Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kan gjenninnføring av vektavgift være med på redusere fotavtrykket

Startet av elektrolux, mandag 13. juni 2022, klokken 12:14

« forrige - neste »

hELgenen





Sitat fra: daktari på onsdag 15. juni 2022, klokken 09:00
Over skatt høres bra ut. Her I Oslo betales MYE i bompenger, og det går til infrastruktur.  Fler avgifter er dust.

Neste løsning er at folk jobber mer hjemmefra.

Selv sykler jeg til kontoret men vi trenger bil til handling, ferier og besøk hos familien.

Det er vel ingen hemmelighet at jeg ønsker at vei bør i større grad finansieres over skatteseddel.  Man skal hele tiden lage egne ordninger i Norge og det ender ofte med at man oppdager at det  ikke virker slik man hadde som forutsetning.

Veiprising er nok et eksempel med gode intensjoner som i praksis vil feile og oppleves ekstremt urettferdig for enkelte. Faktisk er jeg veldig enig i mange av intensjonene bak bompenger, veiprising osv - og selv om intensjonene er at det skal bli mer rettferdig - vel så blir det ofte det motsatte som skjer.

Mange lokalsamfunn er blitt stengt inne og splittet som følge av bommer - det er ikke rettferdig - er det vel? Og er det rettferdig at de som bor i byen og kan slippe unna med noen få kroner for å bruke offentlig transport som alltid er tilgjengelig, mens folk langt avgårde kanskje aldri ser en buss - eller den kommer 1 gang for dagen og koster skjorta?

Jeg synes heller ikke det er rett at folk som kanskje har kort vei til jobb, med gode kollektivtilbud skal slippe lettere unna for å bruke sin elbil sett opp mot de som kanskje må pendle langt og gjennom flere bommer og som kanskje mangler kollektivtilbud nær bosted.

Men det blir så ekstremt vanskelig å gjøre avveininger på hvordan man skal fordele kostnader og ulemper her - så derfor mener jeg skatteseddel er veien å gå.  Gjerne reformere hele skattepolitikken i Norge, men gjøre det på en slik måte at man ikke lager alle mulige rare unntak mhp. skattefradrag osv. Folk må betale etter evne - ikke etter evne til å skatteplanlegge.

Autowinder

«Gjerne reformere hele skattepolitikken i Norge, men gjøre det på en slik måte at man ikke lager alle mulige rare unntak mhp. skattefradrag osv. Folk må betale etter evne - ikke etter evne til å skatteplanlegge.»

Helt enig her også, men jeg synes ikke de folkevalgte har bevist kompetanse nok i dette de siste 30 pluss årene. Kanskje det er politisk hestehandel og stryking av forutsetninger i utredningene for å få det vedtatt som gjør at intensjonene aldri slår til. Nok å se på mva-planen på elbil og så subsidiere deretter. Det er jo mye enklere å endre eller fjerne en subsidie over tid enn å revidere et mva vedtak. Godt elbilforeningen fikk gjennomslag for et annet syn.

Om alle kjøretøy betaler etter vekt pr kilo likt, med korreksjon for vinterdekk med/uten pigg er det kanskje mer rettferdig.
Kjører en opp Sigdal er det lett å observere stor forsjell på veislitasje og telehiv før og etter Sigdal Kjøkkenfabrikk, der mesteparten av tungtransport og salting opphører.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA