Ladestasjon for 10A kurs i fellesgarasje

Startet av vgnils, onsdag 04. januar 2017, klokken 21:45

« forrige - neste »

vgnils

Sameiet der jeg bor skal installere et antall 10A-kurser med individuelle strømmålere i et skap i fellesgarasjen. Fra dette skapet kan den enkelte seksjonseier trekke kabel til sin private plass i garasjen.

Jeg har ikke anskaffet elbil ennå, men går ut fra at det blir en bil med type 2 kontakt. Er ganske grønn på lading. Hva må jeg passe på ved anskaffelse av ladestasjon? Hvilke ladestasjoner/løsninger kan anbefales? Jeg ønsker en løsning der jeg i tillegg til type 2 uttak/kabel har et schuko-stikk for støvsuger/lading av el-sykkel m.m. (har ikke strøm på garasjeplassen i dag).

elektrolux

Eneste ladestasjonen som tilbyr både mode 3 ( med type 1 eller type 2 pistol ) og Schuko er Svenske Halo.

Til et slikt anlegg vil den være perfekt.

Med det sagt er dette en gammeldags og lite effektiv løsning for lading i fellesgarasje. Alle vil få langsom lading, og opplegg av egne kurser fra eget fordelingskap koster gjerne mye.

Ville bedt styret tatt en ny runde på dette, og vurdert en mye mer moderne tilnærming, nemlig et Zapcharger Pro anlegg. Et slikt system utnytter husets kapasitet mye mer effektivt, samtidig som den enkelte får inntil 22 kW ladekapasitet.

Mer om Zapcharger her:   http://www.zapcharger.com/pro-en

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

KjellG

"...samtidig som den enkelte får inntil 22 kW ladekapasitet."

Dette forutsetter at det ikke er for mange andre som lader samtidig. Fordelen med lastdeling er at tilgjengelig effekt fordeles fullt ut på dem som lader i øyeblikket.

vgnils

Har faktisk kikket litt på Halo allerede. Må/kan den justeres til 10A slik at sikringen i fordelingsskapet ikke går?

Blir det noen forskjell i praksis på en Halo og å kombinere disse to?
https://goo.gl/zNAIIF og https://goo.gl/0qbBf4

Det hadde vært fint med en mer moderne løsning, men det har vært en lang prosess i sameiet og det er dette man har fått til... Faste plasser i garasjen, ingen ekstra plasser for elbil-lading, begrenset interesse for elbil (mange eldre beboere) m.m.

elektrolux

Dette blir et godt alternativ.

Et annet alternativ er å montere ladestasjonen fast, og bruke en slik i forbindelse med støvsuging:

http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/type-2-kort-nese-til-16a-schuko-adaptorkabel?tm=ladekabler/mode-3-til-type-1-ladekabler

Halo kan begrense strømmen til 10A ( usikker på om den kan det på schuko stikket ) mens med denne løsningen må du huske på å stille ladestasjonen på 10A og manuelt passe på at forbruket på Schuko ikke overstiger 10A
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på torsdag 05. januar 2017, klokken 11:21
Dette blir et godt alternativ.

Et annet alternativ er å montere ladestasjonen fast, og bruke en slik i forbindelse med støvsuging:

http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/type-2-kort-nese-til-16a-schuko-adaptorkabel?tm=ladekabler/mode-3-til-type-1-ladekabler

Halo kan begrense strømmen til 10A ( usikker på om den kan det på schuko stikket ) mens med denne løsningen må du huske på å stille ladestasjonen på 10A og manuelt passe på at forbruket på Schuko ikke overstiger 10A

En smart løsning hadde vært en 32A ladestasjon med type 2 uttak samt et schuko-uttak sikret med 10A og med lokk foran, som senker pilotsignalet på type 2 delen med 10A når lokket foran schukoen åpnes....
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

nofuelno

Sitat fra: vgnils på onsdag 04. januar 2017, klokken 21:45
Sameiet der jeg bor skal installere et antall 10A-kurser med individuelle strømmålere i et skap i fellesgarasjen. Fra dette skapet kan den enkelte seksjonseier trekke kabel til sin private plass i garasjen.

Jeg har ikke anskaffet elbil ennå, men går ut fra at det blir en bil med type 2 kontakt. Er ganske grønn på lading. Hva må jeg passe på ved anskaffelse av ladestasjon? Hvilke ladestasjoner/løsninger kan anbefales? Jeg ønsker en løsning der jeg i tillegg til type 2 uttak/kabel har et schuko-stikk for støvsuger/lading av el-sykkel m.m. (har ikke strøm på garasjeplassen i dag).

Her er et godt alternativ vi kan skaffe: http://www.wallbe.de/en/private-charging/wallbe-pro-private/
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA