Brukererfaringer med Nissan Leaf

Startet av Elmo, torsdag 17. mars 2011, klokken 13:49

« forrige - neste »

Elmo

Selvom mange sikkert har sett denne artikkelen via www.elbil.no så syns jeg vi kan ta den inn her som en start på brukererfaringen med Leaf'en

Brukerne (i USA) føler seg sviktet av elbilen
Oppsummert er det mange som opplever kortere rekkevidde en forespeilet, og er særlig frustert over at estimert rest-rekkevidde synker MYE raskere en faktisk kjørte km.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

daghb

Enda en god grunn til å vente på Model S. Koster virkelig Leaf'en $40.000 "over there"?
Tesla Model S85
BMW i3
Twitter: daghb

Gogs

Hmmm... 50 miles = 8 mil. Det er da ikke så forferdelig avskrekkende det? :-)

Problemet er vel stort sett at Nissan har oversolgt rekkevidden, som det skrives om i artikkelen. At en elbil kan ende opp med å gå mellom 8 og 10 mil på en vanlig dag er jo ikke stort anderledes enn i-Miev.

Og ja. Jeg VET Think Zebra går lenger enn begge to. Bare så synd at Think fortsetter i samme spor som ledet til de to tidligere konkursene. Lærer de ikke av sine feil mon tro?
Sort Think City (2010 modell) 2024 -
Sølv VW ID.4 2022 -
Hvit VW E-up 2022 - 2024
Hvit Ampera-e 2019 - 2022
Sort/mørkegrå BMW i3 2017 - 2019
Hvit Renault Zoe Intens 2015 - 2017
Hvit Renault Zoe Life 2014 - 2015 RIP
Hvit Peugeot iOn 2011 - 2014
Orange Kewet Buddy 2005 - 2005

ovev

Noen av de som har klaget på rekkevidden kjører mye på motorvei og i høye hastigheter, gjerne 70-80mph (112-128km/t). Dette MÅ jo gå kraftig ut over rekkevidden.
Her jeg bor kan jeg regne ca 60km/t i snittfart. Det bør vel gi en helt annen rekkevidde.
2012 Nissan Leaf blå hentet 8/12 solgt
2015 Toyoty Yaris solgt
2018 Kia Niro PHEV innlevert
2018 Hyundai Kona EV solgt
2020 VW E-up! Entry hentet 10/9/20 solgt
2020 VW ID3 kjøpt 5/6724

Go-carter

Vil dere tro at det er mulig å kjøre ca. 13 mil med Leaf'en? Har en "minstedistanse" som er fra Skedsmo/Oslo til Tønsberg som jeg må klare om jeg kjøper en elbil, og det ser jo ut som Think'en aldri kommer så da må man jo vurdere alternativer... Sånn som jeg leser tabellene så vil dette gå rimelig greit i litt lavere hastigheter, men om jeg ligger i 80-90 hele veien og bruker hverken AC eller varme, vil det gå selv på vinteren? (er vant til å fryse :D )
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Boogie

13 mil om vinteren høres optimistisk ut.
Jeg kjører jo PSA biler i dag som har Li-Ion, og som også har en rekkevidde på ca 160 km om sommeren.
Uten oppvarming vil jeg tro at de har en rekkevidde på ca 11 mil om vinteren.

Nå snakkes det jo om at Leafen kommer med oppvarming. Da kan det gå.

Alternativt kan man lade batteriene rett før kjøring (gjerne i en oppvarmet garasje) for å få opp temperaturen i cellene.
Temperaturen vil øke under kjøringen, og da kan det være at det er nok.

Men hvorfor kjører du om Drammen til Tønsberg?
Om du kjører til Moss, og tar fergen over til Horten, så er distansen ca 10 mil...
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA