Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Slutt på mva-fritak for ladestasjoner og elektrikerarbeid

Startet av Firefighterandersen, fredag 06. januar 2017, klokken 15:41

« forrige - neste »

Firefighterandersen

Oppdatering:

Beklager lang tid borte, men har vært på jakt og har avviklet litt ferie, og da er tilgang til internett litt dårlig.

Nå står bilen vår hos Møller. Jeg har fått en lånebil inntil videre! Det viser seg at det er noe galt med forvarmingen, MEN de aaner ikke hva som er galt. Det er såpass ille at de ikke har vært borti problemet før. Så problemstillingen er sendt til fabrikken i Tyskland med HØY prioritet, men de vet ikke hvor lang tid dette kommer til å ta eller når de kommer til og få svar på dette. Har fått beskjed om at jeg skulle gi de inntil 2 uker, så skulle de pushe på fabrikken, og forhåpenligvis ha svar til meg innen de to ukene. Mener at til Torsdag så har det gått 2 uker. Har jeg ikke fått noe svar innen da, så skal nok jeg kontakte de. De trenger ikke være redd for det ;-)

Jeg har da i det minste fått en lånebil, men det skulle da også bare mangle.......

Så nå er det bare og vente på svar!

Mvh

Kristian




Nickelilltroll

Hmmm, bra du får hjälp. Min förvärmning har inte fungerat på 8 veckor nu....noll respons. Har frågat Möller om vad som sker men får bara svaret, "återkommer når vi vet mer..." :(
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

geear

Sitat fra: Nickelilltroll på fredag 18. november 2016, klokken 09:51
Det vi snackar om här och inget annat är forhåndvarming, tidsinstillt och tillkoppling til 230v. Då SKALL bilen kunna producera minimum 5000w värme, detta enligt fagmekanikers eget utsagn hos Möller.
Med mindre du står på hurtiglading så vil nok bilen aldri kunne levere 5kW varme uten å ta fra batteriet også. 16A er 3,6kW. Det fantes vel heller ikke varmepumpe i '14, og om det så er, så brukes vel ikke varmepumpa under forvarming?
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

ReneM

Joda, på vår går varmepumpen under forvarming :) tror den bruker varmeelement dersom man skrur temperatur står på Max.
Hovedbil: 2016 mod E-Golf med det meste av godbitene
Pendlebil: 2014 mod E-Up
Solgt: 2015 Peugeot 508 RXH

Nickelilltroll

5Kw är väl kapaciteten till värmeanlägget har Möller informerat mig om. Om den då tar från 10-2300w/16-3600w eller rätt från batteriet-?w är samma i detta sammanhäng. Summasumarium är att det skall då blir varmt och isfritt inne i bilen uansett var du hämtar ström ifrån?

2300W borde vara mer än nog om den går länge nog, verkar som systemet inte fattar att det kan vara kallare än -5 här i norden. Det fungerar inte tillfredställande överhuvudtaget i min bil.

Om värmepumpen går vid förvärmning så har dom ändrat på konfigurationen ang. det. Den skall egentligen ha noll effekt till just detta.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

gak

'Der er aldri varmt selv etter 0,5 timer. Kanskje hvis det er varmegrader ute at det kan være 10-12 grader.
Polo 2.5

Nickelilltroll

Då prövar vi igen. Måndagmorgon skall Møller Gjøvik ta in min bil. Det är fortfarande forvarming med både app och tidsinställd som inte fungerar. Dom få gånger den har startat så är det bara lunken temperatur.

Haft detta problem sedan bilen var ny i augusti 2014. Detta är nu 4:e gången bilen skall in för kontroll angående samma fel. Har gjort klart för dom att denna gång vill jag inte ha tillbaka bilen förrän detta är ok.

Dom ordnar med lånebil.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

ReneM

Sitat fra: Nickelilltroll på torsdag 15. desember 2016, klokken 14:51
5Kw är väl kapaciteten till värmeanlägget har Möller informerat mig om. Om den då tar från 10-2300w/16-3600w eller rätt från batteriet-?w är samma i detta sammanhäng. Summasumarium är att det skall då blir varmt och isfritt inne i bilen uansett var du hämtar ström ifrån?

2300W borde vara mer än nog om den går länge nog, verkar som systemet inte fattar att det kan vara kallare än -5 här i norden. Det fungerar inte tillfredställande överhuvudtaget i min bil.

Om värmepumpen går vid förvärmning så har dom ändrat på konfigurationen ang. det. Den skall egentligen ha noll effekt till just detta.

Antar at varmepumpen går fordi jeg hører en god del viftestøy når jeg bruker forvarming. Bilen lader fortsatt ved bruk av en 3,6 kW lader, noe som skal ikke væte mulig dersom forvarming krever 5 kW.

Vår bil er forresten skikkelig varm når jeg har forvarmet (ca 0 grader ute). Jeg har valgt "Hi" som temperatur i appen. Muligens det har noe å si?
Hovedbil: 2016 mod E-Golf med det meste av godbitene
Pendlebil: 2014 mod E-Up
Solgt: 2015 Peugeot 508 RXH

TM

Sitat fra: Nickelilltroll på søndag 18. desember 2016, klokken 11:37
Detta är nu 4:e gången bilen skall in för kontroll angående samma fel. Har gjort klart för dom att denna gång vill jag inte ha tillbaka bilen förrän detta är ok
Etter 3 reparasjoner av samme feil kan du vel kreve omlevering.

Øyvind.h

Når samme feil oppstår for tredje gang (trenger ikke være samme feil så lenge den oppleves som lik for kunden) kan du ha mulighet for omlevering/heve kjøp. Men det er ingen automatikk og avhenger av feilens alvorlighet, produktet du har kjøpt mm.

Bil antar jeg er en vare man ikke får heve kjøpet av etter tre feil så lenge vi ikke eksempelvis snakker full driftsstans.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Nickelilltroll

#25
Sitat fra: ReneM på søndag 18. desember 2016, klokken 19:48
Sitat fra: Nickelilltroll på torsdag 15. desember 2016, klokken 14:51
5Kw är väl kapaciteten till värmeanlägget har Möller informerat mig om. Om den då tar från 10-2300w/16-3600w eller rätt från batteriet-?w är samma i detta sammanhäng. Summasumarium är att det skall då blir varmt och isfritt inne i bilen uansett var du hämtar ström ifrån?

2300W borde vara mer än nog om den går länge nog, verkar som systemet inte fattar att det kan vara kallare än -5 här i norden. Det fungerar inte tillfredställande överhuvudtaget i min bil.

Om värmepumpen går vid förvärmning så har dom ändrat på konfigurationen ang. det. Den skall egentligen ha noll effekt till just detta.

Antar at varmepumpen går fordi jeg hører en god del viftestøy når jeg bruker forvarming. Bilen lader fortsatt ved bruk av en 3,6 kW lader, noe som skal ikke væte mulig dersom forvarming krever 5 kW.

Vår bil er forresten skikkelig varm når jeg har forvarmet (ca 0 grader ute). Jeg har valgt "Hi" som temperatur i appen. Muligens det har noe å si?

Och hur blir kupétemp/vinduer i -10?

Som sagt så kan det vara att nyare modeller har konfigurationen att VP jobbar under forvarming, MEN tvivlar starkt på det då Møller alltid sagt att att VP har ingen effekt vid forvarming. Det var aldrig ment till det ändamålet, hade bara effekt under längre körtid. Alla E-golfer brummar och låter som en liten webasto när forvarmingen fungerar som den skall.

Läs en gång till så ser du att man kan dra i 3 olika lägen, 10Ah/16Ah eller rätt från batteriet, rätt från batteriet kan gott vara varmeapparatets fulla effekt-5Kw. Du missar poänget. Om så värmeapparatet bara tar 900w så skulle det vara nog för att få upp en kokvarm bil oavsett utetemp.

"Hi"? Du får läsa hela tråden, handlar inte om instillinger på bilen.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

Nickelilltroll

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 18. desember 2016, klokken 20:13
Når samme feil oppstår for tredje gang (trenger ikke være samme feil så lenge den oppleves som lik for kunden) kan du ha mulighet for omlevering/heve kjøp. Men det er ingen automatikk og avhenger av feilens alvorlighet, produktet du har kjøpt mm.

Bil antar jeg er en vare man ikke får heve kjøpet av etter tre feil så lenge vi ikke eksempelvis snakker full driftsstans.

Enig! Har en kamrat som haft en runda med Møller Norge angående en annan bilmodell. Att få heva ett kjøp på bil är en våldsamt långdragen och osäker process. Vi pratar upp till 1 år innan saker faktiskt sker.

E-golfen är ju en super bil, hade det inte varit för denna forvarmings-krigen jag har gåendes så hade jag aldrig sålt bilen. Nu skall den säljas och den skall då oxå vara 100%.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

aageaasved

rart at du har hatt bilen inne kun 4 ganger,siden 2014 hvis jeg hadde vært på verksted og samme feilen er dagen etter hadde jeg levert den med en gang i stedet for 2 ganger i året

Nickelilltroll

#28
Sitat fra: vivjohan på mandag 19. desember 2016, klokken 11:42
rart at du har hatt bilen inne kun 4 ganger,siden 2014 hvis jeg hadde vært på verksted og samme feilen er dagen etter hadde jeg levert den med en gang i stedet for 2 ganger i året

Inte "rart" överhuvudtaget. Du ska inte tro bilförhandlare och förettningar är skenheliga och fantastiska som jag trodde en stund. Det hela har grundat sig i okunskap om hur systemet skall fungera från Möller sin sida.

Hela 1:a året var det ingen som hade ett svar, pga ingen fagmekaniker med kunskap. Dill dall med att dom testat med fel kabel, instillinger till ikke utfört felsök. Nämnde man schuko, 10Ah vs 16Ah, forprogramering eller type2 där jag var så var det bortprating för att dom inte förstod var jag pratade om. Fått svaret 3 gånger, "vi finner ingen feil på bilen din....." Så, hem igen, testa vidare...med samma resultat.

Jag fann en lösning som var temporär, med en defapakke. Den har räddat mig fram till nu. Under den tiden har det varit oändligt med mail, bilder, filmer och telefoner för att överhuvudtaget bli trodd på >:(

Har inte blivit bemött gott eller fått lånebil, då är det väldigt svårt att få till logistiken i hemmet. Det är absolut inte frestande att levera bilen för att klaga och stå bil-lös när man pendlar till jobb. För övrigt så har jag studerat samtidigt med 130% jobb sista 3 åren. Då är det fint lite tid till övers eller lite aktuellt att vara bussavhängig.

Visar sig att jag bara skulle gå till en annan förhandlare i en annan by för att bli hörd. De har nu bilen för utredning. De har fått ultimatum om att jag inte önskar bilen tillbaka förrän detta är 100% ok. Så långt har jag blivit gott behandlad från denna nya förhandlare.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA