, og har en dårlig tid er det bedre å starte turen noen minutter før. Vegvesenet har stadige kampagner som viser hvor lite en vinner på å øke hastigheten.

Kjører en sakte er det også lettere å komme forbi for de som har bommet på avreisetidspunktet. ;D
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Oddaa

Sitat fra: elektrolux på fredag 11. august 2017, klokken 21:40
Enig med Trekkoppbil i at seiling er way to go ikke bare for effektiv kjøring, men også komfort og sikkerhetsmessig.

Ellers oppmuntres vi stadig vekk til å redusere farten, og har en dårlig tid er det bedre å starte turen noen minutter før. Vegvesenet har stadige kampagner som viser hvor lite en vinner på å øke hastigheten.

Kjører en sakte er det også lettere å komme forbi for de som har bommet på avreisetidspunktet. ;D
Disse få minuttene kan fort bli til timer for oss som kjører strekninger der vi er avhengige av flere ferjer. Da hjelper det dessverre ikke å starte noen minutter før, du slipper av ferja når du slipper av ferja, og skal du nå neste og slippe å vente en time må du værsågod holde fartsgrensen...


Sent from my iPhone using Tapatalk
2017 e-Golf
2016 XC90 T8

hanche

Sitat fra: Oddaa på fredag 11. august 2017, klokken 22:34
Disse få minuttene kan fort bli til timer for oss som kjører strekninger der vi er avhengige av flere ferjer. Da hjelper det dessverre ikke å starte noen minutter før, du slipper av ferja når du slipper av ferja, og skal du nå neste og slippe å vente en time må du værsågod holde fartsgrensen...
I blant får jeg inntrykk av at rutetabellene for ferjene er satt opp for å oppmuntre til mest mulig råkjøring. Men det er kanskje en diskusjon som hører hjemme annetsteds –
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA