Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Prisreduksjon

Startet av Sanderson, mandag 17. april 2017, klokken 13:10

« forrige - neste »

turfsurf

Når det gjelder AR laderen på Lillehammer så har jeg aldri opplevd den som operativ når jeg har hatt bruk for den. Heldigvis er det godt med både Fortum og GK ladere i nærheten. Status på ladere er stort sett oppdatert på ladekartet til Fortum.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Øyvind.h

Av alle ting tror jeg Bjørn skal kjøre en i3 til Trondheim nå i helgen :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Orbit

Sanderson: Har du sjekket hva som følger med av ladekabler på bilen? Tar det for gitt at du har støtte for hurtiglading på DC, og dermed også 7.2kW AC-lader ombord. I så fall er en 32A type-2 kabel viktig backup på langtur (det holder med 1-fase på 60Ah, men kan også bruke en 3-fasekabel [litt dyrere og tykkere, men kan bli nyttig på evt fremtidig bil med større lader]).

På de fleste DC-laderne er det et 22kW AC-punkt som backup (eller til bruk når det er lang kø på DC-punktene). Du vil bare kunne utnytte 7.2kW på dette, men det vil likevel gi deg 50 km rekkeviddepåfyll med en drøy times lading; nok til å ta deg til neste hurtiglader. Dersom du bare har ladekabel med vanlig stikkontakt, er du avhengig av å finne et sted å plugge denne til, samt at det tar 2-3 ganger lenger tid å lade.

F.eks. Torshov Bil har type-2 kabel som hyllevare så du kan få det på dagen, men på butikken på Lillehammer er det tomt i dag. Dersom du ennå er i Trondheim, har butikken på Lade :laugh: et par varianter på lager.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

TorS

Sitat fra: turfsurf på torsdag 09. februar 2017, klokken 06:41
Når det gjelder AR laderen på Lillehammer så har jeg aldri opplevd den som operativ når jeg har hatt bruk for den. Heldigvis er det godt med både Fortum og GK ladere i nærheten. Status på ladere er stort sett oppdatert på ladekartet til Fortum.

Jeg har aldri prøvd på Arctic Roads (AR) laderen på Lillehammer. Basert på posten over og på http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,26788.msg495701.html#msg495701 , kan det trolig være greit å ikke kaste bort tid på AR laderen på Lillehammer. Den er grønn i GoCharge appen, så du kan eventuelt gjøre et raskt forsøk for å spare penger. Bruk heller Fortum lader "bak" McDonald (https://www.google.no/maps/place/61°06'55.3"N+10°26'54.2"E) dersom det er behov.

Sitat fra: Sanderson på onsdag 08. februar 2017, klokken 21:03
Og hvordan aktiviserer jeg klima mens jeg lader? Trykke startknappen?

Meny på iDrive kontrolleren -> Innstillinger -> Klima -> Parkeringsklimatisering.

En annen sak som kan være greit å vite på vinterstid er DTC. "Systemet DTC er en versjon av DSC som er optimalisert for fremdrift." Det er helt nødvendig dersom du har problem med å komme fram, f.eks. opp en bakke. Sett den gjerne på i forkant av bakken. Slås på med iDrive Meny -> Innstillinger -> DTC -> Traction. Lampe for DSC OFF skal nå lyse. Slås av samme sted.

Jeg har lagret begge disse som hurtigknapper (7 og 8 i mitt tilfelle). (Når du skal lagre noe på en hurtigknapp så er det viktig at du står på nivået over i menyen når du gjør dette. Slik at for Parkeringsklimatisering står du på Innstillinger -> Klima, uten å velge Klima og så holder du nede en hurtigknapp til det plinger.)
i3 fra 29.10.2014, Ålesund

Sanderson

Sitat fra: turfsurf på torsdag 09. februar 2017, klokken 06:41
Når det gjelder AR laderen på Lillehammer så har jeg aldri opplevd den som operativ når jeg har hatt bruk for den.
Takk for tipset. Snakket med AR i dag og de hevdet at alle laderne på strekket Lillehammer - Trondheim var operative. Jeg var spesifikt interessert i Dombås og Hjerkinnladerne da strekket Dombås - Hjerkinn på 48 KM i ca -14 grader er det mest kritiske iflg Egotrip.se. Men regner med jeg klarer den i klarvær og intet nedbør. Dette er meldt og det har heller ikke vært nedbør der oppe på endel dager iflg varslet.
AR hevdet at laderne på Dombås og Hjerkinn har "rullet og gått" i et halvt år uten feil nå.
Ringer AR igjen i morgen når jeg står på Lillehammer. OG før jeg kjører fra Otta.

Sitat fra: Orbit på torsdag 09. februar 2017, klokken 09:09
Sanderson: Har du sjekket hva som følger med av ladekabler på bilen? Tar det for gitt at du har støtte for hurtiglading på DC, og dermed også 7.2kW AC-lader ombord.
Takk. Har hurtiglading på bilen ja. Og varmepumpe. Når du snakker om støtte for 7.2 kW AC og lader om bord så er det mere teknisk en jeg skjønner. Men vi får håpe det stemmer :)
Egentlig en topputstyrt bil. Komfort access og skinnseter er vel det som "mangler".
Ellers absolutt fullspekka såvidt jeg kan se.
Har sendt SMS for å høre hvordan kabler som er med.
Oppdatering: "en vanlig og en hurtiglader" var svaret. Kan det være den kabelen du etterspør om jeg har? Lite teknisk svar fra selger. Sier han aldri har brukt hurtigladerkabelen. Har vel lada med stikkontakt da vel.
Ser at han kjøpt BMW-pose til frunk for å ha kablene i.

Sitat fra: TorS på torsdag 09. februar 2017, klokken 10:00
Meny på iDrive kontrolleren -> Innstillinger -> Klima -> Parkeringsklimatisering.

En annen sak som kan være greit å vite på vinterstid er DTC. "Systemet DTC er en versjon av DSC som er optimalisert for fremdrift." Det er helt nødvendig dersom du har problem med å komme fram, f.eks. opp en bakke. Sett den gjerne på i forkant av bakken. Slås på med iDrive Meny -> Innstillinger -> DTC -> Traction. Lampe for DSC OFF skal nå lyse. Slås av samme sted.

Jeg har lagret begge disse som hurtigknapper (7 og 8 i mitt tilfelle). (Når du skal lagre noe på en hurtigknapp så er det viktig at du står på nivået over i menyen når du gjør dette. Slik at for Parkeringsklimatisering står du på Innstillinger -> Klima, uten å velge Klima og så holder du nede en hurtigknapp til det plinger.)
Glimrende info igjen!
Slår du av DTC Traction for å spare strøm?

Orbit

Sitat fra: Sanderson på torsdag 09. februar 2017, klokken 13:09
Takk. Har hurtiglading på bilen ja. Og varmepumpe. Når du snakker om støtte for 7.2 kW AC og lader om bord så er det mere teknisk en jeg skjønner. Men vi får håpe det stemmer :)
Når bilen er klargjort for hurtig DC-lading, har den også en forsterket AC-lader ombord (er i alle fall i Norge kun levert som pakke med begge deler). Dette gjør at du kan lade med opptil 32A på type-2 veggpunkt/ladestolper (mot 10-12A med kabelen med vanlig kontakt). Dersom du har registreringsnummer, kan dette sjekkes på nettet. Skal vi gjette på EL34453? Denne har i alle fall opsjon 4U7 (klartgjort for DC-lading) og 4U8 (forsterket AC-lader), se vedlegg.
Sitat
Oppdatering: "en vanlig og en hurtiglader" var svaret. Kan det være den kabelen du etterspør om jeg har? Lite teknisk svar fra selger. Sier han aldri har brukt hurtigladerkabelen. Har vel lada med stikkontakt da vel.
Ser at han kjøpt BMW-pose til frunk for å ha kablene i.
Det er nok en type-2 kabel selger mener med "hurtiglader" (som det ikke er.....). Dersom den er merket med delenummer, er det lett å sjekke hva dette er, står typisk på en liten lapp festet til kabelen. Dersom den er lyseblå, er det 99% sikkert en original BMW type-2.

Sitat
Slår du av DTC Traction for å spare strøm?
Dette sparer ikke strøm, heller motsatt da det tillater en del hjulspinn. Og du skal være ute i ganske dårlige forhold før du trenger dette (som dyp nysnø). En tur på E6 skal ikke trenge dette, selv over Dovre!
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Sanderson

Clairvoyance!  EL 34453 ja. Takk for svar.  Gleder meg til turen som starter snart [emoji41][emoji868]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Sanderson

Dette var lite å frykte.
Turen forløp meget knirkefritt.
Ladet Dombås mens jeg spiste og hadde 95% idet jeg kom til bilen. Var da 10 minus og det viste seg at jeg kunne ha kjørt til Fagerhaug på dette (91 km).
Feiga dog ut og lada på Oppdal, noe som ikke var nødvendig.
Nybegynner-forsiktighet.
Ellers var turen ikke verdt mange kommentarene.
Mange takk til alle som har bidratt med tips.
Et flott forum.


Sent from my iPhone using Tapatalk

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA