Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tregt forum / treg respons

Startet av POSi411, onsdag 15. desember 2010, klokken 12:40

« forrige - neste »

commiesoft

#15
Greit nok, men fossilbiler er vel flest ikke i nærheten av 0.5l/mil heller, som
jeg gikk utfra over. ;D

En annen ting, regner EPA inn avskrivning av batteriet i beregningene sine for mpg
for elbiler?

Griffel

#16
Sitat fra: commiesoft på fredag 26. november 2010, klokken 22:23
En annen ting, regner EPA inn avskrivning av batteriet i beregningene sine for mpg
for elbiler?

Dette er en ren energibetraktning, energi i bensin sammenlignet med elektrisk energi,
1 l  bensin fra pumpe sammenlignet med ca 9 kWh fra stikkontakten. Energiinnholdet er det samme.

Dette er forbruker tall som i USA skal oppgis til kjøper og som det gir et godt tall for elbilen. Hva bensin koster og hva strøm koster, avskrivninger, hvordan strømmen lages, etc. er ikke med i regnestykket.  

Dette er en enkel grei og udiskutabel  energiforbrukssammenligning, og som absolutt ikke favoriserer fossilbilen, og hvor en unngår alt snakk om hvordan strømmen produseres. Selv om jeg altså heller hadde sett at de opererte med kWh som energi mål og ikke gallon bensin.

En bil som bruker 0,61 l/mil ville da istedt få 5,4 kWh/mil som betegnelse.

En ren sammenligning av forbruk, ikke en sammenligning av kostnader hvor en måtte ha med adskillig fler forutsetninger, som alle ville være uenige i.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Sitat fra: elektrolux på torsdag 25. november 2010, klokken 05:27
Think Classic ombygget til Litium bruker antakelig noe lignende Leaf'en sine tall. Har akkurat bygget om foreldrenes bil til Litium, og skal måle det.

Da er tallene klare: 2 målinger gir i underkant av 13 kWt strøm for å lade opp bilen etter ca 60 km med varmen på. Uten varme ville jeg klart ca 80 km på samme mengden strøm, og dermed kommet ned i ca 1,6 kWt / 10 km.

I praksis kan nå foreldrene kjøre med varm bil, for samme strømutgift som jeg har i en kald bil.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Lanber

Kangooen min ligger jevnt på 1,6-1,7 kwh/10km nå i kulden, ned under 1,5 tidligere i høst.
Dette uten bruk av varmeapperat i særlig grad men kjøring i 90+ kmt på E18. 

elektrolux

Det bekrefter tidligere påstander om Kangoo'en.

Ganske utrolig med tanke på at lader/batteri neppe er stort bedre enn på Partner/Berlingo, som er naturlig å sammenligne med og som bruker nesten dobbelt så mye strøm.

Det forklarer også hvorfor vannforbruket ditt er så lavt. Får bare håpe det er nok til å ballansere blokkene. Hvordan er fordelingen av blokker i bilen din?. Tenker på om det hadde vært mulig å montere Robometer.

Sum sumarum må du ha omtrent null overlading, og  motoren din må være ganske mye mer effektiv enn Think sin som tross alt har en mindre og lettere bil å drive.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Lynet

En annen sak som må være med er tapet fra kilde til stikkontkat/ bensinpumpe.

I elnettet regnes det med ett tap fra turbin til stikkontakt på 15-20%.

For bensin har jeg hørt at det går med 1liter bensin for å produsere 2liter, altså 50% tap!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

commiesoft

Wikipedia:'Gasoline contains about 35 MJ/L (9.7 kW·h/L, 132 MJ/US gal, 36.6 kWh/US gal) '

9.7 kwh/l er energiignnholdet i 1L bensin, men en fossilbil utnytter en brøkdel av dette i praksis. Dette poenget er litt viktig..

Her i Norge får du 25kwh/9.7kwh/l = 2.6l bensin for samme pris som du tanker opp en elbil.
Altså 25kr om prisen er 1kr/kwh.

En fossilbil som bruker 0.6 l/mil kjører 2.6l/0.6l/mil = 4.3 mil for den samme utgiften.

Ekvivalent forbruk for en elbil er i  dette eksempelet derfor 4.3/16 * 0.6l/mil = 0.16 l/mil.

I dette eksempelet vel å merke. Om du tar med hva det koster i mpg å pumpe opp olje, frakte det, raffinere det og så distribuere det til hvert eneste lokalsamfunn i verden pr tankbil, så blir nok regnestykket ennå bedre for elbilene... ;)


Griffel

#22
Sitat fra: commiesoft på søndag 28. november 2010, klokken 19:20
Om du tar med hva det koster i mpg å pumpe opp olje, frakte det, raffinere det og så distribuere det til hvert eneste lokalsamfunn i verden pr tankbil, så blir nok regnestykket ennå bedre for elbilene... ;)



Her gir du deg ut på den håpløst subjektive veien hvor spørsmålet også blir om hvordan strømmen blir produsert, gamle kraftverk med lav virkningsgrad etc.




Sitat fra: commiesoft på søndag 28. november 2010, klokken 19:20
Ekvivalent forbruk for en elbil er i  dette eksempelet derfor 4.3/16 * 0.6l/mil = 0.16 l/mil.


Bra du ikke bor i Trondheim, da vil du sikkert bruke over literen per mil noen dager om vinteren.

Husk at dette er noe et spesielt marked i USA krever. Dersom de benyttet kost istedet for energi betraktning, i california får du 15 kWh for det en gallon koster og rekkevidden ville altså med din regnemåte bli under 50miles/gallon. Energi betraktningen gir 99 miles/gallon.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

#23
Sitat fra: commiesoft på søndag 28. november 2010, klokken 19:20
Wikipedia:'Gasoline contains about 35 MJ/L (9.7 kW·h/L, 132 MJ/US gal, 36.6 kWh/US gal) '


Når en velger et normtall på 8,9kWh  istede for  9,7 kWh (tallet varierer med oktaninhold) kommer dette av at en vanligvis ikke ergner med energien som går med til å produsere vanndamp (latent varme). Når hydrogenet forbrenner dannes H2O noe av effekten som frigjøres lagres i fasovergangen vann/damp mens det meste utfører arbeid. Dersom en skal ha glede av energien som er latent i vann/damp overgangen må en etter forbrenningen vente til avkjølingen har kommet så langt at dampen kondenserer og er derfor ubruklig i de fleste varmekraft sammenhenger. Det høye tallet (9,7 kWh) kalles brutto varmeverdi, mens det lavere (8,9 kWh) kalles nettoverdi. Nettoverdien er altså det som blir temperatur og trykkøkning.

Det er sikkert noen her på forumet som har varmeveksler på ventilasjonsanlegget sitt. De varmevekslerene med høyest virkningsgrad er de som klarer å få med seg den latente varmen. (fuktigheten i avløpsluften).
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

commiesoft

#24
Gamle (køl)kraftverk har vel en veldig høy virkningsgrad i forhold til en fossilbil..  :)

EPA er bare enda et Amerikansk kommersiellt firma. Men:

Akkurat nå er jeg på nett etter en kul elscooter, og sfmotor i Sandefjord har noe som ser bra ut. http://www.zelectricvehicle.com/18.html

Håper ikke EPA kommer her og forteller at de bruker 2l/mil.  ???

Griffel

Sitat fra: commiesoft på søndag 28. november 2010, klokken 21:26

Håper ikke EPA kommer her og forteller at de bruker 2l/mil.  ???


Når de finner at Nissan Leaf bruker 0,24l/mil (99mpg) tror jeg ikke du bør frykte det.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

commiesoft

Takk og pris, Griffel! Her er hva de sier selv:

Sitat7) How much less expensive is it to run electricity instead of gasoline?

The difference is radically in favor of the electric vehicle.  Compare a conventional gas scooter of equivalent acceleration and speed capability measured versus a ZEV.  At at July 2008 prices, to go full range, the gas scooter consumed $4.08 of gasoline.  The ZEV4100 used $.07 (seven cents) of electricity.  That is a 58 to 1 reduction in fuel cost or a 98.28% reduction.

ZEV er et USA basert high-tech firma som samarbeider i EV bransjen med kinesiske leverandører. regner med at de vet hva de snakker om.   ;)

Scootern har et batteri på 5kwh...

Griffel

Sitat fra: commiesoft på tirsdag 30. november 2010, klokken 19:08

regner med at de vet hva de snakker om.   ;)

Scootern har et batteri på 5kwh...
Ingen fare for det vel.  ;D

De må nok lete lenge for å få kjøpt 5kWh for 7 cent. Trolig en komma feil 70 cent (14 c/kWh). Men uansett så blir den sikkert rimlig når det gjelder utgifter til strøm.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

commiesoft

Griffel:
SitatMen uansett så blir den sikkert rimlig når det gjelder utgifter til strøm.
Det blir den, og i tillegg kan du kjøre midt i veien når køen står stille, uten en lyd.

Folk som sitter i kø flytter gjerne litt på BMW'ene sine når de opplever en lydløs
elscooter snike seg forbi, og så har de gjerne en artig kommentar på lager om sommern når de har vinduet nede. :)

Så, en el-scooter er et greit komplement uansett om du foretrekker Nissan Leaf  eller Think City. ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA