Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Prisreduksjon

Startet av Sanderson, mandag 17. april 2017, klokken 13:10

« forrige - neste »

Sanderson

Hei. Planlegger å handle i3 60 ah mod 2014 på Lillehammer fredag.
Har veldig lyst til å kjøre den opp Gudbrandsdalen og planlegger å starte fra Lillehammer ca 1330.
Meldt klarvær på Dombås/Hjerkinn både fredag og dagene før samt ca -7 grader.

Mulig? Eller en håpløst romantisk forestilling om min første roadtrip i min første elbil noensinne; som jeg burde frarådes?

Forstår at det blir mye og kostbar lading, bl annet på Artic Roads Dombås og kanskje også Hjerkinn.

Meget takknemlig for svar og gjetninger fra rutinerte i3-eiere og andre.

mvh
Sanderson
Fossil sjåfør siden 1978; elbilist fra fredag :)

Autowinder

Jeg ville gjort som følger:
Sjekke ut høydeprofilen på http://www.jurassictest.ch/GR/ ved å legge inn Lillehammer som start og Trondheim som slutt. Velg BMW i3 under Manage Vehicles til høyre, gå inn på details under bilen og juster ned til 20 Kwh under Battery energy (kWh) og lagre. Sett Speed til 120 og Eco Sport slideren til max Sport for å kompensere for elevasjon og -7 grader. Trykk Update parameters og under bilen kommer det da Range : 67.22 km
Gå inn på http://ccs-map.eu og under menyen oppe til høyre setter du Show radius til 67km og trykk på en CCS ladestasjon ved Lillehammer og bedøm om du når frem til neste ladepunkt. Du kan nedjustere parameterne på første linken (se på elevasjonsprofilen nedest ved å klikke i den og se hvor på kartet over hvor du er ) for å vurdere strekningene med mest stigning og lade tettere i de områdene og trekke det lenger i områder med nedoverbakker /flatt for lavere forbruk. Klikk på ladepunkter for å se ekstra info, kommentarer og hvem som er strømleverandør. Kjør med eggeskall mellom skosåle og gasspedal og sjekk hurtigladekartet for nedetid på ladepunkter underveis før avreise.
Men det er mulig det er bedre websider for å planlegge dette, enn de jeg vet om. Risikosport? Ja utvilsomt, men gir mestringsfølelse og fin læring ved ankomst ;o)
TM3 LR AWD «Amore Odiata»

Orbit

Her er en rute beregnet med eGotrip som tar hensyn til temperatur og høyde. Har lagt inn begrensning på max 90 km/t og 20 km margin til hver lader. Største sårbarheten blir dersom en lader er ute av drift.....
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Sanderson

Mange takk til dere begge; dette er meget hjelpsomt.

Ser at det kan bli -20 over Dombås og Hjerkinn og la således inn -20 i Egotrip.se. på hele turen.
Finner da ikke rute uten at jeg reduserer margin til 15 km.
Regner likevel med at dette er mulig da jeg har planer om å kjøre med cruise i 75-80 km/t på ECO+.

Advar meg gjerne om dere mener jeg gambler nå. :)

Takk igjen!

JorgenM

Jeg testet min i3 60Ah i -25 en gang. Fikk 9 mil rekkevidde (uten forvarming, comfort mode, relativt flatt)
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

TorS

Det bør ikke være noe problem!

Registrer deg på https://map.chargedrive.com/ (streker oppe til høyre -> Lage ny konto). Les litt om hvordan du lader. (Jeg bruker brikke fra elbilforeningen, men det rekker ikke du å skaffe deg til fredag.) Her vises også alle ladestasjonene til Fortum.

Last ned appen GoCharge og registrer deg. Under innstillinger legger du til et månedsabonnement på Arctic Roads. (Husk å avbestille dette før det har gått en måned.) Da betaler du en fast pris for *all* lading på Arctic Roads ladere i måneden. Da blir ikke prisen så ille. Lading startes og stoppes fra appen. Ladestasjonene finner du på http://arcticroads.com/ladesteder/.

Når du har tatt over bilen legger du inn Ringebu som destinasjon. Ca. 56 km fra Lillehammer. Ladestasjonen (Fortum) er på Kiwi. 2 stykker. i3 bruker kun CCS. (https://www.google.no/maps/place/61°31'45.4"N+10°08'32.3"E).  Siden du ikke har erfaring og sikkert kommer til å trykke litt ekstra på innimellom ville jeg hatt 20 km margin. Mao. dersom rekkevidden (etter!! at du har lagt inn destinasjon og bilen står i Comfort modus) sier 76 km eller mer så kjør i veg. Bruk Comfort (eller til nød Eco Pro, glem Eco Pro+ med mindre du er desperat eller er isbader.) Hvis rekkevidden er mindre enn 76 km så lader du på Arctic Roads lader på Lillehammer. Den er her (https://www.google.com/maps/?daddr=61.130142,10.434979). Mens du kjører kan du sammenligne rekkevidden med det som navigasjonen viser. Dette bruker du som grunnlag for å vurdere Eco Pro.

Så snart du har koblet til lader på Ringebu legger du inn Otta i navigasjonen og gjentar prosedyren. Så snart du har 20 km margin kjører du videre. Ladestasjonen (Fortum) ligger på Kiwi (https://www.google.no/maps/place/61°46'23.0"N+9°32'23.8"E).

Gjenta samme prosedyre på alle laderne. De neste blir Arctic Roads, Dombås (https://www.google.com/maps/?daddr=62.07492,9.128244, bak senteret med Kiwi, ved siden av Tesla). Så Arctic Roads, Hjerkinn (https://www.google.com/maps/?daddr=62.221356,9.544415, studer kartet slik at du ikke må lete etter denne i kulda. Bruk Google Street View. Ligger på Hjerkinnhus hotell / Norsk villreinsenter. Jeg var der i Sommer. Måtte lete litt.) Neste Arctic Roads, Fagerhaug (https://www.google.com/maps/?daddr=62.656777,9.881752). Fortum, Berkåk (https://www.google.no/maps/place/62°49'51.8"N+10°00'37.6"E). Fortum, Støren (https://www.google.no/maps/place/63°02'31.1"N+10°17'01.6"E). Hjemme!? (Se på Fortum kartet dersom du trenger enda en lading før du er hjemme.)

Noen tips:

- Så snart du har koblet til hurtiglader setter du på parkeringsklimatisering. Er det mindre enn 33% lading på batteriet kan det være at du ikke får satt på parkeringsklimatiseringen. Da blåser den kun kaldluft. For at ikke kupeen skal kjøles ned så slår du straks vifta helt av i dette tilfelle. Så snart den når 33% så prøver du å aktivere parkeringsklimatiseringen. Når det går kan du eventuelt øke viftehastigheten.

-  Du kan gjerne slå på / «starte» bilen når den er koblet til hurtiglader. Da kan du veksle mellom Comfort / Eco Pro og Eco Pro+ for å se effekten på rekkevidden. Men det er ikke noe poeng å la den stå på noe annet enn Comfort når du lader. Det er ikke mulig å avbryte en hurtiglading fra bilen uansett hva du gjør. Den må stoppes på samme måte som den ble startet på selve hurtigladeren.

- Får du problemer på en hurtiglader ring oppgitt nummer med en gang. Ikke nøl. Det sitter folk 24/7 for å hjelpe deg.
i3 fra 29.10.2014, Ålesund

Rapid

Enig med TorS. Går helt fint med litt planlegging. Lad så ofte som mulig. Flere korte pauser er bedre enn å vente på fullading som tar en evighets tid. Ved å legge inn destinasjonen for hver etappe får du et veldig godt rekkeviddeestimat. i3 er bra sånn. Følg med på gjenstående antall km i navigasjonen i forhold til estimert gjenværende rekkevidde. Reduser fart og eventuelt varme om marginen blir liten. Husk at rullemotstand (snø/regn) og ukontrollerbar luftmotstand (vind) er like ille eller verre enn kulde når batteriet og bilen først er varm. Så 20km i margin er lurt i forhold til eventuell endring i føreforhold. Batteriet har litt over 18kWt tilgjengelig om sommeren. Når jeg kjører i regnvær og nullføre med rundt 80 og noen høydemeter opp og ned havner forbruket rundt fort opp mot 1,6kWt pr. mil. Lad så ofte du kan, aktiver klimatisering (varme) under lading så du ikke fryser ihjel  ;) . Ellers så synes jeg selv ECO PRO + er noe tullball. Null varme og ventilasjon i mange timer funker ikke i minusgrader. Anbefaler Comfort eller Eco Pro med temperatur på 17-18 grader.
Gode klær spesielt på beina, og varme i setet. Men om du lader ofte nok er det Comfort og stuetemperatur som gjelder.



Husk å skrive reisebrev her på forumet  :)

Kanon

Det er og lader på Vinstra (circle k) 8,5 mil. Og på Kvam ved Sinclair kafeteria, gamle E6. 9.5 mil.

TorS

En liten kommentar til ladingen på Dombås. Siden det er "gratis" å lade her når du har månedabonnement, og det er kaldt på fjellet, lad til minst 70% her, gjerne mer. Sett bilen på lading. Lås bilen og gå en tur på senteret.
i3 fra 29.10.2014, Ålesund

TorS

Sitat fra: Kanon på onsdag 08. februar 2017, klokken 20:29
Det er og lader på Vinstra (circle k) 8,5 mil. Og på Kvam ved Sinclair kafeteria, gamle E6. 9.5 mil.

Den på Kvam er Grønn kontakt og kun en lader. Jeg har brukt den mange ganger. Aldri noe problem annet enn litt kort ladekabel. Det kan vel være greit å holde seg til Fortum på første turen? Grønn kontakt har heller ikke noen ladere i Trøndelag. Fortum tilbyr også en ladekode som man tydeligvis får så snart man har registrert seg.

På Vinstra har både Grønn kontakt og Fortum store ladestasjoner. Så det er en god mulighet.
i3 fra 29.10.2014, Ålesund

Sanderson

Sitat fra: Rapid på onsdag 08. februar 2017, klokken 20:10Batteriet har litt over 18kWt tilgjengelig om sommeren.



Brukte denne teknikken for å få tilgang til "skjult servicemeny" for å lese av Battery max capacity og den viste 18 kw/h max capacity. Er dette da normalt eller bør jeg tenke at min kommende 3 år gamle bil har pådratt seg en ca 16% reduksjon i max capacity fra 22 kw/h?

Og hvordan aktiviserer jeg klima mens jeg lader? Trykke startknappen?

Ellers; takk igjen for mange raske og enkelte meget omfattende svar her inne. Meget hjelpsomt!

Vitner om et flott forum med mange ildsjeler.

Takk igjen!

jkirkebo

Sitat fra: TorS på onsdag 08. februar 2017, klokken 20:32
En liten kommentar til ladingen på Dombås. Siden det er "gratis" å lade her når du har månedabonnement, og det er kaldt på fjellet, lad til minst 70% her, gjerne mer. Sett bilen på lading. Lås bilen og gå en tur på senteret.

Dombås er også stedet å innta middagen, om det passer tidsmessig. Bra utvalg av steder her, jeg synes personlig at Frichs har god mat. Ligg unna Jafs ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rapid

Sitat fra: Sanderson på onsdag 08. februar 2017, klokken 21:03

Brukte denne teknikken for å få tilgang til "skjult servicemeny" for å lese av Battery max capacity og den viste 18 kw/h max capacity. Er dette da normalt eller bør jeg tenke at min kommende 3 år gamle bil har pådratt seg en ca 16% reduksjon i max capacity fra 22 kw/h

18 er innenfor normalen. Varierer bittelitt etter dagsformen ;D   Denne viser uansett netto tilgjengelig og ikke brutto 22.

Ang klimatisering så får du et valg i displayet når du parkerer og trykker på start/stopp knappen....

Autowinder

Se det, masse gode tips om nye planleggingssider :-) Det er likevel det viktigste å sjekke om den enkelte lader er i drift før start, kjedelig å sitte et par timer i kald bil og vente på hjelp. Er ladepunktene på ruten operative er sjansene mye bedre for en grei tur over fjellet. God tur !
TM3 LR AWD «Amore Odiata»

Sanderson

Glimrende!

Har brukt TorS sin mal som var fortreffelig og der jeg ser at jeg sparer endel med å bruke Artic Roads mest mulig siden jeg kjøpte mnds abb.

Har lagt inn middag på Dombås Frichs vha Jkirkebo.

Og ruteplanleggingslinkene til Autowinder og Orbit var også hendige.

Også takk til alle andre som har bidratt.

Takket være dette forumet - som jeg ble medlem av i dag - er jeg mere forberedt enn jeg kunne ha bedt om. Og ser åpenbart at jeg trengte denne infoen.

Så er det bare å be om at laderne fungerer. Kommer til å ringe både Fortum og Artic Roads idet jeg starter fra Lillehammer.

:+1:

PS: Får prøve å oppsummere med et lite reisebrev når turen er unnagjort. Blir vel neppe Bjørn Nylandísh med kamera og greier. Til det blir jeg nok litt for fortumla av alt jeg skal holde styr på. :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA