Reklamasjonssaker mot Tesla utenfor garanti

Startet av Espen Hugaas Andersen, fredag 08. januar 2021, klokken 11:56

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: daktari på lørdag 27. april 2024, klokken 09:42Selvfølgelig skal en ny del levert sent i garantitiden gi ny reklamasjonsrett.
Hvorfor det? Det er ikke praksis som jeg har opplevd det.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: turfsurf på lørdag 27. april 2024, klokken 11:56
Sitat fra: daktari på lørdag 27. april 2024, klokken 09:42Selvfølgelig skal en ny del levert sent i garantitiden gi ny reklamasjonsrett.
Hvorfor det? Det er ikke praksis som jeg har opplevd det.
Praksis er at de fleste ikke kan/vil følge forbrukerkjøpsloven, men prøver seg på å fortelle hva garantien tilsier. Men her er faktisk garantien svakere enn kjøpsloven, og er grunnen til å kunne begrepene og ikke minst lovteksten og hva som retten har landet på.

Jeg ser ikke at en del byttet på garanti/reklamasjonsretten skal ha en kortere/ingen garanti/reklamasjonsrett sammenlignet med om man selv kjøper delen og bytter selv. Det er egentlig totalt ulogisk.

Enten holder varen hva produsenten lover eller loven krever, eller så gjør den det ikke. Og i det siste tilfellet, skal man kunne forvente at de stiller opp. Leverer ikke varen opp til hva man kan forvente, så er det klart at det da faller tilbake til leverandøren eller dens representanter (butikkene).

Som flere antyder her, det er den reparerte/utskiftede delen som får ny reklamasjonsrett, ikke hele bilen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Fagasstraps.com

Greit, jeg kan lage en sak hvis jeg ønsker det. Det er jo ikke noen stor sum enda i feil. Bare rundt 20k på ett år. Problemet mitt blir vell mer med Tesla som organisasjon. "hvis" noen har byttet/fikset batteriet under garantitiden. Så mener de at det er bare deres ansvar innenfor garantitiden på 8 år på batteri og motor skal holde. Egentlig blir jeg redd for å eie en Tesla basert på hvordan de oppfatter sitt ansvar på å fikse feil under garantitiden. Må jeg gå til forbrukerråd og advokat på hver eneste feil som jeg opplever å få to ganger i løpet av to-tre år.

Det kommer ihvertfall ikke å hjelpe meg for fremtidige feil som blir oppdaget på bilen, i det jeg lager en sak ut av dette.

daktari

Sitat fra: turfsurf på lørdag 27. april 2024, klokken 11:56
Sitat fra: daktari på lørdag 27. april 2024, klokken 09:42Selvfølgelig skal en ny del levert sent i garantitiden gi ny reklamasjonsrett.
Hvorfor det? Det er ikke praksis som jeg har opplevd det.
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-21-34/KAPITTEL_4#KAPITTEL_4

Og høyesterettsdommen, og det RJK sier.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

arthur

Langt og kanskje litt kronglete kapittel å lese, og ikke minst forstå så fint om du peker ut den, eller de, setningene som kan kan påpeke hvis man kommer i en situasjon hvor det blir nyttig å kunne gjøre! :+1:
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

christian19862

Låner denne tråden litt.

Har nå gleden av å ha en Model X som ikke lengre har garanti(6mnd, kjørt 106k). Bilen har vel vert inne rundt 20 ganger i løpet av garantiperioden for diverse problemer. Dører, batteri, luftfjæringer, 12v, understell, batterivarmer, nøkkel osv er alt byttet under garanti.

Så nå begynner gøyen, deler som er byttet under garanti ryker. Per nå er det snakk om en luftfjæring, batterivarmer og 12v. Har spilt inn at jeg ikke akter å betale for å bytte dette, og anser det som reklamasjon(selv om garantien opplagt er ute). De begynte automatisk på reglen om at det ikke er garanti på deler som er byttet, da ville en jo kunne ha evig garanti(påpekte ironien her, er jo bare å levere deler som holder).

Uansett, har alt tatt kontakt med advokat. Merker dette fort blir en prinsippsak som jeg skal ri så langt det lar seg gjøre.

arthur

#96
Sitat fra: christian19862 på torsdag 16. januar 2025, klokken 18:29Uansett, har alt tatt kontakt med advokat. Merker dette fort blir en prinsippsak som jeg skal ri så langt det lar seg gjøre.

Hvilke signaler har advokaten gitt mht sjansen for å nå frem? Vil tro at det her foreligger, eller burde foreligge, en rettskraftig dom som skaper presedens?

Kan denne være til hjelp?

https://www.obiterdictum.org/artikkel/avhjelp-i-kj%C3%B8psloven-og-forbrukerkj%C3%B8psloven

Og det er kanskje helt på slutten du vil kunne finne støtte for din påstand her:

"Hva gjelder den absolutte reklamasjonsfristen ved et mislykket utbedringsforsøk, avklarte Høyesterett i Rt. 2013 s. 865 (Rusten Mercedes) at det ikke løper en absolutt reklamasjonsfrist dersom kjøperen har reklamert innen den absolutte reklamasjonsfristen for den opprinnelige mangelen."
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Handyman

Glem hele garantien dersom den ikke er bedre enn reklamasjonsretten. Reklamasjonsretten er lovfestet.
Denne diskusjonstråden omhander noe tilsvarende det du spør om, og har mye god info:
https://www.diskusjon.no/topic/1798585-reklamasjon-p%C3%A5-bildel-som-er-byttet-p%C3%A5-reklamasjon-tidligere/
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

arthur

Det er akkurat den samme tråden i diskusjon.no som jeg fant og la ut relevante linker til samt ytterligere en link, en master oppgave. Det er også riktig at en garanti har kun en verdi hvis den gir rettigheter utover de rettigheter som fremkommer av loven.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Electric cars in Norway

Interessant det dere skriver. Jeg sitter med en magefølelse av at Tesla Norge har blitt langt strengere på å følge opp sine garantiforpliktelser nå de siste årene som de har solgt biler i bøtter og spann. Føler de var mere hyggelige for å si det på den måten tidligere når de tok mer vare på kundene da de solgte ikke så mange biler. Kall gjerne Gud vil ;D på svorsk

Men jeg sier ikke at Tesla Norge gjør noe galt nå altså det er bare det at de er blitt langt mer strengere når du allikevel har så sinnsykt mange biler de skal servere. Men når det er sagt så er det bare en magefølelse jeg har.

turfsurf

Det er ikke ny garanti på deler som blir byttet på garanti. Hadde det vært en reparasjon du betalte for selv ville saken stilt seg annerledes. Dette er faktisk ett stort problem med ting (bil eller annet) som har en kjent konstruksjonssvakhet. Det er og grunnen til at vi kvittet oss med Model X, etter å ha vært inne for det samme problemet fire ganger i garantitiden.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

Sitat fra: turfsurf på søndag 19. januar 2025, klokken 08:16Det er ikke ny garanti på deler som blir byttet på garanti. Hadde det vært en reparasjon du betalte for selv ville saken stilt seg annerledes.
Ja det er slik jeg forestår det også. 

Rosstopher

Sitat fra: turfsurf på søndag 19. januar 2025, klokken 08:16Det er ikke ny garanti på deler som blir byttet på garanti. Hadde det vært en reparasjon du betalte for selv ville saken stilt seg annerledes. Dette er faktisk ett stort problem med ting (bil eller annet) som har en kjent konstruksjonssvakhet. Det er og grunnen til at vi kvittet oss med Model X, etter å ha vært inne for det samme problemet fire ganger i garantitiden.

Det er ikke det som er spørsmålet her. Spørsmålet gjelder reklamasjonsrett, altså rettigheter etter loven, og ikke garanti, som er en frivillig ekstratjeneste som selger, produsent eller importør kan tilby.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

arthur

En viktig presisering at vi her snakker om reklamasjon, ikke garanti! Opplever stadig at forhandlere/butikker osv snakker om garanti, men sjelden at denne har noen verdi da den som regel ikke gir noen rettigheter etter loven, og den kan ikke en profesjonell aktør fraskrive seg et ansvar for!

Her er det snakk om om det er reklamasjon på en vare som det er reklamert for og når man nå er utenfor fem års fristen.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA