Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Urskive

Startet av RoadRunner, torsdag 05. september 2013, klokken 14:40

« forrige - neste »

valvolainen

Sitat fra: D.O på torsdag 29. august 2013, klokken 16:30
Sitat fra: Chlangum på torsdag 29. august 2013, klokken 15:33
Sitat fra: RoadRunner på torsdag 29. august 2013, klokken 15:16
Sitat fra: RoadRunner på torsdag 29. august 2013, klokken 09:33
Han hadde møtt på Tesla sin demo-bil med en ung fører i. I all fortrolighet fortalte han at det var så vidt at han hadde greid å holde unna teslaen.
Var det ikke noen på forumet som skrev at demo-bilene var "tunet ned" litt ?

Var vel bare en hastighets begrensning som var programmert inn i noen av demobilene. Eller?
Trodde jeg og, men stusset litt på dette da det var under akselerasjonstest at han fra Tesla som satt på fortalte at bilen var oppsatt med begrensninger.

Dette er helt riktig - kun hastighetsbegrensning.
Massivt hesteukutt over 110 elns.
0-100 - urørt.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

Anew

Fikk ikke mye følelse av noen begrensninger da jeg prøvekjørte. Fortsatt massiv aks opp til 130. Måtte holde igjen veldig for ikke å kjøre fortere enn det...
VIN 23765 finalized 21. august: In transit 4. januar, utlevert 19. februar.
Blå S60, mellombrunt, tech, rygge, pano, lys, lyd, vinter... og pakkehylle. Ikke superlader eller dobbeltlader, og lever veldig bra med det.

Oreo

Sitat fra: Sonus på torsdag 29. august 2013, klokken 16:53
Lurer på hvordan vegvesenet skal håndheve trimming av elbiler?
Roadsteren er jo registrert med 50hk, selv om de kan ha f.eks 288hk.
Hvordan skal de kunne påvise lovlig trimmingsgrad når bøkene deres er feil i utgangspunktet?

Nå snakker jeg ikke om kostnadsbildet, men hva bilene erdesignet for å tåle av nm og hk.
Min personlige oppfatning av disse skremselspropaganda mobile testbenkene de skal sjekke antall hestekrefter i "typiske ungdomsbiler", er at de kun er ute etter å skremme folk til å innrapportere hk og dermed betale avgifter på dette. I "beste fall" kanskje ta noen for så igjen å kreve avgifter.

Dette er dermed en ikke-sak når det gjelder elbiler da det ikke er noen avgifter på hk (per i dag!).
Vegvesenet tester ikke biler for å sjekke om drivverket tåler trimningen. Teknisk kontrol burde ta seg av de tekniske sidene, om bilen har gode nok bremser osv.

Såklart, det virker jo litt rart at f.eks. en Roadster er registrert med 50hk.
Hvor mye er Model S registrert med, og varierer dette? Om jeg har kjøpt en bil som skal ha 422hk og betaler forsirkring tilsvarende dette, da vil jeg gjerne at et offentlig dokument som vognkortet viser rett. Gud vet hvilke potensiell trøbbel en kan ha med en overivrig kontrollør. Ikke sikkert min ovenfornevte personlige oppfatning vil hjelpe da?
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

Griffel

Sitat fra: Oreo på torsdag 29. august 2013, klokken 21:45
Såklart, det virker jo litt rart at f.eks. en Roadster er registrert med 50hk.
Her er det nok et avgifts-problem, ikke nødvendigvis i Norge ennå, men i land med hk avgift. For elmotorer må en skille mellom maksimal ytelse og kontinuerlig ytelse. Motoren er software og sensor beskyttet mot overbelastning og den vil ikke tåle å yte f.eks 300 kW særlig lenge. Denne problemstillingen er ikke relevant for fossilmotorer (ihvertfall ikke i samme grad, og historisk har det ikke vært mulig å software begrense ytelsen ut fra varighet av belastning).
Dermed ønsker nok ihvertfall produsenten at avgift skal betales ut fra maksimal kontinuerlig ytelse (i de land som avgiftsbelegger hk på elbiler nå eller i framtiden).

Sitat fra: Sonus på torsdag 29. august 2013, klokken 16:53
Hvordan skal de kunne påvise lovlig trimmingsgrad når bøkene deres er feil i utgangspunktet?
Så kan en jo diskutere om det er feil i vognkortet å oppgi en nominell kontinuerlig effekt framfor en korttids maksimaleffekt, som begrenses av en tidxeffekt-funksjon. 
Forøvrig er det fullstendig unødvendig å trimme en Tesla!
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Sonus

Jeg er ikke så opptatt av avgiftsspørsmålet, men mer hvordan Vegvesenet takler typegodkjenningen og trimming i forhold til denne. Jeg bygger selv om en fossilbil og øker ytelsen betraktelig og utfordringen min har vært å dokumentere ovenfor Vegvesenet at karosseri, bremser og drivverk er dimensjonert for den økte effekten.

Når så effekten er oppgitt til 50hk på roadsteren så er det jo dette den er typegodkjent med i Norge. Hvordan vil da f.eks Vegvesenet takle en første generasjons roadster med ca 250hk som ønskes bygd om til en 2.5 generasjons bil med 280-300hk? Eller hva om i fremtiden noen vil sette en TMS motor på 426hk inn i en roadster (har ikke peiling på om dette går)?

De er jo uansett bare godkjent med 50HK.


Griffel

Den er jo godtatt som 50 hk. selv om den korttidig kan yte mye mer.

Jeg går ut fra at det er korrekt effekt angivelse og at også for modifikasjoner skal brukes maks kontinuerlig effekt i vognkortet. I forbindelse med forsikring er det nok maksimaleffekt en vil ha.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA