Kan gjenninnføring av vektavgift være med på redusere fotavtrykket

Startet av elektrolux, mandag 13. juni 2022, klokken 12:14

« forrige - neste »

Daniel_0007

Sitat fra: Syklist på tirsdag 14. juni 2022, klokken 10:09
Vektavgift pr. kg over 2 tonn er en god ide.  Og spesialavgift for høye og store farkoster som er ekstra farlige for fotgjengere og syklister. 

Vi trenger ikke monsterbiler som Cybertruck og Rivian pickup i Norge.  (Og heller ikke oppblåste fossilpickuper heller, for den slags skyld.)

Tror en del bønder og folk som bor utenfor storbyene ikke er helt enig
Model 3 2019 LR Rwd

Syklist

Dersom det er dokumentert behov for pickup i yrkessammenheng er det greit, men "jeg vil ha stor SUV eller pickup fordi det er tøft" er ikke akkurat bærekraftig.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

jlan

Sitat fra: Syklist på tirsdag 14. juni 2022, klokken 10:09
Vektavgift pr. kg over 2 tonn er en god ide.  Og spesialavgift for høye og store farkoster som er ekstra farlige for fotgjengere og syklister. 

Vi trenger ikke monsterbiler som Cybertruck og Rivian pickup i Norge.  (Og heller ikke oppblåste fossilpickuper heller, for den slags skyld.)
Vektavgiften kan brukes som den er, ved å bruke samme regler for elbiler som for ladbare hybrider. Sammen med et momsfritak inntil 500000 vil det fungere helt greit (se eksempel over).

Yrkesbiler, bobiler og tilhengere har allerede ganske gunstige ordninger når det gjelder vektavgift

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Rollep

Sitat fra: Trond.m på tirsdag 14. juni 2022, klokken 02:53
Ja, ja  :o med så urealistiske forventninger til hva det vil koste å kjøre elbil i framtiden, så er det mange som blir skuffet. Det er da ingen som tror at elavgiften vil dekke kostnader til bygging og drift av veinettet.
Man må jo lure litt på hvordan svenskene har fått til dette med bygging og drift av veinettet.

De har et veinett som er overlegent det norske. Dette får de til uten bompenger, uten vanvittige engangsavgifter og uten planer om GPS veiprising. Ikke har de hundrevis av milliarder i olje og gassinntekter heller :D

Vidar_S

Sitat fra: Rollep på tirsdag 14. juni 2022, klokken 13:48
Man må jo lure litt på hvordan svenskene har fått til dette med bygging og drift av veinettet.

De har et veinett som er overlegent det norske. Dette får de til uten bompenger, uten vanvittige engangsavgifter og uten planer om GPS veiprising. Ikke har de hundrevis av milliarder i olje og gassinntekter heller :D

Etter hva google forteller kan det nok skyldes at svenskene (og overraskende mange andre) betaler mer i skatt enn oss. Dessverre ingen (av de større partiene) som tør(?) å gå til valg på å øke skatten med den hensikt å få fjernet bompengene... I alle fall ikke når andre lover å fjerne bompenger og samtidig senke skattenivået.

Trond.m

Sverige og Norge er vel ikke helt sammenliknbare. Dobbelt så mange på spleiselaget. Dessuten har de vel fordonsskatt

Fordonsskatt i Sverige betalas till staten för skattepliktiga fordon. Fordonsskatt och saluvagnsskatt räknas tillsammans som vägtrafikskatt. Årlig fordonsskatt har i Sverige tagits ut sedan 1922. Syfte var att bilisterna skulle betala för vägunderhåll och den vägförslitning som orsakades av motorfordonen.

hELgenen

Sitat fra: Vidar_S på tirsdag 14. juni 2022, klokken 13:59
Sitat fra: Rollep på tirsdag 14. juni 2022, klokken 13:48

Etter hva google forteller kan det nok skyldes at svenskene (og overraskende mange andre) betaler mer i skatt enn oss. Dessverre ingen (av de større partiene) som tør(?) å gå til valg på å øke skatten med den hensikt å få fjernet bompengene... I alle fall ikke når andre lover å fjerne bompenger og samtidig senke skattenivået.

Akkurat - der er vi ved kjernen. Nordmenn betaler mindre skatt enn svensker - og vi lures til å tro at vi har et velfungerende progressivt skattesystem i dette landet. De eneste som skattes ihjel er de som ikke har annet enn ordinær inntekt og ikke sylter ned formue i eiendom,aksjer og annet slik våre politikere gjør.

En undersøkelse gjort for noen år siden påpekte at de rikeste av oss betaler ca 36% i skatt. Dvs. andel skatt sett opp mot Alminnelig inntekt før særfradrag - bare å sjekke eget skatteoppgjør så ser man hvor man ligger.

Selv betaler jeg nær 45% og er bare en helt ordinær lønnsmottaker som riktignok tjener bra, men som ikke har gjennomført skattegrep mhp formuesverdier.

Og det er her Nordmenn har løpt mann av huse i over 30 år og kjøpt seg hus,hytter og biler med rentefradrag og gjort andre grep for å tilpasse seg slik at man ikke skatter etter evne, men etter hvor flink man er til å holde verdier unna beskatning og få skrevet av mest mulig. Har en nabo, selvstendig næringsdrivende, med 20 millioners villa, 3-4 hytter, porsche taycan og andre kule biler på gårdsplassen som skatter mindre enn jeg som er lønnsslave. Hvordan gjør de dette? Jo - vi har et skattesystem i dette landet hvor man alt for lett kan lure unna store verdier og surfe på den glade bølge.
Min nabo driver også med litt flipping på si - og tviler sterkt på at det betales en krone i skatt for dette heller selv om det på alle mulige måter har blitt en biintekt. Og det er egentlig ikke noe unikt med denne oppførselen...

Det siste året har vi jo sett at også våre politikere har forsøkt å utnytte systemene og betale så lite skatt som overhodet mulig. Det renner over av sekundærboliger og andre ekstra goder man utnytter så godt man kan.

I Sverige har man lykkes bedre med å få til et skattesystem som fungerer i større grad enn i Norge - så enkelt er det! Norge kunne garantert skrotet mange av særavgiftene dersom man hadde fått orden på skattesystemet.

Dessverre er alt for mange blinde på hvordan man skal få orden på dette - bare se på LO - de skriker om høyere formueskatt. Men dersom de rikeste også klarer å holde formuen unna beskatning ved å under rapportere faktisk verdi, skrive av masse osv - vel så fungerer jo ikke dette. De som må betale mer vil jo være de som ikke gjør slike grep. Selv blir jeg nesten kvalm av å høre på naboen fortelle hvordan han har snakket med regnskapsfører på hvordan han kan få deler av boligen ført opp som kontor for bedriften for sånn sett få fjernet en del skatt osv.

Nei - det er skattesystemet og måten det ikke fungerer på som gjør at vi ikke klarer å bygge veier med kun skattepenger på i dette landet......

Trond.m

Er usikker på når jeg datt av. Trodde vi diskuterte avgifter på elbil  ?

hELgenen

Sitat fra: Trond.m på tirsdag 14. juni 2022, klokken 18:01
Er usikker på når jeg datt av. Trodde vi diskuterte avgifter på elbil  ?

Vi trenger ingen slike avgifter om folk betaler nok skatt og ikke bruker energi på å finne ut hvordan man skal slippe skatt.  Det er hovedpoenget mitt.

Autowinder

Sitat fra: Trond.m på tirsdag 14. juni 2022, klokken 17:04
Sverige og Norge er vel ikke helt sammenliknbare. Dobbelt så mange på spleiselaget. Dessuten har de vel fordonsskatt

Fordonsskatt i Sverige betalas till staten för skattepliktiga fordon. Fordonsskatt och saluvagnsskatt räknas tillsammans som vägtrafikskatt. Årlig fordonsskatt har i Sverige tagits ut sedan 1922. Syfte var att bilisterna skulle betala för vägunderhåll och den vägförslitning som orsakades av motorfordonen.
Godt poeng. Svenskene har også en mindre utfordring hva angår krevende infrastruktur i det store mht like stort behov for å måtte bygge broer og tuneller. Så har de også en etablert sentral policy på enhetlig utbedring av skader på veibelegg så utbedringen varer lenge (les; ikke bare å fylle kavitasjoner og hull med litt masse uten å komprimere mer enn litt, slenge på litt asfalt og kjøre litt frem og tilbake med bakhjula på lastebilen). Ja jeg vet jeg spissformulerer litt, men de fleste andre europeiske land har klart å etablere en standard både for nye tiltak og på slike utbedringer slik at det «varer lengre» over tid når dette settes bort til underleverandører. Slik blir etterslepet på vedlikehold av veiene mindre, og slitasje på bilparken mindre og dermed også trafikksikkerheten økt indirekte. I tillegg er det bedre kontroll på kravene til standard størrelse og konstruksjoner på rundkjøringer og oppbyggingen/enhetlig størrelser på fartsdempere.

Vi vet jo at tungtrafikken er det som sliter ned uten at den står for tilsvarende innbetalinger som personbilistene belastes for for vedlikeholdet. Det burde kunne være slik at sentrale og lokale utbyggere bør ha krav til høringer og innspill fra lokalmiljøene i god til før traséer og nye veier (no pun intended) vedtas og annonseres som bombenedslag både sentralt og i distriktene. Slik kan det unngås sløsing med skatter og avgifter og at det blir bedre orden på pengebruken.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

hELgenen

Sitat fra: Autowinder på onsdag 15. juni 2022, klokken 00:17
Sitat fra: Trond.m på tirsdag 14. juni 2022, klokken 17:04

Tenkte at dette måtte jeg undersøke - dette med dobbelt så mange på spleiselaget er ofte noe man hører - men hva betaler en svenske vs en nordmann i skatt - jo en måte å se på dette er å undersøke skattetrykket sett opp mot BNP.

[attachment id=0 msg=1053636]

Som det fremkommer der så betaler faktisk hver arbeidstaker i Sverige en større andel av BNP i skatt, enn hver nordmann.

Og ser vi på alt samlet :

[attachment id=1 msg=1053636]

Anbefaler å kikke på :

https://ec.europa.eu/taxation_customs/taxation-1/economic-analysis-taxation/data-taxation_en

Nordmenn har ikke så høyt skattetrykk som svenskene - og svenskene får blant annet bomfrie veier igjen for det de betaler.

Mhp på fordonsskatt i Sverige - "elbilsköpare betalar ingen fordonsskatt."
Dvs. det er en fast sats på 360 SEK som man må betale :

Kan gjerne bruke Tesla sverige som kilde her :
https://www.tesla.com/sv_SE/support/incentives

Eller man kan kikke direkte i kilden :

https://www.skatteverket.se/download/18.1df9c71e181083ce6f610e/1654003273002/Fordonsskattetabeller-220601.pdf

Så skatten på elbiler i Sverige er ikke så høy den heller...Det er bare det at kjøp er billig i Norge sammenlignet med Sverige - men når man først eier bilen så er det neimen ikke store utgiftene med elbil i Sverige. Og dersom man f.eks pendler inn til Oslo så skal en ikke passere så mange ganger med elbil der heller før man har kommet opp i årsbeløpet i Sverige for elbiler - 360 SEK

elektrolux

Som jeg har nevnt før har Norge gått fra å være best og billigst på elbil til det dyreste lande i verden å kjøre elbil.

Det er derfor jeg velger vekk elbilene til fordel for L1-L7e kjøretøy der Norge er best.

Turen for å hente morgebrødet koster 50 øre med f.eks Buddy eller Microlino mot rundt 8 kr med den nesten identisk store Smart ED som et eksempel.  Dette skyldes en stor stygg bom midt mellom oss og Brustabua >:(
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

daktari

Over skatt høres bra ut. Her I Oslo betales MYE i bompenger, og det går til infrastruktur.  Fler avgifter er dust.

Neste løsning er at folk jobber mer hjemmefra.

Selv sykler jeg til kontoret men vi trenger bil til handling, ferier og besøk hos familien.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Autowinder

Jeg kan se fordeler for enkelte med L1-7, som Piaggios pickupscootere o.l i middelhavsområdet og lignende i Asia. Men i et land med vintertemperaturer som her er det vel ikke særlig praktisk. Utover BMW C1 har det vel vært få som er sikre i en kollisjon også.

Om det svenske skattetrykket ikke er så mye høyere, er det nok deres målrettede arbeid med planlegging og struktur på vedlikeholdssiden gjennom mange år sammen med færre fordyrende fjell og fjorder mht tuneller, broer og rassikring som gjør at de får mer ut av hver budsjettkrone enn vi får.

Det er også en annen mentalitet der og i andre land når det gjelder å holde samferdsel igang for å unngå tap i handel og næring ved nedetid. Det er nok å se London og sør-englands velsmurte vei og jernbanenetts oppetid når det gjelder å få millioner av mennesker inn og ut av byer og tettsted daglig. Der tas det ikke lett på brudd på kjøreledninger eller stopp på veier som koster handel og næring milliardbeløp årlig.

Så kan hende vektavgift er veien å gå, men lobbyistene til industri og transport har mye makt som fører til skjevheter for privatbilistene. Jeg har i mange år sagt at å bruke en del av oljemilliardene på å få ferdig firefelts veier fra Oslo til Stavanger, Bergen og Trondheim og lenger nordover, sammen med dobbeltspor for jernbane samme strekninger vil gi enorme gevinster for konkurransekraft for fremtiden.
Kan hende at alt over skatteseddelen er enda bedre for alle. Det ble i allefall slutt på maset om nrk lisensen når finansieringen der ble lagt om.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

ToWalkOrDrive

Jeg vet ikke om det er helt rettferdig å måle skatt i forhold til BNP når mye av BNP blir tjent og stuet vekk av staten i oljefondet. Den enkeltes inntekt er mer relevant enn BNP per innbygger i snitt. Norge soper jo inn penger, og i så måte skulle en tro at den enkelte arbeidstaker burde slippe mye billigere unna. Når det er sagt har jo skatteprosenten sunket ganske mye de siste 10 årene, for vanlige lønnsmottakere i Norge... (gjeldsfradraget har sunket sammen med kapitalinntektsskatt).
Tesla Model Y                         2021-

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA