Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Slutt på mva-fritak for ladestasjoner og elektrikerarbeid

Startet av Firefighterandersen, fredag 06. januar 2017, klokken 15:41

« forrige - neste »

Firefighterandersen

Hei.

Hvis lignende tråd nylig er lagt til så beklager jeg. Har søkt og lett, men ikke funnet noe nyere enn 120 dager+.

Car-Net app er ett problem som bare vedvarer i mine øyne. Har en E-golf 2014 mod. Har egentlig hatt problemer med appen siden dag 1. Fikk ikke lagt til flere brukere enn kun meg av tekniske årsaker fra car-net. Og etter forrige oppdatering (ikke den aller nyeste som dukket opp for ett par- tre dager siden), men gangen før der fikk jeg beskjed om at det dessverre ikke var mulig og legge til flere brukere.

Da det er i hovedsak jeg som bruker bilen er det forsåvidt ikke noe problem, men de gangene kona skal bruke den så får jo ikke hun startet forvarming via appen da hun ikke har tilgang. Og i det siste har det hendt ofte at jeg ikke får koblet meg til appen. Får enten beskjed om at jeg er utenfor rekkevidde til bilen... Selv om jeg står 2 meter unna. Eller så får jeg beskjed om at "ingen bil er koblet til denne brukeren". Og jeg har flere ganger opplevd at når jeg faktisk får koblet meg til bilen via appen og varming starter, så har den tatt strøm fra batteriet på bilen, og ikke fra strømuttaket. Det er virkelig krafse seg i håret og filleriste en buske irriterende når man setter seg i bilen og ser at batteriet er på ca 75-80% og jeg da vet at jeg enten må hutiglade på veien hjem eller kjøre i Eco+ 70% av veien. (Og ja, innstillingen står riktig, den skal ikke strøm ta fra bilen). Dette har skjedd flere steder, både på jobb og hjemme. Fra en vanlig 16 Amp utestikk til 32 Amp ladeboks. De gangene har jeg som oftest ikke fryst, men vært kokende forbanna slik at jeg da holder greit på varmen den timen jeg bruker hjem.

Og da kommer jeg til det siste og største problemet, hvertfall i de temperaturene som vil komme fremover: Jeg får IKKE startet forvarming/ avgangstid på bilen via innstillingene i skjermen. Har forsøkt alt, uten at det funker. Når det begynte og krype ned mot minus 10 grader for noen dager siden, og jeg har 6 mil til jobb med hva som kan kalles en problembakke (E18 Lierbakkene) på veien, så er jeg ganske avhengig av forvarming. Det er ikke stilig og starte morgenen med minusgrader i kupeen.

Har måttet stå opp 40 min før for og starte varme via appen, men det er like spennende hver morra når jeg ikke er sikker på om appen virker eller ikke. Det kan ofte være litt for mye spenning før klokka er 05.00... Nå skal det sies at bilen har planlagt verkstedtid førstkommende onsdag morgen, hvor de skal sjekke alt dette. Men jeg er veldig spent på om det er flere som også opplever samme problemer, eller om det bare er min uvinnelig slitsomme uflaks?

Mvh

Kristian

Nickelilltroll

Du har en av några problembilar från samma batch som mig. 14-modell här oxå. Förvärmningen är som att spela på lotto. Sedan bilen var ny så kan den starta ibland och ibland inte. När den startat, i friska -15, så blir det bara lunken temperatur och fortfarande is runtom.

Möller har haft bilen i många omgångar och dagar utan "funn". Vilket gjort mig frustrerad, gav till slut upp...i 2015 monterade jag en defa kupevärmare. Tänkte att det bara är så dåligt från en 10Ah kurs och säkert jag som trycker fel på förinställning.

Men nu har jag beställt mig en Ampera-e. Golfen ska säljas i maj. En ny Möllerförhandlare har sett på samma issue angående förvärmningen. Funnit att det faktiskt ÄR nåt fel. Antagligen SW men inte säkert. Fick svaret att det kommer ta "et stykke tid" innan lösningen är på plats.

Har accepterat detta och bara gett ulitmatum om att innan maj månad skall problemet vara löst.

Vi är några få som fått ett måndagsexemplar verkar det som, då andra har null problem med det samma.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

Firefighterandersen

Akkurat.... Da var det som jeg mistenkte, at det ikke bare er meg som har samme problem. Har vært inne på tanken på og montere DEFA kupevarmer selv. Men på en annen side, så forventer man at når man betaler 250.000 kroner for en bil, så skal den virke...

Jeg har også undersøkt Ampera-E, men med lang ventetid på levering og da mindre salgspris på E-golfen etter en stund, vil da dette bli problematisk...

Jeg skal levere bilen i morgen tidlig på verksted, og hente den igjen på torsdag morgen. HVIS de ikke finner ut av det, så har jeg ikke lyst til og ta imot bilen før dette er fikset. Er veldig spent på hva de finner ut.

Hva svarte de når du gav ultimatum om frist til Mai?

mvh

Kristian

Nickelilltroll

Absolut. Det är nåt som är väldigt diffust och verkar som Möller bara bortförklarar när fler av oss kommer in och klagar på dålig förvärmning. Sätter jag avgångstid och 30 grader så förväntar jag mig att det skall vara sådan.

Har i löpet av 2,5 år inte hört en enda som fått ett bra svar på varför detta inte är som det skall.

Har heller inte lust att sälja bilen med en såpass stor fel som jag anser detta vara.

Lite off topic så var jag bland dom som beställde först av alla av denna Ampera-e. Elbilutvecklingen rasar i stor fart. Det gäller att följa med :) Vi får några hundra till Norge till våren/sommar. Inget vidare från det är bestämt men valet var enkelt att välja bort nya E-golf när batteriet på nya generationen är så dåligt, till nåt som är långt bättre :)

Fick som svar att detta skall ordnas från Möller. Men när vet ingen...
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

Firefighterandersen

Helt klart. Man forventer at kupeen faktisk holder en temperatur på over 15 grader når innstillingen står på MAKS. Kan forstå at den kanskje ikke klarer og varme opp kupeen til 28 grader hvis det er 20 minusgrader ute på den tiden varmeren står på, men den burde absolutt klare og smelte ett tynt islag på vinduene samme hvor kaldt det er.

Såpass ja! Må si jeg er litt misunnelig på deg mtp Ampera-E. Kunne godt tenkt meg sånn jeg også, men for min del er 1 år fra nå litt langt unna det jeg ønsker. Jeg får bare håpe at de klarer og fikse bilen :-)

Meget merkelig når det ikke blir forklart, men bare informert...

Hadde bilen på verksted i dag, og ifølge tilbakemelding jeg fikk, så var det er software feil på bilen.... Denne er nå oppdatert, men jeg fikk også beskjed om at innstillingene under forvarming var feil!! (!!). Innstillingene på avgangstid sto huket av både på lading og på varming. Sånn burde det ikke være ifølge Møller. Husker ikke akkurat hva han sa, men MENER han sa at det skulle KUN være merket av for lading...

Men de hadde ikke testet om den nye softwaren og innstillingene virket eller ikke. Det hadde de ikke hatt tid til fikk jeg beskjed om...... Prøvde og si at det kan jo være greit og sjekke dette FØR jeg får igjen bilen. Jeg har ikke lyst til å hente bilen i morgen tidlig, kjøre hjem og så finne ut at den ikke virker senere på dagen...

Fikk til svar at vi kunne se på dette sammen i morgen tidlig. SÅ jeg er VELDIG spent på om det virker eller ikke.... Hvis det IKKE virker, så kommer jeg ikke til og godta annet enn at de beholder bilen til dette er utbedret og fikset.

Mvh

Kristian

Nickelilltroll

Här är vi nu inne på nåt. Om händelsen var sådan du nu beskriver den så är det bevis på att Möller bara pratar sig bort om ett problem som är stort och kostsamt, vill inte ta saken av den grund. Eller så är dom inkompetent på systemet!!!

Att säga att klimateguleringen inte skall vara "huka" av blir som att Tine skulle säga att skrukorken på melken skall sitta på när du skall hälla upp....

Sände in film till Möller där allt av procedyrer blev följt. Lading tillkopplad, konstant strömflöde, tidsinställd avgångstid med både lading OCH klimategulering "huka" av, regulering satt på "sterk" å temperatur på "high"....

Det som förut var ett lottospill med dålig effekt är nu, efter en uppdatering av SW till ladeprocedyr, är nu gett NOLL respons på förvärmning både på tidsinställd avgång och appstyrd forvärmning....Inget fungerar!

Jag vet inte svaret varför Möller håller på så här....Vill tro att dom inte har kunskapen faktiskt.

Ge för allt i världen inte upp! Har fått så många märkliga bortförklaringar från Möller att det är helt otroligt. Jag tycker absolut inte att det är kul att ha bilen på verksted, vara bil-lös och ordna med logistik hela tiden. Det som fick mig att ge upp tidigare var beskeden om att strömtillförseln hemma var ostabil och dålig. Har nu testat på 2 andra platser(med 16Ah/schuko), samma resultat...startar inte 100% och är bara lunken.
TMS P85 -14, svart.

Firefighterandersen

Det var svaret jeg fikk. Jeg skal hente bilen klokken 07.30, så da får jeg se om det nå virker som det skal eller ikke.

Disse innstillingene har ikke jeg rørt siden bilen var ny, så da må det være denne softwaren som har ødelagt. Men hvis det er som du har har opplevd at selv etter SW oppdatering så virker det ikke da må man begynne og lure.

Jeg skal IKKE gi opp ;-)

Har også testet på 3 andre plasser, med samme resultat så det at problemet er strømtilførsel kan ikke være ett gyldig svar i mine øyne.

Skal bli spennende og se om det nå virker når vi skal teste det sammen etterpå.

Mvh

Kristian

Nickelilltroll

Spännande! Då blir det kul att höra.

VIKTIGT: Påpeka för dom att det skall visas å fungera på 230v med vanliga laddkladden. Upplevde att Möller sa ifrån sig fel flera gånger, men såg då att dom testat med type 2 kabeln som de flesta Möllerverkstäder har.
TMS P85 -14, svart.

Firefighterandersen

Da fikk jeg igjen bilen, og ved avreise fra verksted så hadde bilen både ladet og forvarmet! Når jeg kom hjem, og satt avgangstid klokken 20.00. Jeg fikk ikke dratt hjemmefra før klokken 20.30. Når jeg kom opp til bilen og tok ut kontakt fra bil og støpsel, og satt meg inn i bilen fikk jeg noe som bare kan beskrives som ett lite slag med ett lite drypp ved siden av. Bilen var varm i kupeen ja, men batteriet var på under 3/4 tank.... Forvarmingen hadde tatt strøm fra bilens batteripakke.

Sendte en mail til kontaktperson rett etter jeg fant det ut, så jeg har tenkt og ta en tur innom Møller på vei hjem fra jobb i morgen tidlig og snakke med de.... Dette er IKKE godt nok!

Mvh

Kristian

SteinarSun

At klima trekker strøm fra batteriet er jo en innstilling du kan velge selv.
Anbefaler å bruke dette, da det gir vesentlig bedre varme i bilen.
Forvarmingen skal stoppe etter ca 30 minutter ved tilkoblet lader og ca 15 minutter på batteri.
Har du satt avgang til 20.00 og bilen var varm 20.30, har ikke forvarmingen stoppet som den skal, og det er ikke bra.
TM3 LR AWD
x - e-Golf 2017
x - e-Golf 2014

Firefighterandersen

Skjønner at det blir bedre varme i bilen ved og bruke batteri fra bilen, men når jeg er avhengig av rekkevidden (hvertfall på kalde dager), så er ikke det en ting jeg ønsker. Og hvis jeg hadde ønsket det, så hadde jeg huket av for dette under innstillingene. Men den står IKKE huket av. Det er det som er problemet. Denne har aldri stått på. Og siden det ikke er huket av som ett valg så må jeg si at det er noe som er riv røskende galt.... For ordens skyld er jeg klar over at dette er noe jeg velger selv. Men jeg har ikke valgt det...

Ikke bare var bilen varm 30 min etter satt avgangstid, men den sto og gikk fortsatt en halvtime ETTER den skulle. Den stoppet ikke før jeg tok ut kontakten fra bilen.

Mvh

Kristian

Nickelilltroll

Helt rätt! Jag har lärt mig att många bara accepterar felen och finner andra vägar som oxå funkar MEN det är inte riktigt att en flunkandes ny bil av kvalité lever sitt eget liv och producenten inte tar saken på allvar.

Det vi snackar om här och inget annat är forhåndvarming, tidsinstillt och tillkoppling til 230v. Då SKALL bilen kunna producera minimum 5000w värme, detta enligt fagmekanikers eget utsagn hos Möller.

Vi är några få som fått exemplar av bilen där detta absolut inte fungerar.

Fint rädd för att vi där fick bekräftat att dom inte sitter på kunskap eller kompetanse till att fixa detta. På min skulle det efter 3:e försök vara fixat med en SW-uppdatering på lader/batteri. Istället, idag....fungerar inte förvarmingen alls, null komma nix! Har efter inmelding av detta inte hört nåt på 3 veckor. I ditt fall så var det oxå en SW-uppdatering som nu har klussat upp allt ännu mer.

Efter att ha snackat med många fagfolk från Möller förstår jag mer och mer att dom inte vet felet eller finner det. Att det ska ta månader och år är bara på trynet.

Jag är nu i tankarna på att ta in advokat på detta och se vad mina möjligheter är. Tragiskt....

TMS P85 -14, svart.

Nickelilltroll

Sitat fra: Firefighterandersen på torsdag 17. november 2016, klokken 22:35
Da fikk jeg igjen bilen, og ved avreise fra verksted så hadde bilen både ladet og forvarmet! Når jeg kom hjem, og satt avgangstid klokken 20.00. Jeg fikk ikke dratt hjemmefra før klokken 20.30. Når jeg kom opp til bilen og tok ut kontakt fra bil og støpsel, og satt meg inn i bilen fikk jeg noe som bare kan beskrives som ett lite slag med ett lite drypp ved siden av. Bilen var varm i kupeen ja, men batteriet var på under 3/4 tank.... Forvarmingen hadde tatt strøm fra bilens batteripakke.

Sendte en mail til kontaktperson rett etter jeg fant det ut, så jeg har tenkt og ta en tur innom Møller på vei hjem fra jobb i morgen tidlig og snakke med de.... Dette er IKKE godt nok!

Mvh

Kristian

Detta är ju helt på vidda! Dom har gjort en uppdatering som jag hört fungerar hos andra, dom får "tweeka" upp temperaturen men det går på stor bekostning av ladekapaciteten, och i ditt fall rätt från batteriet!?

Dom tänkte väl: "Vi prövar det här och ser om det funkar...för jag är inte säker på vad vi ska göra här. Ringa Tyskland och konferera, vad faktiskt dom som byggt bilen kan tro? Näh...ingen stress..."

Jag ska pressa på vidare. Och som jag avtalat, innan salg ska allt vara ok. Dom får bilen och jag vill inte ha tillbaka den förrän det är på ställ.
TMS P85 -14, svart.

Hermansen

Sitat fra: Nickelilltroll på fredag 18. november 2016, klokken 09:57
Detta är ju helt på vidda! Dom har gjort en uppdatering som jag hört fungerar hos andra, dom får "tweeka" upp temperaturen men det går på stor bekostning av ladekapaciteten, och i ditt fall rätt från batteriet!?

Er dette et kjent triks de bruker hos Møller?
Kanskje jeg skal prøve å be om dette selv. Litt kjipt hvis det går utover rekkevidden, men har tenkt på lenge at jeg heller vil ha muligheten til å kjøre opp varmen mer, på bekostning av batteriet.

Nickelilltroll

Sitat fra: Hermansen på onsdag 23. november 2016, klokken 10:27
Sitat fra: Nickelilltroll på fredag 18. november 2016, klokken 09:57

Er dette et kjent triks de bruker hos Møller?
Kanskje jeg skal prøve å be om dette selv. Litt kjipt hvis det går utover rekkevidden, men har tenkt på lenge at jeg heller vil ha muligheten til å kjøre opp varmen mer, på bekostning av batteriet.

Vet bara om en som fått det till att vara kokvarmt inne i kupén med forvarming, då var det Möller som hade konfigurert med nåt för att få det till.
Du gör som du vill, noll stress.

Med tanke på att jag snart ska sälja bilen vill jag att det ska vara som tänkt:

Nr 1,Forvarming skall starta ALLA gånger både via app och forhandsinställt i bil. -Som att spela på lotto idag.
Nr 2, Det vara vara varmt i bilen och isfria vinduer vid avgång. -Har på en bra dag uppnått en temperatur på +4 grader i kupé och is på alla vinduer.
TMS P85 -14, svart.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA