Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Dårlige bremser

Startet av aryx, onsdag 26. mars 2014, klokken 00:00

« forrige - neste »

aryx

Yes, da har jeg nesten hatt min første kræsj. En dame kutter over i min fil i det jeg er halveis opp på siden av henne. Må opp på/borti fortauskanten med felgen for å unngå en smell.
Tok en prat med henne ved neste lyskryss og fikk ventilert litt...

15 Tesla Model S P85D svart/svart 5-seter med alt utstyr
Tidligere: 13 Tesla Model S P85+ svart/svart 5-seter med alt utstyr, 12 Mercedes ML 350CDI Edition1, 08 Mercedes C 220CDI, 81 DeLorean DMC-12

petersv


aryx

Sitat fra: petersv på søndag 16. mars 2014, klokken 19:44
Skade på felg?
Nei, gikk greit, hadde nok vinklet dekkene nok, tror kanten er høy nok til å skade felgen så var heldig. Men hadde vært ekstra kjipt om hun hadde kjørt i meg.
15 Tesla Model S P85D svart/svart 5-seter med alt utstyr
Tidligere: 13 Tesla Model S P85+ svart/svart 5-seter med alt utstyr, 12 Mercedes ML 350CDI Edition1, 08 Mercedes C 220CDI, 81 DeLorean DMC-12

petersv

#3
Sitat fra: aryx på søndag 16. mars 2014, klokken 19:49
Sitat fra: petersv på søndag 16. mars 2014, klokken 19:44
Skade på felg?
Nei, gikk greit, hadde nok vinklet dekkene nok, tror kanten er høy nok til å skade felgen så var heldig. Men hadde vært ekstra kjipt om hun hadde kjørt i meg.

Det var enda godt. Opplever tilsvarende ukentlig på vei ut av rundkhøringa her på Fornebu der det er to felt ut. At folk ikke blinker hjelper ikke. Dashcam ligger klart, må vel få ut fingern og montere før det smeller.

frekri

Der kjører jeg ofte og det er mange som ikke klarer å holde feltet sitt. Normalt ligger jeg i venstre for å unngå problemet.
Model S85 - grå, luft, pano, lydstudio, tech
Bestilte 10. sep
Bekreftet 11. sep
VIN 6. des.
Building 10. jan
In transit 15. jan
Levert 25. feb 2014

laumb

Jeg er mest glad for at det gikk fint med forgjengeren på din høyre side.
Her er dashcam helt GENIALT! Hadde du vært så maks uheldig at du traff fotgjengeren ville dette vært tidenes bevis i en rettsak som kunne lagt skylda på Audi-sjåføren.

Du traff ikke - det er bra!

Kagex

Det krysset der er direkte farlig, taxi sjåfører har alltid dårlig tid der
P29687

pej

Med fare for å være djevelens advokat her. Jeg kjører 50.000km i året og mest i Oslo, og har kjørt skadefritt siden jeg var 18 år (nå 41år). Ville vært skeptisk til å kjøre fortere enn den bilen i høyre felt inn mot et kryss på den måten, da jeg har opplevd det du her opplever sikkert et titalls ganger i oslotrafikken. Du kommer inn i blindsonen til bilen forran og om vedkommende er usikker på hvilket felt som gjelder rett frem over krysset vil en slik manøver oppstå ganske ofte. Spesielt i Oslo er jo dette helt forskjellig fra kryss til kryss. Noen ganger er det høyre og andre ganger venstre felt som gjelder om man skal rett over krysset. MEN når det er sagt, så ligger jo skylden uten tvil hos den som bytter fil. Men tar man høyde for at alle andre er elendige sjåfører så slipper man faktisk unna det meste.
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

JohanH

Viste ikke km/h der din dashcam men så ut å gå ganske så fort for både deg og hun i Audin(?). Han som gikk på rødt lys måtte jo småløpe for å komme seg unna. Så hvis du hadde kjørt på ham så kunne du jo sagt at det var hans feil, fordi han gikk på rødt, og hvis hun andre kjørte på deg så ville jo også hun hatt skylden, men sannsynlig kunne jo begge faremomentene vært betydelig redusert hvis farten ble noe redusert? Det er ikke så kult å krasje spesielt ikke med en fotgjenger selv om man "har rett". Tro meg jeg har opplevd dette og gir svært lite lindring på samvittigheten at du vet at det var "du som hadde rett".

aryx

Fotgjengeren hadde jeg kontroll på, begge bilene bremser ned iforhold til han, det kan kanskje være fotgjengeren som gjør at hun blir litt satt ut da hun legger seg brått over rett etter hun har passert han.
Kunne helt klart unngått å havnet i den situasjonen, og prøver for det meste å unngå å sette meg i en slik situasjon. Er godt vant med oslo-trafikken, og pleier å ta høyde for å måtte vike unna, her kom det noe brått på, men ble helt klart en hårfin situasjon, var nok under 1 cm unna siden på Audien.
JohanH, det gikk ikke uvanlig fort nei. Man kan selvfølgelig kjører rundt i 20-30 km/t, men det er unormalt. Det er også normalt å løpe når man ser det kommer biler å ser man går på rødt. Jeg bråbremser ikke i det jeg ser en gå over veien, det ødelegger hele trafikkflyten, det jeg gjorde i dette tilfelle var å bremse noe slik at jeg ikke må bremse brått, men heller ikke for mye, og jeg legger også inn muligheten for at han stopper å løpe og ville da bremset mer. Mulig en som ikke er vant til å kjøre i byen ville gjort det annerledes.
15 Tesla Model S P85D svart/svart 5-seter med alt utstyr
Tidligere: 13 Tesla Model S P85+ svart/svart 5-seter med alt utstyr, 12 Mercedes ML 350CDI Edition1, 08 Mercedes C 220CDI, 81 DeLorean DMC-12

JohanH

Ok. Litt vanseklig å vurdere fart på så vidvinklet kamera også, ser jo sannsynlig fortere ut enn det er (akkurat som på ryggekamera)

sisc1337

Sitat fra: pej på søndag 16. mars 2014, klokken 21:15
Men tar man høyde for at alle andre er elendige sjåfører så slipper man faktisk unna det meste.

Dette burde være det første man lærer i teoriboka etter min mening! Jeg tar aldri høyde for at andre bilister følger trafikkregler fordi om jeg har "retten" på min side! Man ber jo nesten etter nesten ulykker hvis man skal stole på andre i trafikken. 
Perlehvit P85, 21" grå turbine, vinterpakke, panoramatak, ultra Hi-Fi lydsystem, smart luftfæring, techpakke, sikkerhetspakke, dobbeltlader, parkeringsassistent, premium interiørbelysning, hattehylle og karbonfiber interiør.

bosse

#12
Det er ulovlig å kjøre forbi til høyre såfremt trafikksituasjonen ikke nødvendigjør det (f.eks. ved kø) selv om halve Oslo gjør det likevel, mens BMWen brøt vike- og varslingsplikten da den kom over i ditt felt uten å blinke (igjen, akkurat slik halve Oslo kjører). I dette tilfellet kan det godt hende at det hadde blitt skylddeling.

Fra trafikkreglene:

§ 8.Kjørefeltskifte
1. Kjørende som vil skifte kjørefelt, har vikeplikt for kjørende som befinner seg i det felt det skal kjøres inn i eller som først må krysses.

§ 12.Forbikjøring
1. Forbikjøring skal skje til venstre. Likevel skal følgende gjelde:
a)   Når forankjørende svinger til venstre eller tydelig forbereder slik sving, skal forbikjøring skje til høyre.
c)   Er trafikken så tett at kjøretøyene opptar alle kjørefelt i kjøreretningen og kjøres med en fart som er bestemt av kjøretøyet foran, kan kjøretøy i ett felt kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt.
d)   Kjørende i kjørefelt som er forbeholdt bestemte trafikanter, kan kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt.

§ 14.Signal og tegn
2. Ved svinging eller annen vesentlig endring av kjøretøyets plassering i sideretning skal det til veiledning for annen trafikant gis tegn.


Uansett, fint at det gikk bra. Og dashcam ser ut til å være et must.
S85 #245xx | MCRed | Dark Leather | Matte Abachi | Tech | Pano | Park | Subzero | Air | Sound | Light | Security | Dual Charger | 19" | Pirelli
Order 2013-09-24 | Prod 2014-01-25 | Transit 2014-02-04 | Prep 2014-03-13 | Estimated 2014-03-24 | Delivered 2014-03-18

Thor2014

Nå er jo jeg bedre til å kjøre bil enn alle dere andre :P
Jeg tror det kan være lurt å aktivere GPS farten. Videoen ser ut som ett klipp fra formel 1...

janmb

Nå foretas ingen forbikjøring her. Og man har lov å sige forbi på høyre side i en tofelts gate som dette om det er naturlig.

Når det er sagt øker det risikoen for blindsoneuhell betraktelig - noe jeg har kjempet for å få syklister bedre utdannet på i årevis.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA