Praktisk rekkevidde på langtur: i3 94ah vs Leaf 30kwt vs Ioniq EV

Startet av Gordon Retriever, onsdag 19. april 2017, klokken 18:13

« forrige - neste »

Crown

Sitat fra: jakja83 på lørdag 22. april 2017, klokken 20:12
Sitat fra: gr på torsdag 20. april 2017, klokken 09:29
Sitat fra: Crown på onsdag 19. april 2017, klokken 18:30
Er det kaldt så er det dog store forskjeller i ladehastigheter på bilene, jeg har f.eks. både Ioniq og Leaf og Ioniq lader superraskt i forhold til Leaf da, pga batterivarmer.
Hurtiglading av kaldt batteri er ikke allverdens relevant på langtur, etters
om noe energi går over i varmeform både under utlading og opplading. Ioniq lader vel betydelig raskere enn Leaf uavhengig av temperatur...?

En ting er lading, det Ioniq mangler er jo normal takhøyde bak. Hva hjelper rekkevidde dersom man må sitte bøyd hele veien.  :+1:

Jeg pleier å sitte i førersetet når jeg kjører, selvkjøringen er ikke på plass ennå. Så det går helt fint. Der er det god plass. Har to små jenter som sitter bak, så regner ikke med at de blir 180cm på noen år enda heller, til det har det nok kommet el-stv med 4WD og 500km rekkevidde til normal pris, som er det jeg egentlig vil ha :)
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Gordon Retriever

Enig i at takhøyde i Ioniq-baksetet er mangelvare.  Beinplass er imidlertid ok, noe den svært sjelden er i baksetet i biler kortere enn 4,5 meter.  Bakseteplass er forøvrig noe jeg legger relativt liten vekt på.

Dessverre har Ioniq et leveringsproblem - om enn ikke så stort som Ampera-E - og det virker ikke som om Hyundai klarer (eller ønsker?) å produsere nok biler til å dekke etterspørselen i øyeblikket.

turfsurf

Hvis langturene hovedsakelig ikke er på motorvei, så er i3 en vesentlig sprekere bil en Ioniq, avhengig av kjørestil kan jo det være en faktor. I tillegg sitter man høyere, noe som er en fordel ved kjøring i trafikk. Har kjørt flere dagsturer på over 70 mil med i3 60Ah, ble ikke sliten i det hele tatt.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Gordon Retriever

Planen var å prøve Ioniq på langtur kommende uke, men etter å ha studert leveringstiden vurderer jeg å stryke bilen fra listen over aktuelle kandidater.

Interessant med 700km på en dag i i3.  Jeg vet at BMW lager gode langtursbiler, men har en viss skepsis mot komforten i 20-tommerne BMW presser på deg sammen med Fully Charged Edition.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA