Tesla Model S75 - hvorfor såpass billige nå

Startet av tower.no, mandag 27. januar 2025, klokken 12:40

« forrige - neste »

Svein_H

Sitat fra: Rosstopher på mandag 27. januar 2025, klokken 17:07(...)Kjempebra bil, men vil ikke anbefale den.

Hvis den er så kjempebra, hvorfor vil du ikke anbefale den?
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

tower.no

Okay, takk for svarene igjen. Jeg er ganske sikkert nå å likevel kjøpe Teslaen og ikke en annen siden jeg merket at firehjulsdrift er viktig for meg. Som jeg forstå nå fra flere blogs og youtube er, at Tesla S fra 2017 (facelift) har mye mindre sannsynlighet for å få større reperasjoner enn S fra før 2017. Samme gjelder åpenbart for 75 serien vs. 60, 85 eller 100.

Fortsatt litt rart at de selges så billige nå. Noe inspill?
2025 - Tesla S 75D (2017)
2019 - Nissan X-Trail (2007)

Rosstopher

Sitat fra: Svein_H på tirsdag 28. januar 2025, klokken 17:19
Sitat fra: Rosstopher på mandag 27. januar 2025, klokken 17:07(...)Kjempebra bil, men vil ikke anbefale den.

Hvis den er så kjempebra, hvorfor vil du ikke anbefale den?

Altfor mye feil og altfor mye tid på verksted.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Svein_H

Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 28. januar 2025, klokken 19:03
Sitat fra: Svein_H på tirsdag 28. januar 2025, klokken 17:19
Sitat fra: Rosstopher på mandag 27. januar 2025, klokken 17:07(...)Kjempebra bil, men vil ikke anbefale den.

Hvis den er så kjempebra, hvorfor vil du ikke anbefale den?

Altfor mye feil og altfor mye tid på verksted.

Det er rene ord for penga, takk for det, selv om det kræsjer med uttalelsen din om "kjempebra bil".
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: tower.no på tirsdag 28. januar 2025, klokken 17:59Okay, takk for svarene igjen. Jeg er ganske sikkert nå å likevel kjøpe Teslaen og ikke en annen siden jeg merket at firehjulsdrift er viktig for meg. Som jeg forstå nå fra flere blogs og youtube er, at Tesla S fra 2017 (facelift) har mye mindre sannsynlighet for å få større reperasjoner enn S fra før 2017. Samme gjelder åpenbart for 75 serien vs. 60, 85 eller 100.

Fortsatt litt rart at de selges så billige nå. Noe inspill?

Sikkert lurt med 2017 eller nyere, ja. Kjenner ikke til hvor bra den er. Av de eldre så merket jeg en del forskjell på de som hadde bilen i garasje og ikke. Den tålte ikke regn/frost. På min 2014 måtte jeg skifte hele takluken, baklykter, og ja, noe med motoren pluss en haug ting til. Er nok dette ryktet og usikkerheten rundt holdbarhet på batteri og motor som trekker prisen ned.
Tesla Model Y                         2021-

edyrli

#20
Sitat fra: tower.no på tirsdag 28. januar 2025, klokken 17:59Okay, takk for svarene igjen. Jeg er ganske sikkert nå å likevel kjøpe Teslaen og ikke en annen siden jeg merket at firehjulsdrift er viktig for meg. Som jeg forstå nå fra flere blogs og youtube er, at Tesla S fra 2017 (facelift) har mye mindre sannsynlighet for å få større reperasjoner enn S fra før 2017. Samme gjelder åpenbart for 75 serien vs. 60, 85 eller 100.

Fortsatt litt rart at de selges så billige nå. Noe inspill?

Hva er grunnen til at du foretrekker model s over model 3 med firehjulsdrift? Blir model 3 for liten?

https://www.finn.no/390943789
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
1996 Suzuki LS-650 Savage

turfsurf

Sitat fra: Svein_H på tirsdag 28. januar 2025, klokken 19:28
Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 28. januar 2025, klokken 19:03
Sitat fra: Svein_H på tirsdag 28. januar 2025, klokken 17:19
Sitat fra: Rosstopher på mandag 27. januar 2025, klokken 17:07(...)Kjempebra bil, men vil ikke anbefale den.

Hvis den er så kjempebra, hvorfor vil du ikke anbefale den?

Altfor mye feil og altfor mye tid på verksted.

Det er rene ord for penga, takk for det, selv om det kræsjer med uttalelsen din om "kjempebra bil".
Egentlig ikke. Vår Model X var på mange vis den beste bilen vi har hatt selv om det var den som var mest på verksted. Men den hadde absolutt ingen driftsstans eller kritiske feil.

Bra er ett så generisk ord at det må settes i en sammenheng. Bra mtp komfort, praktisk, opplevd kvalitet eller driftssikkerhet?
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

tower.no

Jeg foretrekker S på grunn av mer plass, ja. Og også liker jeg egentlig å ha et instrumentpanel og hvor jeg ikke må rette blikket mot høyre for å se på skjermen.
2025 - Tesla S 75D (2017)
2019 - Nissan X-Trail (2007)

edyrli

Sitat fra: tower.no på onsdag 29. januar 2025, klokken 12:58Jeg foretrekker S på grunn av mer plass, ja. Og også liker jeg egentlig å ha et instrumentpanel og hvor jeg ikke må rette blikket mot høyre for å se på skjermen.
Ser den.
Model S har jo hatt litt frynsete rykte angående kavlitet, men tenker at om et eller annet håndtak eller andre småting ryker det er jo ingen krise.
Tidligere Model S har jo vært en del plaget med batterihavari. Ofte grunnet fukt som følge av lekasje i paraplyventilene på batteripakken. Er dette fortsatt et problem på 2017 modeller og nyere?
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
1996 Suzuki LS-650 Savage

Stig-Arne

Ingen problem å kjøpe en eldre Model S, eller X i utgangspunktet.
Men er jo en stor fordel om du har ett godt verksted i nærheten, eller vet at de dyre tingene er fikset.
Luftfjæring er jo noe som ryker gjerne mellom 150-200 000 km. Batteripakker som må repareres.
De som overhaler batteripakkene gir jo ofte 1-2 års garanti på jobben i tillegg. Og feilene som oppstår på batteripakkene trenger absolutt ikke være dyre å reparere. Men spør man tesla, så bytter de hele pakken med en annen overhalt en og da stikker pengene raskt avgårde.

Ellers er det jo for og bakstillingsdeler som jo gjerne ryker. Både S og X er jo tunge biler, og på norske krøtterstier så får dette kjørt seg.

Men finner man en fin S eller X, som har god historie. Og f.eks kalkulerer inn en reparasjon på batteripakken så tenker jeg man kan få en god bil i mange år.
Men må man sette sin lit til Tesla for å få reparert så kan man forvente seg ganske store regninger desverre.

For min del, her i Nord Norge, så er det så vidt jeg vet absolutt ingen verksteder som fikser el-biler med tanke på batteripakker og lignende. Og da blir det håpløst :(

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA