Hovedmeny

Dekk slitt skjevt foran - Leaf

Startet av ellen40, fredag 13. juni 2014, klokken 09:49

« forrige - neste »

ellen40

Jeg har problemer med at fordekkene på vår Leaf slites betydelig på ytterkantene.
Har nå kjørt ca. 50000 KM.
Kjører noen brå svinger med fullt rattutslag ved hver parkering men kan dette føre til skjev dekkslitasje? 
Andre som opplever noe tilsvarende?
2011 Norsk Nissan Leaf, nr. 1 lev. i Kr.sand. Ca. 85000 km. (solgt)
2013 USA Leaf S, 6,6KW - 23000 km (solgt)
2015 USA Leaf S, 6,6KW - 12000 km
Think 2010 med Zebra batteri (felles "riksebil" på jobb, ca. 38000 km)
TVR TUCAN V8, 1970. Rigget for historisk racing.
Porsche 944
Pontiac Fiero 2.8 V6 - 4 speed
Rotax Max med Dino ramme :-)

BE

Høres ut som noe galt med spissingen. Jeg ville stukket innom et verksted og fått sjekket forhjulsstillingen.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

Lynet

Hvis du drar hånden på tvers av dekket så kjenner du tydelig hvis spissingen sliter dekk, da kjennes det ut som det er mothaker på mønstret. Sammenlign med bakdekkene.
Du kjører kanskje med litt lite luft i tillegg?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

medic.66

Sitat fra: Lynet på fredag 13. juni 2014, klokken 13:09
Hvis du drar hånden på tvers av dekket så kjenner du tydelig hvis spissingen sliter dekk, da kjennes det ut som det er mothaker på mønstret. Sammenlign med bakdekkene.
Du kjører kanskje med litt lite luft i tillegg?

Hvis man kjører med for lite luft vil det vel slite både på innsiden og utsiden. For mye luft vil slite midten av dekket. Ved slitasje på utsiden "ploger" hjulene. Ved slitasje på innsiden "skrever" hjulene (enkelt forklart). Uansett så er det hjulstillingen som må stilles på.
2014 Nissan Leaf tekna 24 kWh solgt
2018 Nissan Leaf 40 kWt tekna solgt
2020 Tesla model 3P solgt
2021 Volvo XC 40 recharge p8
2022 BYD Tang solgt
2024 BMW iX2

ellen40

Etter litt "googling" så ser jeg det er flere på amerikanske forum som har dekk som fort har blitt utslitt på yttersiden foran.

Videre ser det ut som det finnes forskjellige "spec" på hva spissingen skal være:

http://www.electricvehiclewiki.com/Suspension

Er tydelig at vår vil spisser for mye og at den har gjort det fra den var ny (dekkene som nå står bak sto  foran da bilen var ny. Disse er også slitt på ytterkantene)

Måler enkelt selv på bilen at den spisser (og det tydelig vis for mye). Har ellers alltid trodd at forhjulsdrevne biler skulle ligge rundt "null" da hjulene "trekkes" forover og spisser mer når man kjører....

Kjedelig da i hvert fall to av sommerdekkene er utslitt betydelig tidligere enn de burde vært.....
Får håpe Nissan kan være behjelpelige med å sette bilen i stand.
2011 Norsk Nissan Leaf, nr. 1 lev. i Kr.sand. Ca. 85000 km. (solgt)
2013 USA Leaf S, 6,6KW - 23000 km (solgt)
2015 USA Leaf S, 6,6KW - 12000 km
Think 2010 med Zebra batteri (felles "riksebil" på jobb, ca. 38000 km)
TVR TUCAN V8, 1970. Rigget for historisk racing.
Porsche 944
Pontiac Fiero 2.8 V6 - 4 speed
Rotax Max med Dino ramme :-)

Jan-Børre Olsen

Etter 50000Km burde det ikke komme som et sjokk at forstilling kan være litt utenfor spec.. Sett på nye dekk og få den justert.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

Ronny

Husk at contidekkene har bare halvt mønster på ytterkantene, dvs at de ser skamslitt ut ytterst lenge før de er utslitt. Et flott triks til å få folk til å bytte dekk før tiden ;)
Min Leaf har gått ca 63000 km, vinterdekkene er som nye, men jeg må snart skifte 2 av sommerdekkene.
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA