Mange selger P85 på feil grunnlag...

Startet av Nasse, onsdag 15. oktober 2014, klokken 19:51

« forrige - neste »

Teslanewbie

Re Nasse

Hva betyr dette for gamle biler ? Har de økt effekten ? Jeg føler ikke at bilen er sprekere ved høye turtall .
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

BMW850

Hvis de mener at akselarasjonen f.eks. er bedre fra 50km/t og oppover kontra fra 0km/t er det helt greit for meg :)
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Teslanewbie

Sitat fra: BMW850 på fredag 21. november 2014, klokken 19:20
Hvis de mener at akselarasjonen f.eks. er bedre fra 50km/t og oppover kontra fra 0km/t er det helt greit for meg :)

man kan mene mye men er det slik i realiteten ? Jeg hevder med stor sikkerhet at det IKKE er bedre drag i øvre register . Effektkurven er oppleves redusert i hele registret. Rart også at Tesla nå offisiell går ut å sier at de har tukklet med effektkurven ETTER at dette begynner å bevises i form av økte 0-100 tider..

En annen sak , bilen er min og de kan ikke endre på denne uten mitt tilstand og de kan definitivt ikke endre på bilen uten at jeg er informert slik de gjør med SW oppdateringer.

Leste noen av dere om efektkurveendring i informasjonen som følgte V6 oppateringen ?
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Nasse

Sitat fra: Nasse på søndag 19. oktober 2014, klokken 23:08
Kjapp "back of the envelope" regning:

For å oppnå 346 Hk i snitt gitt 931 Nm drag og kurvekarakteristikker som vist over....

...gir "Max HK" på kurven ca 325 kW (knekkpunkt) som tilsvarer max HK på ca 475.

Altså, dersom en trenger 346 Hk i snitt for å oppnå 0-100 på 3.2 sek for en P85D er minimum "Max effekt" som trengs 475 Hk.

Som er betydelig lavere enn 691 Hk. Og forklarer hvorfor de klarer seg med det eksisterende batteriet...

EDIT: q.e.d (eller?)

Da kom fasit:
http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/elbil/tesla-ble-solgt-med-700-hk-men-bilen-har-kun-469-hk/a/23553701/

Tesla oppgit P85D til 469 Hk.

Dæven - "back of the envelope"-regning gav ca 475 Hk.

Er nesten litt stolt (og jeg tror jeg kan la q.e.d. stå)

Teslanewbie

Sitat fra: Nasse på tirsdag 03. november 2015, klokken 14:42
Sitat fra: Nasse på søndag 19. oktober 2014, klokken 23:08
Kjapp "back of the envelope" regning:

For å oppnå 346 Hk i snitt gitt 931 Nm drag og kurvekarakteristikker som vist over....

...gir "Max HK" på kurven ca 325 kW (knekkpunkt) som tilsvarer max HK på ca 475.

Altså, dersom en trenger 346 Hk i snitt for å oppnå 0-100 på 3.2 sek for en P85D er minimum "Max effekt" som trengs 475 Hk.

Som er betydelig lavere enn 691 Hk. Og forklarer hvorfor de klarer seg med det eksisterende batteriet...

EDIT: q.e.d (eller?)

Da kom fasit:
http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/elbil/tesla-ble-solgt-med-700-hk-men-bilen-har-kun-469-hk/a/23553701/

Tesla oppgit P85D til 469 Hk.

Dæven - "back of the envelope"-regning gav ca 475 Hk.

Er nesten litt stolt (og jeg tror jeg kan la q.e.d. stå)

Godt jobbet!  ;)
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Torpedo Ted

Jeg har eid P85 og P85D samtidig, så har fått god sammenligning. Det er ikke HK som utgjør hovedforskjellen. Det er AWD. I 9 av 10 ganger vil P85 ikke ha grep under full aksellerasjon som fører til brems av tractioncontrol. P85D er omvendt - den vil ha grep 9 av 10 ganger.

P85 er etter min mening en ubrukelig bil i Norge, pga dårlig asfalt som stort sett er for kald og våt.

Brede

Sitat fra: Torpedo Ted på tirsdag 03. november 2015, klokken 16:11
Jeg har eid P85 og P85D samtidig, så har fått god sammenligning. Det er ikke HK som utgjør hovedforskjellen. Det er AWD. I 9 av 10 ganger vil P85 ikke ha grep under full aksellerasjon som fører til brems av tractioncontrol. P85D er omvendt - den vil ha grep 9 av 10 ganger.

P85 er etter min mening en ubrukelig bil i Norge, pga dårlig asfalt som stort sett er for kald og våt.

Har ikke noen problemer med bruken av vår P85 jeg.  :P

Nasse

Sitat fra: Teslanewbie på fredag 21. november 2014, klokken 17:29
Sitat fra: Nasse på fredag 21. november 2014, klokken 17:00
Sitat fra: darthy001 på mandag 20. oktober 2014, klokken 01:58
Sitat fra: Nasse på mandag 20. oktober 2014, klokken 01:53
Sitat fra: Nasse på mandag 20. oktober 2014, klokken 01:32
Ang bløff:

Hva synest du om de oppgitte tallene for (motor)effekt for den nye P85?

Kurvene er som @mosbergvik viste, med cut-off rundt 408 - 422 Hk. Det er ingen endring i tallene fra 0-100 km/t. Det er ingen endring på P85.
Ergo er tallene misvisende - men ikke bløff - det står nå motoreffekt... Før stod det vel effekt.

(Når det er sagt - Tesla kan ha gjort noe med alle nye batteri - og det kan ha gjort mye for aks over 100 km/t, uten at det har påvirket 0-100 nevneverdig. Men det tviler jeg sterkt på)

Hva betyr dette for hamle biler ? Har de økt effekten ? Jeg føler ikke økt effekt ved høye turtall ..

Det jeg tenker er altså at aksellerasjonskurven for P85 kan være endret, slik at det er mindre rå aks fra start - feks at det nå er jevnere aks og at kurven flater ut på 470 Hk istedenfor på 422 Hk. Det ville i så fall gi en glattere og mer jevn aksellerasjon, som sliter mindre på bilens drivverk...uten at tidene for 0-100 har blitt endret.
Hmm... Det var en teori som var veldig interessant hvis den stemmer! Er jo en tråd her om noen som mener de har fått mindre brutal aks etter en oppdatering av firmware på bilen.

Hvis denne teorien holder vann så er det ett særdeles sexy forsøk på å minimere driveunit-problemene på :)

Ai, da kom fasit på denne....

http://www.dn.no/privat/dnBil/2014/11/20/2200/Motor/teslatopp-vil-ikke-tilbakekalle-bilene

Sitat
– Noen hevder at bilens ytelser er blitt mindre ved software-oppgradering, stemmer det?

– Nei, men kraften blir distribuert på en annen måte. Det er justert litt på kurvene. Akselerasjonen kan føles mindre voldsom, men det har ingen innvirkning på tiden fra null til 100, forteller Pedersen.

For at dette skal være mulig betyr det høyere maks effekt.
Sitat fra: Teslanewbie på fredag 21. november 2014, klokken 17:32
Re Nasse

Hva betyr dette for gamle biler ? Har de økt effekten ? Jeg føler ikke at bilen er sprekere ved høye turtall .

Når det gjelder akkurat denne uttalelsen til Pedersen tror jeg ikke jeg er langt unna om jeg sier:
- Pedersen lyver nok så han tror det selv
- Hverken Pedersen eller Tesla har noen troverdighet igjen mtp hva de sier
- Vi kan anta at alle P85 har fått endret gassrespons og kurver (egenskaper) uten at det er kommunisert til kundene

Selv tenker jeg at jeg kommer til å ligge lavt til utfallet av P85D saken er ferdig, så kommer jeg kanskje til å samle noen P85 eiere for å presse Tesla til å forklare hva de har gjort med bilene våre (ja, egenskapene er endret).

Er ikke veldig imponert over Tesla nå - ang P85D må jeg innrømme jeg håpet å ta feil. Selv valgte jeg til slutt å kansellere min P85D.


Tuxedo

#113
Sitat fra: Torpedo Ted på tirsdag 03. november 2015, klokken 16:11
P85 er etter min mening en ubrukelig bil i Norge, pga dårlig asfalt som stort sett er for kald og våt.
Akkurat, ja...  :P

Teslanewbie

Sitat fra: Nasse på tirsdag 03. november 2015, klokken 19:20
Sitat fra: Teslanewbie på fredag 21. november 2014, klokken 17:29
Sitat fra: Nasse på fredag 21. november 2014, klokken 17:00
Sitat fra: darthy001 på mandag 20. oktober 2014, klokken 01:58
Sitat fra: Nasse på mandag 20. oktober 2014, klokken 01:53
Sitat fra: Nasse på mandag 20. oktober 2014, klokken 01:32
Ang bløff:

Hva synest du om de oppgitte tallene for (motor)effekt for den nye P85?

Kurvene er som @mosbergvik viste, med cut-off rundt 408 - 422 Hk. Det er ingen endring i tallene fra 0-100 km/t. Det er ingen endring på P85.
Ergo er tallene misvisende - men ikke bløff - det står nå motoreffekt... Før stod det vel effekt.

(Når det er sagt - Tesla kan ha gjort noe med alle nye batteri - og det kan ha gjort mye for aks over 100 km/t, uten at det har påvirket 0-100 nevneverdig. Men det tviler jeg sterkt på)

Hva betyr dette for hamle biler ? Har de økt effekten ? Jeg føler ikke økt effekt ved høye turtall ..

Det jeg tenker er altså at aksellerasjonskurven for P85 kan være endret, slik at det er mindre rå aks fra start - feks at det nå er jevnere aks og at kurven flater ut på 470 Hk istedenfor på 422 Hk. Det ville i så fall gi en glattere og mer jevn aksellerasjon, som sliter mindre på bilens drivverk...uten at tidene for 0-100 har blitt endret.
Hmm... Det var en teori som var veldig interessant hvis den stemmer! Er jo en tråd her om noen som mener de har fått mindre brutal aks etter en oppdatering av firmware på bilen.

Hvis denne teorien holder vann så er det ett særdeles sexy forsøk på å minimere driveunit-problemene på :)

Ai, da kom fasit på denne....

http://www.dn.no/privat/dnBil/2014/11/20/2200/Motor/teslatopp-vil-ikke-tilbakekalle-bilene

Sitat
– Noen hevder at bilens ytelser er blitt mindre ved software-oppgradering, stemmer det?

– Nei, men kraften blir distribuert på en annen måte. Det er justert litt på kurvene. Akselerasjonen kan føles mindre voldsom, men det har ingen innvirkning på tiden fra null til 100, forteller Pedersen.

For at dette skal være mulig betyr det høyere maks effekt.
Sitat fra: Teslanewbie på fredag 21. november 2014, klokken 17:32
Re Nasse

Hva betyr dette for gamle biler ? Har de økt effekten ? Jeg føler ikke at bilen er sprekere ved høye turtall .

Når det gjelder akkurat denne uttalelsen til Pedersen tror jeg ikke jeg er langt unna om jeg sier:
- Pedersen lyver nok så han tror det selv
- Hverken Pedersen eller Tesla har noen troverdighet igjen mtp hva de sier
- Vi kan anta at alle P85 har fått endret gassrespons og kurver (egenskaper) uten at det er kommunisert til kundene

Selv tenker jeg at jeg kommer til å ligge lavt til utfallet av P85D saken er ferdig, så kommer jeg kanskje til å samle noen P85 eiere for å presse Tesla til å forklare hva de har gjort med bilene våre (ja, egenskapene er endret).

Er ikke veldig imponert over Tesla nå - ang P85D må jeg innrømme jeg håpet å ta feil. Selv valgte jeg til slutt å kansellere min P85D.

Støttes . Gi beskjed , jeg er med .
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Muffinman

Sitat fra: Tuxedo på tirsdag 03. november 2015, klokken 20:19
Sitat fra: Torpedo Ted på tirsdag 03. november 2015, klokken 16:11
P85 er etter min mening en ubrukelig bil i Norge, pga dårlig asfalt som stort sett er for kald og våt.
Akkurat, ja...  :P
Hmm, da må det være noe galt med min (kanskje en pun der når det kommer fra meg..). Den er faktisk brukelig.

cirys1

Sitat fra: Torpedo Ted på tirsdag 03. november 2015, klokken 16:11
Jeg har eid P85 og P85D samtidig, så har fått god sammenligning. Det er ikke HK som utgjør hovedforskjellen. Det er AWD. I 9 av 10 ganger vil P85 ikke ha grep under full aksellerasjon som fører til brems av tractioncontrol. P85D er omvendt - den vil ha grep 9 av 10 ganger.

P85 er etter min mening en ubrukelig bil i Norge, pga dårlig asfalt som stort sett er for kald og våt.

Ubrukelig var et stort sterkt ord, ikke alle stiller i drag hver dag..

Lille Lance

Sitat fra: Torpedo Ted på tirsdag 03. november 2015, klokken 16:11
P85 er etter min mening en ubrukelig bil i Norge, pga dårlig asfalt som stort sett er for kald og våt.
Vær serriøs da, Ted ... ubrukelig ... du må spare litt på kruttet til du virkelig trenger det
X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

Torpedo Ted

Sitat fra: Lille Lance på tirsdag 03. november 2015, klokken 22:39
Sitat fra: Torpedo Ted på tirsdag 03. november 2015, klokken 16:11
P85 er etter min mening en ubrukelig bil i Norge, pga dårlig asfalt som stort sett er for kald og våt.
Vær serriøs da, Ted ... ubrukelig ... du må spare litt på kruttet til du virkelig trenger det

Var kanskje litt misvisende - jeg mente i forhold til standard 85. En P85 er selvfølgelig mer brukelig enn noen annen fossilbil under millionen ;)

I praksis, etter å ha eid P85 i over 1 år, så var de ekstra hestekreftene (i forhold til S85) stort sett ubrukelig pga manglende grep. Så derfor mener jeg den var ganske ubrukelig, og ikke verd den ekstra kostnaden. Mener JEG i alle fall. Jeg bor for øvrig i Bergen, så tørr asfalt er mangelvare.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA