Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Noen feil på i-Miev?

Startet av Elmo, søndag 10. april 2011, klokken 09:56

« forrige - neste »

Elmo

Selvom mange sikkert har sett denne artikkelen via www.elbil.no så syns jeg vi kan ta den inn her som en start på brukererfaringen med Leaf'en

Brukerne (i USA) føler seg sviktet av elbilen
Oppsummert er det mange som opplever kortere rekkevidde en forespeilet, og er særlig frustert over at estimert rest-rekkevidde synker MYE raskere en faktisk kjørte km.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

daghb

Enda en god grunn til å vente på Model S. Koster virkelig Leaf'en $40.000 "over there"?
Tesla Model S85
BMW i3
Twitter: daghb

Gogs

Hmmm... 50 miles = 8 mil. Det er da ikke så forferdelig avskrekkende det? :-)

Problemet er vel stort sett at Nissan har oversolgt rekkevidden, som det skrives om i artikkelen. At en elbil kan ende opp med å gå mellom 8 og 10 mil på en vanlig dag er jo ikke stort anderledes enn i-Miev.

Og ja. Jeg VET Think Zebra går lenger enn begge to. Bare så synd at Think fortsetter i samme spor som ledet til de to tidligere konkursene. Lærer de ikke av sine feil mon tro?
Sort/mørkegrå BMW i3 2014
Hvit Renault Zoe Intens 2015 - 2017
Hvit Renault Zoe Life 2014 - 2015 RIP
Hvit Peugeot iOn 2011 - 2014
Orange Kewet Buddy 2005 - 2005

ovev

Noen av de som har klaget på rekkevidden kjører mye på motorvei og i høye hastigheter, gjerne 70-80mph (112-128km/t). Dette MÅ jo gå kraftig ut over rekkevidden.
Her jeg bor kan jeg regne ca 60km/t i snittfart. Det bør vel gi en helt annen rekkevidde.
2012 Nissan Leaf blå hentet 8/12 solgt
2015 Toyoty Yaris solgt
2018 Kia Niro PHEV
Hyundai Kona EV solgt
VW E-up! Entry bestilt

Go-carter

Vil dere tro at det er mulig å kjøre ca. 13 mil med Leaf'en? Har en "minstedistanse" som er fra Skedsmo/Oslo til Tønsberg som jeg må klare om jeg kjøper en elbil, og det ser jo ut som Think'en aldri kommer så da må man jo vurdere alternativer... Sånn som jeg leser tabellene så vil dette gå rimelig greit i litt lavere hastigheter, men om jeg ligger i 80-90 hele veien og bruker hverken AC eller varme, vil det gå selv på vinteren? (er vant til å fryse :D )
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Boogie

13 mil om vinteren høres optimistisk ut.
Jeg kjører jo PSA biler i dag som har Li-Ion, og som også har en rekkevidde på ca 160 km om sommeren.
Uten oppvarming vil jeg tro at de har en rekkevidde på ca 11 mil om vinteren.

Nå snakkes det jo om at Leafen kommer med oppvarming. Da kan det gå.

Alternativt kan man lade batteriene rett før kjøring (gjerne i en oppvarmet garasje) for å få opp temperaturen i cellene.
Temperaturen vil øke under kjøringen, og da kan det være at det er nok.

Men hvorfor kjører du om Drammen til Tønsberg?
Om du kjører til Moss, og tar fergen over til Horten, så er distansen ca 10 mil...
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA