Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Motstand mot Opel

Startet av Pallesnekkern, torsdag 29. desember 2016, klokken 17:37

« forrige - neste »

02jan

Enig . Ser også at temp på motor er faktor her.
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

john

Til dere som stusser over at batteriet noen ganger blir kaldere under kjøring:
Er det ikke meningen at varmepumpa skal ta varmen som er til overs derfra og kjøre inn i kupeen?
Sånn sett er det vel logisk?

Pallesnekkern

Sitat fra: john på torsdag 17. november 2016, klokken 09:48
Til dere som stusser over at batteriet noen ganger blir kaldere under kjøring:
Er det ikke meningen at varmepumpa skal ta varmen som er til overs derfra og kjøre inn i kupeen?
Sånn sett er det vel logisk?

Godt mulig at det er smart totalt sett, men det skaper et problem hvis du skal på langtur. Når batteritemperaturen ikke stiger vil hurtiglading gå vesentlig tregere. Du kan risikere å få ned mot halv fart på ladingen.

For min del kunne hele problemstillingen i denne tråden vært irrelevant, hvis bare batterivarmen kunne skrudd seg på uavhengig om bilen var ferdig ladet eller ikke.   


LMOR

Varmepumpen tar vel heller varmen som er til overs i andre deler av systemet, ellers er den lite effektiv.

Grunnen til at temperaturen på batteriet går ned, er at batteriet kjøles med kald luft, mer jo fortere du kjører.
Samtidig varmes batteriet med bruk, regenerering, overskuddsvarme fra motoren, osv, altså igjen jo mer jo fortere du kjører.

Men er det kaldt og du kjører rolig rett frem, uten regenerering, så vil nettoen være at batteriet blir kaldere. Det kan du som jeg har nevnt tidligere i tråden kompensere (hvis du absolutt vil), med å benytte alle sjangser til å regenerere mye, for så å akselerere raskt. På den måten kan du lett øke temperaturen med minst 0,5 grader per minutt :-)
På en tur over fjellet klar jeg fint å kommer over 30 grader i batteriet, selv ved -10, og da uten å gjøre noe annet enn å følge fartsgrensen+litt :-)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Sitat fra: Pallesnekkern på torsdag 17. november 2016, klokken 14:19
For min del kunne hele problemstillingen i denne tråden vært irrelevant, hvis bare batterivarmen kunne skrudd seg på uavhengig om bilen var ferdig ladet eller ikke.
Den gjør det, men ikke på 6A. 1kWh ekstra på batteriet betyr mye mer for rekkevidden enn oppvarming av batteriet med 1kWh. Så dette vil du egentlig ikke...
Batteriet varmes ved hurtiglading, og de fleste vil oppleve å være over +10 grader etter å ha kjørt 100+km før hurtiglading.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Pallesnekkern

Sitat fra: LMOR på torsdag 17. november 2016, klokken 14:25
Sitat fra: Pallesnekkern på torsdag 17. november 2016, klokken 14:19
For min del kunne hele problemstillingen i denne tråden vært irrelevant, hvis bare batterivarmen kunne skrudd seg på uavhengig om bilen var ferdig ladet eller ikke.
Den gjør det, men ikke på 6A. 1kWh ekstra på batteriet betyr mye mer for rekkevidden enn oppvarming av batteriet med 1kWh. Så dette vil du egentlig ikke...
Batteriet varmes ved hurtiglading, og de fleste vil oppleve å være over +10 grader etter å ha kjørt 100+km før hurtiglading.

Den gjør det ikke på 10A heller. Kjøremønsteret mitt er slik at jeg ofte reiser fra jobb/hjemme med 80-90% på batteriet da den ikke rakk å lade helt ferdig. Da får jeg ikke batterivarme uansett om jeg lader på 6A eller 10A.

LMOR

#96
Oppdatert etter testing:
Men som nevnt har du da et kjøremønster som ikke egner seg for 10A. Jeg la ut en kurve som viser at den både lader og varmer på 10A.
Men den vil ikke gjøre det hvis den forstår du ikke kommer til å lade ferdig før avreise fordi det ikke gir mening å prioritere batterivarming.
Du finner mine tester i en gammel tråd. Batterivarming er det minst viktige. Kupevarming er det viktigste, og det får du med både 6 og 10A. Lading er viktigere enn å varme batteriet, men det ser ut til at den likevel varmer batteriet ved 10A, mulig det er forskjell på hvor mange % den har ladet når den kommer til batterivarmingen.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

02jan

Kan bekrefte at kjøring ikke nødvendigvis får opp temperaturen særlig mye.

Har or et det slik at jeg kan se batteritemp mens jeg kjører, startet med temperert batteri +9 grader. Rundt 0 gjennom natten og på kjøretur (dvs relativt mildt).  Nittedal -Gardermoen 40 km, fra Olavsgård - Gardermoen (30km) er det100/110 sone , lå i venstre (kl.05.00) hadde 110+ i. GPS fart (omtrent det samme som viste på spidometer). 
Ved ankomst hadde temperaturen økt til 14 grader.

På langtur ville jeg kjørt saktere (høyrefeltet ligger i 90-95 ) og normale vi tertemperaturer er det vesentlig kaldere.
Har man da bommert på forvarmingen og starter med batteri på -10 grader ,vil hurtigladingen ta laang tid.

Skal teste trikset med kraftig regenerering + aks for å se om det kan gi positiv effekt på lading.  For min del Er det forskjell på om jeg kan lade inn 10kwt (6-8 mil) inn på 12-15 min i forhold til å stå der i 25-30 minutter pga kalde batteri.
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

LMOR

Det optimale er da å vente til de 10-15 siste minuttene før du skal hurtiglade, så bør du klare å heve temperaturen ca 8-10 grader ift hvor enkelt trafikken gjør det mulig og hvor mye du synes det er gøy. Jeg gjør det selv om det er biler foran meg, eventuelt slipper de bak fordi. Bremser gjerne også. Trimmer bremsene og får testet akselerasjonen som jeg vanligvis ikke får lekt så mye med  ;D
Hvis det er glatt får en samtidig erfaring med hvordan bilen oppfører seg.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Egil Fonn

Så i3 har ikke aktiv batterivarming som Tesla og MB?
Ser ikke for meg å drive jo-jo kjøring for å øke batteritemp før hurtiglading i kulde.
Bilen er bestilt så det skal bli spennende å teste den til hytta der 30 kalde lurer.
MB B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt familie 31.05.19)
BMW i3 94ah Rex 2017 fra 02.12.18
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
MB EQC fra 31.03.20

LMOR

Sitat fra: Egil Fonn på torsdag 17. november 2016, klokken 19:46
Så i3 har ikke aktiv batterivarming som Tesla og MB?
Ser ikke for meg å drive jo-jo kjøring for å øke batteritemp før hurtiglading i kulde.
Bilen er bestilt så det skal bli spennende å teste den til hytta der 30 kalde lurer.
Du kan aktivt varme batteriene mens du er koblet til strøm, men ikke mens du kjører. Det er bortkastet energi, så trikset over er bare for de som absolutt vil øke temperaturen.
På langtur er jeg vært oppe i 35+ grader på batteriet om vinteren. Da ville det vært spesielt bortkastet å varme det opp mens jeg kjørte før temperaturen steg passivt, for så å aktivt måtte kjøle ned batteriet etterpå...
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Egil Fonn

Fordelen med aktiv batterivarming  er at det går kort tid før effekt begrensning og regenerering/ hurtigladings begrensning forsvinner. I Tesla kan batterivarming slåes av, mens MB´s er automatisk og kan ikke slåes av. Derav skyhøyt forbruk på småkjøring med MB der 6 kw batterivarme element sluker strøm til oppvarming av batteri og bilen parkeres og batteriet kjøles ned igjen. Bortkastet energi og sløsing med rekkevidde ja.

Regner med i3 bruker overskuddsvarme fra batteri og motor til varming av kupe som Tesla og MB gjør?
MB B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt familie 31.05.19)
BMW i3 94ah Rex 2017 fra 02.12.18
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
MB EQC fra 31.03.20

LMOR

Sitat fra: Egil Fonn på torsdag 17. november 2016, klokken 20:26
Regner med i3 bruker overskuddsvarme fra batteri og motor til varming av kupe som Tesla og MB gjør?
Ja, og overskuddsvarmen fra motoren varmer batteriet. Tesla har mer å gå på, så du kan sløse mer. i3 94Ah har arvet alt fra i3 60Ah som ikke sløser bort noe  ;)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

#103
Siden bilen kom hjem med 18km igjen i går kveld, så var det en god anledning til å gjør en test. Utetemp har vært ca +2 natt, og før bilen kom hjem, så stod den på en ferge, og kjørte kun ca 30km etterpå. Lading helt frem til avreise, og ca 66% ved avreise.
Bilen var varm inni, og batteriet stod på +10. (av erfaring en temperatur en ikke får tilfeldig)

Legger også ved en kurve fra i går. Det interessante der, er at bilen faktisk "fyller på" temperatur på batteriet, for å sikre at jeg har +10 ved avreise. Oppvarming av kupeen starter ikke før 07:30.

Alt dette var med 10A.

Oppdatering: etter 1 tur, 3timer mer lading, så et batteritemperaturen 9 grader, så det er ikke noen tvil om at batteriet ble aktivt varmet opp 04:00 og sikkert 07:00 selv om bilen ladet.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA