Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nye E-golf

Startet av bergie, mandag 02. oktober 2017, klokken 20:26

« forrige - neste »

Nasatech

Sitat fra: olavxxx på tirsdag 08. august 2017, klokken 19:15
Sitat fra: cirys1 på tirsdag 08. august 2017, klokken 19:04
Sitat fra: Nasatech på tirsdag 08. august 2017, klokken 11:53
Når det gjelder tid så kan du jo se på TeslaBjørn sin gamle bil. Den kjørte over 200.000 og batteriet var nesten ikke degradert. Tror de holder mye lenger enn man frykter.

Når det gjelder lånet så MÅ man ikke ta det over 10 år. Både 5 og 3 er mulig. Sikkert mindre også :)

Han byttet batteri på rundt 100k km så ikke representativt.. :)
Men hans x90d har gått langt og ladet mange sykluser pga henger.

Ja. Den har gått 101.407 og han har mistet veldig lite i følge han selv.


cirys1

Sitat fra: olavxxx på tirsdag 08. august 2017, klokken 19:15
Sitat fra: cirys1 på tirsdag 08. august 2017, klokken 19:04
Sitat fra: Nasatech på tirsdag 08. august 2017, klokken 11:53
Når det gjelder tid så kan du jo se på TeslaBjørn sin gamle bil. Den kjørte over 200.000 og batteriet var nesten ikke degradert. Tror de holder mye lenger enn man frykter.

Når det gjelder lånet så MÅ man ikke ta det over 10 år. Både 5 og 3 er mulig. Sikkert mindre også :)

Han byttet batteri på rundt 100k km så ikke representativt.. :)
Men hans x90d har gått langt og ladet mange sykluser pga henger.
Når han skriver "gamle" så tenker jeg på den første model s P85, den som gjorde han kjent.. :)

olavxxx

Sitat fra: Nasatech på tirsdag 08. august 2017, klokken 19:27
Sitat fra: olavxxx på tirsdag 08. august 2017, klokken 19:15
Sitat fra: cirys1 på tirsdag 08. august 2017, klokken 19:04
Sitat fra: Nasatech på tirsdag 08. august 2017, klokken 11:53
Når det gjelder tid så kan du jo se på TeslaBjørn sin gamle bil. Den kjørte over 200.000 og batteriet var nesten ikke degradert. Tror de holder mye lenger enn man frykter.

Når det gjelder lånet så MÅ man ikke ta det over 10 år. Både 5 og 3 er mulig. Sikkert mindre også :)

Han byttet batteri på rundt 100k km så ikke representativt.. :)
Men hans x90d har gått langt og ladet mange sykluser pga henger.

Ja. Den har gått 101.407 og han har mistet veldig lite i følge han selv.



Sitatet hans fra videoen på YT:
"Recently, my car passed 80k km/50k mi. But because my consumption has been so high due to pulling trailer, it's equivalent to 130k km/80k mi of normal driving. I measured the degradation to be 5 % which was as expected. I have supercharged about 70 % of the time and used 50 kW CHAdeMO about 10 % of the time."


olavxxx

Denne kilden virker jo lovende også:
https://electrek.co/2016/11/01/tesla-battery-degradation/

"The data clearly shows that for the first 50,000 miles (100,000 km), most Tesla battery packs will lose about 5% of their capacity, but after the 50,000-mile mark, the capacity levels off and it looks like it could be difficult to make a pack degrade by another 5%."
Dette er i tråd med teslabjørns erfaring på "tilsvarende 130.000km" med 80% hurtiglading hvorav 70% på SC og 10% chademo.

"The trend line actually suggests that the average battery pack could go another 150,000 miles (200,000 miles total) before coming close to 90% capacity."
Her påstås det jo at man kan nå ca 200.000 miles eller da 321.000km før man når 90%.
Hvordan antall år påvirker tallet er jo et godt spørsmål, jeg ser de har grafer på år vs rekkevidde - men utfordringen er at man både kjører km og årene går :P

"It's hard to get much out of the data at this point, but it seems that 90% charge level appears to be the ideal daily charge level and surprisingly, frequent Supercharging (twice a week to daily) appears to actually be beneficial in preventing battery degradation."
Og her påstås det at 90% lading og superlading minst en gang i uken, opp til en gang for dagen er bra for å forhindre tap av batterikapasitet.

Nå er jo de tallene her basert på regnearket man selv kan se på her:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/t024bMoRiDPIDialGnuKPsg/edit#gid=0

cirys1

Sitat fra: olavxxx på tirsdag 08. august 2017, klokken 20:28

Og her påstås det at 90% lading og superlading minst en gang i uken, opp til en gang for dagen er bra for å forhindre tap av batterikapasitet.

Er det ikke en god stund siden Tesla begynte og strupe på effekten på de som superladet mye..?
Det vill jo være mye mindre skadelig og hurtiglade ofte på SC når man bare får 80-90 kW.

bergie

#20
Takk for alle tilbakemeldinger!

Har lagt inn bestilling på X75D og har frem til onsdag mtp. endringer.

Vurderer midnight silver, men er litt usikker hvordan denne blir med det sorte interiøret som leveres som standard. Noen formeninger om dette?

Edit: Tror dette blir bra!

Det store spørsmålet blir også om man skal klemme inn AP i budsjettet...

/Andreas
Tesla Model X 75D - Levert 3 Nov 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA