Utslippsbiler versus nullutslippsbiler

Startet av Vollis47, fredag 14. april 2017, klokken 16:21

« forrige - neste »

Vollis47

Jeg forstår det slik at det er gunstig for bilprodusentene å ha en elbil eller to i produksjonsprogrammet sitt. Dette for å få ned utslippstallene. Men er det slik at de får gevinst av dette uavhengig av produksjonsvolumet? Det virker jo ikke som om de anstrenger seg så veldig for å levere elbiler, jfr Mercedes, Ford, GM med flere.
Kristiansand / Sandnes
Tesla MS 75D, juni 2018
VW eUp, 2016

ladov

Regelverket varier litt men hvis jeg ikke husker helt feil så stiller EU krav til gjennomsnittsutslipp på hele flåten. I California må du ha CARB-kreditter for å selge eksosbiler, de kredittene kan du kjøpe av andre eller skaffe selv ved å selge null/lavutslippsbiler.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

JorgenM

Når du sier det så har jeg aldri sett reklame fra de du nevner nei.

Nissan og BMW derimot driver mye markedsføring av elbilene sine. Så selger de da også i bøtter og spann. Kudos for det.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (2 solgt) - Peugeot e-208 LCI '24 (lev. august 2024)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA