Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Dårlige bremser

Startet av aryx, onsdag 26. mars 2014, klokken 00:00

« forrige - neste »

Kjelli

Klemmer deg jo opp i blindsonen til den andre bilen på høyre side. Hvem var det som kjørte som en tøysekopp her? Rene taxikjøringen på begge to. :)


Lanber

Det er jaggu så mange besserwissere her jeg blir matt.

akseln

Når det er flere filer inn mot et kryss og man ligger i venstre fil, må man nesten forvente at det kan komme biler i høyre fil, spesielt under nedbremsing.  Kan ikke helt se at regel om forbud mot forbikjøring i høyre fil kommer til anvendelse i dette tilfellet.

Når det er sagt skal man uansett bremse ned inn mot et kryss selv om det er grønt lys. Et kryss krever at man er oppmerksom f.eks. hvis det kommer utrykningskjøretøyer. Tilsvarende kan man få skyll i påkjørsel av gående selv om disse går på rød mann. Dette har det vært en del rettsaker på.


janmb

Tror folk overdriver oppfatningen om høy fart her rimelig kraftig. Det er etter min erfaring nesten alltid langt mer fartsfølelse i slike opptak enn man får i virkeligheten.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Hyperstress

Opplevde en skikkelig stygg situasjon her om dagen på vei over Haukeli. Se video. Forstår ikke helt at Teslaen var "smal" nok til å komme uskadet i mellom her..

Kjørte fredelig med familien (frue og to små), da denne bilen plutselig dukket opp. Jeg trodde kollisjon var uungåelig, så fokus var å unngå front mot front kollisjon. Tenkte først å prøve å passere på venstre, men måtte så gå møt høyre da han var "all over the place".
Jeg holdt ca 60-70kmt, mens jeg estimerer den andre til over hundre i det han mistet konrollen.
Han kolliderte i tunnelveggen, men ingen ble skadet, heldigvis.



e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

OlafGTE

Jeg var i samme situasjon for noen år siden, bortsett fra at ingen av oss kjørte Tesla (tullingen kjørte en Mercedes SLK eller noe), og bortsett fra at begge bilene ble kondemnert. Ikke så lett å velge side når bilen kommer imot som en panisk makrell på speed.

Trekkoppbil

Sitat fra: Hyperstress på torsdag 18. mai 2017, klokken 10:13
Han kolliderte i tunnelveggen, men ingen ble skadet, heldigvis.
Kjenner du årsaken her?

Jeg kjenner ikke denne veien, og det første jeg tenker på når jeg ser denne hendelsen, er at visse tunnelmunninger gir plager med innsidedugg for innkommende biler. F.eks nordmunningen i Strømsåstunnellen. Det som kan være vært å legge merke til, er om denne munningen har samme problem, og om det er skilta tilstrekkelig.

Trekkoppbil

#22
I Oslo-trafikken er det mange feller, som man bare må lære seg av erfaring. Stadig må man speide etter mørke skygger uten refleks.

Sitat fra: pej på søndag 16. mars 2014, klokken 21:15
Du kommer inn i blindsonen til bilen forran og om vedkommende er usikker på hvilket felt som gjelder rett frem over krysset vil en slik manøver oppstå ganske ofte.
Jeg synes Pej skriver svært treffende i hele kommentaren sin.
Men denne audisjåføren bærer ikke preg av å være usikker. Det er nok andre grunner.

Etter å ha sykla mange år i Oslo-trafikken, har jeg opplevd en del tilfeller som dette. F.eks i Kirkeveien sør for Majorstuakrysset er det noe paralellforskyving av felt, hvor det stadig er bilister som snyter på svingen og legger seg inn på sykkelfeltet, så syklisten kommer i skvis mellom bil og fortauskant.
Men etterhvert er det ikke noe problem: Jeg lærte meg til å lese trafikken og å forutse i god tid hvilke biler som kjører på samme måten som denne audien, som snyter på svingen ved å vingle mellom feltene, eller som skulle svinge uten å gi tegn. Problemet gjaldt  Audi og Golf, og kanskje andre VW-modeller. Dessuten var det røde rutebusser som kunne plutselig finne på å skjære over felt uten å gi tegn og som gjerne pressa syklister av veien, for å komme til busstopp.  Bilister som ikke gir tegn, ser seg ofte ikke for heller.
Redningen er at man kan gjenkjenne disse trafikkantene på lang avstand.

Øyvind.h

Bilen kan vel ikke ha vært mer enn 10-20 meter innenfor tunnellmunningen? Dvs. litt kort ift det å dra på seg sleng pga dugg.
Tipper det var glatt ved tunnelmunningen. Ikke uvanlig.

Sitat fra: Trekkoppbil på torsdag 18. mai 2017, klokken 11:54
Dessuten var det røde rutebusser som kunne plutselig finne på å skjære over felt uten å gi tegn og som gjerne pressa syklister av veien, for å komme til busstopp. 

Ta noen runder gjennom Bjørvika. Buss-sjåførene der bruker ofte sykkelfeltet som en forlengelse av eget kjørefelt. Som oftest mer irriterende enn farlig, men har smelt hånden i ruta ved et par anledninger.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA