Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ting jeg lurer på.

Startet av sølv-pilen, lørdag 17. januar 2015, klokken 15:42

« forrige - neste »

sølv-pilen

Når jeg prøvekjørte Leaf for første gang, en demo leaf fra selger, hamstret jeg juletre som om jeg aldri hadde kjørt annet en El bil fra Før. Fornøyd med min prestasjon antok jeg at jeg fort ville spare opp en skog med juletre. Min leaf derimot er fryktelig sparsommelig med disse treene, på samme strekning hakket kaldere får jeg maks 2 tre..på demo fikk  jeg 4-5.

Er dette grunnet hard kjøring på demo bil  eller temperatur? Eller har nyere leaf fått ny juletre politikk slik at det blir mindre areal skog av all denne kjøringen?
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

Kjell Leaf

Om ikke lenge er det på tide å kaste alle juletrær  ;D ;D
Disse juletrærne er ikke noen god indikasjon på økonomisk kjøring heller, jeg bryr meg ikke om dem. Jeg liker heller å ha oppe gjennomsnittsforbruk i displayet, denne resetter jeg stort sett hver gang jeg skal ut å kjøre om det er litt lengre strekning.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Thomas Parsli

Nissan har ikke oppgitt hva trærne skal bety, eller hvordan de blir beregnet.

Min tolkning er at de representerer CO2-besparelser i forhold til en vanlig bil.
Men algoritmen virker ikke helt solid.

For meg virker det som om spesielt køkjøring medfører mange trær -og at forsiktig kjøring ikke premierers spesielt.

Kanskje vi bare skal prise oss lykkelige over at det ikke er oversøte emoji som danser rundt når vi kjører?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

jsa061

Mener å ha hørt at juletrærene symboliserer hvor mange trær du har spart ved å kjøre elektrisk i forhold til å kjøre en tilsvarende Nissan med bensin. Mener de nevnte hvilken model det var uten at jeg husker det i farten..Flest trær sparer man vel kanskje med å la være å kjøre :-o

emil

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 30. desember 2014, klokken 12:52
Nissan har ikke oppgitt hva trærne skal bety, eller hvordan de blir beregnet.

Min tolkning er at de representerer CO2-besparelser i forhold til en vanlig bil.
Men algoritmen virker ikke helt solid.

For meg virker det som om spesielt køkjøring medfører mange trær -og at forsiktig kjøring ikke premierers spesielt.

Sakte køkjøring gir mye utslipp på kort strekning i en fossilbil, derfor mange trær i Leaf. Motorveikjøring gir mye mindre CO2 besparelser. Kan kjøre 70km Kristiansand-Arendal uten å dyrke et eneste tre, eller jeg kan gjøre som nå nettopp: en 35km runde rundt byen med et par korte stopp der bilen sto på tomgang = 3 trær.

Sitat fra: jsa061 på tirsdag 30. desember 2014, klokken 13:53
Mener å ha hørt at juletrærene symboliserer hvor mange trær du har spart ved å kjøre elektrisk i forhold til å kjøre en tilsvarende Nissan med bensin. Mener de nevnte hvilken model det var uten at jeg husker det i farten..Flest trær sparer man vel kanskje med å la være å kjøre :-o

Har også hørt tilsvarende, og da var det en modell som ikke var i salg i Europa. Men tror det var noe lignende Nissan Note (Som er en B-platform bil som EV-platformen er utvilklet fra).

Thomas Parsli

Sitat fra: emil på tirsdag 30. desember 2014, klokken 14:35
Motorveikjøring gir mye mindre CO2 besparelser. Kan kjøre 70km Kristiansand-Arendal uten å dyrke et eneste tre, eller jeg kan gjøre som nå nettopp: en 35km runde rundt byen med et par korte stopp der bilen sto på tomgang = 3 trær.

Og det mener du er "riktig"?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

BE

#6
Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 30. desember 2014, klokken 14:48
Sitat fra: emil på tirsdag 30. desember 2014, klokken 14:35
Motorveikjøring gir mye mindre CO2 besparelser. Kan kjøre 70km Kristiansand-Arendal uten å dyrke et eneste tre, eller jeg kan gjøre som nå nettopp: en 35km runde rundt byen med et par korte stopp der bilen sto på tomgang = 3 trær.

Og det mener du er "riktig"?

Thomas
Det er Nissan som mener dette, ikke emil...

Uansett så er en liten bil i jevn hastighet mer effektiv enn samme bilen i køkjøring, så slik er det "riktig" at en høster lettere tre ved køkjøring. Noe eksakt fasit finnes selvsagt ikke da dette er en gimmik Nissan har funnet på.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

emil

Jeg driter i øko-trær, jeg driter i GOM på langtur og jeg driter i batteribarene på langtur. De tallene jeg forholder meg til er bilens oppgitte gjennomsnittsforbruk (nullstillt ved avgang), km igjen til jeg er framme og LeafSpy sin beregning av gjenværende batterikapasitet. Enkel matte sier da alt jeg trenger å vite og om jeg må roe ned eller kan øke på.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA