Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nye E-golf

Startet av bergie, mandag 02. oktober 2017, klokken 20:26

« forrige - neste »

bergie

Hei dere,

Vurderer å slå til på rentekampanjen og kjøpe en X75D over 10 år.

Synes i utgangspunktet at dette er for lang nedbetalingstid, men vi ser for oss å ha bilen i mange år fremover.

Det store spørsmålet blir da hvordan batteriet holder over tid, la oss si om 5-7 år? Hva kan vi forvente? Finnes det muligheter til å bytte batteri senere (om det i det hele tatt vil være økonomisk gunstig) ?

Stort sett vil bilen brukes innen Oslo, men det er viktig for oss at vi kommer oss til hytta som er 12-14 mil hjemmefra- også om 7 år.

/Andreas
Tesla Model X 75D - Levert 3 Nov 2017

Nasatech

Hei Andreas.

Kjøp deg en Model X. Du kommer ikke til å angre. Har hatt min i ett år og er kjempefornøyd.

Jeg kjører til hytta på Beito (23 mil) med henger om vinteren og bruker da rundt 60kW.

Når det gjelder tid så kan du jo se på TeslaBjørn sin gamle bil. Den kjørte over 200.000 og batteriet var nesten ikke degradert. Tror de holder mye lenger enn man frykter.

Når det gjelder lånet så MÅ man ikke ta det over 10 år. Både 5 og 3 er mulig. Sikkert mindre også :)

nie

#2
Sitat fra: bergie på tirsdag 08. august 2017, klokken 11:41


Stort sett vil bilen brukes innen Oslo, men det er viktig for oss at vi kommer oss til hytta som er 12-14 mil hjemmefra- også om 7 år.

/Andreas
Med et slikt bruksområde vil en X75 være midt i blinken både i dag og om 7 år.
Antar at du kan lade bilen på hytta så da blir jo dette null stress uavhengig av lademuligheter på veg til hytta.

Jeg har akkurat bestilt X75 etter å ha hatt S85D i snart to år. Min hytte ligger 33 mil unna men med to superladere på veien, tenker jeg lite på batteri som en begrensning. Lader stort sett mellom 5-10 minutter på den ene SC på veg til hytta S85D og lader resten når jeg kommer frem til hytta. Regner med å måtte lade litt mer med X75 men det bekymrer meg lite.

Tilsvarende finnes det jo en god del eiere av X60 som tidligere har hatt S85. Disse rapporterer jo også om nokså uproblematisk bruk av bilene sine selv om de tidligere har vært vant med større batterier med mer rekkevidde.

Det eneste jeg ville tenkt litt på er størrelsen på bilen. Hvis hovedbruken er Rundtom i Oslo på diverse trange P-plasser, så kan X oppleves som en stor bil på P-plasser som egentlig er i minste laget.

Nasatech

Sitat fra: nie på tirsdag 08. august 2017, klokken 12:04
Sitat fra: bergie på tirsdag 08. august 2017, klokken 11:41
Det eneste jeg ville tenkt litt på er størrelsen på bilen. Hvis hovedbruken er Rundtom i Oslo på diverse trange P-plasser, så kan X oppleves som en stor bil på P-plasser som egentlig er i minste laget.

Ville ikke tenkt så mye på dette. Har Model X og har hatt det i ett år. Jobber som IT-konsulent i Oslo og omegn og er forskjellige steder hver dag. Aldri hatt problemer med parkering. Tror bilen er mindre enn Volvo X90 osv.

bergie

Sitat fra: nie på tirsdag 08. august 2017, klokken 12:04
Det eneste jeg ville tenkt litt på er størrelsen på bilen. Hvis hovedbruken er Rundtom i Oslo på diverse trange P-plasser, så kan X oppleves som en stor bil på P-plasser som egentlig er i minste laget.

Jeg var nok litt upresis på et par punkter her. Kjøringen vil være i stor-Oslo, men lite i sentrumsområdene, så parkering bekymrer meg ikke nevneverdig.

Har begrenset lademulighet på hytta som ligger ca 11 mil fra nærmeste SC i Lier (totat behov for 22 mil rekkevidde t/r). Kjører også endel til Rømskog hvor vi nå kan benytte SC i Töcksfors og til Sarpsborg hvor vi kan lade i Missingmyr.

Er usikker på valg av AP. Hadde pga. pris tenkt til å droppe det, men samboer ble veldig interessert i self park da vi har en veldig trang parkeringsplass i fellesgarasje (225cm bred) med murvegg på den ene siden og naboens bil på den andre. Kan man forvente at bilen vil klare denne parkeringen på egenhånd?

Skal prøvekjøre bilen i morgen tidlig. Vi gleder oss!
Tesla Model X 75D - Levert 3 Nov 2017

Espen Hugaas Andersen

#5
Hva mener du med "begrenset lademulighet"? Har du lademulighet på hytta eller ikke?

Selv 5 Ampere med lang skjøteledning hjelper. Bilen vil tape noe strøm når den står parkert, altså om du skal kjøre 220 km t/r, pluss stå 2-3 uker uten lading på hytta, så kan dette være i grenseland. Er det sørover fra Lier så er det også ganske høye hastigheter. Det er også upraktisk å måtte lade til 100% i Lier, når man er på vei til hytta, så om du ikke har lademulighet på hytta bør man kanskje regne noe lengre avstand.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

bergie

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 08. august 2017, klokken 14:42
Hva mener du med "begrenset lademulighet"? Har du lademulighet på hytta eller ikke?

Selv 5 Ampere med lang skjøteledning hjelper. Bilen vil tape noe strøm når den står parkert, altså om du skal kjøre 220 km t/r, pluss stå 2-3 uker uten lading på hytta, så kan dette være i grenseland. Er det sørover fra Lier så er det også ganske høye hastigheter. Det er også upraktisk å måtte lade til 100% i Lier, når man er på vei til hytta, så om du ikke har lademulighet på hytta bør man kanskje regne noe lengre avstand.

Det finnes en shuko på 16A kurs som nok kan brukes med lang skjøteledning, men det ønsker jeg å unngå. Etterhvert som vi blir fler elbileiere i familien blir det nok satt opp ladestasjon på parkeringen, da er jo problemet løst.

Ser nå på ladestasjoner.no at det finnes hurtiglader på en av de lokale butikkene der, så det får eventuelt bli løsningen inntil videre.
Tesla Model X 75D - Levert 3 Nov 2017

Espen Hugaas Andersen

Mine beregninger sier at det skal gå, sånn ca akkurat. Men batteriet kan forventes å tape seg noe sånt som 20% på 10 år, så etter hvert vil det bli mer og mer utfordrende å klare det uten lading.

Men om du er åpen for å benytte CHAdeMO hurtiglading vil det gå helt fint. Dette er da også ett alternativ på hjemveien, om man innser man ikke vil nå frem til Lier. Og skulle det bli lagt opp en skikkelig lader på hytta er det jo null stress.

Du får ha lykke til på prøvekjøringen.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

nie

Sitat fra: bergie på tirsdag 08. august 2017, klokken 15:10
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 08. august 2017, klokken 14:42
Hva mener du med "begrenset lademulighet"? Har du lademulighet på hytta eller ikke?

Selv 5 Ampere med lang skjøteledning hjelper. Bilen vil tape noe strøm når den står parkert, altså om du skal kjøre 220 km t/r, pluss stå 2-3 uker uten lading på hytta, så kan dette være i grenseland. Er det sørover fra Lier så er det også ganske høye hastigheter. Det er også upraktisk å måtte lade til 100% i Lier, når man er på vei til hytta, så om du ikke har lademulighet på hytta bør man kanskje regne noe lengre avstand.

Det finnes en shuko på 16A kurs som nok kan brukes med lang skjøteledning, men det ønsker jeg å unngå. Etterhvert som vi blir fler elbileiere i familien blir det nok satt opp ladestasjon på parkeringen, da er jo problemet løst.

Ser nå på ladestasjoner.no at det finnes hurtiglader på en av de lokale butikkene der, så det får eventuelt bli løsningen inntil videre.
Ville ikke ha vært så redd for å bruke denne 16A-kursen.
Det gjør iallfall jeg på den ene hytten vår, men skrur da gjerne ned ladestrømmen i bilen til 8A og følger med på støpsel/kontakt i forhold til evt varme-utvikling.

Nasatech

16A er ikke noe problem. Det bruker jeg hjemme og på hytta. Har pusset opp hjemme og brukt mange skjøteledninger. Fungerer helt fint.

AP ville jeg gått for. Jeg trodde aldri jeg kom til å bruke det, men jeg bruker det hver eneste dag.

Når det gjelder parkering så er ikke self-park veldig bra, men det som fungerer strålende er summon. Det er også kun støttet om man har ap.

olavxxx

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 08. august 2017, klokken 15:23
Mine beregninger sier at det skal gå, sånn ca akkurat. Men batteriet kan forventes å tape seg noe sånt som 20% på 10 år, så etter hvert vil det bli mer og mer utfordrende å klare det uten lading.

Men om du er åpen for å benytte CHAdeMO hurtiglading vil det gå helt fint. Dette er da også ett alternativ på hjemveien, om man innser man ikke vil nå frem til Lier. Og skulle det bli lagt opp en skikkelig lader på hytta er det jo null stress.

Du får ha lykke til på prøvekjøringen.
20% var litt voldsomt når man ser på teslabjørn sine erfaringer med høy km?

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: olavxxx på tirsdag 08. august 2017, klokken 18:4820% var litt voldsomt når man ser på teslabjørn sine erfaringer med høy km?
Bilene hans var ikke veldig gamle. Alder spiller også inn.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

olavxxx

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 08. august 2017, klokken 18:56
Sitat fra: olavxxx på tirsdag 08. august 2017, klokken 18:4820% var litt voldsomt når man ser på teslabjørn sine erfaringer med høy km?
Bilene hans var ikke veldig gamle. Alder spiller også inn.
Har du noen kilder på alder vs km vs charge cycles? (har prøvd å finne ut av slikt før, men jeg har aldri funent gode kilder).

cirys1

Sitat fra: Nasatech på tirsdag 08. august 2017, klokken 11:53
Når det gjelder tid så kan du jo se på TeslaBjørn sin gamle bil. Den kjørte over 200.000 og batteriet var nesten ikke degradert. Tror de holder mye lenger enn man frykter.

Når det gjelder lånet så MÅ man ikke ta det over 10 år. Både 5 og 3 er mulig. Sikkert mindre også :)

Han byttet batteri på rundt 100k km så ikke representativt.. :)

olavxxx

Sitat fra: cirys1 på tirsdag 08. august 2017, klokken 19:04
Sitat fra: Nasatech på tirsdag 08. august 2017, klokken 11:53
Når det gjelder tid så kan du jo se på TeslaBjørn sin gamle bil. Den kjørte over 200.000 og batteriet var nesten ikke degradert. Tror de holder mye lenger enn man frykter.

Når det gjelder lånet så MÅ man ikke ta det over 10 år. Både 5 og 3 er mulig. Sikkert mindre også :)

Han byttet batteri på rundt 100k km så ikke representativt.. :)
Men hans x90d har gått langt og ladet mange sykluser pga henger.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA