Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Pris for et 85kWh batteri i dag - Green Car Reports har oppgradert fra 60 til 85

Startet av Birger, søndag 22. desember 2013, klokken 23:25

« forrige - neste »

Harlex

Sitat fra: Birger på søndag 22. desember 2013, klokken 23:25
Det har vært diskutert priser på batteri en del ganger.

I Green Car Reports har Noland blitt tilbudt 85kWh batteri til ca 45000$
http://www.greencarreports.com/news/1089183_life-with-tesla-model-s-battery-upgrade-from-60-kwh-to-85-kwh/page-3

Med moms blir ve det ca 340.000,- for et 85kWh batteri. Deprimerende....

Pass godt på bilene deres....
Tja.. Sannhet med modifikasjoner. Restverdien av batteriet er ikke trukket av.... Prisen du nevner er dagens og forutsetter at restverdien er lik 0... I denne saken får vedkommende igjen ca 30 000dollar for sitt 60- batteri... Netto pris blir da en helt annen og nærmere de 10-15 tusen dollarne vi snakker om... Spesielt hvisvi bytter ut et 85 mot et 85.... Spørsmålet blir selvsagt hvor mye man får igjen for sitt batteri når den gang kommer. Uansett det blir lenge til for alle.... Med tiden til hjelp (prisnedgang/alternativer/teknologi) og antatt restverdi så kan jeg tenke meg at vi snakker brøkdeler av de 45 000 dollarne
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Thor2014

Hvor mye vil ett 100/120Kwh batteri veie?

Hvis det er samme antall celler blir de nye cellene tyngre? Det var i allefall slik før med den gamle teknologien.

Cowboystrekk

Om man tar utgangspunkt i at Tesla tar i underkant av 50 000 mer for 85 battericellene og at de har en fortjenestemargin på rundt 20% så tror jeg nok prisene er langt under det som estimeres her. En annen viktig grunn til at Teslaen er dyr er aluminiumschassiet som koster langt mer enn et stålchassi. Jeg tror nok vi snakker om en pris under 150k for battericellene i 85, muligens lavere siden vi ikke helt vet hvor mye av det som er fortjeneste. Flere estimerer at pris pr kW ikke er så langt over 200 USD, noe som gir en pris på noe over 100k. Resten av batteriet koster nok en hel del ift aluminium, kjølesystem, forsterkninger, brannsikring etc, men jeg tviler egentlig på hele batteriet i en 85 koster særlig mer enn 200k + fortjeneste.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på mandag 23. desember 2013, klokken 09:20
Men seriøst, jeg håper bilen holder såpass opp kvalitetsmessig at det vil være formålstjenlig å bruke en del penger på å oppgradere batteri om en del år. Det vil være et plausibelt scenario for min del, spesielt om avgiftsspøkelset senker seg over denne typen bil.

Personlig håper jeg batteriet holder hele bilens levetid (typisk ~20 år for biler i denne klassen?) og at synkende rekkevidde kompenseres med høyere tetthet av SuperChargere.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Harlex

Sitat fra: jkirkebo på mandag 23. desember 2013, klokken 12:36
Sitat fra: Muffinman på mandag 23. desember 2013, klokken 09:20
Men seriøst, jeg håper bilen holder såpass opp kvalitetsmessig at det vil være formålstjenlig å bruke en del penger på å oppgradere batteri om en del år. Det vil være et plausibelt scenario for min del, spesielt om avgiftsspøkelset senker seg over denne typen bil.

Personlig håper jeg batteriet holder hele bilens levetid (typisk ~20 år for biler i denne klassen?) og at synkende rekkevidde kompenseres med høyere tetthet av SuperChargere.
Enig... Skjønner det slik at de har forsket på roadsteren og at den etter 8 år 160 000 km (20 000 i året) har gjennomsnittlig 85% kapasitet igjen. Det er 15% tap på 8 år. Det er vel ingen som er redd for at vi  de neste 8 årene ikke skal få 15% økning i ladepunkt/lademuligheter/ladekapasitet. Med alle elbiler som ruller ut i disse dager snakker vi vel heller 150% økning... Sikkert mer...
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Havebigfun

Jeg tror det er et realistisk scenario- batteriene har bedre styring i roadsteren og kommer til å tape seg mindre.
Det som er fristende med en swap om noen år er mulighetern for større ytelse- og dertil færre pauser. Jeg kjører 1500 km nærmest uten pauser på enkelte dager til Tyskland- hvis det blir en swap til overkommelige priser hopper jeg gladelig over til 120kW+. Time is money 8)

Harlex

Sitat fra: Havebigfun på mandag 23. desember 2013, klokken 13:29
Jeg tror det er et realistisk scenario- batteriene har bedre styring i roadsteren og kommer til å tape seg mindre.
Det som er fristende med en swap om noen år er mulighetern for større ytelse- og dertil færre pauser. Jeg kjører 1500 km nærmest uten pauser på enkelte dager til Tyskland- hvis det blir en swap til overkommelige priser hopper jeg gladelig over til 120kW+. Time is money 8)
+1
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Trustno1

Sitat fra: Havebigfun på mandag 23. desember 2013, klokken 13:29

Model S har vel bedre styring enn roadsteren? Går ut fra du mistet ett "enn i" her?

Birger

Sitat fra: Harlex på mandag 23. desember 2013, klokken 10:47
Mener å ha hørt og lest flere ganger at nytt batteri idag vil ligge på mellom 10-15 tusen dollar.... Tar derfor dette med knusende ro...Men det hadde ikke vært feil hvis det hadde kommet litt mer info om dette snarest slik at jeg har kjøtt på beinet når jeg blir angrepet av dem som elsker alt som er negativt med Tesla....

I referansen så er det prisen i dag som er 340.000,- kroner. Det er en i USA som har oppgradert fra 60kWh til 85kWH. Bare oppgraderingen kostet 18.000$ og da fikk han innbytte for 60kWh batteriet.

Så les mer og på nytt  ;-)
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

Birger

Sitat fra: Harlex på mandag 23. desember 2013, klokken 13:14
Enig... Skjønner det slik at de har forsket på roadsteren og at den etter 8 år 160 000 km (20 000 i året) har gjennomsnittlig 85% kapasitet igjen. Det er 15% tap på 8 år. Det er vel ingen som er redd for at vi  de neste 8 årene ikke skal få 15% økning i ladepunkt/lademuligheter/ladekapasitet. Med alle elbiler som ruller ut i disse dager snakker vi vel heller 150% økning... Sikkert mer...

Tja, alt er ikke bra der heller:

"Range was never the issue for Hansjörg von Gemmingen, 49, with a 340-kilometer extended battery. The currency trader is the world champion of the electric driver: 244,000 km covered in the e-car. Since 2009, he drove the favorite car of the environmentally conscious Boheme, the U.S. electric sports car Tesla [a Tesla Roaster]. Now, however, the Tesla is almost exclusively in the garage because, even at maximum charge, he achieves a range of just over 100 kilometers. A new battery costs 30,000 euros. "That annoys me," says von Gemmingen, who expected (Tesla to feel more obligated to him). After all, he made his record run of Tesla advertising. ..."

Så batteriprisen til  Roadsteren er ikke gått veldig mye ned. Jeg tror vi skal være realister og passe svært godt på batteripakken vår. Passe på at den ikke blir fult utladet og 100% lade så sjelden som mulig.

Det er bedre føre var.... osv osv.
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

Harlex

Sitat fra: Birger på mandag 23. desember 2013, klokken 16:15
Sitat fra: Harlex på mandag 23. desember 2013, klokken 13:14

Tja, alt er ikke bra der heller:

"Range was never the issue for Hansjörg von Gemmingen, 49, with a 340-kilometer extended battery. The currency trader is the world champion of the electric driver: 244,000 km covered in the e-car. Since 2009, he drove the favorite car of the environmentally conscious Boheme, the U.S. electric sports car Tesla [a Tesla Roaster]. Now, however, the Tesla is almost exclusively in the garage because, even at maximum charge, he achieves a range of just over 100 kilometers. A new battery costs 30,000 euros. "That annoys me," says von Gemmingen, who expected (Tesla to feel more obligated to him). After all, he made his record run of Tesla advertising. ..."

Så batteriprisen til  Roadsteren er ikke gått veldig mye ned. Jeg tror vi skal være realister og passe svært godt på batteripakken vår. Passe på at den ikke blir fult utladet og 100% lade så sjelden som mulig.

Det er bedre føre var.... osv osv.

Tjaooo... Nå sies det ingenting om evt. restverdi/pant på den gamle batteripakken og den er kjørt hele 244 000km på kort tid. Alt tyder vel på at perioden 2013 og fremover vil fortone seg noe anderledes enn perioden 2009-2013... Men for all del... Jeg har heller ikke fasiten hvordan det kommer til å bli.... Men jeg velger å ta denne problemstillingen med KNUSENDE ro....
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

jkirkebo

Sitat fra: Harlex på mandag 23. desember 2013, klokken 17:25
Tjaooo... Nå sies det ingenting om evt. restverdi/pant på den gamle batteripakken og den er kjørt hele 244 000km på kort tid. Alt tyder vel på at perioden 2013 og fremover vil fortone seg noe anderledes enn perioden 2009-2013... Men for all del... Jeg har heller ikke fasiten hvordan det kommer til å bli.... Men jeg velger å ta denne problemstillingen med KNUSENDE ro....

Det skal også sies at denne batteripakken virkelig har fått kjøre seg. Masse lading til 100%, masse banekjøring med høyt effektuttak. Slik den er brukt er det nesten imponerende at den holdt nesten en kvart million kilometer. TMS-pakka er 50% større så det tilsvarer godt over 350kkm i en Model S.

Roadster-pakka er også å regne for håndlaget, i meget liten serie (2500 stk.), sammenlignet med TMS-pakkene som blir masseprodusert i hundretusentall av roboter. Det er liten tvil om at det utgjør en god del på prisen.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

MrDriveby

Sitat fra: Thor2014 på mandag 23. desember 2013, klokken 12:16
Hvor mye vil ett 100/120Kwh batteri veie?

Hvis det er samme antall celler blir de nye cellene tyngre? Det var i allefall slik før med den gamle teknologien.

Sånn som det er idag så har Tesla Motors selv iallefall 2stk batteripakker på 105kw/h (tror jeg det var) skal visst leies ut når folk skal på langtur eller noe. Det eneste som er forskjellen på dette batteriet og 85kw/t batteriene er at hver celle har fått økt spenningen fra 3,8 til 4,2 eller hva det nå er. Slik jeg forstod d så er det samme vekt på disse batteriene.

Hva framtiden bringer er vanskelig å si, mn tviler på at batteriene blir tyngre.. kun større kapasitet 8)

200kw/t batteri hadde vært magisk å ha! Kanskje utstyrt med større Ac/dc konvertere ::)
TMS P85
Multi-rød m/alt utstyr foruten alarmpakken og barneseter
21" Grå Tesla + 19" Polar gun-metall

RaBalder

Man kan jo også beholde kapasiteten på batteriet som den er, men får et lettere batteri med ny teknologi.

Mindre egenvekt på bil og bedre lasteevne....

:)

MrDriveby

Sitat fra: RaBalder på mandag 23. desember 2013, klokken 19:37
Man kan jo også beholde kapasiteten på batteriet som den er, men får et lettere batteri med ny teknologi.

Mindre egenvekt på bil og bedre lasteevne....

:)

Lettere bil = lengre rekkevidde også 8)
TMS P85
Multi-rød m/alt utstyr foruten alarmpakken og barneseter
21" Grå Tesla + 19" Polar gun-metall

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA