Reklamasjonssaker mot Tesla utenfor garanti

Startet av Espen Hugaas Andersen, fredag 08. januar 2021, klokken 11:56

« forrige - neste »

Øggen

Sitat fra: THE på tirsdag 30. august 2022, klokken 14:41
Da har jeg fått skriftlig bekreftelse fra Tesla på at ingen bevegelige deler på en Tesla er gjenstand for reklamasjon etter at garantitiden på 100000 km er ute.

Dvs. Brytere, hendler, hjuloppheng, styring, motorer av alle slag bortsett fra DU, seter osv. er det ingen vits i å klage på etter 100000 km.

Kanskje VG er interessert i svaret fra Tesla?

Fikk samme svar på reklamasjon mot ulyd/feilmelding på kompressor for luftfjæring Model X. En del som er ment å vare mere enn fem år, og heller ingen slitedel sånn sett. Bil har riktignok gått 148tkm, men er ikke 5 år ennå.
Men gir meg ikke.....
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

El-boy

Sitat fra: Øggen på tirsdag 30. august 2022, klokken 19:19
Sitat fra: THE på tirsdag 30. august 2022, klokken 14:41
Da har jeg fått skriftlig bekreftelse fra Tesla på at ingen bevegelige deler på en Tesla er gjenstand for reklamasjon etter at garantitiden på 100000 km er ute.

Dvs. Brytere, hendler, hjuloppheng, styring, motorer av alle slag bortsett fra DU, seter osv. er det ingen vits i å klage på etter 100000 km.

Kanskje VG er interessert i svaret fra Tesla?

Fikk samme svar på reklamasjon mot ulyd/feilmelding på kompressor for luftfjæring Model X. En del som er ment å vare mere enn fem år, og heller ingen slitedel sånn sett. Bil har riktignok gått 148tkm, men er ikke 5 år ennå.
Men gir meg ikke.....
Hei Øggen,
Har du sjekket ut dette med forbrukerråd, juridisk bistand etc ? ...

turfsurf

Sitat fra: Øggen på tirsdag 30. august 2022, klokken 19:19
Fikk samme svar på reklamasjon mot ulyd/feilmelding på kompressor for luftfjæring Model X. En del som er ment å vare mere enn fem år, og heller ingen slitedel sånn sett. Bil har riktignok gått 148tkm, men er ikke 5 år ennå.
Men gir meg ikke.....
Her tror jeg du kommer til å slite. Fem år er ikke en absolutt grense, forventet levetid i km kommer også inn i bildet. Luftfjæring er noe som ofte ryker, og det er lett for Tesla å argumentere for at det er en del man kan forvente ryker.

Eneste argumentet er vel at hvis luftfjæringen har holdt ellers, så bør ikke kompressoren ha blitt overbelastet og således burde den holde.

Uansett, lykke til!
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Muffinman

Folkens, en kan ikke likestille at det er 5 års reklamasjonsrett på "alt unntatt" slitedeler med at noe skal dekkes av selger. Bestemmelsene om absolutt og relativ frist gir oss bare informasjon om det foreligger rett til å reklamere. . Det må i tillegg foreligge en mangel for at selger skal være pliktig til å utbedre. Det er fkjl §15/16 som skal benyttes for å vurdere om det foreligger en mangel.

Se spesielt §15 bokstavpunkt b) og §16 bokstavpunkt a) i sammenheng. Jeg er ikke oppdatert på rettskildene i forhold til tolkning og praksis på dette.

magnetic

kan de tukle med softwaren straks garatien er ute, slik at batteriet må byttes, Han her fikk et stort fall i kjørelengden straks garantien på kjørelengden var ute. Batteriet ble erstatta med et brukt for 100.000 (kanskje var det hans eget batteri med en fiks for et par tusenlapper  :P)  Tesla kan tjene penger på kort sikt men taper på lang sikt, omdømme/kunder.


https://youtu.be/4dartx7EoaQ

Fagasstraps.com

#80
Gadd ikke å lage ny thread så reviver denne.

X-en min  har ikke garanti lenger, men har hatt bilen inne 10+ ganger  iløpet av garantitiden. Har fikset en GOD del ting på bilen som kommer av at bilen har deler med dårlig kvalitet.

De vil ikke fikse problemer, som ble fikset for to, tre år siden under garantitiden.

Jeg vet ikke om det er jeg som er problemet. Hvis Tesla står på sitt, så har jeg et faens stort problem. Har sikkert byttet over 100 deler/feil hos Tesla gjennom garantitiden. Det de sier nå; alle delene som er byttet ikke har garanti eller rett til å reklamere på delene etter garantitiden. Ordrett sa kundeservice "da ender jo du opp med å få nye deler hele tiden".

Eier jeg søppel? Ja.

arthur

Da har du et problem siden det er (hevdet av Broom/Benny) at en del byttet på garanti har garanti ut den opprinnelige garantitiden.

https://broom.tv2.no/sporbroom/question/90825/garantitid-pa-utskiftet-deler/
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

RJK

Sitat fra: arthur på fredag 26. april 2024, klokken 16:51Da har du et problem siden det er (hevdet av Broom/Benny) at en del byttet på garanti har garanti ut den opprinnelige garantitiden.

https://broom.tv2.no/sporbroom/question/90825/garantitid-pa-utskiftet-deler/
Da må man benytte reklamasjonsretten. Et batteri eller de fleste deler utenom slitasjedeler til bil er forventet å vare i så lang tid, at man har 5 års reklamasjon på dette. Og ryker batteriet/delen på kortere tid, så har ikke reparasjonen holdt i lang nok tid.

https://e24.no/teknologi/i/Ql6q7x/kan-faa-rettet-opp-mislykkede-repararasjoner-ogsaa-etter-fem-aar-eier-av-rusten-mercedes-vant-i-hoeyesterett
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

arthur

Så du mener at hvis f.eks et batteri ryker etter fire år så gjelder nye fem års reklamasjonsrett? Og hvis det nye batteriet ryker etter fire år, åtte år fra bilen var ny så gjelder nye fem år?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

MrBacardi

MineBiler.no - Følg dine biler etter ditt eierskap
Jeg koblet Teslaen til Slack

2025 ID.4 Pro 4MOTION Highline - Utlevert jan 2025
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

daktari

Sitat fra: arthur på fredag 26. april 2024, klokken 18:57Så du mener at hvis f.eks et batteri ryker etter fire år så gjelder nye fem års reklamasjonsrett? Og hvis det nye batteriet ryker etter fire år, åtte år fra bilen var ny så gjelder nye fem år?
Høyesterett mener det, men med forbehold om at i saken de behandlet kom mangelen tilbake 3 år etter utbedring.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

arthur

Etter hva jeg forstår så har IKKE HR sagt noe konkret mht hvor lang ny frist og dekning gjelder, men kun uttalt seg om denne konkrete saken? Her var det vel også snakk om arbeid utført, ikke nye deler?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Fagasstraps.com

#87
Kundeservice hos Tesla, nevnte i farten at hvis jeg betalte for reperasjonen så kunne jeg reklamere på arbeidet gjort, men siden alt arbeid hittil gjort på bilen iløpet av fem år garantitid så vil de ikke fikse tidligere rettede feil. Samme feil oppstår altså flere ganger på få år.

Slik jeg opplever Tesla er at "fiksene" deres i garantitiden er å tisse i buksa for å holde seg varm siden feilene ser ut til å komme tilbake. For min del så kunne delene vært fikset med gaffateip, og når gaffateip fiksen holder ut garantitiden så , der har du Tesla sin "garanti reperasjon".

Jeg har trodd at hvis jeg fikset bilen på garanti, at da skal feilen være rettet. Ikke sminket over. Jeg har nå null tro på at Tesla har faktisk byttet deler og fikset feil, siden de mener at de har null ansvar på reperasjonene de har gjort. Det får meg til å tro at bilen min kan ha titalls "sminkede" feil så Tesla har null ansvar, er det de sier.

Er det jeg som er problemet? Har eid 10 biler de siste 14 årene. Nå har jeg aldri hatt en bil med så mange feil som X-en.

daktari

Nei, de tøyer grensene forsi de er presset av Musk til å spare.

 Ta det til forbrukerrådet. Fint å få en dom til på dette.

Selvfølgelig skal en ny del levert sent i garantitiden gi ny reklamasjonsrett.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Electric cars in Norway

Sitat fra: daktari på lørdag 27. april 2024, klokken 09:42Nei, de tøyer grensene forsi de er presset av Musk til å spare.

 Ta det til forbrukerrådet. Fint å få en dom til på dette.

Selvfølgelig skal en ny del levert sent i garantitiden gi ny reklamasjonsrett.
Daktari for President :+1:   hear hear, spot on

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA