Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Model S D-lanseringen var en skandale for Norges-samfunn.

Startet av howcome, mandag 13. oktober 2014, klokken 09:08

« forrige - neste »

finn_roen

Sitat: tomhr
La oss se på to eksempler.
Eksempel A: vi kjører helt jevnt en strekning på 10 km i 70 km/t.
Eksempel B: vi kjører samme strekning, halve i 50 km/t og halve i 90 km/t
Tidsforbruket vil altså være det samme.
[/quote]

Bare for å pirke litt, Eksempel B bruker vel lengst tid?

Mippen

A bruker 8 minutter og 34 sekunder
B bruker 9 minutter og 20 sekunder

Poenget er?
Fremtiden er elektrisk.

tomrh

Sitat fra: Mippen på lørdag 18. oktober 2014, klokken 21:24
Jeg er enig at i teorien går det med like mye energi på å kjøre hardt opp til rett hastighet som å kjøre sakte opp til rett hastighet.
Nei, det går med mer energi på å kjøre hardt opp til rett hastighet. Men det tar kortere tid.

Sitat fra: Mippen på lørdag 18. oktober 2014, klokken 21:24
Det er for eksempel nesten umulig å akselrere maks uten at antispinn eller esp kobler inn, eller at man kan unngå hjulspinn. Det går bort ekstra energi der.
På tørr asfalt kan jeg fint aksellerere maks uten å få hjulspinn både med vår Leaf og vår i-MiEV. Og om esp skulle slå inn, reduserer jo tap av energi fordi skrens/spinn opphører og motoreffekt reduseres.

Sitat fra: Mippen på lørdag 18. oktober 2014, klokken 21:24
Når man tråkker til fjølen forsvinner det også mye energi til "ingen ting". På en bil hvor man mer kontrollert trykker på gassen og kjører mer rolig opp i fart er virkningsgraden på motoren større og man bruker på den måten mindre energi. Så i et regnestykke kan det gå, men i praksis nei.
Det er helt motsatt. Når man trykker svært rolig på gassen, forsvinner 15% av energien i "ingen ting". Ved moderat til høy aksellerasjon er virkningsgraden høyere, det forsvinner 5% energi, jfr. diagram i svar #6 i denne tråden.

Sitat fra: Mippen på lørdag 18. oktober 2014, klokken 21:24
Når det gjelder friksjon så er den ganske stor.
Friksjonen er akkurat så stor som aksellerasjonskraften, friksjon er motkraften. Det er mangel på friksjon som gjør at vi spinner eller glir.

Sitat fra: Mippen på lørdag 18. oktober 2014, klokken 21:24
Når hastigheten øker slites dekket også fortere. ...Den går riktig nok i 400+ km/t men det illustrerer friksjonen....
Under selve aksellerasjonen er dekkslitasjen høyere. I konstant høy fart rett frem slites det ikke mer dekk pr kjørte kilometer enn i konstant lav fart rett frem. Men i svinger er det selvfølgelig sideveis aksellerasjon som sliter dekk. På banekjøring er det stadige hastighetsendringer og svinger i høy fart. Poenget til Griffel og meg i denne tråden er å holde mest mulig konstant fart, kun med nødvendige aksellerasjoner for å komme opp i ønsket toppfart etter nødvendige nedbremsinger. Ekstra dekkslitasje er ubetydelig i denne settingen.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

finn_roen

#63
Sitat fra: Mippen på lørdag 18. oktober 2014, klokken 22:35
A bruker 8 minutter og 34 sekunder
B bruker 9 minutter og 20 sekunder

Poenget er?

"Tidforbruket er altså det samme" står det i eksempelet, ikke noe mer en det  :)

tomrh

#64
Sitat fra: finn_roen på lørdag 18. oktober 2014, klokken 22:29
Sitat: tomhr
La oss se på to eksempler.
Eksempel A: vi kjører helt jevnt en strekning på 10 km i 70 km/t.
Eksempel B: vi kjører samme strekning, halve i 50 km/t og halve i 90 km/t
Tidsforbruket vil altså være det samme.

Bare for å pirke litt, Eksempel B bruker vel lengst tid?
Godt observert! :) Mente selvfølgelig halve tiden i 50 km/t og halve tiden i 90 km/t. Poenget er jo at tiden skal være den samme i begge eksemplene. Strekningen med 50 km/t blir mye kortere enn 5 km og strekningen med 90 km/t mye lengre. Og energiregnskapet blir faktisk enda verre for 50/90 kjøringa enn for jevn fart, noe som illustrerer poenget om jevn fart enda bedre.

Faktisk blir det 3571 meter med 50 km/t og 6429 meter med 90 km/t.
Og energitapet fra luftmotstanden blir:
76 J/m * 3571 m + 247 J/m * 6429 m = 1,86 MJ  (mot 1,49 MJ med konstant 70 km/t)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Mippen

Som sagt flere ganger er maks akselrasjon dumt. Mer normal hurtig akselrasjon er best i forhold til energiforbruk. For noen kan det kalles rolig for andre hurtig. Alt er en definisjon. Jeg mener som sagt å tråkke fjøla i bånn er dumt. Det har jeg sagt hele tiden. Hvor lett man klarer å overføre kraften fra motor gjennom drivverk og til underlaget for å sette bilen i bevegelse er også en ting. På min leaf får jeg alltid antydning til hjulspinn hvis jeg gir på for mye. Det kan ha med hjulene å gjøre og hvor glatt asfalten er.

Ellers har jeg funnet noen lærebok eksempel på diverse ting som jeg anbefaler folk å lese angående bevegelse og friksjon.

Fremtiden er elektrisk.

Griffel

#66
Sitat fra: tomrh på lørdag 18. oktober 2014, klokken 22:40
Sitat fra: Mippen på lørdag 18. oktober 2014, klokken 21:24
Jeg er enig at i teorien går det med like mye energi på å kjøre hardt opp til rett hastighet som å kjøre sakte opp til rett hastighet.
Nei, det går med mer energi på å kjøre hardt opp til rett hastighet. Men det tar kortere tid.
Nei, det kerver mer effekt på å kjøre hardt opp til rett hastighet. Men det tar kortere tid. Derfor er energiforbruket (omtrent) det samme.
"Omtrent" kommer av variasjon i virkningsgrad, som vist tidligere vist er variasjon i virkningsgrad ganske beskjeden.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Mippen

For å si det enkelt. Maks akselrasjon er dumt. Middels er bra. Kjempesakte er dumt.

For hurtig = hjulspinn, tapt energi og dårlig overføring av energi.
Middels = hurtig opp i fart uten å miste for mye energi. Kommer opp i marsjfart på ok tid.
Laaaaaaaaang akselrasjon = prosessen varer over lang tid. Man bruker mer energi på å komme opp i fart enn å holde farten. Det kommer an på tiden man bruker på å komme opp i marsj fart, men kan bruke like mye energi eller mer på å komme opp til rett hastighet.
Fremtiden er elektrisk.

tomrh

Sitat fra: Mippen på lørdag 18. oktober 2014, klokken 23:01
På min leaf får jeg alltid antydning til hjulspinn hvis jeg gir på for mye. Det kan ha med hjulene å gjøre og hvor glatt asfalten er.
Aldri opplevd det, annet enn på grus da. Og jeg har 270 Nm mot dine 254 Nm. Kanskje på tide å skifte dekk? ;)

Sitat fra: Griffel på lørdag 18. oktober 2014, klokken 23:02
Sitat fra: tomrh på lørdag 18. oktober 2014, klokken 22:40
Sitat fra: Mippen på lørdag 18. oktober 2014, klokken 21:24
Jeg er enig at i teorien går det med like mye energi på å kjøre hardt opp til rett hastighet som å kjøre sakte opp til rett hastighet.
Nei, det går med mer energi på å kjøre hardt opp til rett hastighet. Men det tar kortere tid.
Nei, det kerver mer effekt på å kjøre hardt opp til rett hastighet. Men det tar kortere tid. Derfor er energiforbruket (omtrent) det samme.
"Omtrent" kommer av variasjon i virkningsgrad, som vist tidligere vist er variasjon i virkningsgrad ganske beskjeden.
Helt riktig Griffel, var for kjapp der. Jeg hadde strekning og ikke hastighet i tankene.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Sitat fra: Mippen på lørdag 18. oktober 2014, klokken 23:15
For å si det enkelt. Maks akselrasjon er dumt.
Gitt tørr asfalt, rett strekning, gode dekk og elektronisk regulert effektuttak når man "tar løs" slik det er i elbiler generelt, så ja - av helt andre grunner enn fysikk.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Mippen

Sitat fra: tomrh på søndag 19. oktober 2014, klokken 00:07
Sitat fra: Mippen på lørdag 18. oktober 2014, klokken 23:01
På min leaf får jeg alltid antydning til hjulspinn hvis jeg gir på for mye. Det kan ha med hjulene å gjøre og hvor glatt asfalten er.
Aldri opplevd det, annet enn på grus da. Og jeg har 270 Nm mot dine 254 Nm. Kanskje på tide å skifte dekk? ;)

Sitat fra: Griffel på lørdag 18. oktober 2014, klokken 23:02
Sitat fra: tomrh på lørdag 18. oktober 2014, klokken 22:40
Sitat fra: Mippen på lørdag 18. oktober 2014, klokken 21:24
Jeg er enig at i teorien går det med like mye energi på å kjøre hardt opp til rett hastighet som å kjøre sakte opp til rett hastighet.
Nei, det går med mer energi på å kjøre hardt opp til rett hastighet. Men det tar kortere tid.

Nei, det kerver mer effekt på å kjøre hardt opp til rett hastighet. Men det tar kortere tid. Derfor er energiforbruket (omtrent) det samme.
"Omtrent" kommer av variasjon i virkningsgrad, som vist tidligere vist er variasjon i virkningsgrad ganske beskjeden.
Helt riktig Griffel, var for kjapp der. Jeg hadde strekning og ikke hastighet i tankene.


Dekkene er helt fine. Er ikke noe problem å provosere fram hjulspinn eller at antispinn slår inn med en leaf. Er bare å tråkke pedalen så fort du kan i bånn. ;)
Fremtiden er elektrisk.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA