Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Barnestol i passasjersetet

Startet av toreh, lørdag 26. januar 2008, klokken 00:58

« forrige - neste »

toreh

Forstår jeg det slik at det er skadelig for batteriene på min 106 at jeg setter lading på kl 1700 om ettermiddagen (når batteriet signaliserer at det skal lades) og lar det stå på til jeg skal på jobb morgenen etterpå? Dersom det er slik, hvor mange timer bør jeg setter timeren på da?

Takk for svar

Toreh
Peugeot 106 Electric 1999-modell.

elektrolux

Det du gjør er helt OK.

Bare pass på å kjøre til ladelyset lyser en gang i blandt, men ikke etter vannservice. Skal ikke bilen brukes på en stund lader du før bruk, ikke før lagring.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

toreh

Takk for det, det er ikke bare og bare å være fersking med Elbil
Peugeot 106 Electric 1999-modell.

Thomas Parsli

Bilen (BMSen) styrer selv hvor lenge den skal lade.

Den eneste grunnen til ikke å starte ladingen så tidlig er at energitapet er stort når bilen er nyladet.
Du mister mao. mye energi i løpet av natten, kanskje så mye som 10%

Jeg har et tidsur som starter ladingen om natten, da står jeg opp til nyladet bil med helt fulle batterier.
(Å avbryte ladingen med tidsur er ikke å anbefale)

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

hens

Hei Thomas,
hvorfor er det skadelig å avbryte ladingen med koblingsur?

Jeg har benyttet koblingsur hele tiden for å unngå overlading, og nå har jeg kjørt 83000 kilometer uten batteri eller ladeproblemer.

BMS'en er laget i henhold til nye batterier, og når de blir eldre er det noe som skjer, slik at vannforbruket øker. Hvorvidt dette skyldes lavere motspenning eller andre forhold , kan jeg ikke si noe konkret om, men det er et faktum.

En ny batteripakke bruker omtrent 12 liter vann når varselet kommer på.
Når en vet at batteriet  ikke lenger har noe fri elektrolytt som kan sirkulere og kjøle batteriet når det mangler 8 liter, sier det seg vel selv at det ikke er noe lurt å stole på de opprinnelige parametrene.

Derfor bruker jeg koblingsur, og fyller vann lenge før bilen be om det, faktisk en gang imellom hver gang bilen ber om det.

Jeg planlegger å montere inn 2 ekstra blokker, fordi laderen gir så mye overlading at batteripakken kan økes med 12 volt nominellt, og enda få nok lading.

Dersom en lar bilen lade helt opp, vil temperaturen stige, slik at selvutladingen øker.     Da vil en tape kapasitet, ikke når en avbryter ladingen med koblingsur.


Henning.

Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

elektrolux

Hallo Henning

Husk at der er vesentlige forskjeller på Think og PSA som diskuteres her.

PSA er vesentlig mer skånsom med batteriet enn Think, og det kan faktisk være en ide å la bilen styre slik de franske ingeniørene la til rette for.

En annen ting er at en ved avbrutt opplading etter 1000 Ahr havner inn i utgjevningslading, og den stopper ikke før en har fullført syklussen. Dermed kan en i værste fall påføre mer overlading ved feilaktig bruk av tidsur.

Selvsagt er det meget klokt å "logge" vannforbruket, og tilpasse serviceintervallene deretter. Ser selv alt fra 3000 km til 7000 km som forsvarlig serviceintervall på forskjellige PSA biler jeg steller med. Da bruker jeg dine tall og annbefaler max 0,4l/blokk i forbruk mellom vannservice.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

Ikke start en fullading dersom du har mer enn 15-20% igjen (Ladelampe bør ha tent).

Ved å avbryte ved ca 80% vil du spare litt strøm, overladingen bruker kWh som du ikke får tilbake i form av km, og du sparer litt vann, men minst en gang i uken skal batteriet ha en fullading, for utjevning. Altså helt til ladelampen slutter å blinke.

Dette passer kanskje ikke med kjøremønsteret, men du kan gjerne avbryte lading tilpasset kjøremønstret, slik at du kommer ned til 15-20% når det passer å ta en full lading, f.eks hver 2-3. lading.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Sitat fra: Griffel på onsdag 23. januar 2008, klokken 00:11
Ikke start en fullading dersom du har mer enn 15-20% igjen (Ladelampe bør ha tent).


Det blir feil å påstå slikt, da laderen kun tilfører 15% av det som er tilført som bulklading som overlading.

Med andre ord. Ved lading fra 50% eller 50 Ahr, får en kun 7,5 Ahr ( som er 15% av 50 Ahr) som overlading.

Lader en fra 0% får en 15 Ahr som overlading, og ved utligningslading får en 25 Ahr som overlading.

Selv lader jeg gjerne fra både 70 og 80% en gang i blandt, men som regel gjør jeg som du sier, og kjører bilen til ladelyset lyser.

Hoved budskapet må vel være å ta batteriet ned en gang i blant for å holde kapasiteten ved like.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

Det var ment som et generelt råd ikke et absolutt, må en fullade så gjør en nå det fra hvilket som helst nivå men ikke som en vane.

Det er kanskje bedre å beskrive med et eksempel:

Dersom jeg har 40% på "tanken" og vet at jeg i morgen trenger 65% til neste stikkontakt, vil jeg avbryte ladingen på 80% heller enn å fullade. Jeg lader ca. 20% i timen altså bryter jeg av etter 2 timer. Når jeg kommer frem har jeg 15% igjen, som jeg etter hvert synes er en ok. sikkerhets margin. (I løpet av 5år og drøyt 50 000 km har hatt for liten margin 2 ganger ;D). Fra dette nivået (10-20%)  starter jeg en fullading. Batteriet liker ganske så sikkert dette bedre enn om jeg fra 40% ladet fullt, kom fram med 45% og så starter en ny fullading. (fullt er ca 110% på "tanken").

Som du sier: det viktige er at batteriet over noe tid blir bruk over hele skalaen. Altså i løpet av en ukes tid ser både høye (110%) og lave verdier (<20%).

De gangene jeg har bommet har jeg merket dette på trekkraften såpass tidlig at målet ble endret til nærmeste bensinstasjon, hvor hyggelige mennesker  :) lånte bort en stikkontakt, og jeg kjøpte en avis en kopp kaffe og en solskinnsbolle eller lignende. 15% påfyll 45 minutter senere og saken er grei. Bom er typisk dersom det går for lang tid fra lading til kjøring.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Boogie

Mye bra i de siste innleggene både fra Elektrolux og Griffel.
Kjører selv etter samme mønster.

Da jeg fikk den første elbilen for fem år siden var det ganske sterk fokus på å kjøre bilen så tom som mulig -faktisk til den ikke rullet i det hele tatt.

Vi har heldigvis gått bort fra dette nå -vi vet bedre.

En annen ting som er greit å ha med seg er at dersom du kjører batteriet helt ned hver dag, så vil du kunne få ca 1500 utladninger ut av batteriet optimalt.

Ved å ta ut kun 10% mindre hver dag økes antall utladninger til ca 2000!!!

Det er med andre gunstig å ikke presse batteriet for mye. Samtidig som vi vet at hele bredden må brukes en gang i blandt, som for eksempel en gang eller to i uka.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Ken

Ja, tiden er gått da jeg trillet rundt og rundt i nabolaget til å tømme batterier. Risikoen med usynkrone blokker er at reversering er mye mer sannsynlig.(økt vannforbruk) Når PakTrakr er montert kan jeg tøye grenser litt mer igjen og håprntligvis få litt bedre rekkevidde tilbake. Ken
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

toreh

Peugeot 106 Electric 1999-modell.

Griffel

#12
Ta en titt her:

http://elbil.no/forum/index.php?topic=498.0

Et innlegg til og du får tilgang til "avansert"
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA