Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Verksted for Kewet El-Jet 2 i Trondheim?

Startet av Jimpec, torsdag 12. desember 2013, klokken 20:41

« forrige - neste »

OddB

Det kan godt hende at du har rett.  Grunnen til at Tesla anbefaler 80-90% er nok en avveining mellom levetid og rekkeviddeangst der rekkeviddeangsten teller mest. Å anbefale å redusere den tilgjengelige rekkevidden fra 40 til 20 mil selger dårlig.
Jeg tror de fleste har kvittet seg med bilen lenge før dette utgjør noen forskjell i det hele tatt.
Alt med måte.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Gæsjan

Bare vi får det blå/rød adapteret så vi kan lade litt raskere. Nå må man jo planlegge en langtur minst et døgn i forveien hvis man har charge limit lavt. Hva har du tenkt å sette den på eledille?
TMS P85 solgt
TMS P85D
Model 3 reservasjon

Øyvind.h

Ja det se nok ut til at jeg har feiltolket tabellen, og bittesmå sykluser på 10% DoD er faktisk mer ugunstig enn dypere DoD på 50%!

Det er riktignok fortsatt hold i påstanden om at man ikke bør lade helt opp og helt ut, men man kan med god samvittighet kjøre batteriet litt ned før man lader :)

MEN, og det er et stort men her som jeg ser OddB allerede har kommentert.
Og det er rekkevidde og marginer. Så lenge vi har lusen 13A som maks med UMC tar det veldig lang tid å komme seg opp fra eks 30-40% SOC. Bilen skal brukes, og plutselig må du kjøre 20-30 mil litt uventet. Så lenge vi ikke har sentralt plasserte SC``er man kan svippe innom må man planlegge godt og ha litt marginer :)

Og to ting til - jeg opplever forskjell i motoreffekt ved lav og høy motoreffekt, så det er for kjøregledens skyld et poeng å ikke ha alt for lav SOC :) I tillegg har jeg forstått det slik at det ikke er bra å belaste batterier tungt når de har lav SOC. Dvs. skal du kjøre inspirert bør du holde deg til moderat høy SOC :)



Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

noto

#18
Har også lest at batteriet skades mer av høye strømtrekk ved lav SOC. Kan være at det optimale er ned mot 20% SOC ved lagring og kaldt batteri, men 50 - 90% og varmt batteri ved kjøring. Fornuftig å time ladingen til å avslutte like før kjøring. Det kan også bli interessant å se om Performance taper kapasitet raskere enn S.

eledille

#19
Sitat fra: Gæsjan på torsdag 05. desember 2013, klokken 22:17
Bare vi får det blå/rød adapteret så vi kan lade litt raskere. Nå må man jo planlegge en langtur minst et døgn i forveien hvis man har charge limit lavt. Hva har du tenkt å sette den på eledille?

Hittil har jeg hatt den på 85 %, 90 av og til. Tenker jeg setter den ned til 70 omtrent. Jeg har også hatt den på 90 fordi det er merkbar forskjell på hvor sprek den er, og det er jo artig å vise den frem med mest mulig futt. Men nå om vinteren er det jo mest dekk og føre som begrenser uansett. Vi har unger og må uansett planlegge, så vi har alltid tid til å lade opp før vi drar.

Jeg ville aldri satt den så lavt at det begrenser bruken av bilen, da går jo mye av vitsen med Model S bort.

Før man konkluderer bør man nok se på noen forskjellige studier, og helst med de cellene som sitter i bilen. Jeg vet at cellene i TMS er adskillig mer holdbare enn hva som har vært vanlig, men de er i samme "familie". Ofte vil forbedringer da gjøre at forfallet foregår på samme måte, bare saktere.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

eledille

Sitat fra: noto på torsdag 05. desember 2013, klokken 23:12
Har også lest at batteriet skades mer av høye strømtrekk ved lav SOC.

Gjelder det også for Li-ion? Bilen begrenser jo effekten selv når det begynner å bli veldig tomt, så det høres jo sannsynlig ut.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Lanber

Ved lavere spenning / lav SOC er bilen merkbart dauere.
Dessuten har du sikkert lagt merke til det kommer en begrensingen på strømmtrekket når du kommer på lav SOC, med semikalde battierer kom den for meg på 25% idag.

sondell

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 05. desember 2013, klokken 22:18
Ja det se nok ut til at jeg har feiltolket tabellen, og bittesmå sykluser på 10% DoD er faktisk mer ugunstig enn dypere DoD på 50%!

Mulig denne tråden er litt sovende. Men hiver meg på. Har ikke satt meg inn i tabellene så spör i stedet :). 10% DoD her er mellom hva? Mellom 80-90% eller 20-30% eller random eller noe annet? Antar det vil betyde noe. Og 50 % DoD, var det 25-75%?
Hvis en vil lade hver natt for å ha varmere batteri når en drar om morgenen men ikke kjörer så mye hver dag så burde en vel ha en ganske lav lade limit da? Typ 50%? Utenom vinter blir det nok ikke lading hver natt og da mer 25-75% til daglig tenker jeg for min del.

Det nevnes av og til at en skal sette på tidstyrt lading for å kunne bruke höyere strömtrekk, for eksempel 230V/32A, for å få lavere tap. Men vinterstid betyr vel det at en må varme opp batteriet först för ladingen da starter ut på natten med kaldt batteri. Hvis en ikke skal lade särlig mye så er vel det sistnevnte ikke särlig optimalt heller. Burde väre et optimeringsprogram i Teslaen som regnet ut dette... :)

kjølholdt

Jeg har akkurat fulladet bilen et par ganger, og kjørt den ned til hhv 12 km igjen og 1 km igjen. Er vel ikke optimaltmen bilen må brukes ,og det var ikke lade muligheter på veien.
Dette vil nok ikke skje mer enn 1- 2 ganger i året, men den bruksslitasjen må batteriet mitt tåle. Ellers holder jeg meg mellom 30 og 80 %.
Holder det i 10-12 år er jeg happy
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Havebigfun

Prøvekjøringsbiler kjøres meget hardt og lades brutalt- alltid til maks for å gi maks sprut til kundene og for å holde så lenge som mulig.
Sålangt har disse bilene etter sigende lite/ingen rekkeviddetap på batteriene. :)
Bilen skal brukes -ikke bekymre dere for mye men hold dere i intervallet 25-75 når dere har anledning til det. Når man egentlig ikke trenger daglig lading kan den også varmes ved å varme kupeen med energisparefunksjonen avslått ;)

AndersinOslo

Jeg har lett etter en måte å få % ladet i speedometeret i stedet for km tilgjengelig, er det mulig?
Renault Kangoo electrique 2002-06
Tesla model s 2013-

Cowboystrekk

Batteryuniversity tar vell utgangspunkt i helt fulle ladinger eller helt tomt batteri, mens Tesla har ca 2,5% i hver endre som aldri blir fyllt eller tømt. Denne bufferen bidrar nok svært positivt vil jeg tro :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

asa

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 05. desember 2013, klokken 22:18
Ja det se nok ut til at jeg har feiltolket tabellen, og bittesmå sykluser på 10% DoD er faktisk mer ugunstig enn dypere DoD på 50%!


Tror ikke du har misforstått tabellen.
Slik jeg leser det er "discharge cycles" antall hele cycles (0-100%) uavhengig av faktisk DoD. Jo lavere DoD desto bedre i så fall. Dette er også konsistent med følgende sitat som står rett over tabellen:  "The shorter the discharge (low DoD), the longer the battery will last."

jonoft

1.Hva anbefales ved langtidslagring, kontinuerlig "vedlikeholdslading" eller koble fra UMC og så lade f.eks. 1-2 ganger i måneden?

Svar: Hvis du ikke skal bruke bilen på lenge passer det fint å lade med 5-10A. Men ha bilen til lading så mye som mulig

2.Bilen er nå satt til 90%, bør jeg redusere når den skal stå parkert så lenge? Jeg tenker her batterislitasje?

Svar: Batteriet liker seg best mellom 25 og 85 prosent.

Regards/Med vennlig hilsen,
Robin Fossheim | European Technical Support Specialist
Atlasstraat 7-9 | 5047 RG Tilburg, The Netherlands
Eldre mann, el. teknisk utdannet, motor og bil interessert, vaktmester på deltid, skal passe på oppdragsgivers P85+ neste 6 mnd.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA