Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: X90D

Startet av Gordon Retriever, onsdag 28. juni 2017, klokken 20:46

« forrige - neste »

Gordon Retriever

Etter å ha undersøkt litt ser det ut som jeg i alle fall kan regne med 20-40km lengre rekkevidde på i3 enn på Leaf. Ioniq plasserer seg et sted i mellom.

Er det noen som har erfaring/synspunkter på ikke-Tesla elbil på langtur?
Og er i3 den beste turbilen, eller kan lengre akselavstand og bedre komfort(?) hos andre biler oppveie rekkeviddefordelen til BMWen?

Ecinnaj

Bmw 30 mil
Leaf 25 mil
Ioniq 28 mil men er så effektiv at den går omtrent samme som bmw og golf

Sent fra min SM-N910F via Tapatalk

Crown

Ikke tenk for hardt på NEDC-tallene, som er i overkant optimistiske for de fleste modeller, noen mer enn andre.

Ioniq har faktisk bedre EPA-tall enn i3 (de amerikanske tallene, litt mer edruelige), og diverse tester fra aviser her i Norge viser også at Ioniq går litt lengre enn I3 i praksis. Men si at de går like langt, så tar man ikke i hverken ene eller andre veien.

Leaf har nok 30-40km kortere rekkevidde en de to her. i3 er en genial bybil, mens på langtur har man mer fordel av den større akselavstanden og plassen til Ioniq, den oppleves også som mer stabil og rolig på veien der i3 er mer leken på godt og vondt. Særlig er i3 følsom for sidevind på motorvei og sporete veibane.

Så har du jo ny e-Golf, den har også så å si akkurat samme rekkevidde i praksis som i3 og Ioniq. Og Zoe da, som nok kommer lengre på første lading, men mangelen på hurtiglading gjør den mindre egnet på virkelige langturer.

EDIT: Ja og så synspunkter på ikke-Tesla på langtur. Tut og kjør! Det dukker opp nye hurtigladestasjoner som paddehatter, og så lenge du har en av de nevnte bilene (utenom Zoe) så vil det fungere glimrende. Er det kaldt så er det dog store forskjeller i ladehastigheter på bilene, jeg har f.eks. både Ioniq og Leaf og Ioniq lader superraskt i forhold til Leaf da, pga batterivarmer.
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

Kristian O

Om du er ute etter bil til langtur så bør du også tenke på hurtiglading. Ioniq har vel 70 kW, men er usikker på I3 og Leaf.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

AppleKnocker

Hvordan veier kjører du på når du er på langtur?

Er ganske sikker på at Ioniq har lenger rekkevidde enn I3 i motorveisfart.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Gordon Retriever

Jeg ble forbikjørt av en Lexus i en 90-sone i Påsken.  Det er så sjelden jeg ser 90-soner at det nesten er fristende å stoppe for å ta bilde av skiltet.

Med mange 50- og 60-soner er det sjelden snitthastigheten etter 300-400 kilometer på veien blir særlig over 70 km/t.

AppleKnocker

Da er nok I3 bra, og kanskje bedre enn Ioniq.

Jeg kan rive ned et 110 skilt fra min faste vei og sende deg hvis du vil? Fin dekorasjon :police:
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Gordon Retriever

110?  Der jeg kommer fra får ikke engang toget lov til å kjøre så fort!  Jeg skal selvsagt dekke portokostnaden til 110-skiltet du får tak i.

@Kristian O:  Ladehastighet er et argument, men jeg tror jeg legger like mye vekt på temperaturkontroll i batteriet.  Begrenset nytte i høy teoretisk ladehastighet dersom kaldt eller varmt batteri struper ladingen.

@crown:  Zoe Z.E. 40 prøvde jeg tidligere i år.  Overraskende tiltalende bil, men for mye veistøy til at det er en bil jeg har lyst til å kjøre veldig langt i.

geear

Sitat fra: Crown på onsdag 19. april 2017, klokken 18:30
Er det kaldt så er det dog store forskjeller i ladehastigheter på bilene, jeg har f.eks. både Ioniq og Leaf og Ioniq lader superraskt i forhold til Leaf da, pga batterivarmer.
Hurtiglading av kaldt batteri er ikke allverdens relevant på langtur, ettersom noe energi går over i varmeform både under utlading og opplading. Ioniq lader vel betydelig raskere enn Leaf uavhengig av temperatur...?
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

Crown

Sitat fra: gr på torsdag 20. april 2017, klokken 09:29
Sitat fra: Crown på onsdag 19. april 2017, klokken 18:30
Er det kaldt så er det dog store forskjeller i ladehastigheter på bilene, jeg har f.eks. både Ioniq og Leaf og Ioniq lader superraskt i forhold til Leaf da, pga batterivarmer.
Hurtiglading av kaldt batteri er ikke allverdens relevant på langtur, ettersom noe energi går over i varmeform både under utlading og opplading. Ioniq lader vel betydelig raskere enn Leaf uavhengig av temperatur...?

Leaf 30kWh har grei hastighet det lille jeg har hurtigladet om sommeren. Eks. 14 minutter fra 50-90% på Grønn Kontakt mens jeg handlet litt på Coop i Jondal. Leaf 24kWh lader mye saktere. Er det skikkelig kaldt så er det ikke nok å kjøre, da må man kjøre hardt og det vil man helst ikke hvis det i tillegg er glatt :)
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

Gordon Retriever

Crown, jeg ser du har erfaring både med Leaf og Ioniq. Hvis du ser bort fra rekkevidde, hva synes du selv er den beste langtursbilen?
Basert på egen erfaring synes jeg styrefølsomheten i Leaf er litt vel ullen, samtidig som jeg lurer på om innskrenket rattjustering lager problemer for sittestillingen over lang tid.  Samtidig oppfatter jeg støybildet i Leaf som mer behagelig enn i Ioniq, noe som også kan ha betydning.

Crown

Sitat fra: Gordon Retriever på torsdag 20. april 2017, klokken 23:11
Crown, jeg ser du har erfaring både med Leaf og Ioniq. Hvis du ser bort fra rekkevidde, hva synes du selv er den beste langtursbilen?
Basert på egen erfaring synes jeg styrefølsomheten i Leaf er litt vel ullen, samtidig som jeg lurer på om innskrenket rattjustering lager problemer for sittestillingen over lang tid.  Samtidig oppfatter jeg støybildet i Leaf som mer behagelig enn i Ioniq, noe som også kan ha betydning.

For meg er det Ioniq, helt uten tvil. Pga manglende lengdejustering av ratt finner jeg ikke 100% riktig sitteposisjon i Leafen, setene i Ioniq er også mye bedre for meg. I tillegg har jeg lært meg å nyte adaptiv cruise og alt det andre utstyret Ioniq har men ikke Leaf. Er kona som bruker Leafen stort sett, hun liker bedre den litt høyere sittestillingen og er ikke så lang som jeg er. Men for all del, jeg har ingen problemer med å kjøre de 200km om sommeren før påtvunget beinstrekk med Leaf heller :)
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

Gordon Retriever

Takk for utdypende svar.
Jeg ser at mangel på moderne utstyrspakke kan oppleves som et savn i Leaf.

Elbil.no har forøvrig prøvekjørt Ampera-e, og skriver:
SitatKupestøyen er høyere enn man kunne ønske, og den kommer primært fra hjulene.

Dette er omtrent hva jeg hadde ventet, og plasserer Ampera-e i samme klasse som Zoe ZE 40 - dvs. en bil som man kan lade sjelden, uten å være en naturlig langtursbil.


Crown

Sitat fra: Gordon Retriever på fredag 21. april 2017, klokken 19:05
Takk for utdypende svar.
Jeg ser at mangel på moderne utstyrspakke kan oppleves som et savn i Leaf.

Elbil.no har forøvrig prøvekjørt Ampera-e, og skriver:
SitatKupestøyen er høyere enn man kunne ønske, og den kommer primært fra hjulene.

Dette er omtrent hva jeg hadde ventet, og plasserer Ampera-e i samme klasse som Zoe ZE 40 - dvs. en bil som man kan lade sjelden, uten å være en naturlig langtursbil.

Har sikkert mye med dekkvelg å gjøre også, ser at noen har hatt punkteringsfrie dekk som bråker mer. Og så er det viktig med mest mulig gummi og heller la forfengeligheten og de store felgene være igjen hjemme :) AE er nok mange hakk over Zoe som langtursbil på alle felt.  Største showstopperen for AE er håpløse 1,5 års leveringstid med mindre man alt har reservert, noe som gjør at det kommer til å komme like langtrekkende biler med bedre kvalitetsfølelse i mellomtiden (ny Leaf, ny Ioniq f.eks.)
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

jakja83

Sitat fra: gr på torsdag 20. april 2017, klokken 09:29
Sitat fra: Crown på onsdag 19. april 2017, klokken 18:30
Er det kaldt så er det dog store forskjeller i ladehastigheter på bilene, jeg har f.eks. både Ioniq og Leaf og Ioniq lader superraskt i forhold til Leaf da, pga batterivarmer.
Hurtiglading av kaldt batteri er ikke allverdens relevant på langtur, etters
om noe energi går over i varmeform både under utlading og opplading. Ioniq lader vel betydelig raskere enn Leaf uavhengig av temperatur...?

En ting er lading, det Ioniq mangler er jo normal takhøyde bak. Hva hjelper rekkevidde dersom man må sitte bøyd hele veien.  :+1:

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA