Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Leaf og E-golf

Startet av ellen40, tirsdag 01. juli 2014, klokken 16:43

« forrige - neste »

ellen40

Jeg har problemer med at fordekkene på vår Leaf slites betydelig på ytterkantene.
Har nå kjørt ca. 50000 KM.
Kjører noen brå svinger med fullt rattutslag ved hver parkering men kan dette føre til skjev dekkslitasje? 
Andre som opplever noe tilsvarende?
2011 Norsk Nissan Leaf, nr. 1 lev. i Kr.sand. Ca. 85000 km. (solgt)
2013 USA Leaf S, 6,6KW - 23000 km (solgt)
2015 USA Leaf S, 6,6KW - 12000 km
Think 2010 med Zebra batteri (felles "riksebil" på jobb, ca. 38000 km)
TVR TUCAN V8, 1970. Rigget for historisk racing.
Porsche 944
Pontiac Fiero 2.8 V6 - 4 speed
Rotax Max med Dino ramme :-)

BE

Høres ut som noe galt med spissingen. Jeg ville stukket innom et verksted og fått sjekket forhjulsstillingen.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Lynet

Hvis du drar hånden på tvers av dekket så kjenner du tydelig hvis spissingen sliter dekk, da kjennes det ut som det er mothaker på mønstret. Sammenlign med bakdekkene.
Du kjører kanskje med litt lite luft i tillegg?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

medic.66

Sitat fra: Lynet på fredag 13. juni 2014, klokken 13:09
Hvis du drar hånden på tvers av dekket så kjenner du tydelig hvis spissingen sliter dekk, da kjennes det ut som det er mothaker på mønstret. Sammenlign med bakdekkene.
Du kjører kanskje med litt lite luft i tillegg?

Hvis man kjører med for lite luft vil det vel slite både på innsiden og utsiden. For mye luft vil slite midten av dekket. Ved slitasje på utsiden "ploger" hjulene. Ved slitasje på innsiden "skrever" hjulene (enkelt forklart). Uansett så er det hjulstillingen som må stilles på.
Evje

Hvit Leaf Tekna, levert 31. mars 2014.

Hvit Volvo V90 CC 18 modell til langtursbil og trekking av tilhenger.

ellen40

Etter litt "googling" så ser jeg det er flere på amerikanske forum som har dekk som fort har blitt utslitt på yttersiden foran.

Videre ser det ut som det finnes forskjellige "spec" på hva spissingen skal være:

http://www.electricvehiclewiki.com/Suspension

Er tydelig at vår vil spisser for mye og at den har gjort det fra den var ny (dekkene som nå står bak sto  foran da bilen var ny. Disse er også slitt på ytterkantene)

Måler enkelt selv på bilen at den spisser (og det tydelig vis for mye). Har ellers alltid trodd at forhjulsdrevne biler skulle ligge rundt "null" da hjulene "trekkes" forover og spisser mer når man kjører....

Kjedelig da i hvert fall to av sommerdekkene er utslitt betydelig tidligere enn de burde vært.....
Får håpe Nissan kan være behjelpelige med å sette bilen i stand.
2011 Norsk Nissan Leaf, nr. 1 lev. i Kr.sand. Ca. 85000 km. (solgt)
2013 USA Leaf S, 6,6KW - 23000 km (solgt)
2015 USA Leaf S, 6,6KW - 12000 km
Think 2010 med Zebra batteri (felles "riksebil" på jobb, ca. 38000 km)
TVR TUCAN V8, 1970. Rigget for historisk racing.
Porsche 944
Pontiac Fiero 2.8 V6 - 4 speed
Rotax Max med Dino ramme :-)

smaug01

Etter 50000Km burde det ikke komme som et sjokk at forstilling kan være litt utenfor spec.. Sett på nye dekk og få den justert.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Ronny

Husk at contidekkene har bare halvt mønster på ytterkantene, dvs at de ser skamslitt ut ytterst lenge før de er utslitt. Et flott triks til å få folk til å bytte dekk før tiden ;)
Min Leaf har gått ca 63000 km, vinterdekkene er som nye, men jeg må snart skifte 2 av sommerdekkene.
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA