Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading som nybegynner?

Startet av peterka, onsdag 07. desember 2022, klokken 19:14

« forrige - neste »

førategangtesla

Jeg hadde for noen dager siden mine 2 første superladinger med min MYP, jeg fikk det til men har et spørsmål.

Jeg kunne velge mellom ccs og type 2? Altså vanlig plugg som jeg har i min tesla wall connector gen 3 eller denne store typen som bruker begge hullene, jeg valgte den største som bruker begge hull. Jeg fikk 150kw, hva hvis jeg hadde valgt den lille typen?

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 12. desember 2022, klokken 09:13

Har brukt Tesla sin lader hjemme i mange år, og ingenting tull med den. Veldig bra. Særlig praktisk at den har en fast ledning, så jeg bare kan plugge den inn i bilen når jeg vil lade, og slipper å putte den vekk etter lading. Og så ser den bra ut. Og så er det en trykknapp på "pistolen" som avslutter ladingen når du skal kjøre.
TWC2 hadde en litt svak design som gjorde at en del fikk brudd i pilotsignalet. Det er ulempen med fast kabel, da kan man ikke "bare" bytte kabel. Blir jo fikset på garanti, men da er man uten lader så lenge den er til reparasjon.

Har ikke hørt noe om det på TWC3 enda, så kan jo håpe det er fikset.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

sjokomelk

Sitat fra: førategangtesla på tirsdag 13. desember 2022, klokken 06:03
Jeg hadde for noen dager siden mine 2 første superladinger med min MYP, jeg fikk det til men har et spørsmål.

Jeg kunne velge mellom ccs og type 2? Altså vanlig plugg som jeg har i min tesla wall connector gen 3 eller denne store typen som bruker begge hullene, jeg valgte den største som bruker begge hull. Jeg fikk 150kw, hva hvis jeg hadde valgt den lille typen?
Ingenting. Er kun Combo-pluggen som fungerer.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

RJK

#18
Sitat fra: førategangtesla på tirsdag 13. desember 2022, klokken 06:03
Jeg hadde for noen dager siden mine 2 første superladinger med min MYP, jeg fikk det til men har et spørsmål.

Jeg kunne velge mellom ccs og type 2? Altså vanlig plugg som jeg har i min tesla wall connector gen 3 eller denne store typen som bruker begge hullene, jeg valgte den største som bruker begge hull. Jeg fikk 150kw, hva hvis jeg hadde valgt den lille typen?
Du har vært på en V2-lader, som har både CCS og Type 2 NACS (North American Charging Standard), som rett og slett er den gamle "Tesla-pluggen" som alle europeiske TMS og TMX ble levert med. Du ville rett og slett ikke klart å plugge deg til den pluggen med en TM3 eller TMY fra Tesla Norge, eller Europa forøvrig.

PS! Editert etter korrigering av Sjokomelk.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

sjokomelk

Er ikke NACS på "gammeldags" S/X levert i Europa eller europeisk Supercharger. De har Type2. NACS er kun i bruk i USA (og kanskje Japan/Korea).
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Handyman

Sitat fra: førategangtesla på tirsdag 13. desember 2022, klokken 06:03
Jeg hadde for noen dager siden mine 2 første superladinger med min MYP, jeg fikk det til men har et spørsmål.

Jeg kunne velge mellom ccs og type 2? Altså vanlig plugg som jeg har i min tesla wall connector gen 3 eller denne store typen som bruker begge hullene, jeg valgte den største som bruker begge hull. Jeg fikk 150kw, hva hvis jeg hadde valgt den lille typen?
Ikke for å være ufin, men jeg tror du gjør lurt i å lese manualen for bilen fra start til slutt. Hvis ikke kommer du til å måtte spørre om mye. Manualen finner du i appen, på skjermen i bilen og på nettet. God lesing ;-)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

Sitat fra: RJK på mandag 12. desember 2022, klokken 23:25
Sitat fra: Handyman på mandag 12. desember 2022, klokken 08:07
Sitat fra: RJK på søndag 11. desember 2022, klokken 23:45
...men prøv å finne en med vern innebygget, for løst vern er relativt dyrt, og gjerne stjeler mesteparten av besparelsen mot f.eks. en Easee eller Tesla Wallcharger 3. Og installasjonskosten øker med antall trinn i monteringsen.
Finnes det i det hele tatt en ladeboks med innebygget vern som er in nærheten så billig som enn TWC3?
Tesla Wallcharger 3 har blitt veldig billig nå, så absolutt et godt valg. Men ser ut som Amina kommer med innebygget vern til 3995,-, så 1005 kr. billigere. Så må man jo og se hva pris blir med montering, og TWC3 har i utgangspunktet fast kabel som kan være verdt forskjellen.

https://www.elkjop.no/product/sport-hobby-og-fritid/bil-og-motorsykkel/elbillader/amina-elbillader/533217?gclid=CjwKCAiAv9ucBhBXEiwA6N8nYPisPcQgCo1FOkWsQjTmz8Tn4DL2E9JEGbUSbjTS7g9XikpUhalMehoCpKsQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds#specifications
Billig ja, men kun 1-fase, ingen laststyring eller smarte funksjoner og uten kabel. Kabel koster fort over 1000,-, og med knapp over 2000,-
For de sparte 1005 kronene mister man MYE.
Dette er i praksis kun en 1-faset Type 2 stikkontakt.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

RJK

Sitat fra: Handyman på tirsdag 13. desember 2022, klokken 08:58
Sitat fra: RJK på mandag 12. desember 2022, klokken 23:25
Sitat fra: Handyman på mandag 12. desember 2022, klokken 08:07
Sitat fra: RJK på søndag 11. desember 2022, klokken 23:45
...men prøv å finne en med vern innebygget, for løst vern er relativt dyrt, og gjerne stjeler mesteparten av besparelsen mot f.eks. en Easee eller Tesla Wallcharger 3. Og installasjonskosten øker med antall trinn i monteringsen.
Finnes det i det hele tatt en ladeboks med innebygget vern som er in nærheten så billig som enn TWC3?
Tesla Wallcharger 3 har blitt veldig billig nå, så absolutt et godt valg. Men ser ut som Amina kommer med innebygget vern til 3995,-, så 1005 kr. billigere. Så må man jo og se hva pris blir med montering, og TWC3 har i utgangspunktet fast kabel som kan være verdt forskjellen.

https://www.elkjop.no/product/sport-hobby-og-fritid/bil-og-motorsykkel/elbillader/amina-elbillader/533217?gclid=CjwKCAiAv9ucBhBXEiwA6N8nYPisPcQgCo1FOkWsQjTmz8Tn4DL2E9JEGbUSbjTS7g9XikpUhalMehoCpKsQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds#specifications
Billig ja, men kun 1-fase, ingen laststyring eller smarte funksjoner og uten kabel. Kabel koster fort over 1000,-, og med knapp over 2000,-
For de sparte 1005 kronene mister man MYE.
Dette er i praksis kun en 1-faset Type 2 stikkontakt.
Kommer an på behovet, en-fase er sikkert mer enn godt nok for de fleste, og ønskelig i forhold til effektprising. knapp er kjekt med Tesla, men ikke påkrevd. Smartness kan man stortsett ha i bilen, er ikke behov for dobbeltdekning.

Kabel får man jo med bilen, og man har da støtte for biler uten CCS/Type-2, som for noen er et poeng.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

RJK

Sitat fra: sjokomelk på tirsdag 13. desember 2022, klokken 08:21
Er ikke NACS på "gammeldags" S/X levert i Europa eller europeisk Supercharger. De har Type2. NACS er kun i bruk i USA (og kanskje Japan/Korea).
Det har du rett i. Takker!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Handyman

Sitat fra: RJK på tirsdag 13. desember 2022, klokken 21:00
Sitat fra: Handyman på tirsdag 13. desember 2022, klokken 08:58
Sitat fra: RJK på mandag 12. desember 2022, klokken 23:25
Sitat fra: Handyman på mandag 12. desember 2022, klokken 08:07
Sitat fra: RJK på søndag 11. desember 2022, klokken 23:45
...men prøv å finne en med vern innebygget, for løst vern er relativt dyrt, og gjerne stjeler mesteparten av besparelsen mot f.eks. en Easee eller Tesla Wallcharger 3. Og installasjonskosten øker med antall trinn i monteringsen.
Finnes det i det hele tatt en ladeboks med innebygget vern som er in nærheten så billig som enn TWC3?
Tesla Wallcharger 3 har blitt veldig billig nå, så absolutt et godt valg. Men ser ut som Amina kommer med innebygget vern til 3995,-, så 1005 kr. billigere. Så må man jo og se hva pris blir med montering, og TWC3 har i utgangspunktet fast kabel som kan være verdt forskjellen.

https://www.elkjop.no/product/sport-hobby-og-fritid/bil-og-motorsykkel/elbillader/amina-elbillader/533217?gclid=CjwKCAiAv9ucBhBXEiwA6N8nYPisPcQgCo1FOkWsQjTmz8Tn4DL2E9JEGbUSbjTS7g9XikpUhalMehoCpKsQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds#specifications
Billig ja, men kun 1-fase, ingen laststyring eller smarte funksjoner og uten kabel. Kabel koster fort over 1000,-, og med knapp over 2000,-
For de sparte 1005 kronene mister man MYE.
Dette er i praksis kun en 1-faset Type 2 stikkontakt.
Kommer an på behovet, en-fase er sikkert mer enn godt nok for de fleste, og ønskelig i forhold til effektprising. knapp er kjekt med Tesla, men ikke påkrevd. Smartness kan man stortsett ha i bilen, er ikke behov for dobbeltdekning.

Kabel får man jo med bilen, og man har da støtte for biler uten CCS/Type-2, som for noen er et poeng.
Flere netteiere har sluttet å godkjenne 32A enfaselader. Med 3fase klarer du samme effekten med 18A. Mye bedre for nettet.
Som sagt så får man MYE for disse 1005kr etter min mening. TWC3 er også lovet ny funksjonalitet en i fremtiden.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA