Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Pris for et 85kWh batteri i dag - Green Car Reports har oppgradert fra 60 til 85

Startet av Birger, søndag 22. desember 2013, klokken 23:25

« forrige - neste »

Harlex

Sitat fra: MrDriveby på mandag 23. desember 2013, klokken 20:17
Sitat fra: RaBalder på mandag 23. desember 2013, klokken 19:37
Man kan jo også beholde kapasiteten på batteriet som den er, men får et lettere batteri med ny teknologi.

Mindre egenvekt på bil og bedre lasteevne....

:)

Lettere bil = lengre rekkevidde også 8)
Og sprekere... 8) Hvis det trengs :o
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Øyvind.h

Sitat fra: MrDriveby på mandag 23. desember 2013, klokken 19:22
Sånn som det er idag så har Tesla Motors selv iallefall 2stk batteripakker på 105kw/h (tror jeg det var) skal visst leies ut når folk skal på langtur eller noe. Det eneste som er forskjellen på dette batteriet og 85kw/t batteriene er at hver celle har fått økt spenningen fra 3,8 til 4,2 eller hva det nå er. Slik jeg forstod d så er det samme vekt på disse batteriene.
Spenningen er nok den samme (den varierer ut fra SOC). Tesla kan i teorien hente ut høyere kapasitet ut av dagens batteri, men det forutsetter at de endrer maks volt ved "100% SOC". Og økning av volt over 4.2 medfører drastisk reduksjon i levetid. Med andre ord tror jeg det er helt uaktuelt at de eks øker maks volt til 4,35 for å gi litt bedre kapasitet, mot katastrofal endring i levetid.

Det du tenker på er nok cellekapasitet, som regnes i mah for denne celletypen. Tesla benytter Panasonic celler på 3100mah (18650 formfaktor). Det eksisterer allerede nesten identiske celler med 3400mah, og jeg ser 4000mah celler også finnes på markedet.

Det er teoretisk ingenting i veien med å bytte ut 3100mah cellene med 3400 eller 4000mah celler. Dette vil ved samme volt tilsi at pakken allerede i dag kan heves til 93,2kWh eller 109,67kWh bare ved å bruke nyere celler. Hever man maks volt kan kapasiteten økes ytterligere, men altså ikke uten å gå på bekostning av levetid.

Merk at dette er teoretisk. Cellekjemi, pris etc. er forhold jeg ikke går inn på.

Teslas valg av commodity-celler er genialt, og jeg er ikke akkurat bekymret for fremtiden :)

Her er for øvrig link til studien av Roadster-batteriene.
http://www.pluginamerica.org/surveys/batteries/tesla-roadster/PIA-Roadster-Battery-Study.pdf
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Sharp

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 23. desember 2013, klokken 21:44
Det eksisterer allerede nesten identiske celler med 3400mah, og jeg ser 4000mah celler også finnes på markedet.

Gir økt kapasitet på disse cellene også økt vekt?

Øyvind.h

Sitat fra: Sharp på mandag 23. desember 2013, klokken 21:59
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 23. desember 2013, klokken 21:44
Det eksisterer allerede nesten identiske celler med 3400mah, og jeg ser 4000mah celler også finnes på markedet.

Gir økt kapasitet på disse cellene også økt vekt?
Vanskelig å si. Gjorde et kjapt søk på google, og fant ikke umiddelbart noe entydig svar. Skal jeg ta det første og beste svaret veier 3100mah cellene 44,5 gram, og 3400mah cellene 46 gram.

Om bilen har snaut 8000 celler snakker vi altså en vektøkning på ca 12kg. Cellevekten er bare en liten del av batteriets vekt (rundt 330kg av batteriets totalvekt på rundt 500kg +/-).

Merk at dette ikke er nøyaktige tall! Bruk den som en pekepinn :)

Merk også at 4000mah celler ikke er noe Panasonic har laget, og jeg tviler også på at kapasitetsangivelsen stemmer. Så 3400mah bør fint kunne utnyttes allerede i dag. 4000mah er muligens bare mumbo jumbo.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

buylove

Hei!

Leste en artikkel for et års tid siden. Det var enten Toyota eller Mitsubishi (husker ikke hvem av dem) som sa de skulle ha batterier med 1000 km rekkevidde og skulle veie 40 kg i serie produksjon i 2015. Stemmer dette så har vi virkelig noe å se fram til.
2013 Model S 85
Citroen CX Prestige Turbo - Citroen CX GTI Turbo
Citroen Dsuper5 -  Citroen AMI Super etc.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA